Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-07-11, 00:16
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Ni som trivs i Grekland...

...har ni några andra tips på trevliga resmål?

Jag gillar själv Grekland skarpt, men skulle vilja hitta andra alternativ i Europa att ta till de gånger som vi inte hittar någon passande resa till Grekland alternativt vill ha omväxling.

Varma hälsningar,
Kalá
[RIGHT][/RIGHT]
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-07-11, 00:41
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Finns ju massor med alternativ som beroende på smak och tycke upplevs mer eller mindre trevliga. Eftersom jag förutom Grekland även gillar Spanien så väljer jag att lyfta fram ett resmål som kanske inte uppfattas som särskilt mycket nytänkande men som jag tycker har mycket att erbjuda --- Mallorca.

Mallorca erbjuder väldigt mycket inom överkomliga avstånd. Förutom att spendera sköna dagar på fina stränder så kan man på ön uppleva en vacker och omväxlande natur, och det är lätt att både ta sig på egen hand med bil eller allmänna kommunikationer eller att hänga på arrangerade utflykter. Har man lust till en festkväll med lite högre nivå så rekommenderas Son Amar. Son Amar är en typ fd herrgård som förr användes till de så ökända gris-festerna. När sådana upphörde på ön för många år sedan övergick man till att arrangera kvälls-shower med internationella artister på mycket hög nivå jämte mat och dryck. Kostar en slant, men överträffar allt liknande som jag upplevt i många av Europas storstäder. Finns lite smakprov på: sonamar.com

Mallorca har ju dessutom ganska stor volym hos charterbolagen vilket ökar chanserna att hitta bra priser på restresor.

Mats
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-07-11, 11:52
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Det beror ju lite på vilken typ av semester du vill ha också.
Sol och bad, kultur, bil och se sig omkring, storstad?

När det gäller storstadssemester så har vi, efter att besökt Aten ett antal gånger off-season, nu även tagit Rom till vårt hjärta. Kan verkligen rekommenderas om man vill besöka en storstad med charm och atmosfär, massor av kultur och sevärdheter, otroligt delikat mat och allt inom passande gångavstånd. Fortfarande off-season gäller för oss då det, som i Aten, blir alldeles för varmt mitt på sommaren.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-07-11, 12:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Om man nu trivs i Grekland så bra, så varför överge dom nu när dom som mest behöver mer turister

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-07-11, 12:36
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Om man nu trivs i Grekland så bra, så varför överge dom nu när dom som mest behöver mer turister

Riitta
Ja, du har en poäng där, Riitta! Visst kommer vi att fortsätta med att resa till Grekland så länge det känns bra. Men det gjorde inte det med Aten. Vi har tillbringat åtskilliga nyårshelger där plus andra veckor i lågsäsong, men när oroligheterna tog till som de gjorde, så kände vi att vi ville ha en paus.

Men det kan finnas många olika anledningar till att man känner att man vill utvidga horisonten. För mitt eget vidkommande berodde Rom och Italien kanske också lite på att jag har en kusin som bor där, så det var väl på tiden att vi vidgade vyerna lite. Att vi sedan föll så pladask för Rom, var ju bara härligt.

En viss nyfikenhet har man ju också. Nyfiken på andra länder, städer, platser. Kanske lite som att du också var nyfiken på Amorgos.

Men att fortsätta resa till ett resmål ENDAST för att "de behöver turister" kan aldrig bli anledning nog för oss när vi välger resmål, om inte vi känner oss trygga. Hoppas oroligheterna i Aten slutar - då återvänder vi GÄRNA till Aten snart igen!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-07-11, 14:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Håller med Marianne om att det inte alls är lika roligt och enkelt med Grekland längre för om man kommer dit man ska utan strejker, så måste man ju orora sig hela semestern för att det kanske dykt upp nån ny strejk när man ska hem...Man måste kolla via internetcaféer eller lita på att vänner hemma skickar sms om de har koll...Inte alls kul
OM nu grekerna behöver sina turister så mycket så borde de ansvariga för strejkerna kanske tänka om??

Vi har ju alltid åkt på vinterresor till andra ställen än Grekland och fortsätter så även kommande nyår....Då åker vi tillbaks till Madrid som vi föll för nyåret 2007/2008

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-07-11, 14:35
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Jag tänkte närmast på sommarresor förstås

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-07-11, 14:53
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Ja, jag förstår det, Riitta. Men eftersom ditt svar hamnade under mitt om Rom, så kände jag för att förklara varför vi bytt ut Aten mot Rom (för en period i alla fall).

Kalás inlägg handlade säkert också mest om sommarsemester, men beskriv ändå vilken typ av semester du önskar (bad?), så är det lättare att komma med tips. Och det var ju nya mål Kalá önskade tips om, som omväxling (även om (h*n fortfarande gillar Grekland).

Även VARMA hälsningar här
(33,2 grader i skuggan mot norr!)
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-07-11, 15:23
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalá Visa inlägg
...har ni några andra tips på trevliga resmål?
Malta er et bra reisemål om du vil ha øyliv og kultur. Strender er det dårlig med, men flere hotell har "lidoer", saltvannsbasseng like ved havet, evt vanlig svømmebasseng. Valetta, hovedstaden er alldeles nydelig og spesiell, med sine gyldne hus, bratte bakker og hav på nesten alle kanter, og jeg ville nok valgt å bo der om jeg drar tilbake. Det er mange utfluktsmål på øya og på naboøya Gozo.

Vil dere til en større by, prøv Lisboa! Det er en av de vakreste og fredeligste europeiske hovedsteder jeg har vært i, med en helt særegen, litt sliten sjarm. Lisboa kan liksom sammenlignes med en stolt, aristokratisk gammel dame. Og dit SKAL jeg tilbake!

Ellers er jeg jo enig: Hellas trenger støtte og turistpenger fra oss nå
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-07-11, 18:14
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Vad vill man ha ut av sin semester? Sol och bad? storstad eller bara vackra miljöer?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-07-11, 18:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
När det gäller storstadssemester så har vi, efter att besökt Aten ett antal gånger off-season, nu även tagit Rom till vårt hjärta. Kan verkligen rekommenderas om man vill besöka en storstad med charm och atmosfär, massor av kultur och sevärdheter, otroligt delikat mat och allt inom passande gångavstånd.
Instämmer, Rom är härligt, Paris likaså. När det gäller storstadsresor tycker jag att det är två saker som är viktiga för oss. Det ena är att man på sådana resor ska kosta på sig den något högre boendekostnaden som det innebär att bo centralt. Ofta har man inte så jättemånga dagar på sig och det är skönt att kunna återvända till hotellrummet för en stunds vederkvickning som avbrott under strövtågen i stan. Då är det en fördel om man inte bor två mil utanför stan. Det andra är att man ska välja tidpunkt som med god sannolikhet innebär ett väder som man gillar. Tre-fyra dagar i en storstad i ett väder som man inte gillar är ingen höjdare.

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
OM nu grekerna behöver sina turister så mycket så borde de ansvariga för strejkerna kanske tänka om??

Vi har ju alltid åkt på vinterresor till andra ställen än Grekland och fortsätter så även kommande nyår....Då åker vi tillbaks till Madrid som vi föll för nyåret 2007/2008

Lissi
Instämmer med dig Lissi. Strejkerna gör ju inte att turisterna strömmar in, och därmed blir ju kakan som skall fördelas inte större och problemen inte mindre. Men det krävs nog minst en säsong med nedgång innan man inser det.

Vad gäller Madrid har vi också ett gemensamt intresse. Efter två besök i stan så är mitt intryck mycket positivt. Det är som jag upplever det en storstad som inte är så väldigt turistanpassad utan också erbjuder mycket spansk vardag. Det gillar jag!

Tänk så kul med all denna blandning av erfarenheter, intryck, preferenser och utbyte av synpunkter.

Mats
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-07-11, 20:44
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Jag älskar Italien. Vi brukar ta en sväng i Italien varje sommar innan vi tar färjan över till Grekland. Vi har faktiskt övergivit Grekland helt några sommrar och tillbringad all tid i Italien. Det finns många vackra platser, både norr och söder om Rom. San Gimignano och Volterra i Toscana, Orvieto i Umbria och Tarquinia i Lazio, ja det finns mycket att se. Söderut är Tropea ett paradis. Vi har också bilat Sicilien runt och prisläget på Sicilien är mycket lägre än på fastlandet, speciellt på västra Sicilien. En liten oas är San Vito lo Capo, på toppen i nordväst. För den som är intresserad av arkeologi, finns stora pampiga antika tempel bevarade. Om någon vill ha närmare tips och råd om Sicilien så går det bra att mail, där finns väldigt många guldkorn

Vill man välja ett land som liknar Grekland men ändå inte, så ligger Cypern nära till hands. Jag måste säga att Cypern har en hög mysfaktor och är snäppet vassare än Grekland, både när det gäller bad, mat och vänligt bemötande. Man behöver inte välja torget i Agia napa, Cypern är mycket mer än bara hålligång. Så nog finns det alternativ till Grekland,

Men som många andra så återvänder jag ändå till Grekland gång på gång, det går liksom inte att ta på.

Min drömsemester gick till Mexico och Playa del Carmen. För mig som arkeolog så var den mexikanska kulturen enormt spännande och skulle så vara för vem som helst. Ruinerna i Tulum och den underbara stranden nedanför är en dröm. Vi simmade i underjordiska sjöar, klättrade på pyramider, snorklade i laguner och på kvällarna drack vi gigantiska MargaritasÉn dröm att längta tillbaka till någon gång i framtiden.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-07-11, 21:34
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Hvis det er sommerreiser som gjelder, hvorfor ikke Danmark? I Danmark finner jeg mye av den samme laid-back holdningen som grekerne har, nokså forskjellig fra nordmenn og svensker. Samtidig er danskene et meget vennlig folk, som mottar oss med åpne armer, også det kan minne mye om grekerne.

Vi hadde mange gode ferier i Danmark da barna var små, og tar fremdeles gjerne en lang weekend der når det passer. Hvorfor reise over bekken etter vann?

Hvis man skal reise lenger, er jo Kypros et alternativ, som ofte kan virke mer gresk enn Hellas. Men sommeren er varm, virkelig varm, så på den tiden kunne jeg aldri tenke meg å reise dit.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-07-11, 23:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg

Hvis man skal reise lenger, er jo Kypros et alternativ, som ofte kan virke mer gresk enn Hellas.
Nu är det andra gången i denna tråd som detta skrivs....
Jag har varit på Cypern 4 gånger och gillar Cypern mycket, mycket bra, men att det är mer grekiskt än Grekland har jag aldrig känt..Vore kul om ni har lust att höra vad på Cypern ni tänker på då John och Marielou.

Lissi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-07-12, 19:24
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Hej Kalimera-vänner!

Tack för alla tips - om alltifrån sol & bad till stad! Tar gärna emot fler, om så finnes. :-)

Jag var avsiktligt ospecifik i min fråga eftersom jag önskar bli inspirerad och tänka nytt utifrån era tips...

Men om jag ändå skall skriva ner några önskekriterier lyder de som följer:
Gärna ett resmål som är soligt och varmt (eller åtminstone ljummt) under vår och höst. (Högsäsongen är oftast för varm för mig, åtminstone i Grekland).
Gärna ett ganska lugnt och vackert resmål.
Gärna en strandnära ort.
Gärna vacker natur.
Gärna möjlighet till kulturella sevärdheter och större stad att besöka någon dag (men inte att bo i).
Gärna ett resmål som inte är alltför dyrt att flyga till och att bo i (gärna budgetalternativ med enkelt boende i studio/lägenhet för två vuxna)
Högst på önskelistan står havsutsikt!

Ett exempel på ett grekiskt resmål där jag trivdes som fisken i egeiska havet:
Pythagorion på Samos med enkelt boende och fantastisk havsutsikt från balkongen.

Vad säger ni nu då?

Kalá
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-07-12, 19:30
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Är det någon av punkterna som du räknar upp som inte stämmer på Mallis?
Jag tycker nog fortfarande att mitt tips, Mallorca, håller ganska väl.

Mats
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-07-12, 20:07
Kalás avatar
Kalá Kalá är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 98
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Hej Mats!

Jag tycker också att Mallorca stämmer in på min önskelista på flera sätt och jag har funderat på att åka dit igen. Men vilken/vilka orter rekommenderar du?

Jag har varit på Mallorca två gånger och då på ett par av de stora chartermålen. Jag gillade Mallorca, men skulle gärna vilja ha tips på något lite lugnare, mindre ställe inför kommande resa (gärna utanför charterbolagens program). Mer lugn och natur och mindre party-inriktning.

Det går att hitta bra flygpriser till Mallis, så det känns som ett stort plus när man reser med en mindre plånbok.

Kalá
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-07-12, 22:00
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 100
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu är det andra gången i denna tråd som detta skrivs....
Jag har varit på Cypern 4 gånger och gillar Cypern mycket, mycket bra, men att det är mer grekiskt än Grekland har jag aldrig känt..Vore kul om ni har lust att höra vad på Cypern ni tänker på då John och Marielou.

Lissi
Nej så skrev jag inte. Jag skrev ett land som liknar Grekland men ändå inte. Jag tycker däremot att den cypriotiska maten är bättre, en blandning av orienten och det grekiska köket. I Grekland finns det en tendens till fattiga menyer men det har ju skrivits nu på senare tid här på Karlimera, om bättre utbud på restauranter, så det kanske håller på att förbändras. Cyperns badvatten är något alldeles extra, mjuka sammetslena stränder; och cyprioterna är ofta betydligt trevligare än grekerna, som kan vara rätt så lynninga och tjuriga på många ställen. Jag har varit i Grekland i 30 års tid och jag har sett hur den grekiska gästfriheten har förändrats de senaste åren. Så länge man håller med är allt frid och fröjd, om man ifrågasätter något får man "den där" typiska grekiska minen som visar ett tydligt ogillande; )
Var det någon som såg programmet igår om "ett hus i solen"? där ett par köpte ett gammalt bageri på Kreta för att rusta upp det och hyra ut till turister? där kom verkligen den grekiska mentaliteten till ytan och man nämnde "den där" minen flera gånger; ) Men Grekland är ändå Grekland och jag älskar landet och kulturen och naturligvis också människorna, men Cypern är inget dåligt alternativ
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-07-12, 22:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Tack, Marielou!
Jag håller med om att maten är jättegod på Cypern. Vi var ju där senaste gången i påskas och jag skrev här på Kalimera att vi var jättenöjda! Jag har dock aldrig jämfört Cypern med Grekland på det sättet ändå. Men människorna är otroligt vänliga och hjälpsamma det håller jag med om. Fast vi har nästan bara mött vänliga greker i Grekland också, har väl haft tur

.Jättekul att läsa Dina reflektioner!
Tyvärr har stora delar av Cypern blivit alltför exploaterat för min smak.

Lissi
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-07-12, 22:44
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 334
Standard Sv: Ni som trivs i Grekland...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalá Visa inlägg
Hej Mats!

Jag tycker också att Mallorca stämmer in på min önskelista på flera sätt och jag har funderat på att åka dit igen. Men vilken/vilka orter rekommenderar du?

Jag har varit på Mallorca två gånger och då på ett par av de stora chartermålen. Jag gillade Mallorca, men skulle gärna vilja ha tips på något lite lugnare, mindre ställe inför kommande resa (gärna utanför charterbolagens program). Mer lugn och natur och mindre party-inriktning.

Det går att hitta bra flygpriser till Mallis, så det känns som ett stort plus när man reser med en mindre plånbok.

Kalá
Vid mina besök på Mallorca har jag liksom du bott på charterresmål, Magaluf och Santa Ponsa. Helt turistbefriade orter tror jag det är svårt att hitta på ön, men visst finns det skillnad i tempo och hålligång mellan orterna. Allra mest lugn och ro och minst party finner man nog i småbyarna i det inre av ön, typ Deia mfl, men då innebär det att man väljer bort strandnära ort, vilket du ju hade med på listan.

Längs kusterna finns det nog också en del riktigt små orter som ligger utanför charterbolagens program, men de har jag dessvärre inte så mycket erfarenhet av. Men redan i charterbolagens program tycker jag att man kan finna några orter som skiljer sig lite från det allra stimmigaste charter-köret. Ett sådant exempel tycker jag att Puerto de Soller är. En by som förvisso har turister men som jag ändå tycker är ganska mysig. Här uppe i nordvästra delen av ön är också nära till de vackra naturen uppe i bergen. Även Puerto de Pollensa var åtminstone förr lite lugnare än t ex Magaluf och Palma Nova.

I en av punkterna på din lista nämns också möjlighet att kunna besöka någon lite större stad. Ett i mitt tycke bra svar på det önskemålet är ju Palma. En mysig och behaglig "liten storstad" som man kan strosa kring i och som det är ganska nära till oavsett var på ön man bor. Vare sig man är intresserad av religion eller ej så tror jag att de allra flesta blir imponerade vid ett besök i katedralen i Palma. Mycket vackert!

Hoppas du hittar något som passar.
Mats
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT