Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-15, 20:55
LenaMargareta LenaMargareta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard 3 generationer till Karpathos

Hej,
Jag skall till Karpathos i mitten av juli med min mor (61) och min son (9 år) och söker tips om bl.a boende och stränder som kan passa oss allihopa. Vi kan ju tex inte hyra moppe, men absolut åka buss någon dag eller 2. Hyra bil går ju oxå bra. Jag och sonen kommer dit med båt (del av längre båtluff) men min mor med flyget från Sverige. Vore ljuvligt med lite tips från er erfarna resenärer!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-15, 23:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: 3 generationer till Karpathos

Vad gäller boende skulle jag välja Pigadia, huvudorten på Karpathos. Tips om rum ges bl a på den här tråden under forumets flik om Karpathos:

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=22667

Som du säkert redan läst här på Kalimera erbjuder Karpathos stränder för i stort sett alla smakriktningar. I Pigadia finns en lång strand som en del tycker är helt OK. Men jag tror inte att någon hävdar att den tillhör öns bästa stränder. Själv skulle jag inte drömma om att vistas på Karpathos utan att besöka Achata och Apela. Två i mitt tycke helt underbara stränder. Även om Apela har viss bussförbindelse så är det nog klokt att under några dagar förse sig med ett fordon (i ert fall bil) för att dels smidigt och oberoende ta sig till dessa och andra stränder, men också för att se en del av öns vackra natur och mysiga byar. Jag tycker definitivt att Karpathos är värt ett par dagars bilhyra.

De dagar man inte har eget fordon, men vill ta sig till en skön strand, kan Amopi vara ett bra alternativ. Dit finns bussförbindelse några ggr per dag (c:a 20 min resa) och det är dessutom så pass nära Pigadia att man kan överväga taxi om inte busstiderna passar.

Trevlig resa
Mats
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-17, 00:27
LenaMargareta LenaMargareta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 4
Standard Sv: 3 generationer till Karpathos

Tack Mats!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-17, 09:42
Mikke Mikke är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lamberget-Kallsta.......
Inlägg: 2 198
Standard Sv: 3 generationer till Karpathos

....det finns fina kartor att köpa över Karpathos (Road Edition) i skala 1:60.000. Jag kollade en gång och mellan tummen och pekfingret hittade jag ca 80 stränder runt om öa....
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT