Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Uffes hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-05-25, 17:35
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Ett förslag (inte mitt, fast jag tycker det låter rimligt) är ju att börja beskatta kapital och finansspekulation, så de som har en stor del av krisen (inte hela!) får vara med och betala. Som vanligt kommer de med mycket pengar undan helskinnade, medan vanligt folk får betala. Gäller ju inte bara Grekland, förstås, men fortsätter man på IMF:s linje är det stor risk att man kväver hela ekonomin (det varnar ju t.o.m. en hel del högerekonomer för numer).
  #22  
Gammal 2011-05-25, 17:56
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

F'låt om jag hamnade lite off-topic...

(f.ö. var ledaren smått lysande, tycker jag)
  #23  
Gammal 2011-06-01, 17:22
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
...och sugit ut det bästa från eu resultatet ser vi i dag tyvär.
Snarare har Grekland tagit emot de bidrag landet varit berättigat till enligt fördelningsprinciperna inom EU. Det är inte att suga ut...

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Och de som godkände deras medlemskap är utan ansvar/skuld.
Ja! Situationen var helt annorlunda när Grekland blev medlem i EU, och man kunde inte på något sätt räkna med att landet skulle sätta sig i detta elände många år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Petridis76 Visa inlägg
Det som hänt i Grekland är väldigt olyckligt men tyvärr oundvikligt.
Visst hade det gått att undvika! Enkelt dessutom. Mycket kort: Om alla Greker betalade skatt som de skulle, och staten inte på ett vansinnigt sätt hanterat de lån som nu skapar dagens problem hade situationen inte uppstått! Samtidigt är det statens ansvar att se till att skatterna betalas. Men det totala ansvaret är delat mellan staten och dess medborgare!

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Jag väntar fortfarande på beviset att vår självgoda kritik hjälpt någon i Grekland.
Jag har senaste tiden haft väldigt svårt att förstå dina inlägg... Men. Vår kritik hjälper nog inte Grekland. Där kan du ha rätt. Men vi kan heller inte blunda för problemen. Det hjälper ju knappast att leka Struts heller... Jag tycker på ett sätt att det är vårt ansvar att vara medvetna om problemen för att kunna ta ett avvägt beslut t ex om vi vill eller inte vill åka dit...

Det var en mycket intressant artikel om Greklands ekonomi i E24 igår. Läs den! I den finns en bild från en demonstration i Athen. Den visar en blå flagga med EU:s stjärncirkel och ett hakkors i mitten...

Då blev jag riktigt förbannad!!! Det är att gå över gränsen. Grekland är väl det land som fått mest stöd och bidrag från EU. Då ska man inte bete sig på det sättet. Jag är arg, ledsen och besviken...

Här är länken till artikeln för den som är intresserad:

http://www.e24.se/makro/varlden/tryc...er_2844433.e24

Senast redigerad av Peter den 2011-06-01 klockan 17:26. Anledning: Ett inte förändrar hela betydelsen...
  #24  
Gammal 2011-06-01, 17:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Rent spontant så blir jag riktigt FÖRBANNAD när jag ser denna EU-flagga med hakkorset i mitten och känner att vad menar dom???? Gå ur EU då och sköt er ekonomi själva så slipper vi betala miljardsummor som ändå inte uppskattas!!
Självklart är det primitiva känslor, det vet jag mycket väl, men Sverige betalar så mycket till EU och har väldigt lite igen...och ett av de länder som fått mest av EU tycker att det är "nazimetoder" att behöva spara och rätta upp ekonomin...Hur tänker man??

Lissi
  #25  
Gammal 2011-06-01, 21:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Rent spontant så blir jag riktigt FÖRBANNAD när jag ser denna EU-flagga med hakkorset i mitten och känner att vad menar dom???? Gå ur EU då och sköt er ekonomi själva så slipper vi betala miljardsummor som ändå inte uppskattas!!
Självklart är det primitiva känslor, det vet jag mycket väl, men Sverige betalar så mycket till EU och har väldigt lite igen...och ett av de länder som fått mest av EU tycker att det är "nazimetoder" att behöva spara och rätta upp ekonomin...Hur tänker man??

Lissi
Håller verkligen med dig. Jag blir inte bara arg utan rasande. Grekerna har fått så otroligt mycket hjälp från övriga Europa som de inte verkar kunna uppskatta alls. Många andra i Europa får också vända på slantarna. En ensamstående städerska på mitt jobb med flera barn har en väldigt tuff vardag. Hon kan bara drömma om att sitta på café med en frappe.

Avskyr verkligen grekernas nationalism som verkar ta sig de mest bisarra uttryck ibland.

Eva
  #26  
Gammal 2011-06-02, 07:19
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Grekerna har fått så otroligt mycket hjälp från övriga Europa som de inte verkar kunna uppskatta alls.
Som bortskämda barn är dom - intressant analys.

Inte åker väl någon till Grekland annat än uppfostringssyfte?
  #27  
Gammal 2011-06-02, 08:36
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Låt oss ta en paus och fundera på om rapporteringen inte som vanligt har fler dimensioner än man för stunden ser. Hur kan man uppskatta så gott som alla greker man själv träffar samtidigt som man kollektivt upprörs när proffstyckare elegant skuldbelägger ett helt folk? Låt grekiska journalister skriva om vår genomlevda ekonomiska kris eller fotbollshuliganism så kanske även helige svensken får skämmas. Vad min enkla hjärna förstått finns det fortfarande ett antal centraleuropeiska banker som lever gott på grekiska krisen. Hade vi haft gränser mot fattiga länder medförande stor illegal invandring så kanske vi begripit att ett fåtal extrema greker av publicistiska skäl fått utrymme i medierna. Ett tips är att ta makten från outbildade politiker i alla länder och låta experter utan nationalistiska hänsyn sätta upp regler för medlemskap i EU så kanske grekerna tar sig ur krisen lika snabbt som vi gjorde.

Från en tacksam kretensisk turist.
  #28  
Gammal 2011-06-02, 09:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Som bortskämda barn är dom - intressant analys.

Inte åker väl någon till Grekland annat än uppfostringssyfte?
Jag analyserar inte ett dugg xenos, det räcker så bra med Dina mycket uttömmande kommentarer, raljerande och väldigt genomtänkta. Jag förstår ärligt talat oftast inte alls vad Du menar med dem heller....
Jag störs av hakkors i alla former och tycker inte alls att dessa passar in i detta sammanhang i en grekisk demonstration. Sen vet vi väl ALLA att det inte är gemene man i Grekland som är skyldiga till krisen, men alla bidrar gärna till att den förvärras genom att inte betala skatt.

Du får gärna istället klart och koncist säga vad DU som är så kunnig i detta tycker att vi turister ska göra?
Din kommentar att ingen åker till Grekland annat än i uppfostringssyfte är ju ganska obegriplig....Förklara gärna vad Du menar, Du kloke man.

Lissi
  #29  
Gammal 2011-06-02, 10:28
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Hur kan man uppskatta så gott som alla greker man själv träffar samtidigt som man kollektivt upprörs när proffstyckare elegant skuldbelägger ett helt folk?
Det kallar jag en viktig iaktagelse - tack för den.
  #30  
Gammal 2011-06-02, 17:44
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Som bortskämda barn är dom - intressant analys.

Inte åker väl någon till Grekland annat än uppfostringssyfte?
Ärligt talat Erik. Vart vill du komma? Du bidrar inte eller hjälper till att föra diskusionen framåt. Du är extremt raljerade och provocerande. Och det vet alla att det är mitt jobb här... Men jag är i alla fall öppen och rak och skäller när något inte passar mig.

Och jag har betalat för det med avstängning och skit i mail och PM. Har du något att säga, gör det då. Annars bry dig inte om att skriva! Det du håller på med nu är bara larvigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Låt oss ta en paus och fundera på om rapporteringen inte som vanligt har fler dimensioner än man för stunden ser.
Varför ta paus? Det är extremt väldokumenterat att Grekland sitter i skiten upp till näsan. Hur många fler dimensioner finns det...?

Citat:
Hur kan man uppskatta så gott som alla greker man själv träffar samtidigt som man kollektivt upprörs när proffstyckare elegant skuldbelägger ett helt folk?
Här håller jag dock helt med dig. Det är ett dilemma! Ett personligt motsatsförhållande... För jag älskar Grekland och Grekerna samtidigt som jag är skitförbannad på eländet de ställt till. Som faktiskt riskerar att spilla över på hela EU... Det är ju nästan som när jag var gift...

Men även om staten har en stor skuld i det hela så är inte folket oskyldigt! Börja betala skatt som ni ska era....! Så löser ni problemen tämligen fort!!!!!!! Om sedan staten började genomföra de åtgärder som de lovade, privatiseringen tex, så hade det gått ännu fortare. De har inte ens BÖRJAT med reformerna de lovade!!! Grekiska staten har inte uppfyllt något av målen som sattes upp!!! Den tidigare charmen med Avrio tynar snabbt...

Citat:
Låt grekiska journalister skriva om vår genomlevda ekonomiska kris eller fotbollshuliganism så kanske även helige svensken får skämmas.
Nåja... Sverige är inte perfekt. Visst. Det håller jag med om. Men att jämföra huliganproblemet, som för övrigt finns i Grekland också, med att man som land måste låna hundratals miljarder för att klara ekonomin, haltar väl lite... Dessutom är Sverige en av de tre starkaste ekonomierna i EU enligt en rapport som kom i veckan.

Citat:
Vad min enkla hjärna förstått finns det fortfarande ett antal centraleuropeiska banker som lever gott på grekiska krisen.
Ja. Där har du också rätt på ett sätt. Grekland betalar gruvliga räntor på sina lån just nu. Men det är marknaden som sätter räntenivån egentligen. Det handlar om riskbedömning. Och de banker som lånat ut till Grekland riskerar nu att förlora hela eller delar av lånen! Hur gott tror du de killarna sover...? Det är ju inte småpengar det rör sig om...

Citat:
Hade vi haft gränser mot fattiga länder medförande stor illegal invandring så kanske vi begripit att ett fåtal extrema greker av publicistiska skäl fått utrymme i medierna.
Hajar ärligt talat noll... Utveckla tack.

Citat:
Ett tips är att ta makten från outbildade politiker i alla länder och låta experter utan nationalistiska hänsyn sätta upp regler för medlemskap i EU så kanske grekerna tar sig ur krisen lika snabbt som vi gjorde.
Alla länder? Och reglerna för medlemskap i EU är tämligen tydliga... Men det diskuteras allvarligt nu inom EU att sätta Grekland under ekonomisk tvångsstyre! Och det nog ingen dum idé...

En annan sak. EU kan inte utesluta Grekland ur Euro-sammarbetet. Det får man nämligen inte enligt Maastricht-fördraget. Däremot kan nog Grekland själva begära att kliva av.
  #31  
Gammal 2011-06-02, 18:42
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Jag försöker också leva upp till ryktet magsur medelålders vit man så här kommer min svarssalva:


Citat:
Varför ta paus? Det är extremt väldokumenterat att Grekland sitter i skiten upp till näsan. Hur många fler dimensioner finns det...?
Pausrekommendationen var avsedd för att låta hjärnan komma ikapp tangenttryckningarna hos många kommentatorer.


Citat:
De har inte ens BÖRJAT med reformerna de lovade!!! Grekiska staten har inte uppfyllt något av målen som sattes upp!!! Den tidigare charmen med Avrio tynar snabbt...
Svenska politiker har lovat ta bort den tillfälliga värnskatten så snart läget tillåter. Charmigt värre. Är grekernas politiker stöpta i annan form än våra??


Citat:
Nåja... Sverige är inte perfekt. Visst. Det håller jag med om. Men att jämföra huliganproblemet, som för övrigt finns i Grekland också, med att man som land måste låna hundratals miljarder för att klara ekonomin, haltar väl lite...
Sverige inte perfekt kallar jag dagens understatement.

Citat:
Dessutom är Sverige en av de tre starkaste ekonomierna i EU enligt en rapport som kom i veckan.
Nu ja.


Citat:
Hur gott tror du de killarna sover...? Det är ju inte småpengar det rör sig om...
Har inte flera av EU´s stater ställt garantier för lånen mot bankerna?


Citat:
Hajar ärligt talat noll... Utveckla tack.
Menar bara att det är lättare för extremister att få mediaplats i ett samhälle med stora problemområden, och att det inte är säkert att vi har procentuellt mindre antal virrpannor än Grekland.


Citat:
Och reglerna för medlemskap i EU är tämligen tydliga...


Menar du på allvar att reglerna är tydliga även gällande straffåtgärder . Hur kan då politiker i flertalet länder tillåtas bryta mot underskottsgränserna inkl exempelvis Tyskland?

Citat:
Hit me baby one more time.
  #32  
Gammal 2011-06-02, 22:53
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Har du inga vänner på Kalimera? Har du inte blivit varnad för att gå i polemik med mig?

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Jag försöker också leva upp till ryktet magsur medelålders vit man så här kommer min svarssalva:
Vit? Jag kom hem från Grekland i Måndags från min ca 45:e resa dit och är mer solbränd än du kan föreställa dig... Grannarna blängde på mig...

Och grattis! Du är den förste som kallat mig magsur. Men du behöver inte försöka leva upp till magsur. Du har redan lyckats!

Och svarssalva låter så så negativt tycker jag. Låt oss argumentera kring ämnet på ett civiliserat sätt!?

Citat:
Pausrekommendationen var avsedd för att låta hjärnan komma ikapp tangenttryckningarna hos många kommentatorer.
OK. Det köper jag. Jag kanske missförstod din formulering. Jag får väl erkänna att det genom åren vid något enstaka tillfälle hänt att mina fingrar spungit före hjärnan... Under de 10 år jag varit medlem på Kalimera...

Citat:
Svenska politiker har lovat ta bort den tillfälliga värnskatten så snart läget tillåter. Charmigt värre. Är grekernas politiker stöpta i annan form än våra??
Jag förstår inte riktigt vad du menar här. Men jag tycker att det är tämligen meningslöst att jämföra Svenska och Grekiska politiker. Eller Svensk och Grekisk politik. Det är ju på alla sätt två olika världar.

Men vi har alla våra Käpphästar. Din kanske är värnskatten. Min är att jag som sjukpensionär betalar mer i skatt än de som arbetar. DET är sjukt....

Citat:
Sverige inte perfekt kallar jag dagens understatement.
Du får kalla det vad du vill. Men trots alla fel och brister i Sverige, och det finns en hel del det håller jag med om, så ligger vi ändå i framkant. Titta ut i världen och jämför. Tror du det är bättre i Grekland?

Citat:
Har inte flera av EU´s stater ställt garantier för lånen mot bankerna?
Det vet jag faktiskt inte! Jag har inte satt mig in i det. Men det är mycket möjligt.

OK. Om det är så. Då klarar sig banken, men då faller förlusten på staten i stället. Och det är väl på ett sätt bättre. En stat eller ett land har lättare att bära förlusten. Men i slutänden skall någon betala! Och i det fallet blir det skattebetalarna. (Den skatt Grekerna skulle betalat... )

Så på ett sätt förstår jag att Sannfinländarna fick så många röster i valet i Finland nyligen. Varför ska Finland stötta Portugal, eller Grekland, med skattepengar? När det är de som misskött sig...

Hur långt skall EU:s solidaritet egentligen sträcka sig...? Och hur mycket får det kosta...?

Och kom då ihåg. Jag är absolut för EU. Grundtanken är väldigt god! Jag är även för valutaunionen. Den är också en bra idé. Men det bygger ju också på att de som är med verkligen sköter sig... Och där har jag ju blivit väldigt besviken...

Citat:
Menar du på allvar att reglerna är tydliga även gällande straffåtgärder .
Ja. Det finns "straff" för länder som inte sköter sig. Böter helt enkelt. Men det bygger ju på två saker. Det första är att EU verkligen driver igenom "straffet". Något man inte gjort ännu så länge.

Det andra är ju att man måste kunna lita på rapporteringen från medlemsländerna. Att de inte ljuger EU rätt upp i ansiktet... Behöver jag säga mera...? För det är ju just det som hänt!

För att kommentera det första. Hur spännande blir det att säga till Grekland att ni ska betala 20 Miljarder i böter för ni har misskött er ekonomi... "Fat chans" att det händer... Och snacka om att lägga sista stået som bryter Kamelens rygg...

Den andra punkten är lite mer komplicerat. EU kan uppenbarligen inte lita på rapporteringen från vissa länder. V S B... En möjlig lösning hade ju varit att EU satte kontrollanter i respektive land. Känns ju sådär... Men det verkar ju vara nödvändigt...

Citat:
Menar bara att det är lättare för extremister att få mediaplats i ett samhälle med stora problemområden,
Absolut rätt! Visst är det så. I vissa situationer. Men om jag förstår dig rätt så vill jag påstå att det inte finns den typ av extremism i Grekland idag. Och det finns inga speciella grupper som fått mer utrymme nu i media än andra. I alla fall inga som kommit fram senaste tiden. Inte som jag sett. Du kanske vet mer?

Citat:
...och att det inte är säkert att vi har procentuellt mindre antal virrpannor än Grekland.
Där håller jag återigen helt med dig! Virrpannor finns överallt, i alla läger, på alla nivåer... Tyvärr lyckas dessutom vissa av dem bli politiker i Sverige... Det borde finnas någon test...

Jag tror inte vi är så olika egentligen...

Nu är det din tur!

Hit me!!!

Peter
  #33  
Gammal 2011-06-03, 06:28
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Har du inga vänner på Kalimera? Har du inte blivit varnad för att gå i polemik med mig?
Jag har inga vänner över huvud taget , det skulle isåfall vara den arbetslöse barservitören i AgNik som åkte upp till sin far i Lassithi igår för att hämta hemgjort vin till oss, men han var nog bara tillgjort svensk. Och hustru räknas väl inte .

Citat:
Låt oss argumentera kring ämnet på ett civiliserat sätt!?
Det här ämnet är inget för mjukisar .

Citat:
Eller Svensk och Grekisk politik. Det är ju på alla sätt två olika världar.
Politiker lever per definition i andra världar.

Citat:
(Den skatt Grekerna skulle betalat... )
Undrar vilka som betalade våra devalveringar

Citat:
En möjlig lösning hade ju varit att EU satte kontrollanter i respektive land.
Se där, ett intressant förslag till regeländring .

Tyvärr kan jag inte utveckla detta ämne mera pga att jag har respekt för dess komplexitet (= att jag är för lat att ta reda på mera fakta).

Citat:
Jag tror inte vi är så olika egentligen...
Betyder det att vi är kompisar nu .

Remi, ou comment?
  #34  
Gammal 2011-06-03, 16:47
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av Kritsabo Visa inlägg
Jag har inga vänner över huvud taget
Nää... Man sparkar inte på en som redan ligger...

Citat:
...det skulle isåfall vara den arbetslöse barservitören i AgNik...
Han är väl inte arbetslös när du är där...?

Citat:
Och hustru räknas väl inte
Hustrur har man. Vänner väljer man... Eller hur det nu var...

Citat:
Det här ämnet är inget för mjukisar
Håller jag med om. Det är för tuffa pojkar... Män med hår på bröstet som äter ånglok till frukost. Nåja. Man bör ju i alla fall ha lite grundkunskap om ekonomi för att ge sig in här...

Men jag känner inte riktigt att du och jag behöver ta av handskarna... Än... Och där drog Janne en suck av lättnad...

Citat:
Politiker lever per definition i andra världar.
Tack. Där fick jag dagens asgarv... Du har så rätt.... Och jag kräver minst ett stort skratt om dagen för att må bra.

Citat:
Undrar vilka som betalade våra devalveringar
Jomen det gjorde vi ju själva. Bl a genom att alla resor till t ex Grekland blev motsvarande mycket dyrare. Som privatperson blev resor och importerad konsumtion dyrare. Men totalt sett vann ju Sverige genom att exporten ökade eftersom priserna på de exporterade varorna sjönk.

Citat:
Se där, ett intressant förslag till regeländring
Sluta vissla! Jag menar allvar! För något måste ju göras! Det inser både du och jag. Och förhoppningsvis alla andra. För detta får inte upprepas! När väl den här skiten, och då inte bara Greklands, är löst måste någon typ av kontroll införas. Ju förr, desto hårdare säger jag...

Citat:
Tyvärr kan jag inte utveckla detta ämne mera pga att jag har respekt för dess komplexitet (= att jag är för lat att ta reda på mera fakta).
Komplexiteten är ju enorm. Men jag grottar ner mig i det p g a nyfikenhet, utbildning och ohejdad vana... Och läsa innebär minimal fysisk aktivitet... Lat? Vad hette hunden sa du...

Citat:
Betyder det att vi är kompisar nu
Keep on dreaming... Du måste sluta dricka Ouzo så tidigt. Det påverkar ditt omdömme... Ett ord fel och skjorta din är tom vet du...
Citat:
Remi, ou comment?
Remi, mon frere... (Och nu ska jag övergå till mailschacket där min opponent spöar mig ordentligt 99 gånger av 100... Behöver jag påpeka att jag hatar honom grundligt och omsorgsfullt...)

Senast redigerad av Peter den 2011-06-03 klockan 16:52. Anledning: En enda liten bokstav fel...
  #35  
Gammal 2011-06-12, 20:05
NilsHåkans avatar
NilsHåkan NilsHåkan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Norrköping
Inlägg: 32
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Verkar som den gemensamma nämnaren är.....MÄNNISKOR!!!

Varför inte låta ....ja .....aporna ta över....kan det bli sämre????

*lutar mej tillbaka med en GT i handen....och njuter av att finnas till*

Övertygad om att solen stiger på himlen imorron också....så var ännu en dag slut....och en ny kommer imorron.....

Gamle Cornelius var så vis....."en stund på jorden"....
  #36  
Gammal 2011-06-12, 20:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av NilsHåkan Visa inlägg
Gamle Cornelius var så vis....."en stund på jorden"....
Just den har jag bestämt att den ska spelas på min begravning. Den texten säger så mycket... Jag saknar honom så, den gamle slarvern. Fast jag har många skivor att trösta mig med. Så helt frånvarande är han inte.

Norrkööööping dhö... Är uppvuxen på Hagagatan... Och senare De Geersgatan. Vidablick, vet dhö... Där 3:an vänder.

Peter
  #37  
Gammal 2011-06-12, 22:24
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
............
Men jag vill ändå med klippet belysa andra människors värderingar och insamlade "fakta".
Inte för att skapa sensation då de flesta här har en annan bild, inklusive jag själv.
- Men, visst gror det under ytan?
I och för sig gjorde det samma redan 2003 då jag flyttade dit.
Jag vill ändå hålla en debatt vid liv, då allt inte bara är rosor.

//Uffe
Jeg har gått tilbake og lest Ulf's post en gang til, for en stor del et sitat. Som betyr noe spesielt for ham, som er viktig, noe som ser ut til å flyte litt ut her i diskusjonen, og gå over i personlige utledninger eller uoverensstemmelser. Det var dette du mente, Ulf, at denne tråden skulle avstedkomme debatt. ' I skuggan av vår tystnad.' er overskriften.
Her har det ikke vært tyst!, men temaene har fløyet til alle kanter.
  #38  
Gammal 2011-06-14, 19:54
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

@malou

Meningen var att skapa debatt då allt i vårt kära land inte är rosor, det finns törnen i buskagen också.

//Uffe
  #39  
Gammal 2011-06-14, 23:07
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Jag har många nära vänner i Grekland sedan snart 40 år och har också talat språket lika länge. Jag älskar mina vänner högt, så även deras land. Men i diskussioner om ekonomi har vi aldrig förstått varandra, varken när det gäller privat eller statens. Många gånger har greker skrattat åt svenskars skattenaivitet, att vi "betalar för att nån annan ska få sjukvård" etc. Och nu får jag i telefon höra att det är VÅRT fel att Grekland ruinerats! Vårt, men allra mest Angela Merkels. Man får absolut inte nämna, att deras egna regeringar och möjligen folkets egen inställning till ekonomi kan ha med saken att göra. Mer än en gång vill man inte provocera deras temperament och sätta vänskapen på spel!
Tendensen att omgående skylla på andra har jag sett och hört i många sammanhang, men maken till det som nu pågår, vete tusan.
Människor man älskar har man överseende med, för allt gott man upplever med dem. Men just nu ligger jag lite lågt med telefonerandet... Bara att jag är svensk är explosivt, och detta kan bara avhjälpas om jag säger ja och amen. Och det kan jag inte.
  #40  
Gammal 2011-06-15, 06:40
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: I skuggan av vår tystnad ?

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Men i diskussioner om ekonomi har vi aldrig förstått varandra, varken när det gäller privat eller statens. Många gånger har greker skrattat åt svenskars skattenaivitet, att vi "betalar för att nån annan ska få sjukvård" etc.
Där ligger väl orsaken till problemen. Alla har bara sett till sig själv och att solidariskt betala sin skatt även om man gnäller att den går till fel saker ibland, är ju grunden för välstånd och för statens ekonomi.
Det jag för mitt liv inte förstår är hur grekerna kan tro att det går att rulla på i samma fotspår? De vill kanske att hela statsskulden ska avskrivas och bara skita i att andra länder drabbas då?
Lite naggas allt semesterlandet Greklands tjusning i kanten!
Nä hur detta kommer att lösas blir väl sommarens följetong här på Kalimera även om VI bara kan kalkylera och gissa.

Lissi
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT