Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2021-12-01, 08:48
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Er man i Ierapetra 2021, november

Inga vådliga äventyr, inga jordbävningar och inga större bekymmer att berätta om denna månad. Bara normalt levande!

Ibland blir man snabbt hörsammad. Jag skrev ju förra månaden, att det var länge sedan vi spelade kubb med barnen i byn. Men nu har en trevlig grekisk familj flyttat in i en lägenhet nära oss och de har tre söner, 15, 11 och 9 år. Vi blir nog snart bekanta med dem och då kommer nog våra kubbklotsar till användning igen. En kvinna i 50-årsåldern har flyttat in i Akrams gamla lägenhet i samma hus, men vill nog inte vara med på något kubbspel.

Vi hade fyra vouchers på Aegean Airlines och trots flera försök, lyckades vi inte få ut mer än ¼ av våra pengar förrän i slutet av månaden. Men vi är förhoppningsfulla angående resten. Nu har vi snart råd med en återresa till Sverige!

Den 21:a hörde vi den första olivplockningsmaskinen i byn. Det var ovanligt sent. Daskale, som alltid brukar starta, fick sina träd beskurna förra året, så där blir det ingen skörd. Övriga avvaktar och det är svårt att få tag på arbetare. Lönsamheten är låg, om man inte orkar plocka själv. Kvaliteten på oljan är Europas bästa.

Fonien.gr skrev ”Spela inte rysk roulett” angående covid-vaccination. De som tagit sprutan men smittats och hamnat på sjukhus, behöver oftast bara några dygn där för observation. De ovaccinerade lämnar sjukhuset efter flera veckors behandling eller i kista. 14 präster på Zakynthos blev suspenderade, eftersom de vägrade vaccinera sig. Europa har ju hoppats på en fröjdefull Jul med fest och glädje. Nu väntar nog en helg, då familjemedlemmar ställs mot varandra, vaccinerade mot ovaccinerade. Regeringen här, som desperat försöker hitta regler, för hur de skall kunna skydda befolkningen mot svårt insjuknande, kom med nya regler från 22 november och försöker påverka de ovaccinerade, som nu verkar ha målat in sig i ett hörn. De kan inte besöka restauranger, barer, teatrar, muséer, biografer och gym, även om de har testats negativt. Söndags-luncharna med 8 personer besökte en restaurang i Ierápetra en torsdag. (Kan Black Friday byta dagar kan vi.) Samtliga måste visa vaccinationsbevis och legitimation. Det kan bli beslut för personer över 60 om obligatorisk vaccination i januari.

Vi ville ha sprutor mot den årliga influensan och besökte läkarmottagningen i byn, som vanligtvis är öppen varje tisdag 8.30 - 9.30. Det gick lätt. Doktorn tog våra sjukvårdskort och sa: ”Ni får tillbaka dem och recept på vaccin på byns supermarket efter kl. 18”. Som f.d. lärare var jag naturligtvis där exakt kl. 18. Men chefen Manolis sa av erfarenhet: ”Kom tillbaka i morgon”. Sprutorna, som vi senare fick på byns apotek, visade sig vara en gåva från staten. Så generösa de har blivit då!

På den svenska landsbygden är det, som ni vet, problem med A-traktorer. Här på Kreta är det dödsolyckorna som är i fokus. Under detta år, då det var trafikrestriktioner och förbjudet att resa mellan regionerna, skedde 46 dödsolyckor. ¼ av fallen gäller åldersgruppen15-31. Var tredje trafikolycka på Kreta är dödlig. Alkoholgränsen är nu 0,2 gram/liter blod = 0,5 promille.

Adrianos, 14 år, tar extralektioner i engelska 3 ggr i veckan mellan kl. 20-22. Hur många svenska ungdomar orkar detta efter dagens skoljobb?

Kunskap är bra att ha, praktisk och teoretisk. När grannhuset nu växer på höjden tack vare cement, har jag ibland fått flytta på min bil. Men cementen skall vattnas också och då blev bilen prickig av cement. Den satt fast trots gedigen biltvätt. Experten på biltvätten sa: ”Fråga en billackerare”. Men som f.d. kemilärare visste jag ju vad cement innehåller och vad som löser. Syra löser kalk, kalciumkarbonat, och eftersom vinäger är svag ättiksyra, så fick det bli lösningsmedlet. Det gick utmärkt!

Månaden började ganska svalt men slutade i sommar med sydliga vindar och temperaturer mot + 25. Nederbörden under månaden var 18 mm under ett dygn, så det betyder att det varit många soliga, sköna dagar.

Det blev en snabb förändring i månadsskiftet, då de flesta turisterna försvann. Byns tavernor stängde och bara en pizzeria har varit öppen. Nästa vecka återkommer ägarna till en av restaurangerna efter semester i bl.a. Portugal. (Helt galet). På en annan vilar man ännu en månad med bl.a. olivplockning.

På månadens sista dag berättade t.o.m. Creta TV, att Magdalena Andersson hade blivit den första kvinnliga statsministern i Sverige.

Ha en bra julmånad. / Jannis
Svara med citat
  #2  
Gammal 2021-12-01, 10:24
marilene marilene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2012
Ort: Lund
Inlägg: 349
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Tack för din månatliga rapport om livet på Kreta. Det är alltid så intressant att läsa, särskilt för mig som ständigt längtar till Grekland. Jag önskar er också en trevlig julmånad.

Marilene
Svara med citat
  #3  
Gammal 2021-12-01, 10:31
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Märkvärdigt att Aegean har betalat bara en del av voucherns summa. Slut på pengarna?

Jag som gillar Portugal väldigt mycket kan inte låta bli att fråga varför restaurangägarnas semester i Portugal är galet?

Tusen tack för rapporten!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2021-12-01, 11:05
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Tack Jannis!

Jag upprepar vad jag skrivit så många gånger tidigare ....... Det är i mitt tycke så underhållande och intressant att ta del av din beskrivning av livet i Grekland.
I denna månads rapport fanns några saker som väckte lite extra nyfikenhet.

Först angående svårigheten att få tag i arbetskraft för olivskördandet. Man undrar ju hur det kan vara så eftersom jag lever i tron att arbetslösheten i Grekland är tämligen stor. Är det månne som med bärplockningen i Sverige? Jobbet anses obekvämt och dåligt betalt och överlåts därför till utländska gästarbetare?

Vidare är det ju tråkigt med svårigheterna att få folk att vaccinera sig, både i Grekland och övriga världen. Men också intressant att följa hur man angriper problemet på olika sätt. Nu med obligatorium i Grekland för 60+are. För en tid sedan sades det att man i Grekland övervägde att erbjuda ovaccinerade ungdomar, var det under 18 år?, att få 100 euro om de vaccinerade sig. Förmodligen för att de är många och är mera ute och träffar folk än vad äldre gör. Hur gick det med det???

Önskar er också en behaglig Jul!

Masse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2021-12-01, 11:09
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Tack snälla får en ånyo mycket intressant rapport!

Angående Aegean Airlines så läste jag i DN om en familj som bara fick tillbaka 5 % av biljettpriset från Norwegian.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2021-12-01, 12:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Jag tror att problemet för er, Jannis och Ylva, att få ut era vocher är densamma som för mig. Aegean är inte ogina som bland annat Norwegian har varit.

Problemet för mig att jag har dragit på mig så många vochers hos Aegean under pandemin att det tar sin tid att använda upp dom. Men nu har jag kommit till världs ände och bokat upp mina vochers.
Så nu återstår bara mina cashpoints hos Norwegian...

Jag tackar Jannis så mycket för månadsrapporten som alltid är både intressant och rolig/trevlig.
Nästa månadsrapport kommer jag att hänga på låset, d.v.s. laptopen på Nyårsdagen. Då hoppas jag även att på slanten i kakan på Waters Edge Café i Paleochora.

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2021-12-01, 15:21
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Alala. Svar på din fråga: Det är bara ett språkligt infall! Jag har varit 5 ggr i Portugal och uppskattat semesterveckorna, framför allt de på Madeira!
Vi blev förvånade över tavernaägarnas resa just till Portugal och kunde tipsa dem om några maträtter, som vi fortfarande minns med uppskattning. Vi ska fråga dem på söndag, då de öppnar tavernan igen, hur de uppskattade resan.
/ Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2021-12-02, 04:57
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Tack för kommentar! Jag hoppas tavernaägarna var nöjda med sin resa. Det är bra med omväxling ibland för alla. Portugal har ju mycket att bjuda på oberoende om man besöker t.ex. Madeira eller fastlandet.

Ha en fin december!

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2021-12-02, 11:51
Sol och havs avatar
Sol och hav Sol och hav är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2015
Ort: Örby
Inlägg: 510
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Tack Jannis!
Jätteroligt att läsa det du skriver!

Maris
Svara med citat
  #10  
Gammal 2021-12-02, 16:03
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Tack för era positiva inlägg!

Utan gästarbetare stannar Grekland (åtminstone Kreta). Detta år är det få pakistanier, som kan komma hit. En alban eller arbetslös grek kan få 45 € för ett dagsarbete (svart) och då kan arbetsgivaren kräva mer än 8 timmar. Det känns i axlarna.

Någon uppgift angående ersättning till ungdomar som vaccinerade sig, har jag inte. Det är möjligt, det bara blev ett förslag. I vårt område Lasithi är antalet vaccinerade bland det bästa i Grekland och nu blir pressen ännu större.

Idag kom mer pengar från Aegean, så de sköter sig bra. Snart är hälften tillbaka!
/ Jannis
Svara med citat
  #11  
Gammal 2021-12-02, 20:24
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Er man i Ierapetra 2021, november

Tack, Jannis, för din månadsrapport! Så roligt att läsa om era upplevelser och kretensiskt vardagsliv. Som så många här på forumet har jag svår längtan efter allt grekiskt efter två år, det hjälper lite att läsa...
Catlady, som längtar och saknar.......
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT