Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2005-11-04, 22:00
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Undrar om det är fler som omkommer genom drunkning i Grekland oxå jämfört med t.ex Sverige och uträknat på antal olyckstillfällen i relation till befolkningsantal osv. Statistik kan vara intressant, men verkligheten är oftast mer nyanserad

apropå boende i Parga igen

Tommy ( som inte gillar Ole dolyckan heller )
Yes, yes, håller med dig om statistik/verklighet... men intressant verkligen, det där med drunkning. I Sverige har vi (haft) simskola, undras om man har det i Grekland? Och kan alla greker simma? Där simmas det ju mer än här i kylan...

Gita
Svara med citat
  #22  
Gammal 2005-11-04, 22:13
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
I Sverige har vi (haft) stimskola, undras om man har det i Grekland? Och kan alla greker stimma? Där stimmas det ju mer än här i kylan...

Gita
Kan alla svenskar stimma som greker
Vi får väl lära oss stimma vi med, trots kylan o den indragna stimskolan

(helt utan apropå boende i Parga är det kanske bäst att vidare diskussion flyttas till cafeét )

Tommy
Svara med citat
  #23  
Gammal 2005-11-04, 22:15
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Bo i Parga!

Man kan nog simma o stimma i Parga också...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2005-11-04, 22:19
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Man kan nog simma o stimma i Parga också...
jodå, det fungerar med både och

tommy

Senast redigerad av epiros den 2005-11-04 klockan 22:44.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2005-11-05, 00:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av magnus u
*klipp*
O samma sak i grekland. rel farliga omkörningar i hög hastighet inom tättbebyggda områden. O är det ngn som kan förklara varför man (som enda land i Europa?) inte kan acceptera att köra på halvljus dagtid likväl som i regn,dimma, nattetid ? Detta om att bo i Parga. hälsningar magnus u
Jag har kört en hel del bil i Grekland och även i många andra länder i Europa, visst ska man ta det lilla lugna då man kör men det var aldrig så att jag tyckte att det kändes speciellt osäkert att köra i Grekland. En klar nackdel är dock att det lätt blir trafikstockningar i större samhällen och då är det ju naturligtvis lättare att det smäller än vad det är här då man ibland kan få köra 5-10 minuter utan att se en annan bil.
Då det gäller användande av halvljus dagtid så är det väl bara i de nordiska länderna som det är lag på det, jag är osäker med Danmark också. Faktum är att det först känns lite olustigt men ganska snabbt vänjer man sej vid att alla andra kör utan lyse dagtid och då är det inget större problem. Min erfarenhet är att man i många länder är väldigt snabb att slå på lyse så fort det blir sämre sikt vid t.ex. regn eller dimma. Detta var de något sämre på i Grekland än i övriga Europa tyckte jag att det kändes som.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #26  
Gammal 2005-11-05, 10:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo i Parga!

Med simning vet jag inte hur det är men i Sverige skulle många inte lärt sig simma utan simskola och badhus. Vårt klimat inbjuder ju inte alltid till vattenvana särskilt inte i norra delarna av vårt land. Förövrigt vet jag att nästan alla vuxna som drunknar gör det vid båtolyckor där alkohol finns med.

Gissar att många grekiska barn som lever nära det varma havet har stora möjligheter att bli både vattenvana och simunniga. Många utlänningar som flyttar till Sverige från ex mellanöstern har dåliga simkunskaper och det pratas om riktade insatser till deras barn.

Naturligtvis kan statistik inte fånga livets alla nyanser men efter att både forskat själv(inte på trafik) och arbetat med utredningsarbete vet jag att det är ett bra redskap i många situationer. Mycket i den svenska trafiksituationen behöver förbättras och ännu mer i den grekiska. Trafiken är förövrigt en väldigt vanlig anledning till att turister förolyckas och är bortsett från vissa katastrofer som tsunamin då många svenskar så tragisk omkom den vanligaste anledningen.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2005-11-05, 15:07
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Trafiken är förövrigt en väldigt vanlig anledning till att turister förolyckas och är bortsett från vissa katastrofer som tsunamin då många svenskar så tragisk omkom den vanligaste anledningen.

Eva
Kanske det ja, Eva.
Och statistik är otvivelaktigt ett bra instrument vid samhällsplanering. Men jag är av uppfattningen att jag inte tycker jag behöver använda statistik för att planera en semester-resa i Grekland.

Klarade mig helskinnad med både bil o buss i somras, däremot körde jag omkull me moppen som du vet. Fast annars har det alltid gått bra de gånger jag färdats med vägfordon på semestern i Grekland. Det måste det ha gjort för de flesta andra tusentals skandinaviska turister som färdats på vägarna i Grekland den gångna säsongen oxå. I alla fall kan inget allvarligt, typ buss-olyckan på Teneriffa, inträffat.

Då hade vi säkert sett SVARTA STORA TIDNINGSRUBRIKER och hört olyckskorparna kraxa "åk inte dit det är farligt".

Vanligt enkelt trafikvett o koncentration i trafiken kommer man långt med oxå i Grekland. Och att bussluffning kan vara ett trevligt sätt att se Grekland på har ju både du o jag bekanta som kan intyga.

Tommy
Svara med citat
  #28  
Gammal 2005-11-05, 23:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo i Parga!

Ok allt hamnar tack och lov inte i tidningen. Bara i vårt län har det under de två senaste åren varit flera svenska ungdomar inblandade i allvarliga olyckor i Grekland. Naturligtvis ska en semesterresa inte planeras utifrån olycksstatistik men samtidigt tycker jag inte att påståenden om att mina uppgifter om olycksstatistiken är fel ska få stå emotsagda. Jag tror att dom flesta människor är kunniga och intresserade av faktabaserad kunskap varför trafikproblemen inte bör förringas. Jag tycker att ett förnekande av de problem som finns i Grekland och även här hemma bara bidrar till en romantiserande bild av ett för oss alla älskat resmål vilket bara är negativt för den som vill ha en nyanserad bild.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2005-11-05, 23:38
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Ok allt hamnar tack och lov inte i tidningen. Bara i vårt län har det under de två senaste åren varit flera svenska ungdomar inblandade i allvarliga olyckor i Grekland. Naturligtvis ska en semesterresa inte planeras utifrån olycksstatistik men samtidigt tycker jag inte att påståenden om att mina uppgifter om olycksstatistiken är fel ska få stå emotsagda. Jag tror att dom flesta människor är kunniga och intresserade av faktabaserad kunskap varför trafikproblemen inte bör förringas. Jag tycker att ett förnekande av de problem som finns i Grekland och även här hemma bara bidrar till en romantiserande bild av ett för oss alla älskat resmål vilket bara är negativt för den som vill ha en nyanserad bild.

Eva
Men Eva då, den här tråden handlar inte om olycksstatisitik i Grekland eller någon annan stans på vår kära moder jord. Den handlar om boende i Parga, och om lämpliga sätt att ta sig dit från Athen.
För övrigt har i alla fall inte jag sagt att dina uppgifter om olycksstatistiken i Grekland är felaktiga.
Däremot är jag av den uppfattningen att de är orelevanta och onödiga i sammanhanget, eftersom jag anser att risken är större att jag råkar ut för en olycka här hemma än när jag är på semester eftersom jag tillbringar mer tid i farliga trafikmiljöer här än i Grekland.

Ber om ursäkt ifall du uppfattat mina inlägg i ämnet på något annat vis. Där med har jag sagt mitt sista ord i denna debatt .

Men ska vi diskutera boende i Parga eller resvägar dit vaknar jag säkert till liv igen

Tommy
Svara med citat
  #30  
Gammal 2005-11-05, 23:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av epiros
Neej då Eva, det tycker inte jag att det är, Ole do lyckan kan titta fram var som helst o jag tycker nog att, (enligt min ringa erfarenhet), det går lika bra att färdas säkert på vägarna i Grekland med fordon som här. Bara du försöker låta bli att tänka "svenskt" när du är ute o åker går det hur bra som helst. Fast det är nästan svårare än att koncentrera sig på t.ex bilkörning

Apropå boende i Parga

tommy
Det var bara det här inlägget du skrev som fick mig att reagera. Inte var det jag som startade diskussionen om trafiken i Grekland väl?

Eva
Svara med citat
  #31  
Gammal 2005-11-05, 23:54
epiros epiros är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 900
Standard Sv: Bo i Parga!

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det var bara det här inlägget du skrev som fick mig att reagera. Inte var det jag som startade diskussionen om trafiken i Grekland väl?

Eva
Neej, det var det kanske inte.
Men jag tycker vi avslutar den nu

tommy
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT