Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-22, 15:17
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Tinos- Var finns pärlorna?

Hej,
Efter många ö-luffar skall jag äntligen till Tinos i mitten av juni. Var skall man bo, var finns det mysiga, småskaliga Grekland på Tinos? Bad och boende önskas nära inpå. Morgondopp- ja tack! Disco önskas ej! Några restauranger, lite urval, 2-3 st önskas. I övrigt lugnet, bara lugnet.
Meltemin- vilka kustbyar i norr har lite lä när det blåser på?
Tack från ebh
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-22, 22:35
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Tinos- Var finns pärlorna?

Tinos början av juli 2004!
Ja du ska dit i juni, hoppas inte vinden har börjat då - förra året blev jag kvar på ön ett dygn utan min man då han kom på båten som sen bara åkte utan förvarning pga hård blåst. Allt stod still och det bara blåste!
Ja, ja - det blåste hela tiden vi var där så stränderna var inte så trevliga.
Bodde på en pension, Boussetil inne i hamnstan, trevligt och fina rum.
30E för 2 personer.
Det finns flera små fina byar att besöka, en gammal fästning - Exobourgo
Ett område med mycket speciell natur i en annan del.
PanOrmos är mkt lugnt och där fanns några små fina stränder om man gick en bit från byn.

Kyrkan, inne i Tinos stad,och att se de som kryper upp till kyrkan för att få .., ja vad då, stora djupa sår på knäna hade de vi såg - är ochså sevärt.

Ha det bra i alla fall!

Mvh Ingrid Ny

Senast redigerad av Kalimera den 2005-04-25 klockan 09:38. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-24, 22:09
ebh ebh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 27
Standard Sv: Tinos- Var finns pärlorna?

Tack Ingrid Ny,
Det var ju ett positivt (!!) svar som ger mersmak för den här ön. Kan du berätta ngt mer som gör att jag INTE åker hit för just nu känns det så i alla fall. Att det blåser rår de väl dock inte för. Meltemin (vinden) är som den är, har man otur blåser det en hel del under semestern. Hittade du några lä-lägen på ön, dvs byar på södersidan som inte var så vinddrabbade?
Ibland misstänker jag att negativa svar beror på att man vill ha ön för sig själv?
Vänlig hälsning och tack för svar
ebh
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-25, 09:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tinos- Var finns pärlorna?

Jag har varit på Tinos 3 ggr i september, det har blåst rätt ordentligt ibland men jag har aldrig blivit inblåst.

Tinos liknar inget annat och är en ö som är svår att rekommendera hur som helst. Den passar nog inte alla. Men jag kom att älska den, den är en av mina två favoritöar.

Morgondoppsnära boende är nog svårt att hitta. Om man inte bor i Kionia, en tråkig och ful semesterort ganska nära Tinos stad.

Stan är ett kapitel för sig. Den är stökig - och rätt underbar. Där är fullt med folk och alla är greker som kommit till ön för att besöka kyrkan. Du kan tillbringa en vecka där och i princip se 2-4 shorts- och sandalmänniskor. Alltså såna som vi

Tinos försörjer sig helt på sina kyrkobesökare och är inte särskilt inställsamma mot utländska turister. Därmed inte sagt att man blir otrevligt bemött - man ska bara inte vänta sig att bemötandet är lika familjärt som på mindre öar.

Tinos är en ö för den som rör på sig, med moppe, bil eller buss. Där finns hur många underbara byar som helst, och vägen till dem är hisnande. Höga berg och branta dalar ner mot havet.

Ett par personliga favoritbyar är pyttelilla dockskåpsbyn Kardiani och något lite större Ktikados, där det finns en taverna med god mat på fin terrass ut mot dalen och havet.

Rakt nedanför Kardiani finns Giannaki bay, en underskön liten sandstrand med en mycket bra taverna ned mot stranden.

I stan badar man bäst på Agios Fokas öster om stan. En låång sandstrand som blir finare ju längre bort man kommer. Stormvarning dock: här kan blåsa så mycket att det inte är badbart, är det däremot lä är det en underbar strand.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-06, 19:39
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Tinos- Var finns pärlorna?

Återupptar den här lite gamla tråden för att fråga en sak:

Blåser det mer på Tinos än på andra öar? Är det en extrem blåst som verkligen stör, i så fall!?

Mamma blev superorolig så jag lovade att fråga på Kalimera
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-06, 22:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Tinos- Var finns pärlorna?

Tinos är en av de grekiska öar som det blåser på, ja. Men som sagt: jag har varit där tre gånger, ibland har det blåst, dock inte extremt. Har aldrig blivit inblåst, värsta olägenheten har varit att vinden varit lite kall senare i september.

Men nån större fara är det inte. Grannön Andros är MYCKET blåsigare
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-07, 07:57
Janets avatar
Janet Janet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 731
Standard Sv: Tinos- Var finns pärlorna?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish

Men nån större fara är det inte. Grannön Andros är MYCKET blåsigare
Okej, det var nog något sådant pappa behövde för att övertala mamma om att Tinos inte "är någon fara".
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT