Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-28, 21:47
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Svininfluensan...

Man börjar så smått undra hur den kommer och påverka resandet i sommar Dom som vet verkar ju vara tämligen säkra att sjukdomen går inte och hejdas och sprida sig nu längre
Kan tänka mig att flygplan är väldigt smittsamma ställen

Man skall väl inte måla f-n på väggen, men lite funderar man ju

Riitta, som aldrig haft en ordentlig influensa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-28, 22:46
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 747
Standard Sv: Svininfluensan...

Jag vet inte. Börjar det inte likna hysteri??



/NW
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-29, 10:23
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Svininfluensan...

Jag tror nog att en fullt frisk vuxen person inte behöver oroa sig. Det är väl som med andra influensor. Nog verkar det vara lite hysteri i det hela. Jag tänker iallafall njuta av min Kretasemester om 25 dagar och i 2 veckor framåt!/Kerstin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-29, 10:45
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Svininfluensan...

Jag är inte särskilt skrajsen av mig jag heller. Resa eller inte spelar ingen roll i det här fallet. Vi kan ju inte gärna isolera oss.. stänga gränserna totalt. Och vi ska inte jämföra med pesttiderna förr. Då fanns inga motmediciner så som det finns idag. Och vi i sverige har förhoppningsvis inte petat i oss för mycket penicillin och liknande. Då har man ett rätt bra eget immunförsvar mot div elaka virusar.
Så res ut i världen.. njut av tillvaron.. må gott..
//Monica S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-29, 11:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan...

Det är nog ingen som vet hur det kommer att bli. Här kan den som vill hålla sig uppdaterad och få tillgång till saklig information. http://www.smittskyddsinstitutet.se/

Personligen kan jag känna en viss tvekan att resa med barn under ett år som kan vara särskilt utsatta så jag vill nog inte boka någon resa med barnbarnen just nu. Själv kan jag tänka mig att resa som läget är nu men naturligtvis inte till Mexico.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-29, 17:17
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Svininfluensan...

Visst ska vi ta detta på allvar men nog känns det som att media gärna målar fan på väggen för att skrämma oss, sådant säljer ju som bekant. Alltid är det någon "expert" som kan hänvisas till ch som gärna meddelar hur många som kan dö utifall kanske att eventuellt osv. Sjäv åker vi till Skottland på fredag, får hoppas att jag inte springer på de två fall som registrerats där, känns trots allt som att oddsen är på vår sida...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-29, 17:51
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Svininfluensan...

Citat:
Ursprungligen postat av Millie Visa inlägg
Jag tror nog att en fullt frisk vuxen person inte behöver oroa sig.
Just i Mexiko sägs det att det är även unga friska människor som har drabbats hårt...

/kimmen, som kommer att tillbringa årets sommarsemester i Barcelona, i Blanes på Costa Brava, i Blekinge samt i Göteborg...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-29, 22:52
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Svininfluensan...

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Just i Mexiko sägs det att det är även unga friska människor som har drabbats hårt...

/kimmen, som kommer att tillbringa årets sommarsemester i Barcelona, i Blanes på Costa Brava, i Blekinge samt i Göteborg...
Hmm, det var visst 159 som hade dött av det i Mexico men man var väl bara helt säker på att 20 hade dött a just svininfluensan. Som trafiken ser ut där så kan man kanske försöka sej på att göra en jämförelse med hur många som har dött på ett övergångsställe under samma tidsperiod i samma land.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-30, 09:38
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Svininfluensan...

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Visst ska vi ta detta på allvar men nog känns det som att media gärna målar fan på väggen för att skrämma oss, sådant säljer ju som bekant. Alltid är det någon "expert" som kan hänvisas till ch som gärna meddelar hur många som kan dö utifall kanske att eventuellt osv.


Massmedias primära uppgift är inte att skrämmas. Om en viss information i en artikel uppfattas som skrämmande är det ju mottagaren av informationen som reagerar på ett visst sätt. Kan i och för sig vara förståeligt i detta fall men vi tolkar ju information så olika.

Läs gärna denna artikel där samlad svensk expertis uttalar sig på aftonbladet.se idag. Personligen tycker jag detta luktar obefogad masshysteri.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/de...icle5029951.ab



Hasse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-30, 10:26
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Svininfluensan...

Det kanske är bra och ta i lite i överkant och hoppas att det inte blir så illaVärre om det blir tvärtom att det blir illa och folk tycker att man inte har fått information om läget

Smittan finns ju nu i allafall 12 länder och på skala 5 av 6 varning gäller, så bara låtsas som ingenting kan man ju inte heller och göra.

Snart börjar ju folk resa kors och tvärs på semester så inte minskar det spridningen direkt heller

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-30, 11:49
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Svininfluensan...

Sant, men samtidigt närmar sig sommaren, och då brukar influensorna få svårt att spridas i den takt de gör om vintern.
Man gör väl rätt i att vara på sin vakt, men det får ju inte sätta hinder för vardagslivet. Att WHO höjer nivån på sin varning säger ju inte mer än att de bedömer risken vara högre idag än igår för att det ska bli en världsomspännande smitta. Alltså inget om att den skulle vara mer dödlig än någon annan flunsa. När man säger att "det är första gången vi har en 5:a på WHO:s sexgradiga skala!" glömmer man att den där skalan infördes 2005. Nu låter det ju som om det vore värre än både Spanskan och Digerdöden tillsammans...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-30, 11:54
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Svininfluensan...

Är det såhär årets smitta kommer porträtteras i historieböckerna?

Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-30, 22:26
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Svininfluensan...

Naturligtvis ska vi inte överreagera. Oavsett vad tidningarna skriver. Men bara det att WHO och andra internationella hälsoorganisationer börjar prata om risken för en Pandemi bör få oss att lyssna lite. Har vi tur så blir som med SARS. Upp som en sol, ner som en pannkaka...

Men det finns ett par saker som gör att jag följer det rätt uppmärksamt. En är att jag ligger i en riskgrupp, men det hör egentligen inte hit.

Men den här influensan har uppstått på ett helt nytt ställe. Inte känt för att sprida sjukdomar på det sättet. Viruset, som tydligen finns naturligt hos grisar, har muterat så det smittar till, och mellan människor. Ännu så länge verkar det egentligen vara tämligen ofarligt. Hosta, nysa, feber... Been there, done that...

Och det verkar inte vara influensan som sådan som är farlig. Idag. Det är följdsjukdomarna med lunginflammation och emfysem som har orsakat dödsfallen.

Men vad händer om det muterar en gång till? Vad händer om det lyckas ta vägen om Kina? Detta virus är av typen H1N1. Det fruktade viruset H5N1 (fågelinfluensa) finns i Kina. Det smittar normalt sett inte mellan människor. Men vad händer om dessa två möts.....????

Normalt sett uppstår influensor i Kina. Av någon märklig anledning. Och sveper sedan över Ryssland och vidare över oss... De har kallats Asiaten, Hongkong mm, och de allvarligaste har dödat 3 - 5000 personer här i Sverige varje gång! Om dessa två virus träffas och gillar varandra, och går samma väg, lär det inte bli så kul....

Och en annan tanke som slagit mig är att världren faktiskt drabbats av kraftigt utplånande farsoter med jämna mellanrum under de senaste 1000 åren. Digerdöden m fl... (Och Digerdöden var faktiskt en typ av influensa! Jag kollar ofta vetenskapsprogam på TV! ) Och rent statistiskt börjar det faktiskt bli dags igen...

Jag är långt ifrån religiös, och jag har lite svårt för öde osv... Men jag har stor respekt för vetenskap...

Förhoppningsvis ebbar detta ut i ett intet som SARS. Men innan jag fått det bekräftat så kommer jag att följa utvecklingen noga.......
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-30, 22:46
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Svininfluensan...

Ska betala sista på resan i helgen, visst går tankarna till att resan kanske inte blir av. Inte hela världen kanske men pengarna vill man ju ha tillbaka. Ska kolla med reseblaget vad som gäller. Är det någon som vet?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-05-01, 08:28
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Svininfluensan...

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg

Men den här influensan har uppstått på ett helt nytt ställe. Inte känt för att sprida sjukdomar på det sättet. Viruset, som tydligen finns naturligt hos grisar, har muterat så det smittar till, och mellan människor. Ännu så länge verkar det egentligen vara tämligen ofarligt. Hosta, nysa, feber... Been there, done that...

Och det verkar inte vara influensan som sådan som är farlig. Idag. Det är följdsjukdomarna med lunginflammation och emfysem som har orsakat dödsfallen.

Men vad händer om det muterar en gång till? Vad händer om det lyckas ta vägen om Kina? Detta virus är av typen H1N1. Det fruktade viruset H5N1 (fågelinfluensa) finns i Kina. Det smittar normalt sett inte mellan människor. Men vad händer om dessa två möts.....????
Efter vad jag förstod på smittskyddsläkaren i SVT:s morgonsoffa häromdagen, har det här viruset redan arvsanlag från svin- fågel- och humant influensavirus. Det kan ju då inte vara av H5N1-strängen,eftersom detta tydligen heter H1N1. Vet inte huruvida virus av två strängar, H5 och H1 kan "gifta sig" på det viset.

Enligt WHO:s hemsida hade man igår 257 bekräftade fall av "Influensa A(H1N1)", som man kommer att kalla den framledes. Mexico har sju bekräftade dödsfall, USA ett. Så det är ju som du skriver den eventuella utvecklingen av viruset som kan vara oroande, inte den nuvarande flunsan i sig. WHO avråder t ex INTE från resor.

Nåväl, framtiden får väl utvisa hur allvarligt det blir. Än så länge ÄR det ju "bara en vanlig influensa", om än av en ny typ. Vilket ju då innebär att, beroende på vilken smittbarhet det här viruset kommer visa sig bära, alla som drar på sig viruset kommer att bli sjuka. Och som du skriver, många dör i Sverige när vi drabbas av influensaepidemier, så på det viset ska man ju inte avfärda den här heller med en klackspark.

Oavsett om man befinner sig i någon riskgrupp eller inte är ju liksom inte influensa något man trivs med. Sist jag hade den var väl för två år sen, då låg jag helt utslagen i en vecka med ontöverallt och läskigt hög feber. Och då är jag (tycker jag själv då alltså ) i god fysiskt form...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-05-01, 08:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Svininfluensan...

Smittan är redan så spridd i världen att det är meningslöst att avråda från resande. En anledning att inte resa nu om man tillhör en riskgrupp på grund av sjukdomar eller ålder är att det kan vara lättare att få tillgång till bra vård hemma där vården känner till personen och allt är välbekant. Språket, miljön, vårdens kunskaper om den enskilda individen etc

Om myndigheterna avråder från resor till ett visst land får resenären tillbaka sina pengar. Den som avstår under andra förhållanden får själv stå för kostnaderna.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-05-01, 17:56
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 999
Standard Sv: Svininfluensan...

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Ska betala sista på resan i helgen, visst går tankarna till att resan kanske inte blir av. Inte hela världen kanske men pengarna vill man ju ha tillbaka. Ska kolla med reseblaget vad som gäller. Är det någon som vet?

Vart ska du resa ? Varför blir din resa eventuellt inte av ?


Hasse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-05-01, 22:15
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Svininfluensan...

Vilka ligger i riskgrupperna? Rökare? Eller är det bara de som redan har ett försvagat immunförsvar?
Det har bevisligen dött nåt tiotal människor, varav några i Mexico.
Jag tycker att det liknar Kalle Anka nu när man blir rädd för detta virus. "Fan" det dör tiotusentals människor varje dag pga rökning, i trafiken osv på jorden, inte sätter WHO upp någon varningsflagg för det inte. Rökning och trafiken borde kallas för Pandemi.
Öhhhhhh, va jag blir trött.
Yeasou
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-05-01, 23:21
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Inlägg: 198
Standard Sv: Svininfluensan...

Jo, rökning finns nog faktiskt på WHO´s "svarta lista".

Till riskgrupper räknas väl nyfödda och spädbarn, äldre, folk med nedsatt immunförsvar eller allmäntillstånd pga annan sjukdom. Säkert en del andra också.
I Mexico har det tydligen varit en del i grunden friska, någorlunda unga människor som avlidit till följd av flunsan. Men där kan jag tänka mig att det är folk ur lägre socialgrupper som kanske inte kunnat komma till läkare, eller kanske tvingats gå till sitt arbete, trots att de egentligen borde varit sängliggande. Jag kan naturligtvis dra förhastade slutsatser här. Men nog känns det som en rimlig förklaring, själv har jag när jag legat i flunsan haft nära-döden-upplevelser av att gå på toaletten eller byta kanal på tv:n, att då utföra kroppsarbete i hög värme kan inte vara nyttigt.

Spekulationer, of course, tiden får väl utvisa. Sjuksköterskan i Tyskland som smittades av en patient tillfrisknade i vart fall på ett par dagar efter att hon fått Tamiflu redan inledningsvis.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-05-02, 00:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Svininfluensan...

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Normalt sett uppstår influensor i Kina.
Hmm, det har jag aldrig tänkt på tidigare. Min uppfattning har alltid varit att världen är självreglerande, då det håller på att bli för mycket folk här så kommer det något som drar ner befolkningen på något sätt. Kina är väl ett av de länder där det går ganska tungt att hålla alla mätta så detta är väl en bekräftelse av min teori, det bor för mycket folk där. Nu är det väl faktiskt så att det går lite tungt i Mexico också så det bor för mycket folk där också.
Nu säger väl vän av ordning att i de fattigaste u-länderna borde det väl i så fall minskas på befolkningen. Det gör det också och där är det sådana smittor som inte sprids utanför länderna då det behöver begränsas dit. Problemet där är väl bara att produktionen är så hög så det hjälper inte att många dör.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT