Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-07-17, 22:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Rätt klädsel på taverna ?

Många gånger har vi haft våra små "rutiner" när vi ska ut och äta middag på taverna ("sitta taverna").

Ibland har vi haft förmånen att beskåda ortens turister samt lokala invånare passera vår balkong när vi idkar vila och söker hunger inför vår egen promenad. Kul att skåda folk rent allmänt från vår "upphöjda position" på balkongen.

Men vi har aldrig gjort oss någon brådska att nå vad vi söker, planerad taverna eller improviserad när vi nått byn (har oftast bott strax utanför byn). Vad vi dock lärt oss, och som är viktigt i sammanhanget - det är att vi aldrig, ALDRIG börjar äta före 21.00 numera.

Men det finns ett "aber".....ibland lär man sig saker och ting och även sedvänjor efter många resor. Vi vet att vi sagt till varandra - "men vad folk är uppklädda, det är ju bara tisdag....typ" - det där med att se dem från balkongen.....

Vi tycker klimatet i Grekland manar till lätt klädsel, inte så lätt som den blekfete mannen som går in i badbyxor i supermarketen och handlar, eller till och med de båda blekfeta, mannen och kvinnan som till och med går och intar sin lunch i badbyxor respektive bikini på tavernan !!

HUR SER SERVITÖRERNA/KYPARNA EGENTLIGEN på vår klädsel ??

Vi sitter och tycker till om hur förbipasserande människor (både turister och lokal befolkning) är klädda, själva går vi utan en tanke till tavernorna i shorts, enkla tröjor (t-shirts eller blus för damen, andra kväller har hon sommarklänning ). Om vi istället båda två har långa byxor, byter t-shirts mot skjorta eller pikéskjorta (eller om damen behåller stilen med sommarklänning varje gång) så lyfter vi lite standard från den man går i under dagen. Ibland vet vi att vi har reagerat på att kontakten med servitören/kyparen inte riktigt "har nått ända fram" även om maten har varit superb, stämningen och exteriören på tavernan har varit på topp.

ÄR VI FÖREMÅL FÖR BYTE AV KLÄDSEL - är hela grejen med taverna-sittande något som är viktigare än förut angående den klädsel man väljer ??? Taverna-sittande är ju en totalupplevelse, vi lär oss att sitta längre och längre. Men "ratar" han/hon (servitören/kyparen) oss då vi väljer att inte "klä upp oss" ?

Har jag fel har jag nog lärt mig ett och annat men är det som jag "befarar" så ska jag (och det är mig det är fel på) banne mig ändra mig snabbt i klädval. Det är ju faktum att greker (ofta servitörer/kypare) har ett oerhört bra minne och om jag passerar en taverna iklädd mina shorts och min enkla t-shirt under tidig dagtid och med kamera......så kommer "han" att minnas mig nästa kväll när jag har ungefär samma klädsel (utan kamera)........

Bör jag höja min standard i klädval vid besök för "sitta taverna" ?



Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-07-18, 00:30
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Kul tråd Hasse
Jag brukar mest ha ett par svarta snygga shorts, vit t-tröja, sandaler och min stora svarta hatt. Om vädret påkallar kan även regnjackan få följa med ibland. Om jag ska vara extra fin tar jag på mig en läcker skjorta. Skulle aldrig ens komma på tanken att äta i badbyxor och bar överkropp, Det passar sig inte. Möjligen till en öl i strandbaren är det ok med badbrallor.

Uffe
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-07-18, 08:04
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Klä upp sig för att "sitta taverna", som du beskrev det Hasse, ger jag inte mycket för. T-shirt av något slag + shorts är det ultimata och skönaste. Lägg därtill ett par sandaler istället för flippflopp-tofflor. Klart man kan byta ut t-shirten mot en skjorta, men ser då ingen anledning att byta plagg om benen. Skulle aldrig använda annat än shorts i Grekland under sommaren, när man som sagt reser dit. Något som mer eller mindre alltid uppskattas mer än att man är välklädd, är en fotbollströja. Grekisk eller svensk eller annan, kvittar. Sällan man får så mycket kommentarer. Dessa ökar ju självklart om tröjan ÄR grekisk förstås. Fick b.la smeknamnet "My little PAO-darling" av en herre i 40-50års åldern som ägde en taverna vi gick till ett par gånger för två år sen. Fick även, pga en av mina PAO-tröjor, kontakt med en kille i en bar på Samos. (Han var f.ö Olympiakos supporter, vilket man såg på hans tröja då.) Gick förbi med PAO-tröja ena kvällen, vilket han såg (förstås). Fick ett rop att vi inte skulle vinna ligan iår heller minsann. Ett antal gäster tittade lite överraskat på honom efter han ropat ut mot en förbipasserande på gatan. Jag blev inte mindre överraskad, men ropade givetvis tillbaka i försvar. Resterande delen av veckans kvällar antingen log eller ropade han något åt mig, speciellt när min Blåvita matchtröja från IFK Göteborg var på. "Not best in Sweden at the moment" osv. Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor.

Jag som avgudar fotboll bär på en vecka fotbollströja ett antal kvällar när vi går ut för att äta. Alltid glada miner som sagt, oavsett om tröjan gillas eller inte. Går alltid att tjafsa lite annars, mer än gärna. Tur att grekerna är ett fotbollstokigt folk alltså! Om det inte blir fotbollströja blir'e någon lite finare t-shirt eller skjorta, till SHORTS.

Kul tråd btw!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-07-18, 22:45
Kastass avatar
Kastas Kastas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Östersund
Inlägg: 714
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Klä upp sig för att "sitta taverna", som du beskrev det Hasse, ger jag inte mycket för. T-shirt av något slag + shorts är det ultimata och skönaste. Lägg därtill ett par sandaler istället för flippflopp-tofflor. Klart man kan byta ut t-shirten mot en skjorta, men ser då ingen anledning att byta plagg om benen. Skulle aldrig använda annat än shorts i Grekland under sommaren, när man som sagt reser dit. Något som mer eller mindre alltid uppskattas mer än att man är välklädd, är en fotbollströja. Grekisk eller svensk eller annan, kvittar. Sällan man får så mycket kommentarer. Dessa ökar ju självklart om tröjan ÄR grekisk förstås. Fick b.la smeknamnet "My little PAO-darling" av en herre i 40-50års åldern som ägde en taverna vi gick till ett par gånger för två år sen. Fick även, pga en av mina PAO-tröjor, kontakt med en kille i en bar på Samos. (Han var f.ö Olympiakos supporter, vilket man såg på hans tröja då.) Gick förbi med PAO-tröja ena kvällen, vilket han såg (förstås). Fick ett rop att vi inte skulle vinna ligan iår heller minsann. Ett antal gäster tittade lite överraskat på honom efter han ropat ut mot en förbipasserande på gatan. Jag blev inte mindre överraskad, men ropade givetvis tillbaka i försvar. Resterande delen av veckans kvällar antingen log eller ropade han något åt mig, speciellt när min Blåvita matchtröja från IFK Göteborg var på. "Not best in Sweden at the moment" osv. Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor.

Jag som avgudar fotboll bär på en vecka fotbollströja ett antal kvällar när vi går ut för att äta. Alltid glada miner som sagt, oavsett om tröjan gillas eller inte. Går alltid att tjafsa lite annars, mer än gärna. Tur att grekerna är ett fotbollstokigt folk alltså! Om det inte blir fotbollströja blir'e någon lite finare t-shirt eller skjorta, till SHORTS.

Kul tråd btw!
Hel rätt Fotbolltröjor går alltid hem.+ shorts inga långbrallor
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-07-18, 23:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

På kvällen tycker jag det känns bra "att klä sig lite". Under tidig kväll sitter man ju ofta och sippar på något gott på balkongen, duschar och grejar. Faktiskt en av de där bästa stunderna på Greksemestern. Då tycker jag att det känns bra att ta på sig något som man inte har på dagen. Gärna något som känns lite "mer kväll". Är väl inget konstigt i att vilja vara lite fin på kvällen, även om det är med den gamla vanliga familjen. Under säg en treveckorsresa där man förflyttar sig mellan orter/öar räcker det ju med en ganska begränsad garderob, går ju att byta och blanda bra med det lilla man har. Men det viktiga är att man känner sig bekväm, annars kvittar det ju vad man än har på sig.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-07-22, 09:57
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Har både "dagkläder" och "kvällskläder" med i packningen. Shorts eller kjol och linne på dagen. Lite finare kjol och linne(topp) på kvällen. Har ibland en klänning med också, men den blir mest hängande i garderoben.
När man går till strandtavernan kan man ju åtmintone svepa om sig en sarong tex.!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-07-22, 15:18
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Undrade lite om färgval på kläderna.Röd klänning ? Betyder rött något på Kreta? Vi var klädda i röd klänning när vi gick ut och åt på kvällen.Det var ej kortkort eller utstickande klänning men det kändes fel på något sett.
Är det någon som vet? Kanske är färgen lite syndig!
Birgitta 63
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-27, 15:32
Rob Rocs avatar
Rob Roc Rob Roc är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 161
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk Visa inlägg
Underbart att många greker känner till mediokra Allsvenska lag som i jämfört med deras egna är små smulor.
Det är tydligen så att det visas allsvensk fotboll i grekland på ungefär samma sätt som vi har/hade tipslördag.

Back to topic. Vill inte påstå att jag klär upp mig för tavernabesöket. Brukar ta på mig kortärmad skjorta eller piké och längre shorts/byxor (beroeende på temp) och skor. Precis samma som hemma...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-27, 15:38
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Så sant så, en lång (kanske en av de längsta, vad säjer moderatorn?) och mycket intressant tråd. Som bland annat innehåller något kulturkrocksaktigt. Men även vad vi tycker själva om vår egen och andras klädsel när vi går ut och sitter taverna på kvällarna under vår semester. Detta senare kan man ju ha olika åsikter om. Vissa tycker om att ”klä upp sej”, medan andra tycker att det räcker att vara hel och ren. Jag tillhör de senare, men respekterar att andra tillhör de förra och har inga invändningar mot, och bryr mej föga om, att andra klär sej annorlunda än vad jag gör. Och jag menar förstås inte att man ska åka ner till Medelhavet och svina viking på sin semester. Dylikt beteende är det få som uppskattar. Och givetvis handlar det också om vad det är för ställe man ska äta på. Om jag blev bjuden på Nobelfesten (ganska hypotetisk tanke) skulle jag t.ex. inte ta på mej shorts. Men på tavernorna på de platser jag besökt i grekiska övärlden har jag aldrig haft en tanke på att man måste gå ”propert” klädd till middagssittningen, om man inte känner för det. Sen är det förstås en annan sak om lokalbefolkningen anser att man uppträder respektlöst bara för att man inte svidar upp sej till kvällen. Jag har ju själv aldrig märkt eller tänkt på att så skulle vara fallet, men av inläggen i denna tråd från de som är bosatta runt om i Grekland, så verkar det ju vara så. Dvs att lokalbefolkningen och restaurangpersonalen anser att jag förolämpar dom genom att inte ha långbyxor på mej till tavernamiddagen, även om det så skulle vara över 30 grader varmt, är det rätt uppfattat?

F.ö. är jag ingen hundraprocentig supporter av det här med att ”ta seden dit man kommer”. T.ex. har jag två tjejkompisar som var på Sicilien och fick reda på vad lokalbefolkningen där tyckte om att de två gick ensamma ut på kvällarna (INTE i bikini, eller annan s.k. utmanande klädsel, ofta t.o.m. lite ”uppklädda”), och det var väl inga direkt roliga saker dom fick höra. Skulle dom alltså då ha låtit bli att gå ut? Eller vara tvungna att skaffa sej promenad-/middagssällskap? Och det finns förstås andra, ännu mer förnedrande, traditioner än så på olika håll i världen. Ska man då bara acceptera detta, i stället för att genom att bryta lite mot traditionerna kanske få till en förändring?

Ojojoj, här har jag kanske lyckats komma en liten bit från ämnet: shorts på tavernasittning…
(moderatorn får väl, om moderatorn vill, stryka föregående stycke)

Hursomhelst, kan vi inte ha en liten omröstning? Är det OK med hela och rena shorts med tillhörande hel och ren t-shirt till kvällens tavernasittning? Ja eller nej – först till femtio vinner! Endast en röst per individ!

/Thomas
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-07-18, 08:41
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Klär alltid upp mig när jag är i Grekland.Det har jag fått av vännerna där nere.
Vet att detta kanske låter konstigt eller dumt men det är ju oftast så att man uppmärksammar nån som är välklädd/uppklädd och ser fräsch ut mer än nån som inte har brytt sig ett dugg.Man blir bättre bemött,eller har jag fel här?
Visst att servitris/servitören kommer ihåg en men man bemöts annorlunda när man har klät upp sig lite.Behöver inte alltid stämma men oftast är det så har jag märkt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-07-18, 09:22
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: dec 2007
Ort: GR72100 Agios Nikolaos
Inlägg: 250
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?


Grekerne er selv uformelle! I et gresk bryllup finner du alt bra tyll og brokade til denim! Jeg har ALDRI kledd meg opp for å gå på taverna, der finner du noen som gjør det, som oftest nordmenn!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-07-18, 19:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Jag brukar klä upp mig lite till kvällen i kjol med lite snyggare linne eller klänning. Alternativt en vit linnebyxa med linne eller en snygg tröja/blus till.

Dagtid kan jag däremot äta lunch i shorts och ett vardagslinne eller top. Oftast har jag en vit tröja och en hyfsad vindjacka till blåsiga kväller.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-19, 15:25
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Ja, det är väl ganska självklart att man som turist vill visa så mycket "hyfs" att man respekterar landets traditioner o klär sig någorlunda propert vid restaurangbesök på kvällen. -Behöver absolut inte vara någon överdriven elegans.
Det är OK för unga pojkar att gå på restaurang iklädda shorts, men vuxna män tar naturligtvis på sig långbyxor o skjorta.
På enklare lunchställen kan även vuxna män bära snygga shorts, men för övrigt är det väl ett strålande tips att se hur grekerna själva klär sig!
Man behöver ju inte insistera på att provocera med dålig klädsel bara för att få visa att man är svensk turist...
Är jag osäker på om jag skall hinna tillbaka till mitt hotell o byta om före middagen så packar jag alltid ned en pikéskjorta o ett par lätta chinos i ryggsäcken -duger på de flesta matställen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-19, 17:54
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det är bara så självklart att man klär upp sig lite inför middagen på kvällen. Gör jag även hemmavid när jag går ut nån kväll. Tycker att det är lite kul att göra sig fin inför kvällen. Som en ritual på nåt sätt..
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-20, 05:12
BSRs avatar
BSR BSR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Nyköping
Inlägg: 33
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Efter att ha bott på Kreta i några år har jag av mina grekiska grannar och vänner lärt mig följande angående klädsel. Under dagtid kan man som turist intaga lunch på taverna i kortbyxor och t-shirt, men efter siestan gäller ALLTID långa benkläder och täckt överkropp. Likaså går man ALDRIG in i en matbutik med bar överkropp. Att gå in i en kyrka klädd i kortbyxor och bar överkropp, är som ett slag i ansiktet för en grek/grekinna. Jag har genom åren på Kreta sett ansiktsminen på servitörerna när gäster kommit in under kvällstid i shorts. Det var inga roliga miner. Som turist får man ta seden dit man kommer.

Bengt
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-20, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av BSR Visa inlägg
Efter att ha bott på Kreta i några år har jag av mina grekiska grannar och vänner lärt mig följande angående klädsel.Att gå in i en kyrka klädd i kortbyxor och bar överkropp, är som ett slag i ansiktet för en grek/grekinna. Jag har genom åren på Kreta sett ansiktsminen på servitörerna när gäster kommit in under kvällstid i shorts. Det var inga roliga miner. Som turist får man ta seden dit man kommer.

Bengt
Ungefär som på alla andra ställen med andra ord. Ingen går heller in i en svensk kyrka med bar överkropp vilket skulle betraktas som mycket oförskämt.

Minerna på servitörerna på Kreta ger jag inte mycket för. Många verkar vara mästare på att prata illa om turisterna på de stora turistorterna där. Speciellt när de känner sig trygga och tror att ingen förstår språket.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-20, 09:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Det är ju mycket ovanligt nu för tiden att någon går in med bar överkropp överhuvudtaget, förutom i sitt eget hem och strandkiosker. På 70-talet däremot, när allting inte skulle vara så fint och märkvärdigt som numer, var det inte helt ovanligt att det hände.

Att ett par snygga shorts, oavsett om det är på en man eller en kvinna, inte är ok vardagsklädsel för kvällsbruk när det är varmt, håller jag inte med om.

För övrigt anser jag att den enda vettiga inställningen är att ortsbefolkning överallt ska ha förståelse för att besökare har andra seder än man själv har.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-20, 10:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Det är ju mycket ovanligt nu för tiden att någon går in med bar överkropp överhuvudtaget
Nej, det är det inte. Det såg jag flera exempel på under senaste värmeböljan i Sverige. Folk var och handlade i affärer och lite överallt med bar överkropp. På uteserveringarna satt det även där folk med bar överkropp.

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
För övrigt anser jag att den enda vettiga inställningen är att ortsbefolkning överallt ska ha förståelse för att besökare har andra seder än man själv har.
Håller med dig. Det borde vara så, men verkligheten är en annan.

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-08-20, 11:44
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Visst tolereras turisternas lite slappare stil vilket inte betyder att man gillar det. Ungefär som att "kolla, nu kommer chimpanserna igen, ser dom ut så där hemma hos sig också, tro?"
Frågan är: vill jag bli sedd som nåt ospecificerat nånting från norr....
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-08-20, 13:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Rätt klädsel på taverna ?

Visst måste väl en ledigare stil vara ok utan att folk ska bli kallade för chimpanser? Det är ju semester och inte en dag på jobbet där många kanske måste vara väldigt uppklädda eller rentav går i unform eller sjukhuskläder beroende på var man arbetar. Även om jag själv gärna byter om till middagen förstår jag den som vill känna sig ledig och enklare klädd. Det behöver för den skull inte innebära att man har bar överkropp eller bär smutsiga plagg. Tycker för övrigt att grekerna själva inte alltid är så snyggt klädda och att deras stil ibland tenderar gränsen för det vulgära.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2008-08-20 klockan 13:05. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT