Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-13, 17:16
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Hustrun vurmar nu för att vi under Aprilresan även ska besöka Tinos. Goda vänner har rekommenderat henne att vi ska taga oss boende hos Nicoleta.

Jag själv har fiskat information på nätet om sagda Nicoleta. Engelska, franska, tyska hemsidor för öluffare har genomletats. Omdömena äro minst sagt skiftande. Några lovprisar stället medan andra uppger att det handlar om nödboende.

Ni som er härbärge tagit hos Nicoleta, giv oss gärna synpunkter.

Arne
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-13, 17:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Det är inget nödboende anser jag i alla fall, bara i det avseendet att jag av nöd bara MÅSTE bo där vid mina besök för att jag gillar stället...

..förresten är det samma Nikoleta?? Du har ju en annan stavning menar jag
Skämt åsido, det är ett enkelt boende men rent och snyggt och jag uppskattar både läget och trädgården där man knyter många trevliga kontakter med andra gäster.
Men SJÄLVKLART finns det MÅNGA andra boenden som är dyrare och med både högre standard och med havsutsikt från alla rummen. Eftersom Tinos är en ganska blåsig ö emellanåt så uppskattar jag den inbyggda gården och där är små små ödlor de enda djur jag sett....Där finns inte ens huskatter Arne så DET är nog ett större skäl för er att bo någon annanstans än att det skulle vara dåligt på annat sätt....
Men notera att detta är min personliga åsikt och jag kan lova att hade jag sett en enda mus/råtta där så hade jag aldrig återvänt dit. Då hade jag bott någon annanstans. Nikoleta har så gott som alltid fullbokat under säsongen med något rum ledigt emellanåt, så jag tror nog de flesta som återvänder år efter år trivs. Sen är väl kanske ett par av hennes rum i markplan lite mörka, men där bor jag inte. Hela stället är f ö nymålat och restaurerat under vintern/våren 2010 med bla några nya duschrum.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-13, 18:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Nikoleta nu bokat! Vi ringde till Fru Nikoleta, som efter fem sekunders samtal bad oss prata svenska enär hon hanterade detta udda språk mer än perfekt.

Vi bokade in oss 11-15 April i ett rum en trappa upp.

Nikoleta bad oss bringa en hälsning till Lissi. Vi hade meddelat att vi rekommenderats detta pensionat av just Lissi.

Nöjd Hustru. Arne funderar på att medbringa ett par råttfällor i ränseln...

Arne och Hustru Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-13, 18:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg

Vi bokade in oss 11-15 April i ett rum en trappa upp.

Nikoleta bad oss bringa en hälsning till Lissi. Vi hade meddelat att vi rekommenderats detta pensionat av just Lissi.
Nöjd Hustru.

Arne och Hustru Birgitta
Men då ses vi!!! Vi kommer den 13:e och ska också bo en trappa upp....Hoppas Nikoleta inte gett er vårt rum

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-13, 18:20
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Nu är det trångt på Tinosforumet... Och på Tinos i April! Kul! Jag såg att ni, Arne och Birgitta, hann boka under tiden jag skrev mitt svar. Jag kan inte tänka mig att ni blir besvikna. Hoppas ni kommer att trivas där, och på Tinos, så ni också blir "återvändare"...

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-13, 18:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Jag har inte själv bott hos Nikoleta men jag har varit där och träffat henne och tittat runt lite. Nikoleta själv är mycket trevlig och serviceminded och pratar utmärkt svenska. Det boende som jag såg var bra, frächt och rent med bra standard, utan att det varit överdrivet lyxigt. Ett normalt välskött Grekiskt boende helt enkelt. Nikoletas ligger också väldigt bra till. Det tar bara ett par minuter att gå ner till hamnpromenaden. Enda nackdelen som jag ser det, är att det inte finns rum med havsutsikt. Om man nu som jag gärna vill ha det. Innergården som Lissi nämner är mycket trevlig.

Jag skulle utan att tveka rekommendera att därstädes taga sig härbärge.

Peter

P.S. Nicoleta blir väldigt glad om Svenska gäster har med sig Knäckebröd och Kalles kaviar. Sill är också uppskattat. Hon saknar det sedan sin tid i Sverige.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-13, 18:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

P.S. Nicoleta blir väldigt glad om Svenska gäster har med sig Knäckebröd och Kalles kaviar. Sill är också uppskattat. Hon saknar det sedan sin tid i Sverige.
JA, maken stånkar, för i år blir det att checka in en extra resväska med knäcke, sillburkar och kaviar då vi ska stanna över påsk. Vi som alltid bara åker med handbagage annars....men är det påsk så är det!!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-13, 20:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
..förresten är det samma Nikoleta?? Du har ju en annan stavning menar jag
å det har man ju aldrig sett. Namn som stavas på olika sätt i Grekland!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-14, 10:54
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Och i mitt fotoresebrev från 2006 kan ni se en bild över trädgården, tagen från ovan (balkongen) .

Abi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-14, 11:50
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Jodå, vi hittade Nikoletas hemsida också. Ser prydligt och trivsamt ut.
Jag är dock betänkt på att medbringa en förpackning tärnad ost till presumtiva "husdjur"


Arne
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-19, 10:22
Berras avatar
Berra Berra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Falun
Inlägg: 360
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Arne!
Jag måste säga att du har ett underbart skrivspråk, det är en ren fröjd att läsa allt du skriver

//Berra
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-20, 02:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Jag är dock betänkt på att medbringa en förpackning tärnad ost till presumtiva "husdjur".
Men Arne. Det finns faktiskt ost att köpa på Tinos också! Och väldigt god sådan dessutom! Det finns en synnerligen välsorterad "Super-market" i Chora. Min "hovleverantör" av både vått och torrt... Där brukar finnas den utmärkta Retsinan Liokri!!!! Halvliter med kapsyl! Ni kommer lätt att se Marketen då den ligger på högersidan precis när ni går ner mot innerhamnen. (Passa er i den korsningen! Det är mycket trafik där!)

Inte ska du belasta ränseln med dylikt då det finnes att köpa på plats. Dock tror jag inte att ni kommer att behöva vare sig fällor eller ost. Det förefaller mig osannoligt efter vad jag sett hos Nicoleta.

Från Nicoleta finns det två vägar in mot hamnen. Den första och nog vanligaste är ut genom dörren och till höger. Efter en liten bit, 150 - 200 meter?, kommer ni till en rondell där ni ska snett ner åt vänster. Ett kvarter längre ner är ni nere vid hamnen och där har ni Super-Marketen på högersidan. På hörnan. Det är den kortaste vägen in till hamnen. Tar väl ca 5 - 7 min att gå! I sakta mak.

OBS! Innan ni kommer fram till korsningen ligger det en butik på högersidan. Precis mitt emot den lilla "parken". Dvs trekanten med några träd... Han säljer fantastiska reproduktioner av antika Grekiska skulpturer, byster och annat. De är oftats bara mellan 10 och 20 cm stora. I slipad marmor eller pressad sandsten. Sandstenen är naturligtvis billigare. Undrar om ens Lissi har hittat dit?

Han säljer även smycken och ringar i guld och silver. Men han är närig den gamle gubben, och svårprutad, men jag har lagt mycket pengar hos honom... Håll hårt i plånboken där Arne. Birgitta kan nog vilja utforska den butiken... Grundligt... Och det är inte krims-krams. Det är kvalitesgrejer som dessutom har en historia. Jag önskar själv att jag hade mer att lägga där... Den helt vita katten som bor där heter "Doctor" för han ser ut att ha vit rock på sig... Ta gärna med en liten godbit till honom! Han är snäll.

Men om ni, när ni lämnar hotellet, i stället går åt vänster en bit och sedan viker av åt höger, passerar ni Takis bar. Det är innehavarens namn. Inte Barens. Men där har ni gratis Wi-Fi uppkoppling! Det står etsat i de stora glasfönstren att det är "Free Wi-Fi". Beställ ett krus vitt eller ett par öl och skriv dagbok! Som jag, i vanlig ordning, kommer att följa med stort intresse! Och naturligtvis kommer jag att noga nagelfara varje varje ord då ni befinner er på "min" ö... Skulle ni ha svårt att hitta dit så be Nicoleta att visa er. Be henne bara visa er till Takis bar. Hon vet vilken ni menar. Det är inte alls långt från hotellet. Tar nog ca 5 min att gå.

Det en liten kort omväg att gå den vägen in till hamnen, men ni får ju ett stopp på vägen ändå... Är det bra väder och dörrarna är öppna så sätt er vid bordet direkt till höger när ni kommer in. Det är i o f s glasdörrar så spela roll... Men då har ni utsikt över havet och kan se båtarna komma och gå. Mitt favoritbord har av någon anledning blivit andra bordet till vänster när man kommer in...

Jag skickar er lite mer info om Tinos annan väg om någon dag eller tre... Jag har väl kanske lite till att bidra med... Det sista jag vill är att ni ska kliva av på Tinos med fel fot först!

Peter
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-20, 10:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Peter.....så har man "vandrat" till hamnen" från Nikoletas igen.....Fin beskrivning!
MEN Du glömde att bara i nästa gatkorsning en halvminut från Nikoletas alltså i samma kvarter på samma sida ligger en supermarket Día....ganska välsorterad och har det mesta man behöver....Där handlar jag mat så slipper jag släpa längre än nödvändigt.....Så glömde Du bagaren Manelas på samma gata, alldeles vid "rondellen"....Så både bageri och affär finns på Kapoudistrou... Bagaren har gott bröd.

Frukt/grönsaker köper jag för det mesta på torget...

Den lilla affären med skulpturer har jag aldrig sett däremot.....KUL att utforska den....Till mitt försvar får jag väl säga att jag inte är varken för prylar eller smycken Men visst ska den få ett besök.. Det finns säkert något där jag "behöver"

Ja nu är det bara att försöka stå ut till 13 april!


Lissi
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-20, 12:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Peter!

Vi ser fram emot mer information från DIG om Tinos. Lissi har redan skickat info till oss, som vi gläder oss över. Vi kommer till Tinos en till två dagar före Lissi och Claes.

En till två tavernastopp är bra för mig som alltid får ont knät..(på lämpliga ställen). Smycken har jag inte så stort intresse av. Däremot en fallenhet för konst, främst i form av tavlor. Brukar alltid hitta något i ö-världen

Kom du Peter ihåg ett inlägg du gjorde för flera år sedan i detta forum? Jag glömmer aldrig det. Du var på en ö i Grekland. Saknade Tinos. Tog första bästa färja från ön till Pireus, taxi till Rafina i rasande fart. I Rafina tog du nästa färja till Tinos. "Nu är jag hemma!" Så jag har höga förväntningar på ön. Vi har bara varit där på dagsbesök tidigare.

Birgitta
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-20, 13:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Kom du Peter ihåg ett inlägg du gjorde för flera år sedan i detta forum? Jag glömmer aldrig det. Du var på en ö i Grekland. Saknade Tinos. Tog första bästa färja från ön till Pireus, taxi till Rafina i rasande fart. I Rafina tog du nästa färja till Tinos. "Nu är jag hemma!" Så jag har höga förväntningar på ön. Vi har bara varit där på dagsbesök tidigare.
Birgitta
Precis så är det med Tinos.....Vi lämnade Tinos för Syros en vecka 2009 och jag längtade "hem" hela tiden!! Hade det inte varit för att vi bodde hos en väninna till Nikoleta(som hjälpt oss med rummet) så hade jag vänt tillbaks efter 2 dagar...det kändes som att det var bortspillda dagar på Syros bortsett från Ermopouli som vi gillade.... För OSS hade inte Syros något som inte är bättre på Tinos...(Bäst att ducka kanske)

Men sen är det självklart många som inte alls gillar Tinos, för det är en ö som inte speciellt frågar efter Dig..Du är välkommen och blir mycket väl, om än lite avvaktande bemött, sen får Du ta till dig TINOS SJÄL av egen kraft.....

Peter sa till oss innan första besöket på Tinos att man ska komma av på ön med rätt fot först! STÄMMER!!! Nu står ju alltid, fast hon inte behöver alls, Nikoleta och möter så man är ju hemma direkt...rummet står klart och så är det som man aldrig varit därifrån!

Än idag kan jag ångra att vi, obokade på Naxos som vi var, inte hoppade av i Tinos redan 2007 när båten stoppade där på väg till Naxos....

Det är väl det som gör att man inte har så himla stort sug längre efter andra öar....bara några "måsten" finns på listan. Vi har ju redan hittat vår favorit och skulle bara längta dit istället...

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-20, 18:58
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Nu fungerar inte multicitera igen... Så jag får hämta citat från era inlägg.

Citat:
Lissi: MEN Du glömde att bara i nästa gatkorsning en halvminut från Nikoletas alltså i samma kvarter på samma sida ligger en supermarket Día.... / Så glömde Du bagaren Manelas på samma gata, alldeles vid "rondellen"....
Den Super Marketen hade jag faktisk glömt! Jag är sällan uppe i de kvarteren numera efter att George och hans fru flyttade tillbaka till Australien. De bodde i kvarteret bakom Nicoletas.

Bagarn däremot hade jag inte glömt! Jag hade tänkt komma till honom senare... Så där hann du före. Faktum är att första gången, 1981 tror jag det var, herre jössös..., jag var på Tinos bodde jag i ett av rummen precis ovanför Bagarn!!! Så honom glömmer jag inte...

Citat:
Den lilla affären med skulpturer har jag aldrig sett däremot.....
Tänkte väl att jag hade lite till att ge... Han säljer bl a reproduktioner av antika Cycladiska statyetter som jag personligen tycker är fantastiska. Orginalen finns på museum i Athen. Butiken är väl värd ett besök!

Citat:
Men sen är det självklart många som inte alls gillar Tinos, för det är en ö som inte speciellt frågar efter Dig..Du är välkommen och blir mycket väl, om än lite avvaktande bemött, sen får Du ta till dig TINOS SJÄL av egen kraft.....
Mycket bra beskrivet. Precis så är det! Jag tror för att man ska förstå och uppskatta Tinos bör man ha varit i Grekland en del. Och kanske passerat det värsta sol och badstadiet. Tinos är lite kärvt och kantigt och man måste bjuda till själv för att trivas. Men när man väl passerat den tröskeln är man fast... Eller hur Lissi?

Citat:
Än idag kan jag ångra att vi, obokade på Naxos som vi var, inte hoppade av i Tinos redan 2007 när båten stoppade där på väg till Naxos....
Klantar... Tänk så mer tid ni skulle kunnat spendera där...

Citat:
Birgitta: Däremot en fallenhet för konst, främst i form av tavlor. Brukar alltid hitta något i ö-världen
Då tror jag att den butiken kommer att passa dig. Det händer att jag går in där bara för att titta och njuta. Alltför ofta har det dock hänt att jag gått därifrån med en påse...

Citat:
Kom du Peter ihåg ett inlägg du gjorde för flera år sedan i detta forum? Jag glömmer aldrig det. Du var på en ö i Grekland. Saknade Tinos. Tog första bästa färja från ön till Pireus, taxi till Rafina i rasande fart. I Rafina tog du nästa färja till Tinos. "Nu är jag hemma!"
Jag är oerhört imponerad över att du kommer ihåg det!!! Det är riktigt länge sedan jag skrev det. Men det är helt rätt! Jag hade vunnit en resa på jobbet och hamnade i Agina Marina på Egina. Och jag vantrivdes något förskräckligt och bara längtade till Tinos. Så trots att jag hade rum där i två veckor ringde jag min gode vän S och frågade efter rum. Och det var inga problem. Så efter två dagar på Egina drog jag rätt över till Tinos... Det blev ju lite dyrare än tänkt men det kostar att spela Greve... Men jag betalar hellre och trivs än snålar och vantrivs... Jag förstår ändå inte hur du kan komma ihåg det...?

Citat:
Så jag har höga förväntningar på ön.
Jag hoppas verkligen att ni inte blir besvikna. Ni är ju erfarna Greklandsresenärer och jag ska göra mitt bästa för att ni ska få så goda förutsättningar som möjligt. Men som Lissi skrev. Tinos passar inte alla. Det är ett rätt speciellt ställe. Det ska i vilket fall som helst bli intressant att höra hur ni upplever ön.

Citat:
Lissi: Ja nu är det bara att försöka stå ut till 13 april!
Det går fort Lissi! Ni är snart där...

Peter
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-27, 05:10
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Däremot en fallenhet för konst, främst i form av tavlor. Brukar alltid hitta något i ö-världen.
Då måste du absolut besöka butiken (vernisagen) jag nämnde. Den ligger ca 100 meter upp på Tingel-Tangelgatan på vänstersidan. Det är en erkänd konstnär och har priser därefter....

Så Arne. Håll i plånboken... Men tavlorna är fantastiska. Det är mycket hav i gråskalor. Jag brukar ta fram hammaren och slå mig i huvudet, eller på vänster tumme, en gång i veckan som straff för att jag inte köpte några tavlor av honom för 25 år sedan. Hur dum får man vara? Den hammaren börjar bli rätt sliten nu. För att inte säga huvudet. Och tummen... Jag har ju naturligvis lyckats med en del andra dumheter genom åren också som jag straffar mig för.... Så det är egentligen bara Tisdag em hammaren får vila numera...

Tingel-Tangelgatan är rätt brant uppåt. Så det kan bli problem med Birgittas knä. Inga trappsteg dock. Och det finns rastplatser om man bara tittar in i gränderna man passerar. Det finns väl ett par på gatan också men inga som är speciellt kul. Och gatan slutar naturligtvis vid kyrkan.

De flesta butikerna säljer religöst krim-krams. Ikoner och sådant. Det finns några guldsmeder, några få butiker med T-shirts och stråhattar... Några med lergods som miniduvslag osv...

Innan man kommer upp till kyrkan, på högersidan, finns en liten Ouzeria. Mitt emot kyrkogården... Den ligger liksom lite nedanför gatan. Men där serveras Tinos bästa Saganaki!!! Om de har rätt ost hemma. Har de inte det finns det inte Saganaki på menyn....

Om ni kommer dit, och stället är öppet, tappa inte hakan om ni ser två identiska flickor i dryga 20-årsåldern komma förbi. Som ni förstår är de enäggstvillingar. De bor precis vid Ouzerian. Det är ju inte helt ovanligt här hemma men på Tinos anses de nästan vara ett mirakel.

Sedan Birgitta, efter porten in, är det ca 20 - 25 trappsteg upp till själva kyrkan. Till rummet där Ikonen är. Hoppas du klarar det. Missa inte att titta på platsen utanför innan ni går genom porten. Den typen av stenläggning med vita och svarta stenar heter "choklakia" och just den lär vara en av de största i Grekland. Och se hur sliten den är... Många har gått och krupit där...

Själv är jag kraftigt emot religion. Men jag besöker gärna Grekiska kyrkor för att de är vackra. Dvs för en estetisk upplevelse. Inte religiös. Och jag besöker Tinos kyrka varje gång jag är där. Det har blivit en tradition. Jag köper ett ljus eller två och tänder och sätter mig där en stund och kontemplerar. Tänker en stund på de som inte längre är med mig...

Ni kommer säkert att se några som kryper upp till kyrkan. Var diskreta när ni ser det. Det är privat. Det finns egentligen bara tre anledningar att krypa upp till kyrkan på Tinos.

1. Jag ber om allmän förlåtelse för mitt förtappade leverna och jag lovar att bättra mig. Inte så väldigt förekommande numera... Dock. Otrogna män kan bli tvingade, av hustrun eller familjen, att göra detta! Och jag har sett män krypa upp... Men de kan ju ha hört till nummer två...

2. Jag kryper upp till kyrkan för att min fader, moder, släkting eller vän är svårt sjuk och jag vill att denne skall tillfriskna. Inte alls ovanlig. Hurvida det hjälper eller inte kan väl diskuteras...

3. Kvinnor som av olika anledningar har svårt att få barn. Också väldigt vanligt. Därför ser man ofta kvinnor kring 30-årsåldern krypa upp. Får de sedan barn så döps de ofta till Panagiota = Maria, eller Panagiotis. Som tack till kyrkan. Gossen kallas då normalt sett för Panos. Och vi har ju en rätt känd Panos i Sverige... Min gissning är att hans moder har varit på Tinos...

Det finns dock ytterligare en anledning att besöka kyrkan. Och det är den helande verkan vissa påstår att den har. Och problematiskt nog har jag träffat folk som påstått att de upplevt mycket märkliga saker där och sedan mått bättre... Fan trot... Jag har varit där så många gånger och aldrig upplevt någonting utanför det normala. Så jag tror att dessa personer helt enkelt har "helat" sig själva i en lugn miljö som är så totalt annorlunda mot den de är vana vid.

Och det tänker jag fortsätta tro tills jag själv upplever något där... Och jag tycker att om det finns något "mer" där så borde jag ha märkt det vid det här laget! Efter alla besök.

Men skulle jag uppleva något utöver det vanliga där, skulle även den här Fan bli Gudfruktig....

Peter
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-02-27, 10:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
OBS! Innan ni kommer fram till korsningen ligger det en butik på högersidan. Precis mitt emot den lilla "parken". Dvs trekanten med några träd... Han säljer fantastiska reproduktioner av antika Grekiska skulpturer, byster och annat. De är oftats bara mellan 10 och 20 cm stora. I slipad marmor eller pressad sandsten. Sandstenen är naturligtvis billigare. Undrar om ens Lissi har hittat dit?
Han säljer även smycken och ringar i guld och silver. Men han är närig den gamle gubben, och svårprutad, men jag har lagt mycket pengar hos honom...
Peter

I Ditt senaste inlägg skriver Du att denna butik ligger på Tingel-Tangelgatan 100 m upp...då får jag inte alls ihop det! Din beskrivning ovan är ju alldes nära Nikoleta eller menar Du inte den trekantiga park som ligger vid bagaren?? Eller ÄR det så nära därifrån??
Nu har jag MYCKET att upptäcka när jag kommer till Tinos Man går ju alltid ner till hamnen närmsta vägen och svänger vänster vi lilla parken....

Lissi
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-02-27, 12:54
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 720
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Även jag är antireligiös Peter. Men jag tycker om att gå in i kyrkor. Det finns en utsmyckning eller i vissa fall en brist på utsmyckning som jag gillar. (Jag har nog besökt hälften av Roms alla kyrkor).

Så det blir nog ett besök även i denna kyrka. Däremot kommer jag inte att gå på knäna upp till kyrkan, behovet av barn har jag faktiskt inte, men däremot ett barnbarn. Arne får jag nog inte med in i kyrkan.

Birgitta
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-02-28, 19:34
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Nicoleta. Klänger råttor i gardinen?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Arne får jag nog inte med in i kyrkan.
Det är lite synd för den är både vacker och intressant med alla votivskepp som hänger i taket. Men han kan kanske fördriva tiden med att titta på skulpturerna i muséet och studera alla de andra votivgåvorna som finns utställda i olika smårum borta till höger om själva kyrkorummet.

Det är också intressant att läsa alla som ristat in sina namn i marmorbänkarna runt balustraden. Det finns grafitti där sedan mitten av 18-talet!

Bli inte förvånade om ni ser folk som ligger i gångarna där eller runt om i området. Det kan vara fattiga som sökt sin tillflykt där eller några som stannar där en vecka eller längre tid för att be och helas.

Kyrkan på Tinos lär vara den rikaste enskilda kyrkan i Grekland. Och när man ser alla votivgåvorna är jag inte förvånad... För att inte tala om Ikonen som är täckt med pärlor och ädelstenar.

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT