Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Parga

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-05, 13:41
Smileygirl Smileygirl är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 9
Standard Avstånd mellan Parga och Ammoudia

Hej vänner!

Vi var helt övertygade om att vi inte skulle resa till Grekland i år - vi har ju en köksrenovering att avsluta... vi skulle bara titta lite på restresor för att se hur prisläget såg ut... Och där var den - en resa till Parga för överkomligt pris, med avresa i morgon.... JA! Så nu blir det Grekland i år igen .

Därför vänder jag mig åter till er, mina "greklandsvänner", med en liten fråga...

Är det någon som vet på ett ungefär hur långt det är mellan Parga och Ammoudia? Hur tar man sig lättast fram och tillbaka mellan städerna?
Går det buss?

Något annat tips inför Pargakusten? Förstod att en båtresa på Styx inte får missas

Är Souvlaki lika god på fastlandet som på Naxos?

Ha en skön sommar - för vad vore väl sommaren utan Grekland
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-05, 13:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Avstånd mellan Parga och Ammoudia

Vet inte om det går några på båtar på Acheron(Styx) tror inte det men jag kan ha fel. Det är ganska grunt vid den del jag besökt så det borde vara kanot i så fall. Vi var några som hyrde en bil för ett par år sedan och åkte dit. Vandrade på lederna högt ovanför floden och vid ledens början finns det rastplaster där medhavd matsäck kan förtäras. Nere vid floden vadade vi i det kalla vattnet och bara njöt av omgivningarna.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-05, 21:13
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Avstånd mellan Parga och Ammoudia

Lättast är nog att ta taxi, med privatbil via nya vägen tar det c:a en kvart. Visst går det turistbåtar från mynningen och en bit upp på floden Styx, åkte en tur förra året mest för att gossen och jag har varit i mitten, i början och nu i slutet. Inget jag skulle göra om, om jag inte hade mycket tid över. Fiskresturangen som jag tycker är bäst, vars namn jag inte kommer ihåg, ligger näst längst bort från havet räknat utmed floden. Ifall de har byggt något så tror jag nästa restaurang på andra sidan gatan hade en liten pool eller liknande. Jag kanske kan ta reda på namnet ifall ni är intresserade.

Det går även båtturer från Pargas pir till flodmynningen.

birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-06, 07:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Avstånd mellan Parga och Ammoudia

Den sträckan av floden har jag inte varit vid men det är ju en lång flod. Tittade på foton som jag tagit under vandringen högt ovanför floden den ringlar sig där nere helt utan farkoster. Här finns det väldigt fina vandringsleder så om man vill går det att vandra hela dagen men matsäck måste medtas.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-06, 22:44
bon bon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Lidingö
Inlägg: 402
Standard Sv: Avstånd mellan Parga och Ammoudia

Antar att du har varit uppe vid Glikí, det som jag menar som mitten, gossen och jag har varit där flertal gånger båda uppe i bergen och nere i vattnet. Första gången vi var där var i maj 1996 och knappast upptäckt av turister och "bara" 2 tavernor. En av de vackraste platser som jag har sett i Grekland. Stora höga gröna träd, iskallt klart vatten och kritvita stenar.

birgitta
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT