Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-30, 19:35
christel christel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 7
Standard Kreta, Samariaravinen

Har vandrat en del på södra Kreta med Paleochora som utgångspunkt. Har nu planerat ny resa dit i maj och har funderat på att gå Samariaravinen "fel" väg dvs nerifrån och upp. Söker kontakt med någon som gjort detta och vill delge sina erfarenheter.
Christel
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-31, 20:19
Birger Birger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 206
Standard Sv: Kreta, Samariaravinen

Har en kompis som tog morgonbussen från Chania till Omalos och gick Samariaravinen ner till Agia Roumeli och tillbaka. Han hann precis tillbaka till kvällsbussen från Omalos till Chania. Detta var några år sedan och jag vet inte hur busstidtabellerna ser ut idag. Däremot så vet jag det tog två dagar för min kompis att återhämta sig.
Ha en bra tur!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-02-04, 18:40
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Kreta, Samariaravinen

Det är en bättre idé att ta morgonbussen från Chania (dvs om du är i Chania eller dess närhet) till Omalos, vandra i ravinen ned till sydkusten. Ta färjan till Chora Sfakia och sen ta kvällsbussen tillbaka till Chania igen.
Varför gå fram och tillbaka i Samaria? Bussturerna blir dessutom lite bonus vad gäller upplevelse. Du får se en hel del på de två turerna.

Jag har gjort Samaria båda hållen men turen från Omalos och ner gav mer synintryck. Dessutom slipper man de ständiga mötena som den andra turen innebär. Den stora "massan" går ju från norr mot syd.
lars
Kriti sti kardia mou

Senast redigerad av lars den 2008-02-04 klockan 18:43.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-02-04, 22:02
christel christel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 7
Standard Sv: Kreta, Samariaravinen

Tanken var inte att gå fram och tillbaka. Vi hade tänkt ta båten från Paleochora, övernatta i Agia Roumeli, gå ravinen upp till Omalos och därifrån åka taxi tillbaks till Paleochora. Har för några år sedan gått ravinen ner men med 50+ knän känns det lindrigare (för benen)att gå upp.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT