Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Folegandros

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-11-16, 19:26
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Hur lång tid kräver Folegandros?

Hej igen!

Har börjat fundera på sommarens resa... Tråkigt nog så blir det nog bara en vecka, IGEN!! Är då Folegandros ett bra val? Krävs det längre/kortare tid för att upptäcka ön?

Har tänkt att tillbringa en dag på Santorini innan hemresan för att hinna se lite där också eftersom vi missade det i år. Alltså pratar vi om 4-5 hela dagar på Folegandros. Och sen tillkommer avresedag/hemresedag.

Hur lång tid tar båtresan?

Andra tips eller funderingar?

Vet att det säkert finns på dessa frågor på forumet, men sökning kan jag inte göra då öns namn är för långt.

Tips om fina vandringar mottages också tacksamt.

Som vanligt eftersöker jag också massor av bilder!

En vecka är för lite, jag vet, men vi får hoppas på längre resa nästa år. År 2008 blir det ju en vinterresa också iaf, och så en vecka i Grekland. Sämre kan man ju ha det...

Trevlig helg allihop!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-11-16, 23:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

En vecka är helt ok på Folegandros. Jag var där nio dagar i sommar och visst jag kunde ha stannat hela sommaren.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-11-17, 15:54
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

I september i år gick det en Flying Cat två gånger per dag mellan Santorini och Folegandros. Den tar bara lite drygt en timme. Det finns andra långsammare men billigare alternativ också.

Vad som är lagom länge på en ö beror ju helt på vem man är. Jag var där i tre dagar och det var lagom. Ön är fantastiskt vacker i sin karghet och den lilla staden måste vara chorarnas chora. Att vara där var härligt, men efter tre dagar kändes det som jag hade sett allt (vilket man egentligen förståss aldrig har), det var helt enkelt för enahanda för mig där. 4-5 dagar är med andra ord mer än tillräckligt om du frågar mig
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-11-18, 10:19
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Färjan tillbaka till Santorini tog ca 2 timmar. Jag åkte Santorini - Ios - Sikinos-Folegandros som du kanske sett i mitt fotoresebrev från ö-öuffen. Det där om hur lång tid man vill stanna varierar så mycket från person till person samt kanske från tid till tid. Jag har bara varit på Folegandros två gånger och inte ens besökt alla stränderna. Kopplar av rätt mycket på mina resor med att vandra mycket och slappa ännu mer. Det blir ibland många timmar på en taverna eller på min uteplats med en bra bok medan jag en annan resa kanske vill ha mer tempo. När jag besöker en ö sparar jag alltid något att göra till kommande besök.

Jobbar mycket här hemma och känner det ibland som jag alltid ligger på minus vad gäller vila och avkoppling så därför passar en så liten ö som Foelgandros mig perfekt. Håller med Elisabet om att Folegandros Chora nog är "chorornas chora". Här finns också ett vardagliv och det bor människor i alla vackra gamla hus. Det gamla medeltida kastrot är bebott och det finns många greker på uteställena. Folegandros är lite av en kultö för en del resenärer från kanske världens alla hörn. Jag träffade intressanta och trevliga människor från flera andra världsdelar.

Siri som du säkert förstått är det är väldigt stor skillnad på Naxos som du besökte i år och Folegandros både vad gäller natur, storlek och byar.

Jag är rätt kräsen på mat men gillar verkligen den grekiska maten både när den är lagad med nytänkande av en mästerkock i Aten och den gamla hederliga husmankosten. För varje år växer långkokkonsten i mitt hjärta och på Folegandros finner jag just den grekiska maten som jag vill ha den.

Jag gillar de styrandes strama tyglar över hur deras ö ska växa vilket syns exempelvis på tavernorna i Chora där plaststolar och andra fula stolar är förbjudna. Husen måste målas om ofta och det är oerhört välskött överallt.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-11-18, 11:05
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Siri som du säkert förstått är det är väldigt stor skillnad på Naxos som du besökte i år och Folegandros både vad gäller natur, storlek och byar.
Ja, det är precis det som är meningen.

Eftersom vi vill se lite av Santorini också så tyckte vi att det skulle passa med en liten ön eftersom vi inte kan stanna så länge. Alltså började vi tänka på Folegandros. Vi saknade en mysigare Chora på Naxos. Det var på gränsen med för mycket turister. Men vi trivdes ändå förträffligt! Som jag har förståt av både dig och Elisabet så borde vi iaf. hitta en mysig stämning i Choran. Vi kommer också att åka senare i år, om vi nu kommer iväg - vilket vi verkligen hoppas. Alltså så borde nog Folegandros passa ganska bra eftersom vi inte vill ha så mycket turister.

Jag håller med dig, Eva, visst vill man ha kvar något till nästa gång. Men jag vill vara nöjd med besöket när jag kommit hem. Jag vill inte känna att jag suttit och inte gjort någonting. Slappar gör jag på sommarstället. Men stressar gör jag inte heller, nåt mittemellan kanske...

Tack för era funderingar...

Senast redigerad av Siri A den 2007-11-18 klockan 12:02.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-11-18, 13:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Vandringsmöjligheterna är bra empelvis är det lätt och enkelt att promenera mellan Chora och den gamla byn Ano Meria samt mellan stränderna Angali och Agios Nikolaos där stigen följer havet fint och utsikten under vandringen är magnifik. Sen beror det ju på vad ni vill göra ön är liten och här bor bara drygt 700 inv. Mycket av kvällslivet i Chora där ni absolut bör bo kretsar runt de små vackra torgen och en trevlig början på kvällen är att ta en solnedgångspromenad upp till kyrkan, det gjorde jag nästan varje kväll.

Kontrasterna mellan Folegandros och Santorini är stora. När jag kom tillbaka till Santorini upplevde jag ön som lite sjaskig, småskräpig vid vägarna och stranden i Perissa. På Folegandros finns nästan inget skräp alls i naturen och jag vandrade många timmar på både stigar och vägar utan att behöva se en enda vattenflaska eller annat skräp.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2007-11-18 klockan 13:19.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-11-18, 14:24
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Tack igen, Eva för att du tar dig tid att skriva!

Har du eller någon annan tips om boende?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-11-18, 14:40
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Jag kan lägga in bilder och beskrivning av en fin vandring här så småningom. Du kan ju påminna mig när ni har bestämt er för att åka dit, om jag inte har gjort det innan dess.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-11-18, 14:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Tack igen, Eva för att du tar dig tid att skriva!

Har du eller någon annan tips om boende?
Jag bodde riktigt bra med en egen fin uteplats. Väldigt välskött ställe som jag inte minns namnet på men det lär återkomma så då får du det. Låg i den nyare delen strax utanför Chora med 2 min promenad till bykärnan. Här låg Kallisti, Fata Morgana och fler ställen som jag minns namnet på men där jag bodde som bortblåst. Börjar på A tror jag. Har visitkort på jobbet. kylskåp på rummet men inga matlagningsmöjligheter. Byggt som en liten cykladisk by med vackra växter. Badrummet var mycket fräscht och snyggt med kakel och klinker, modernt och smakfullt. Familjen har två ställen. Hustrun sköter det som låg i den gamla delen av Chora och mannen tar hand om det här tillsammans med sonen.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-11-18, 15:27
Bernt Andrès avatar
Bernt Andrè Bernt Andrè är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2006
Inlägg: 87
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Folegandros er absolutt å annbefale. Pleier å være der hvert år og bor ved Ampelos Resort.....5 min til chora. En fantastisk øy,litt langt til strendene men en fantastisk spasertur hvis en går gamleveien ut av chora mot Agios Savvas så til Stavros og deretter til Christos. Da er det kun 10 min til Fira beach som er helt fantastisk.
En stille rolig øy der en opplever chora som paradis og bougain villa over alt. Kos deg på Folegandros.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-11-18, 16:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Eftersom jag frågade Eva innan jag åkte var hon bodde så vet jag att det heter Aegeo. Gick förbi där och det såg fint ut. Det finns många nybyggda hotell att välja mellan. Inga jättekomplex som tur är, men det byggs en hel del runt choran.

Absolut bästa läget har Seaview som jag hittade på kalimeramedlemmen Gerds blogg när jag googlade om ön. Hon har även lagt in en bild därifrån i sitt resebrev här på Kalimera som hon sedan skrev. Vi bodde där och utsikten slår allt annat! Däremot är det väldigt enkelt. Förmodligen är det ett av öns äldsta hotell och standarden är därefter, fast ändå helt okej, egentligen var det bara toan och duschen som var för trång och rummet var ganska nyligen renoverat.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-11-18, 16:07
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Elisabet, får man fråga vad ni fick betala?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-11-18, 16:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Citat:
Ursprungligen postat av Siri A Visa inlägg
Elisabet, får man fråga vad ni fick betala?
25 euro i mitten av september. Vi bodde betydligt bättre för samma pris på Skiathos och Skopelos året innan, men jag har börjat tro efter årets resa att Kykladerna allmänt har något högre boendepriser.

Det fanns en liten kyl men inga kokmöjligheter. Eftersom jag inte kan leva utan att koka morgonkaffe så fick vi låna en gasbrännare, kastrull och muggar, så servicen var bra.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-11-18, 16:45
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Tack, Elisabet! Hur många var ni?

Du får jätte gärna berätta om vandringen senare.


Tack för alla svar, jag har fått mycket tips och det är jag otroligt tacksam över!

Senast redigerad av Siri A den 2007-11-18 klockan 16:54.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-11-18, 20:13
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Tack Elisabet Aegeo heter stället. Jag betalade 25 euro i juni för ett bra rum där.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-11-18, 21:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Vi var två stycken. Jag tror inte det finns annat än små tvåbäddsrum där. Hotell, som jag skrev förut, är förresten fel ord. Pensionat eller helt enkelt rumsuthyrning passar bättre.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-11-19, 09:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Aegeo har även rum för fler personer och en fin frukostservering för den som vill gå till dukat frukostbord. Jag förbokade inte rummet utan valde på plats.

Ampelos Resort tror jag också är ett bra boendelaternativ för den som vill bo lite bättre.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-11-19, 18:24
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Hej

Det räcker med 4-5 dagar, se mitt resebrev från 2005.

Härligt att åka uppe på högsta kammen, endast himlen till tak!

HABS

PA
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-01-21, 16:51
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Börjar det inte bli dags att berätta om den fantastiska vandringen, Elisabet?
Svara med citat
  #20  
Gammal 2008-01-22, 09:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Hur lång tid kräver Folegandros?

Vill bara säga att Aegeo är ett riktigt bra boende med snygga möbler och fina uteplatser med mycket fina växter och vackra träd vid uteplatserna. De 25 euro jag betalade för dubbelrum för eget bruk kändes mycket prisvärt. Skjuts till hamnen ingår.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT