Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-16, 12:30
Spectre Spectre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Sölvesborg
Inlägg: 22
Standard Agia Marina - diverse frågor

Hej!
Jag har lite olika frågor som jag hoppas någon kan svara på.

1. Finns det någon restaurang/bar/taverna i Agia Marina som kan tänkas visa Sverige VM-kvalmatch mot Ungern den 5/9?

2. Någon som vet ifall Cretacarhire-Eurocar är bra, att lita på? Tycker mig ha fått bra pris via deras hemsida men frågan är om det är bättre eller sämre än om man bokar på plats, nån som vet?

3. Har funderat på att köra bil ett par dagar från Agia Marina och har funderat på Elafonissi med Falassarna på hemvägen ena dagen (kanske äta på Sunset) och kanske österut dag två. Vad är trevligast, att köra till Loutro (inkl båt-nån som vet vad den kostar) eller köra om Rethymnon till Preveli? Vad rekommenderas?

4. Om man skall åka båtturen till Balos/Gramvoussa. Hur tar man sig lättast till båtavgången ifall man inte hyr bil den dagen? Kostnad?

5. Hur långt är det mellan Alexandra Beach och Mitsos Restaurant? Funderar på högtidsmiddag på Mitsos, vad säger ni som har erfarenhet av resturangen om det?

Tack för svar. Åker i början av september till Agia Marina, har tidigare bara varit på östra delen av ön.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-16, 13:32
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Punkten nummer tre kan jag svara på. Att taga sig från Ag Marina till Loutro är tämligen enkelt. Buss Chania- Chora Sfakion, och så kustfärjan till Loutro. Bussturen tar cirka 1,5 timma, med hyrbil ungefär detsamma.

Kustfärjan till Loutro tar bara 15 minuter och kostar sådär 3,5 Euro enkel resa. Ev hyrbil kvarlämnas i Chora Sfakion enär det ej finnes bilväg vid Loutro.

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-16, 14:27
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Och punkt nr 2 blir lättare att svara på om du skriver vad för typ av bil, hur länge och vilket pris du fått
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-16, 15:35
Alicia Alicia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Jag rekommenderar restaurang Nymfi i Agia Marina, mycket god mat, bra service, trevlig personal, bra priser och mysig miljö! Beställ bord för att vara säker på att få plats.
Förra året bodde vi på Amalthia Beach i Agia Marina och åt fem kvällar på Nymfi, alla fyra familjemedlemmarna var mycket nöjda med de olika rätterna vi åt.
I år ( 6-13 augusti) bodde min man och jag i Platanias på Caldera Bay, vi promenerade 25 minuter till Nymfi tre kvällar och njöt av deras goda mat. På onsdagarna och lördagarna uppträdde en kanonduktig sångare med låtar av
bl a U2, Sting, Beatles, Clapton mm. Den mat vi åt på Mitsos är inte i närheten av samma kvalitet som Nymfi.
Hoppas att ni får en trevlig vistelse på Kreta! / Alicia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-16, 16:11
Spectre Spectre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Sölvesborg
Inlägg: 22
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Hellen: Vad gäller bilhyra kostar t ex VW Polo tre dagar 105 € och Beetle Cabriolet 194 €. Vet du något bättre i Agia Marina?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-16, 16:25
suss67s avatar
suss67 suss67 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 45
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Hej
Jag törs nästan lova dig att "Kaffestugan" i Kato stalos visar matchen. När vi var där visades till och med allsvenska matcher.
Det är promenadavstånd från Alexandra beach -österut.

Mitsos är härligt, kanske mest pga läget och trevlig service. Maten är helt ok men säkert finns det bättre. Jag tycker det är ett bra val för högtidsmiddag. Är det barn inblandade så kommer de säkert också att trivas för där finns lekplats. Det är promenadavstånd även hit från Alexandra beach, men en ganska dryg promenad skulle tro ca 20 min. Mitsos har blivit så populärt så om ni är ett större sällskap är det en god ide´att boka bord i förväg.

/Susanne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-17, 17:46
ceciliajulin ceciliajulin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Stockholm/Visby
Inlägg: 12
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

jag kan svara på första frågan.

jag kan tänka mig att matchen visas på KissBar i Agia Marina sen är väl inte baren så himla glamourös
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-17, 17:51
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard frågor

Ett restaurang tips i Agia Marina...Gå upp vid macken Silk, följ gatan upp i vänstra hörnet där. Horiatiki, god och mycket mat för pengarna och trevlig personal!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-24, 18:24
liner liner är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 103
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Vi var i Agia Marina i våras och gillade verkligen Mitsos. Det var fullt båda kvällarna vi var där så boka är nog en bra idé.
Ang. biltur så hyrde vi bil och åkte till Elafonissi. Jättefin väg, om man åkte över bergen. Kustvägen var vääldigt vindlande och smal och jag har lite svårt för sånt, men det finns säkert dem som tycker det är fint. (min man tex.) =) Om ni åker till Elafonissi, se till att det inte är för blåsigt den dagen. Det var det när vi var där och det är = grumligt vatten och lite sandstormigt...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-28, 21:32
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 110
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Mitsos är ett utmärkt val för att fira sin födelsedag. Födelsedagsbarnet kommer att bli väl omhändertaget av den underbara personalen. Det är våran absoluta favoritrestaurang i Agia Marina.
Annars gillar vi också Horiatiko taverna sväng upp på vägen efter Silk (macken), gå vidare upp och sen en korsning ta vänster och det är andra restaurangen. Även där kan man gottt fira sin födelsedag och även personalen där kommer att ta hand om er på ett bra sätt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-29, 19:41
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Let´s see...

AM känner jag bara till lite sådär, men som tidigare nämnts är det bara en tjugominuters trivsam promenad mellan AM och Platanias, och i det sistnämnda finns en mycket trevlig sportbar - the Plus Lounge, som med all säkerhet visar kvalmatchen. Där finns dessutom en hel del svenskar, så ni kan få trevlig stämning. Ligger på vänster sida om vägen från ert håll sett, förbi först Tropical Clup och sen Jasmine Village.

Skulle definitivt välja Loutro före Preveli. Preveli är en fin strand, men inte så mycket mer. Vägen ner mot sydkusten, genom Sfakia är minst lika mycket värd som besöket i Loutro i sig.

Buss till Balosbåtarna tar du genom att leta upp en grön en som går till Falassarna. (Kanske t o m Elafonissi, jag tror de kör kustvägen också?) Vet inte riktigt hur ofta dessa går, men ni får i vart fall kliva av strax efter Kissamos, ni ser hamnen. Det är lite olyckligt med tider på båtarna, de går redan kl 10 och är inte tillbaks förrän kl 18, så det blir att antingen stiga upp i arla morgonstund och hinna med en buss, eller lägga en hel hyrbilsdag på att bara köra dit, parkera och sen vara ute vid Balos hela dagen. Sen är man nästan för trött för att orka med någon mer körning på vägen hem.

Rekommenderas starkt - kör inlandet till Elafonissi och njut av stranden där en dag, kör sedan kustvägen till Falassarna, stanna till på någon taverna på vägen, och njut av solnedgången på Kretas yttersta väst.

Det kommer tillbaks till mig bara jag skriver ortsnamnen... Jag behöver inte ens blunda för att se bergen, havet, olivlundarna, byarna framför mig. Nästa år, i oktober, när turisterna lämnat hotellen, är vi förhoppningsvis med och firar grekiskt bröllop i Loutro. Tills dess får man väl njuta av nordiskt mörker, nya, längre arbetstider och svininfluensa...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-29, 21:24
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Föredrar faktiskt Horiatiki framför Mitsos...
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-31, 14:11
Smillis Smillis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2009
Inlägg: 7
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Vi firade vår sons 7-årsdag på Nymfi i Agia Marina i somras, berättade för servitöerna som sa "jaha" och så var där inget mer med det. Fast maten är ju god där. Särskilt den där tallriken för två med grekiska specialiteer.
Var någon kväll innan på Mitsos och då fyllde någon annan år och de fick sång och tomtebloss i en dessert. Fast maten var inte lika bra där....
Ytterligare en annan kväll var vi uppe i gamla stan och där var det också sång, tomtebloss och paket!! Så gissa om vår "store" kille var besviken .

Som berättats tidigare har Agia Marina och Platania så gott som växt ihop, skiljer bara ca hundra meter. Det tog oss tio minuter att gå från vårt hotell, Stefan Village (Ving) i Agia Marina, till början på Platania och då gick vi med barn. I början på Platania, på höger sida (sett från Agia Marina) finns en bar ute vid vägen, de visade alla svenska matcher och hade också svensk servitris, där var världens hålligång när Malmö FF spelade mot Kalmar (tror jag att det var) så de visade också allsvenska matcher. Serverade också goda drinkar!
Hoppas ni får en trevlig resa!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-31, 16:57
Spectre Spectre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Sölvesborg
Inlägg: 22
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Smillis: Kommer du ihåg vad stället heter som visade fotbollsmatcher. Vill inte missa stormatchen på lördag mellan Mjällby och Ljungskile!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-31, 17:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Agia Marina - diverse frågor

Citat:
Ursprungligen postat av Spectre Visa inlägg
Smillis: Kommer du ihåg vad stället heter som visade fotbollsmatcher. Vill inte missa stormatchen på lördag mellan Mjällby och Ljungskile!
Jag kan nog lova att det är baren på Marikas hotell som menas...där jobbar en svenska och vi har kollat på fotboll där flera gånger.

Malin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT