Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-08-15, 14:44
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: Nidri i aug

Jag håller med ditt resonemang. Jätte bra skrivet

Sedan resten av Grekland har inte någon arkitektur som påminner om de kykladitiska öarna. Jag som är uppvuxen i fastlandet associerar Grekland (oftast) med samhället jag föddes i.

En vän till mig från Korfu associerar Grekland med allt som hon är uppvuxen med i Korfu.

Så det stämmer att det beror på vad man förväntar sig.

Första gång jag besökte en kykladitisk ö med mina föräldrar då jag var liten 6 år gammal, kändes det nästan som någonting exotisk som jag inte hade sett innan.

Sen är man som jag grek, ser man Grekland nästan överallt i hela landet. Man ser ju dem olika ställe på tv:n, träffar folk från olika delar av landet, man hör deras traditionella musik på radion så jag kommer nog i Lefkas att uppleva hemlandet men min systers pojkvän bygger kanske en annan uppfattning då han har sett andra delar av landet som han associerar Grekland med. Det ska bli spännande att se
Svara med citat
  #22  
Gammal 2010-03-17, 23:25
Maistrala Maistrala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1
Standard Sv: Nidri i aug

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Det Nidri vad Eva beskriver är helt okänt för mig! Det är livligt på sätt o. vis, men inget som stör. Vi har varit där 1991, och två gånger nu på senaste åren (2004 och 2002).
Soleil
Håller med Soleil varit i Nidri årligen sen 2005 samt bott där 6 mån. vintern 07-08. Helt underbart ställe ,bbjud på dej själv och du får tusenfallt tillbaka av öborna.... och du , se dej omkring det är värt varenda bensinpeng. Åker helst moppe, då känner man alla underbara dofter uppe i bergen.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2010-03-18, 10:28
bessoni bessoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 52
Standard Sv: Nidri i aug

Så kul det är att läsa mera av det positiva med Lefkas och Nidri! Vi ska dit i Maj och hoppas få en trevlig och lugn vecka med våra två tonåringar. De är mest intresserade av att snorkla och vad jag har förstått så passar den östra sidan bäst för den aktiviteten!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2010-03-19, 13:04
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Mora
Inlägg: 101
Standard Sv: Nidri i aug

Vi var helt vilse med bil uppe bland bergen. Vi hade bara turistkartan, som inte alls stämde med verkligheten. Kommer in i en liten by och ser en äldre man vid vägen, vi tänker -är det nån idé att ens försöka sig på en fråga på engelska till honom?
Fanns inte mycket att välja på, körde fram och frågade om han kunde hjälpa oss att komma rätt. Hör och häpna, han pratar mycket bra engelska, är glad, trevlig och hjälpsam, han förmedlar värme och känslan av att vara välkomna till "hans" ö/by. Det var ett sånt där tillfälle som etsar sig fast i minnet och det känns som om det var igår det hände. Och jag blir glad av att tänka tillbaka på.

Det jag vill säga med detta är att det sammanfattar känslan jag har av alla mina resor till Lefkas/Nidri.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT