Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2013-10-04, 09:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Fredag 4 Oktober. Katapola Amorgos

Fredag 4 Oktober. Katapola Amorgos

Oj, nu förefaller det som om hösten kommit till Amorgos. Enkom 15 grader på balkongen vid pass halv sju. Det verkar dock bli en vacker dag med endast lätta höghöjdsmoln.

Igår vid lunchtid sammanträffade vi med Kalimeravännerna La Rose och Gunilla nere vid Corner Taverna. Vi hade medbringat vår reservmobil av märket Ericsson samt laddare. Vännerna tog tacksamt emot mobilen enär de ännu ej lyckats finna ut hur de skulle få sina smartphones att fungera i övärlden.

Iväg till grönsaksbutiken att inhandla ett kilo morötter till åsnefölet. 90 Cent för ett kilo Carrots är en försumbar summa. Fölet älskar morötter!

Så dags för siestavila under avlyssning av lunchekot. Vi lyssnar såväl morgon som kväll på nyheterna hemifrån. Med Vodafonedongeln fungerar accessen perfekt.

Vid sextiden gick vi ner till Taverna To Kamari att spisa middag. Denna taverna kan vi varmt rekommendera. Tavernan är belägen just där Skopan ankrar upp. Arne valde en delikat grillad kycklingfilé med citronsås. Birgitta fann tycke för en spenatpaj. (Spenat är djävulens föda enligt Arne)

Fartyget anlände strax efter klockan sex. Strax innan kom rumsraggarna, inalles elva till antal, medförande hotellskyltar samt broschyrer i fyrfärgstryck utvisande respektive etablissemangs förträfflighet.

När akterporten fälldes ner visade det sig att det endast var nio passagerare som skulle gå iland. Sju bofasta greker samt tvenne turister medförande rullväskor. Turisterna hade emellertid förbokat härbärge och begåvo sig genast till en bil som väntade på kajen. Besvikna rumsraggare fingo återvända med oförrättat ärende. Säsongen går mot sitt slut…

Avslutningsvis måste vi korrigera en tidigare uppgift. Bilden på Danielssons fiskebåt är i själva verket Scopelitis Kaptens båt. Herrarna hade bytt båtplats med varandra förra året, därav missen. Bild på Danielssons skuta inlägges i galleriet så snart vi fått en bild på densamma.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Fredag 4 Oktober”

Nu vid tiotiden visar termometern ynka 17 grader i balkongens skugga trots strålande sol över nejden. Hösten på ingång?

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #82  
Gammal 2013-10-04, 09:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Konstigt att deras telefoner inte fungerar. Vi hade inte några problem med våra smartphones på Skopelos förra sommaren och jag tycker att de flesta verkar ha smartphones numera. Även en så tekniskt outvecklad person som jag är har en.

Eva
Svara med citat
  #83  
Gammal 2013-10-04, 10:29
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Fint att ni matar lilla fölet!
Jag lade märke till att de flesta taverna och hotellägare och taxichaufförer fortfarande använder sig av gamla mobiler.Jag antar att de är lättare att hantera.
Har ni sett samma sak?
Ha det så bra!
Svara med citat
  #84  
Gammal 2013-10-04, 11:27
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Konstigt att deras telefoner inte fungerar. Vi hade inte några problem med våra smartphones på Skopelos förra sommaren och jag tycker att de flesta verkar ha smartphones numera. Även en så tekniskt outvecklad person som jag är har en.

Eva
Jeg er og blant dem - men min Iphone fungerer utmerket den og, heldigvis
Her hjemme har jeg g o d tilgang på datakompetanse i nærmeste familie
- men ute..., er det verre

- jeg legger inn koden jeg får der jeg bor, + evt på kafeer/tavernaer, mer gjør jeg ikke
Men om LaRose's telefon er n y , kanskje det er noen innstillinger som ikke er valgt, som "familien" har gjort for meg ?

Jeg håper problemet løser seg for LaRose og Gunilla
Svara med citat
  #85  
Gammal 2013-10-04, 14:49
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Konstigt att deras telefoner inte fungerar. Vi hade inte några problem med våra smartphones på Skopelos förra sommaren och jag tycker att de flesta verkar ha smartphones numera. Även en så tekniskt outvecklad person som jag är har en.

Eva
Håller med verkligen underligt...... Jag har inga problem med min smartphone, funkar att ringa,sms:a, och vara uppkopplad på Wifi här på Tinos.
Svara med citat
  #86  
Gammal 2013-10-04, 15:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Jag har inga problem med min smartphone, funkar att ringa,sms:a, och vara uppkopplad på Wifi här på Tinos.
Tycker också att det är konstigt. De måste ha stängt av någon eller några funktioner som gör att de inte fungerar. Min iPhone funkar överallt, det är som vilken telefon som helst, smart eller inte så går det att ringa.

Jag också tacka Arne och Birgitta för de dagliga rapporterna. Har läst i kapp nu. Skulle gärna vilja vara där för jag gillar verkligen Amorgos under lågsäsong. Jag gillar Amorgos alltid, men mest under lågsäsong.
Svara med citat
  #87  
Gammal 2013-10-04, 22:29
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Jag tror att de har tryckt på fel knapp...
Svara med citat
  #88  
Gammal 2013-10-05, 09:30
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 5 Oktober. Katapola Amorgos

Lördag 5 Oktober. Katapola Amorgos

Kylig morgon med hårda vindar. Termometern visade på 13 grader vid halv sju. Mera troligt ligger Skopan kvar vid kajen här denna dag.
Solen lyser dock från en närmast molnfri himmel.

Vår planerade tur upp till Chora idag får kantänka skrinläggas därest vindarna ej lugnar ner sig.
Vi valde att frukostera inomhus denna morgon. Trångt om saligheten är det, men vi hämtade in en av balkongstolarna som komplement till den befintliga pinnstolen. Som frukostbord fick spegelskåpet fungera.

Igår vid lunchtid gick vi ner till byn att iakttaga folkliv. Så in i konditoriet att inhandla lite läckra småkakor samt tvenne små glasburkar med okänt innehåll till vår granne hemmavid. Grannen pysslar om Blommor och blader när vi är på resande fot.
Innehållet i burkarna vill vi ha hjälp med att tyda av grekkunniga Kalimeror. Bild kommer i galleriet.

Efter långsiesta ner att spisa middag. Först mellanlandade vi hos getterna i hagen nästgårds att traktera de hungriga djuren med goda morötter.

Middagen intog vi på Taverna To Kamari. Medan vi väntade på maten anlände Scopelitis. Antalet rumsraggare hade nu decimerats till fem personer. Till allas stora överraskning kommo inalles 22 turister med packning gångande ner genom akterporten.
Nu blev det fart på raggarna. Emellertid föreföll det som att alla turisterna fick sina boenden trots visst kaos.

Vi hade denna afton valt att ta oss ett bord på tavernans innerdel enär kvällen var rätt så kylig. Maten smakade som vanligt rent förträffligt. Notan stannade på 16 € inklusive kruset vitt.
Hemåt vandrade vi vid niotden, och då var det kyligt värre. I småfrös och önskade vi haft våra jackor med oss i stället för de tunna tröjorna.

Någon balkongsittning var ej att tänka på. Snabb nattning lyssnande på sportextra. Studiogrannen kom över att återlämna vår utlånade reservmobil. Detta indikerar att våra Kalimeravänner nu fått fart på sina smartphones.

Lite bilder komma strax i galleriet under ”Lördag 5 Oktober”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #89  
Gammal 2013-10-05, 10:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Fint att ni matar lilla fölet!
Jag lade märke till att de flesta taverna och hotellägare och taxichaufförer fortfarande använder sig av gamla mobiler.Jag antar att de är lättare att hantera.
Har ni sett samma sak?
Ha det så bra!
Jag tror att det beror på att de är billigare, helt enkelt. De smartphones jag sett på öarna har ofta varit usla Kinakopior av t ex iphone. Billiga men dåliga. Då står sig en äldre knapptelefon av känt märke mycket bättre.

Arne: To Kamari... Det var där jag beställde vin och arni, lamm, som var kvällens specialité. In kom en kvarts karaff vin och ett rejält dricksglas klar, finkeldoftande vätska.. Jag tyckte att det verkade märkligt att man fick bjudspriten före maten istället för efter men sippade artigt på den vedervärdiga spriten.

Maten dök dock aldrig upp. När jag till slut efterlyste den stod servitören som en fågelholk. Arni? Men ni beställde ju raki?

Han hade hört fel. Helt utan att röra en min tog han emot turistens märkliga beställning på vin och sprit till middag. Och när detta till slut uppdagades var lammet slut, jag vrålhungrig - men vi skrattade gott båda två.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2013-10-05, 10:18
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Arne: To Kamari... Det var där jag beställde vin och arni, lamm, som var kvällens specialité. In kom en kvarts karaff vin och ett rejält dricksglas klar, finkeldoftande vätska.. Jag tyckte att det verkade märkligt att man fick bjudspriten före maten istället för efter men sippade artigt på den vedervärdiga spriten.

Maten dök dock aldrig upp. När jag till slut efterlyste den stod servitören som en fågelholk. Arni? Men ni beställde ju raki?

Han hade hört fel. Helt utan att röra en min tog han emot turistens märkliga beställning på vin och sprit till middag. Och när detta till slut uppdagades var lammet slut, jag vrålhungrig - men vi skrattade gott båda två.

- men..- det sies jo at "det er mye mat i godt drikke"
Stemmer det?
Svara med citat
  #91  
Gammal 2013-10-05, 10:21
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Ytterst tveksamt Kari! Men det är klart, jag kanske hade blivit mätt om jag hällt i mig HELA glaset otäck starksprit på fastande mage. Det gjorde jag dock inte, isåfall hade Katapola förmodligen fortfarande pratat om konsekvenserna
Svara med citat
  #92  
Gammal 2013-10-05, 10:24
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Takk for trivelige rapporter og fine bilder hittil , Arne & Birgitta

- jeg håper temperaturen stiger igjen, og at vinden løjer , og ønsker dere ( og naboene) en fortsatt herlig ferie
Svara med citat
  #93  
Gammal 2013-10-05, 10:59
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Kamari gillar vi också! Gulliga mormor och mamma och pappan som alltid hälsar glatt när man kliver av båten.Maten är god och deras cremepajer är gudomliga!
Svara med citat
  #94  
Gammal 2013-10-05, 11:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ytterst tveksamt Kari! Men det är klart, jag kanske hade blivit mätt om jag hällt i mig HELA glaset otäck starksprit på fastande mage. Det gjorde jag dock inte, isåfall hade Katapola förmodligen fortfarande pratat om konsekvenserna
Svara med citat
  #95  
Gammal 2013-10-05, 11:55
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Kamari gillar vi också! Gulliga mormor och mamma och pappan som alltid hälsar glatt när man kliver av båten.Maten är god och deras cremepajer är gudomliga!
Da blir det et ( eller flere) besøk på Kamari neste gang
Mouragio ble vår favoritt i Katapola, suverent god mat og trivelig
Svara med citat
  #96  
Gammal 2013-10-05, 16:04
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 5 Oktober. Second opinion

Här kommer den saknade bilden av de tvenne burkarna med mystiskt innehåll vi under gårdagen inhandlade här i byn,

Vad kunna innehållet vara?

Svara med citat
  #97  
Gammal 2013-10-05, 16:25
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Syltade nånting...
Svara med citat
  #98  
Gammal 2013-10-05, 16:36
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Lördag 5 Oktober. Second opinion

T v är det marmelad på kaktusfikon (heter de där röda så?)

På burken t h står det honung och kanel men det verkar vara namnet på tillverkaren... Det ser väl ut som apelsinmarmelad med syltade skal i?

En stillsam undran är ju varför ni inte frågade
Svara med citat
  #99  
Gammal 2013-10-05, 18:10
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Åter till Cykladerna. Hösten 2013

Om de hade frågat hade det väl inte varit så spännande

Carina
Svara med citat
  #100  
Gammal 2013-10-06, 09:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 6 Oktober. Katapola Amorgos

Söndag 6 Oktober. Katapola Amorgos

Kylig morgon även idag. Femton grader vid sjutiden. Vackert väder med sol. Vinden har avtagit en del, och det tackar vi för.

Låt oss inledningsvis tacka så varmt för hjälpen med identifiering av innehållet i våra presentburkar.

Vi tog en lunchrunda ner till byn vid tolvtiden. Vinden var mer än hård så vi hade klätt oss i våra medförda höstjackor. Befolkningen på Amorgos har nu noterat att det är vinterklimat. Långbyxor, grova skor samt täckjackor gäller överlag.

Turisterna har samma mundering, ofta kompletterad med en stickad mössa i skrikiga färger. Alla hamntavernorna har vevat ner sina genomskinliga vindskydd för uteserveringarna. Många gäster valde dock att sitta på inomhusdelen.

Hemåt i blåsten vid tvåtiden i den elaka vinden att vila siesta.

Vid sextiden ut att spisa middag. Eftersom det var lördagskväll hade vi letat upp en finare Taverna i hamnområdet. Tavernan heter Capetan Dimos. Ett hemtrevligt familjeägt etablissemang med sober inredning. Vi valde av förklarliga skäl innedelen där det fanns plats för ett tjugotal gäster. Nu i tidiga kvällen var det bara vi två samt ett medelålders franskt par som gäster.

Arne valde en Pork steak in lemon sauce. En mycket delikat rätt så mör att köttet föll sönder när man satte gaffeln i detsamma. Birgitta tog en spaghettirätt av typen tortellini med blue cheese.

Maten var så fulländat god att Göteborgspostens ”Krogkollen” skulle gett densamma fem fyrar. Notan blev lite högre än vanligt, och stannade på 22,5 € . Väl värt varje Euro!
Ett prydligt maskinstämplat kvitto ingick. Ett av de fåtaliga kvitton från Tavernor vi erhållit denna resa. Tavernan har egen hemsida www.capetandimos.gr Vi fick med notan även varsitt glas vit och mycket god likör av lokal tillverkning.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Söndag 6 Oktober”
Nu börjar värmen tacknämligt nog återvända och vi avläser nitton grader klockan halv tio på förmiddagen.

Arne och Birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT