Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-06, 13:15
Maggieboy Maggieboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 5
Standard Boende: På plats vs Internet

Hej!

Ska iväg för första gången mellan den 23 aug - 13 sept på båtluff, vilka öar ännu oklart. Men vi börjar på Paros, så får vi se vart det bär av.

Det som jag mest har funderingar på är boendet, klart är det olika från ö till ö och ställe från ställe likväl som säsong. Men vart tycker ni man hittar bäst boende? Är det via bokningar på internet eller på plats på öarna? Och vad är skillnanden?

Vi är inte så kräsna och vill gärna bo hyffsat billigt om möjligt .
Skriv gärna alla tips ni har när det gäller boende till bra priser!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-06, 13:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Det finns många gamla trådar i detta kära ämne men jag ska ändå försöka delge mina synpunkter. Priset blir nästan alltid lägre på plats. Detta gäller inte alla ställen och kanske inte för den som återvänder till ett boende som man tidigare haft. Vid besök på en ny ort är det är enklare att bilda sig en uppfattning om var och hur man vill bo när man ser stället och omgivningarna med egna ögon. Vid högsäsong kan förbokning vara nödvändigt på vissa mindre orter eller öar.

Vid vår resa i sept har jag valt att förboka boende några av resans nätter enbart för att barnbarnet som är under två år är med och vi kommer till en ö dit det vanligtvis inte kommer så många ö-luffare.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-06, 14:11
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Jag föredrar också att inte förboka, för det känns bra att se hotellet på plats innan man bestämmer sig. Dessutom blir det oftast billigast att inte förboka. Jag söker alltid hotell på internet innan vi åker för att vara lite förberedd på vad som finns. Det kan vara bra att ha några telefonnummer och adresser med sig i fall det skulle behövas. Ibland har vi valt ut ett hotell på nätet som vi nästan är helt säkra på att vi vill bo på. Då söker vi helt enkelt efter det när vi anländer. Oftast finner man den hotellägaren på plats nere i hamnen.

Vissa gånger förbokar vi av olika anledningar. Det kan vara för att vi anländer väldigt sent på natten, eller för att vi har hört talas om att det kan vara svårt att hitta rum på vissa öar. I vissa hamnar är det väldigt kaotiskt. Då är det så skönt att bara leta rätt på "sin" hotellvärd som står där med sin bil och väntar.

Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-06, 14:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Du hittar lika bra boende på plats som på nätet. Däremot skiljer sig priset. Oftast blir det billigare på plats. Redan utgångsbudet brukar vara lägre än priset på nätet, därefter kan du ju försöka pruta vilket ofta är lättare på plats än via mail.

Men: ni kommer ner i augusti när turismen går på högvarv. Då kan det ta tid att hitta ett bra boende. På vissa småöar riskerar man att det är helt fullt när man kommer av båten.

I september, däremot, brukar man sällan behöva förboka nånting.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-07, 07:46
Maggieboy Maggieboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Jag misstänker att forumet kryllar av dessa trådar
Tackar så mycket för det ni skriver, jag tror jag kommer följa mitt hjärta när vi väl är på plats i härligheten!

Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-07, 09:06
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Min erfarenhet är att det är en förlegad sanning att det nästan alltid blir billigare på plats. Så var det till för bara några år sedan när telefon och mejl var enda möjligheterna att förboka. Numer när många boenden är anslutna till olika webbokningssajter blir det alltid billigare att boka genom en sådan än direkt med hotellet.

Det är förståss inte alla boenden som använder sig av bokningssajterna, men det är absolut inte heller enbart stora och dyra hotell som gör det, utan många mindre familjehotell och pensionatliknande boenden har börjat med det, eftersom det sparar dem mycket kostnader i tid och arbete.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-07, 09:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Numer när många boenden är anslutna till olika webbokningssajter blir det alltid billigare att boka genom en sådan än direkt med hotellet.
Bokningssajterna ska också ha en del av kakan så jag tror inte alls det blir billigare. Men jag kan ha fel, har aldrig bokat så. Min erfarenhet är att det generellt är billigare att boka på plats.

Senast redigerad av Kalimera den 2008-08-07 klockan 09:17. Anledning: Stavfel
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-07, 09:17
Surfdudes avatar
Surfdude Surfdude är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Kristinehamn
Inlägg: 43
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Min erfarenhet är att det är en förlegad sanning att det nästan alltid blir billigare på plats. Så var det till för bara några år sedan när telefon och mejl var enda möjligheterna att förboka. Numer när många boenden är anslutna till olika webbokningssajter blir det alltid billigare att boka genom en sådan än direkt med hotellet.
Det där verkar gälla inte minst i Aten. Vi bokade i förväg via sajten Gtahotels.com och fick priset 168 Euro för 2 stora 3-bäddsrum på ett hotell precis vid Syntagma den 31/7-1/8 (alltså 1 natt)!

På plats hade de velat ha samma pris för bara ett av rummen - exklusive frukost - som ingick för oss som förbokat via nätet!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-08-07, 09:33
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Bokningssajterna ska också ha en del av kakan så jag tror inte alls det blir billigare.
Ja självklart tar bokningssajterna en avgift, men eftersom de hanterar allt arbete med bokningar och all marknadsföring så sparar det mycket mer tid och pengar för hotellägarna än man kanske föreställer sig. Bokningssajterna ger också fler kunder sett över hela säsogen, enligt en hotellägare som jag frågade. De kan därför pressa sitt eget pris mycket, och trots att det blir billigare för kunden blir det en hel del över till bokningssajten.

Jag har testat att boka via mejl och bokningssajt och sett att det fungerar så, och även fått berättat i pm här på Kalimera av någon som via mejl ville boka samma hotell som de bodde på förra året, att de till och med fick till svar att det blir billigare om de bokar via en bokningssajt som hotellet var anslutet till.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-08-07, 09:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Förra året bodde jag på ett hotell på Ios som går att boka via en bokningssajt och de som hade gjort det betalade enligt prislistan som var 40 eller 45 euro men jag betalde 20 euro. Undrar om inte Aegeon på Folegandros också går att boka så. Där var priset i juni om jag inte minns helt fel 45 euro eller mer och jag betalade 25 euro.

Närstående till mig skulle boka ett hotell på fastlandet via nätet men det fanns inget ledigt rum och han lydde mitt råd och ringde. Då fanns det ett ledigt rum och priset var dessutom lägre än om han bokat via internet.

Bara några av mina exempel.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-08-07, 10:10
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Förra året bodde jag på ett hotell på Ios som går att boka via en bokningssajt och de som hade gjort det betalade enligt prislistan som var 40 eller 45 euro men jag betalde 20 euro.
De måste ha sänkt priserna då. Jag provbokade Princess Sissy på Ios nu och det kostar 25 € för ett dubbelrum i mitten av september om man bokar via en bokningssajt och 28 om man bokar via deras eget bokningssystem som väl förmodligen är detsamma som "prislistan".
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-08-07, 10:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Det låter misstänkt billigt. Borde inte vara så mycket billigare i september än i juni. Jag tror att priset i början av juni brukar vara detsamma som priset i början av september. Jag var där i början av juni. Ofta sjunker priserna rätt rejält när du passerat 7 september. Uppgiften om de som betalade 40 euro fick jag direkt från det franska paret och jag kan inte tro att det hade någon anledning att lämna fel uppgift.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-08-07, 11:01
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det låter misstänkt billigt. Borde inte vara så mycket billigare i september än i juni. Jag tror att priset i början av juni brukar vara detsamma som priset i början av september. Jag var där i början av juni. Ofta sjunker priserna rätt rejält när du passerat 7 september. Uppgiften om de som betalade 40 euro fick jag direkt från det franska paret och jag kan inte tro att det hade någon anledning att lämna fel uppgift.

Eva
Jag trodde du var där i slutet maj, det var därför jag valde mitten av september, men nu kollade jag igen och priset ändras den 1 september från 25 till 42 för ett dubbelrum bokat genom bokningssajten och från 28 till 44 om man bokar med deras eget bokningsformulär. Priset för en person är några euro lägre i båda fallen. Kan det ha varit så att du fick majpris och fransmännen junipris?

Men tillbaka till grundfrågan, så är det säkert inte ALLTID billigare att boka genom bokningssajter som jag råkade skriva, men ofta är det så, och eftersom de växer närmast lavinartat så gissar jag att det kommer att bli mer och mer så, när hotellägarna också ser att det är ett system som gynnar dem.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-08-07, 11:06
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Jag kanske bara är nostalgisk, men för mig är en del av hela "idén" med båtluffning att tjôta med rumsraggarna i hamnen eller att gå runt och leta efter "Rooms" och att försöka pruta ned priset. Och som några redan påpekat, att se både läget och rummet i verkligheten innan man bestämmer sig.

Men som sagt, jag kanske bara är nostalgisk...

/kimmen

P.S. Reser man med småbarn förstår jag att man kanske vill ha förbokat.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-08-07, 11:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag trodde du var där i slutet maj, det var därför jag valde mitten av september, men nu kollade jag igen och priset ändras den 1 september från 25 till 42 för ett dubbelrum bokat genom bokningssajten och från 28 till 44 om man bokar med deras eget bokningsformulär. Priset för en person är några euro lägre i båda fallen. Kan det ha varit så att du fick majpris och fransmännen junipris?
Jag kom dit i slutet av maj och åkte därifrån 5 dagar senare så kanske jag hade majpris och fransmännen junipris. Mycket möjligt.

Tror att på öar med mycket ö-luffare och speciellt i lågsäsong blir den ekonomiska vinsten större med att välja på plats. Under högssäong på populära ställen som är nästan fullbokade försvinner nog den möjligheten i fjärran. Men vad ska rumsraggarna göra om all bokar via internet. Vissa gillar att stå i hamnen istället för att städa där hemma på hotellet.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-08-07, 16:30
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Min erfarenhet är att det generellt är billigare att boka på plats.
Min också. I de fall jag sett priser på nätet och sen fått höra vad folk verkligen fått betala när de kom dit utan förbokning så har nätpriserna alltid varit högre. Betydligt högre, till och med.

Däremot kan det säkert vara så att bokningssajterna är billigare än om man mailar hotellet direkt. Men då förbokar man ju.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-08-08, 07:57
Maggieboy Maggieboy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 5
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
I de fall jag sett priser på nätet och sen fått höra vad folk verkligen fått betala när de kom dit utan förbokning så har nätpriserna alltid varit högre. Betydligt högre, till och med.
Det är så jag uppfattar det med och är glad att jag fått det bekräftat även om avvikelser säkert existerar.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-08-10, 22:50
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Boende: På plats vs Internet

Har inte jämfört i Grekland, men i Italien är det ofta billigare att boka från nätet än på plats. Nyss hemkommen från Tropea och här var det billigare från nätet (det lilla jag jämförde med)

En sak som jag lagt märke till är resebolagens rabatter. Jag brukar kolla priserna både på plats och från nätet jämfört med resans pris.
Säg att hela resan med boende+flyg kostar 14000:-/vecka för två. Skulle du då boka hotellet på egen hand så blir kanske kostnaden 11.000:- för bara boendet. Dvs att man får flyget t/r för 1500:-/pp.
Så är det iaf ofta på lite dyrare hotel.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT