Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2011-10-25, 16:28
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Ur det förflutna spirar något nytt

Under en vandring på landsbygden nyligen, fann jag ett avfallet stort fikonkaktusblad liggande med bredsidan mot marken, delvis förmultnat:




Ur det gamla bladet hade rötter börjat växa ned i marken, och ett litet grönt blad växte rakt upp från "moderbladet".
Bilden är tagen inne i lägenheten.
Rakt nedanför på bottenvången har det länge stått tomt, men ungefär samtidigt med att den starka sommaren tog slut flyttade en barnrik familj in, och började genast odla upp "skräpmarken" på sin uteplats, och det har gett resultat:









Promenaden går ner till Dikastirion-torget:






Till vänster på bilden ovan går man in till det gamla kafeniot. Rakt in ser man över gården själva rådhuset som utgör byggnadens bakre del. Den främre delen rymmer områdesförvaltning och KEP-kontor. I dess trapphus hade några ungdomar tagit sig in och gått upp och hängt en politisk banderoll på utsidan av rådhuset. Den fick hänga kvar en dag.
Efter några dagar var det en ny väl synlig banderoll på rådhusets framsida, och folk i trapphuset, men ingen polis syntes till, inga ingripanden vad jag kunde se.
Men efter några dagar förstår jag att det inte bara är "bråkiga ungdomar", tvärtom, tjänstemän och andra som arbetar i huset, som har lagt ner sitt arbete och kallar detta för ockupation "Katalipsi".

Det tekniska universitet på Akrotiri är fortfarande stängt - "ockuperat" - och enligt tidningen är flera skolor stängda. Ibland hörs megafonutrop här omkring som jag tror har med detta att göra.

Dom megafon-utrop som man hör här omkring handlar annars mest om potatis och tomater, eller begagnade vitvaror, som körs omkring i små lastbilar.
Kyrkans mässa hörs inte längre genom megafoner. Någon gång under sommaren , när jag bodde vid torget 1821 , i gamla stan, tystnade detta. Där ligger ju en ortodox kyrka med en minaret. Den nyinvigda kyrkolokalen i gränden hade satt upp en megafon i "min" gränd, men den plockades nu ned. Jag undrar om det är likadant i hela Grekland.

Promenaden fortsätter längs "parad-gatan" Iroon Polytechnikou. Längst ned ligger detta monument över omkomna (störtade) piloter:




Tamariskerna (till vänster på bilden ovan) ser nu svedda ut. Om man tittar efter noga är det rader med mycket små blommot längst ut i grenspetsarna.

Vägen gick längs Koum Kapis strand till Sandporten, där "glädjegatan" Minoos börjar:



Gatumarknaden har varit (lördagar) och det är mycket arbete att städa upp, vilket sköts av staden.

Inne i centrum framför nationalbanken (busstationen) pågick denna underhållning för bilisterna:









Den 19 oktober har jag ett ärende till Maleme tidigt på morgonen. Någon jag känner har fått tillfälligt arbete där, men hittar inte själv.
På vägen hemifrån står en mindre folksamling framför INKA-butiken i backen, med banderoller: "Allmän strejk", men matvaruhuset hade öppet som vanligt visade det sig senare. Blomsterbutiken, pizzerian och konditoriet hade dock stängt, men många kaféer och restauranger öppnade igen senare på kvällen denna stora strejkdag.
Det blev en solig och fin dag. Det var feststämning i luften. Jag tillbringade en del tid i stadsparken, på en parksoffa med wi-fi:n, och därefter för ovanlighetens skull i kaféets trädgård med kaffe och chokladtårta. En lång rad långtradare, med eller utan släp, kom förbi parken, och skulle in mot centrum, under öronbedövande dån från deras signalhorn.
På gatan A. Papandreou ("Demokratias") går demonstrationstågen som brukligt. Det var en grupp från sjukhuset, en grupp jurister och elever från det tekniska universitetet på Akrotiri, verkligen betydelsefulla för viktiga samhällsfunktioner, samt någon mystisk ungdomsgrupp som sprayade konstiga tecken på väggar och trottoarer. *
Framför rådhuset spelades hög musik i megafonen, men folk försvann ganska snabbt hemåt eller till restauragner och kaféer.

Den 20 oktober fortsatte strejker och demonstrationer, men fler butiker hade öppet som vanligt. Jag hade ärende i centrum och kom fram till gatan Kydonias, som löper förbi busstationen, torget 1866 och kommunhuset. Där hade som vanligt demonstrationstågena blivit stående och tryckte på och trycktes ihop under det att stämningen eldades upp. Talkörer och högtalarutrop ekade mellan husen, men folk satt som vanligt på pita-gyros-stället i godan ro, och jag stannade till där också och tog en pita-gyros chicken för 2,20€ .


(* Det är några som gärna vill ha ett "ständigt mörker" och förordade "ständig strejk" - dom vill alltså att allt ska stå still jämt. Men det finns också bra ungdomar, några som delade ut flygblad om ett seminarium under rubriken "Synestima kai Logiki" ("Känsla och tanke") , vilket verkar i min mening bättre, mer skärpt och eftertänksamt. )
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT