Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Tinos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2011-10-10, 09:59
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tinos september 2011

Jätteroligt att se dina fina bilder Lissi.

Vad heter favoritstranden och var ligger den?
Finns det olika stränder att gå till om man vill ha en lite längre promenad?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-10-10, 10:10
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos september 2011

Ja Eva, det blåser ofta på Tinos, men vi har också upplevt helt vindstilla dagar. När det blåser är det ofta nordliga vindar och vi har inte störts våldsamt av det på södra kusten.

Hos Nikoletta kan man ju träffa andra turister om man vill, många svenska gäster har hon förstår jag, men annars på ön är det "nästan" bara grekiska turister från fastlandet och andra öar. När vi var där senast kom 150 pers. från Lesvos och några andra dagar var det ett par bussar fyllda med präster. Där vi har bott (vi har bott på 3-4 olika ställen) har det stort sett bara varit greker. Numera bor vi alltid vid Agios Fokas-stranden - vi uppskattar vårt morgondopp innan frukosten, helt ensamma på den utmärkta stranden! Sen vill vi ut och "uppleva" olika platser på ön.
Många väljer att döpa sina barn på Tinos men även bröllop och födelsedagar firas med större sammankomster. En del fransmän var det på Tinos när vi var där senast, men bara ett fåtal.

Till Pirgos kan man nog komma med buss det mesta av året, men det är inte mitt intryck att bussarna fungerar som på de allra bästa öarna (Naxos, Sifnos osv.), men åker man inte alltför mycket off-season så kan man nog komma till fler platser än Pirgos. Om man inte vill köra själv kan man överväga taxi, man kan trots allt komma en bra bit med taxi för den summan som det kostar att hyra bil också. Men det bästa är att vara självtransporterande, tycker jag.
Kolla evt. på KTEL för att se om du kan få ett intryck av vart bussarna kör.

Bor man hos Nikoletta så går man lätt de få minuterna till stan och hamnen, eller åt andra hållet längs Agios Fokas-stranden för att bada, ju längre man går ju bättre blir stranden.

Ang. tavernor, så finns det en del bra tavernor på Tinos, bl.a. Malamaténia som ligger i en liten gränd parallellt med hamnpromenaden (deras räk-saganaki - prova den! Himmelsk!). Även de andra två i samma gränd har riktigt god mat - och så Marathia ute vid Agios Fokas-stranden förstås. Men det är inte lika lätt att hitta bra tavernor som på Kreta, tycker jag. Man får se sig omkring och höra sig för. Uppe i Ktikados har de också en mysig taverna med mycket god mat och fin utsikt.

Elisabet, den stranden som Lissi omtalar i sin berättelse heter Agios Fokas och ligger omedelbart i anknytning till Tinos stad, sydöst blir det väl. Går man från staden eller från Nikoletta så kommer den få hundra meter bort och fortsätter längs havet i 1,5 km eller 2. Efter 1300 meter från där stranden börjar ligger Golden Beach Hotel och Taverna Marathia (också med rum att hyra, Theresa Rooms).

Vill man vandra 3-4 km mot väst så kommer man till Kionia, fin strand men mer nybyggt område.

Går (eller kör) man ca 4-5 km mot öst så kommer man till vår favorit som har tre namn, Agios Sostis, Laouti och Agios Kiriaki - den sista delen tyckte vi allra bäst om.

Senast redigerad av Marianne den 2011-10-10 klockan 10:33.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-10-10, 11:41
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tinos september 2011

Tack Marianne för en fin beskrivning.

Vilken typ av stränder är det? Sand eller sten? Kanske både ock?
Är det långgrunt eller blir det snabbt djupt?

Undrar också om Tinos är platt eller kuperat?
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-10-10, 12:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos september 2011

..Som Marianne skrev, så heter stranden Ag. Fokias...Sandstrand.
Fler bra tavernor än de nämnda har jag hittat så nu har jag fler favoriter.

Till de tre stränderna som nästan sitter ihop vid Ag Sostis går det bussar mycket regelbundet, men jag går över berget/runt berget längst bort på Ag Fokias för att komma dit, lite snirkligt ich en liten bit på vägen men annars så går man alldeles ovanför havet på en liten stig och jag brukar bada naken vid en liten strand som jag går förbi på vägen...
Nu vid senaste besöket på Tinos så träffade jag en tysk man som haft hus i Agapi i 40 år. Han håller nu på att skriva en bok om alla duvslag på Tinos. Det var trevligt att prata med honom.
Ja Tinos kan man skriva mycket om Denna resa var det INTE blåsigt mer än korta stunder av dagen.

Lissi

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-10-10, 12:32
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Tinos september 2011

Dessa stränder är sand. Det blir så där lagom djupt! Inte väldigt långgrunt, men fint nog till att det är bra även för barn (under uppsyn naturligtvis).
Det finns stenstränder också, men vi söker inte dem. Agios Fokas just närmast stan har en del sten, men inga stenar längre ut från stan.
Tinos är kuperat, men promenerar man just öst och väst om Tinos stad är det inga stigningar att tala om utan lagom lätt för behagliga vandringar.

Sen har vi ju stranden vid Gainaki - en av mina favoriter, lite sten men mest sandbotten i alla fall. Ligger vackert nedanför Kardiani. Man kan säkert åka med Pirgos-bussen och gå av bussen vid Kardiani - en charmerande liten by (Kardiani) med fantastisk utsikt - om man är inställd på att vandra. Är man riktigt duktig så går man turen ända ner till Gainaki-stranden (med taverna) - men själv skulle jag rekommendera att få skjuts upp igen. Jag vet inte om man kan beställa taxi att komma och hämta, men vägen är mycket fin och asfalterad så det borde inte vara något problem (bortsett från att det är ganska brant, men absolut ingen fara).
Svara med citat
  #26  
Gammal 2011-10-10, 15:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos september 2011

Två andra helt underbara stränder är Ormos Isternion nedanför byn Isternion samt Romanos. De som säger att Tinos inte har bra stränder måste vara OERHÖRT kräsna. Panormos och Kolymbithres m fl är också fina, men visst, utan vespa eller bil är det ju knepigare att nå dem. Men för mig är Ag. Fokias helt till fyllest för mina behov. Vi ligger inte långa stunder på stranden . Det var nog rekord för mig med så mycket strandtid denna vända, men det var i skuggan med bra böcker och för att jag inte ens brydde mig att hyra bil denna gång.!

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2011-10-10, 19:43
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Tinos september 2011

Tack Lissi för att du än en gång låter oss njuta av vackra Tinos-bilder!

Måste vara underbart att ha funnit en favoritplats där man trivs så bra och känner lugn och harmoni!

Carina
Svara med citat
  #28  
Gammal 2011-10-10, 20:18
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Tinos september 2011

Vakre billeder. Tak for kigget.

(Men jeg skulle nok have valgt en Mythos i stedet for en Fix...)
Svara med citat
  #29  
Gammal 2011-10-10, 20:28
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tinos september 2011

Citat:
Ursprungligen postat av larvih Visa inlägg

(Men jeg skulle nok have valgt en Mythos i stedet for en Fix...)
Det gick tyvärr inte för Fix var den enda grekiska ölen som fanns just där
Men ärligt talat så tycker jag nästan FIX är godare.Mythos är inte vad den varit!

Lissi
Svara med citat
  #30  
Gammal 2011-10-11, 11:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Tinos september 2011

Tack för info och svar på frågorna!
Kanske blir det Tinos för mig också någon gång.


(FIX har alltid varit bättre än Mythos )
Svara med citat
  #31  
Gammal 2011-10-13, 22:35
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Tinos september 2011

Takk, Lissi - ingen tvil om at du hadde en fin uke "hjemme" på Tinos denne gangen og
- og, Tinosbilder blir det aldri for mange av
Svara med citat
  #32  
Gammal 2011-10-14, 21:58
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Tinos september 2011

Härliga bilder Lissi. Nyss hemkommen från Tinos var det extra kul att se dom.
Inger
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT