Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-10-18, 19:00
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Vardagsbilder fr Chania med omnejd

En favoritby är Kolympari, längst bort i väster i Chania-bukten.




Där finns några byggnader som jag fastnat vid:







Klostret står kvar på sin vanliga plats:




Här finns ett av dom ask-liknande träden som jag känner mig "förföljd" av nu .





Det handlar om småbladens placering , som är tydligt här, typiskt för asken, men det finns många träd här med liknande bladställning, som den här i inne i Chania, som jag inte blir riktigt klok på:




Lägg märke till dom radbandsliknande baljorna. Asklönn, pseudo-akacia och manna-ask, har alla ask-liknande bladplacering, men det är bara manna-asken som är en riktig ask, och den är sällsynt här inne i Chania centrum. Jag lovar att visa en bild på denna så fort jag hittat någon säker observation, helst ska den blomma, då är den ju som finast.
I städer finns så många importerade och förädlade träd, och det kan vara svårt att hålla isär dom. Och man ska akta sig noga med bildsök på någon sök-motor på internet, bilderna kan vara helt galna och missvisande. Det bästa är om man kan hitta dom teckningar som den vetenskapsman gjorde som först gav namn åt trädet/växten.



* * *


Värmen kom tillbaka några dagar och vinterbyxorna kom åter på skam:




Klockan två på morgon kan tuppen börja att gala hos grannen på andra sidan gatan. Men annars mellan två och fyra kan det vara riktigt tyst. Fast många här omkring har hundar, en del hundgårdar, så är det ingen "ständigt skällande". Det är bara en som låter som en ung släthårig foxterrier som vill ut, som kan börja på mellan sju och åtta på morgonen, det är mycket gällt och genomtränger allt, men lördag och söndag är den ganska tyst.
På ett stort platt hustak med låga kanter spatserar en gammal blodhund för sig själv, och gläfser till bara ibland.
På ett annat hustak har en familj "uteplats" (läs: sommarställe) i skogen av antenner och armeringsjärn.
Mellan åtta och nio hörs en trumpevirvel från en bil, som betyder att det finns färskt bröd att köpa .

Det blir alltså lite tidigare morgnar här än i gamla stan.
Textilier som kommer upp i rummen tycks dämpa ljudet dock:




Gardinerna är donerade av hyresvärden. Madrassöverdraget (+ örngott och lakan i samma färg) är köpt för 10€ på gatumarknaden.

Här är en bild från det större sovrummet. Sängen är donerad av hyresvärden. Täcket, som jag köpte dyrt i en specialaffär i Chania första dagarna , köpte jag för stort, men det har jag glädje av nu. Plats för en hel familj.




Soffan är en hård och robust grekisk sådan, begagnad för 30€ .






Kafé-bordet är köpt på stormarknad för 32€ och stolarna för 7€ stycket. Tavlan är köpt för ett par euro på den "brittiska" secondhand-affären på gatan Smyrna, väster om den stora busstationen. (Den andra ligger på Daskalogianni.)
Tyget på bordet är köpt billigt på gatumarknaden. Resten av detta tyg hänger för köksfönstret :




Spisen är köpt på stormarknad för 199€ .




Grytan är köpt på gatumarknaden för 5€ .

Denna köksmöbel är från ett svenskt möbelvaruhus, övertogs nästan oanvänd för 60€ :




Den fjärde stolen står i köket:




Stolsdynan skyddas här med en duk som är från farmors tid.

Hembakad Kaltsounia:




Tidsåtgång: ca en timme. Fyllning: vlita-blad. ( Upptäckte att kaltsounian blir mera "typisk" om den får stå några timmar i frysen innan stekningen. )

Te-fatet är designat L. Larsson.

Kväll:






Det har gått att sitta ute på balkongen och äta middag på kvällen och se hur en stark stjärna (planeten Jupiter) stiger upp i Öster, för en vecka sedan även tillsammans med en full måne.
  #2  
Gammal 2011-10-18, 20:07
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Ja jag har listat ut att du gillar Kolymbari väldigt mycket...jättefin lägenhet du har!

Yanna - som fortfarande inte är klar med inredningen!
  #3  
Gammal 2011-10-18, 20:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Jättefin lägenhet, och vilka fantastiskt fina katter!
  #4  
Gammal 2011-10-18, 20:30
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Äntligen får man slå sig till ro och njuta av dina fina bilder igen! Och så trevligt att få gå på "hembesök" i din lägenhet... vilken underbar farmorsduk det ligger där på stolen...
Det är intressant med priserna på olika saker till hemmet. Att en plaststol kostar 7 euro och det lilla cafébordet 32... är inte det väldans dyrt?
Å kära nån, vilka sötsöta katter!
Tack för att du bjuder på än en "vandring"!
  #5  
Gammal 2011-10-18, 20:47
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 762
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Härligt!
//
KR
  #6  
Gammal 2011-10-18, 20:48
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Att en plaststol kostar 7 euro och det lilla cafébordet 32... är inte det väldans dyrt?
Joooo, jag tycker det är svindyrt, men såna priser är det på möbler här. Jag letar fortfarande efter ett soffbord som är högre än 40 cm och inte kostar skjortan. Hyllplan är också dyrt har jag fått veta, 40 euro för ett ynka hyllplan på under en meter, mycket billigare (?) är det att köpa en hel hylla...sa dom!

Fast istället för soffbord funkar det ju hyfsat med en bricka på soffan från 1 euro shop också..och hylla? Jaja, Rom byggdes inte på en dag...
Skulle ha en ram...sådär 50x80 cm...kostar mellan 50-70 euro...så i vinter får jag gå utmed stranden o leta drivved till ramen istället..

Yanna
  #7  
Gammal 2011-10-18, 21:04
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Säger som så många andra: mycket trevligt att få läsa dina små berättelser och få följa med i ditt vardagsliv.

Citat:
Ursprungligen postat av lugnagatan Visa inlägg
Det har gått att sitta ute på balkongen och äta middag på kvällen och se hur en stark stjärna (planeten Jupiter) stiger upp i Öster, för en vecka sedan även tillsammans med en full måne.
Den syns även här i Sverige, även om jag i min enfald trodde det var Venus. Men jag googlade lite och insåg att jag hade fel.
Dock ska Venus vara på väg! Hittade en ganska trevlig sida på nätet som förklarar att Venus kommer att synas i södra Sverige i slutet av oktober men i norra Sverige först i November.
Har inte gjort någon källkritik så jag vet inte hur tillförlitlig sidan är, men med min logik torde man ju då kunna se Venus redan nu på Kreta? Alltså både Venus och Jupiter på en gång. Häftigt!!


/Zappa
  #8  
Gammal 2011-10-18, 21:08
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 719
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Yanna: Jag har gjort mina finaste tavelramar med drivved från skäret. Det blir fantastiskt vackert.

Stefan (Lugna Gatan): Vilken fint boende du har i Chania!!!! Och har du den utsikten från balkongen kan du inte klaga. Men möblerna gör sig 1000 gånger bättre med de fantastiskt söta kattorna. Dom måste du vårda (alltså kattorna).

Birgitta.
  #9  
Gammal 2011-10-18, 22:43
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Möbler-särskilt "finmöbler" är i regel dyra i Grekland. Virke importeras oftast. Det är inte utan skäl att IKEA blev så populärt, med den lättare stilen och rimliga priser. Men visst blir ett hem personligare och trivsammare om stilar blandas och mormorsdukar och egenfabricerade grejor kommer till nytta.
Tack för rundvandringen!
  #10  
Gammal 2011-10-18, 23:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Oj vilket mysigt boende du har ordnat till. Väldigt hemtrevligt. Och trevlig utsikt. Förstår att du och andra Kalimerianer som skaffat fast boende därnere trivs gott. Tack för visningen!

Mats
  #11  
Gammal 2011-10-19, 00:15
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Yanna: Tack för kommentar som ytterligare belyser prisnivån. Hiskeligt att basgrejer man behöver kostar så mycket. Jag har ett soffbord under 40 cm stående på vinden till ingen nytta... och en massa tavelramar..., fast kanske ingen just 50 x 80. Lite frustrerande när man har nåt man inte använder och någon annan behöver just det, när man inte bara kan räcka över det! Hoppas du finner på råd. Du verkar ju ha tålamod och då brukar saker dyka upp när man minst anar.
Monica: Jo, "finmöblerna" av trä brukar kosta (även om inte kvalitén är riktigt så fin under ytan), men de där plaststolarna och det lilla cafébordet... de tycker jag "tog priset"!
  #12  
Gammal 2011-10-19, 09:08
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Tack för dina härliga bilder och berättande. Alltid lika roligt att få ta del av ditt vardagsliv i Chania.
Inger
  #13  
Gammal 2011-10-19, 09:09
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Måste sälla mig till övriga och säga hur mysig lägenhet du har. Jättefina möbler. Vad gulligt katterna sitter på bilden med kökssoffan
Har precis som LaRose längtat efter nya rapporter från din vardag, det är bland annat roligt att få veta lite mer om växter som finns på Kreta.
  #14  
Gammal 2011-10-19, 09:23
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Det ser väldigt trevligt ut,,Väldigt vackra katter
  #15  
Gammal 2011-10-19, 11:08
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Hej jag skulle vilja svara mycket mera. Hade mer material, men får vänta. HInner nu förbereda detta i lugn och ro eftersom det är storstrejk.
Det var roligt med all respons. Wifi:n i stadsparken fungerar och här siter jag., Det är vackert väder och folk ler och pratar med varandra. Kaféerna är öppna.
Det passerade en lång rad långtradare som alla signalerade och det blev en ganska fin konsert.,
Det finns en bra guide på Athens News hemsida vilka som strejkar, och vilka dagar, men idag är det som mest.
Ha det bra!
  #16  
Gammal 2011-10-19, 11:29
nickelena nickelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Lysvik
Inlägg: 888
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Tack! Så himla trevligt att få följa ditt liv på Kreta! Det låter fantastiskt rogivande. Men apropå Chania, sonen undrar hur det går för Nikos och frun på Colombo. Håller dom fortfarande sitt kafenion igång? Går du dit, eller är det sånt som varierar och blir det nya och andra favoritställen efter ett tag?
Ha det gôtt!!
nickeLena
  #17  
Gammal 2011-10-21, 11:05
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Hej ! Jo Nikos har öppet som vanligt. Nu är det inte lika fullt, bara några gamla stammisar, och Nikos hustru syns inte där så mycket. Det brukar vara en rysk dam där på eftermiddagen som serverar och lagar mat och Nikos kommer på kvällen.Angående kafé-bordet, så var det ett erbjudande så jag fick rabatt på stolarna omjag köpte bord och stolar. Stolarna brukar vara någon euro dyrare på stan.Dessutom hade jag inga stolar eller bord hemma så jag var lite het på gröten och tänkte inte på att det kanske var lite dyrt. Jag hade också Josif med mig som körde bil.Är nästan klar med mer material om vardagen, en promenad till Souda hamn och Tsikalaria högre ovanför.Hälsn. Stefan
  #18  
Gammal 2011-10-21, 11:56
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Jättefina bilder. Tack för titten!

/Netwolf
  #19  
Gammal 2011-10-21, 13:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

TACK!! Åh så härligt det är att bli "hembjuden" till er bofasta på Kreta!
Vilka fina boenden ni skaffat! Hoppas ni hittar det i möbelväg som fattas till billiga priser.

Yanna: Din lägenhet var SÅ fin och jag tänkte inte ens på att där inte var soffbord...fast vi satt ju på balkongen

Stefan, än en gång tack för alla fina foton.

Lissi
  #20  
Gammal 2011-10-21, 23:42
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Vardagsbilder fr Chania med omnejd

Vad härligt det verkar. Ett mål här i livet är att få tillbringa tid på Kreta när tiden finns, alltså det som kallas pension. Att ha synpunkter på priser på din utrustning understiger min förmåga, finns andra tydligen, ,som har den förmågan. Tycker det bara är helt fantastiskt att du hittar det du behöver/vill ha. Ha det..
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT