Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-11, 18:50
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Årets resa går till Kos.

Jassas alla kalimeravänner.

Äntligen har vi bestämt oss, årets resa går till Kos den 23/8 för två veckor ,

Idag bokade vi de två sista lägenheterna på Hotell International. Hoppas vi gjort ett bra val.Har någon bott där?

Hur är stränderna på Kos, vi vill ha fin sand?
Vad måste vi se på ön och vad ska inte se?
Tips om bra matställen och även dåliga som vi ska undvika.
Vi ska hyra bil i några dagar vilken uthyrare är bäst?

Nu börjar vi räkna dagarna.

Ann, Pia o Bosse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-11, 19:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Citat:
Hur är stränderna på Kos, vi vill ha fin sand?
Nästan alla stränder på Kos är mycket bra, och flertalet av dem har sand.

Citat:
Vad måste vi se på ön och vad ska inte se?
Kos stad är en sevärdhet i sig, bland annat Riddarborgen. Annat sevärt är Palio Pyli, Asklepion och Plaka Forest. Vissa tycker att byn Zia är sevärd, det tycker inte jag.

Citat:
Tips om bra matställen och även dåliga som vi ska undvika.
Evdokia på Bouboulinas street är en av Kos stads bättre restauranger. Taverna Frangoulis i Kako Prinari är inte heller dum.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-11, 21:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Det finns Thermai=varma bad på sydsidan "bakom" Kos stad, precis vad man längtar efter i augusti, men det är lite festligt för de ligger precis i strandkanten. Restaurang finns där också. Sen ska ni ju inte missa att ta utflyktsbåten till Kalymnos.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-11, 21:41
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Tänkte just på det Det bästa med Kos är att man kan åka till Kalymnos därifrån
Bara skojar.Det finns mycket fint på Kos också

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-12, 19:53
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

kos en av mina älsklingsöar .gör som vi första gången ta en buss från busstorget till kefalos kliv av innan byn bo kvar en natt i byn , åk till MaSTIHARI BADA I Vågorna ät lunch leta upp ett hotell bo kvar det är nämligen då på kvällen som byn lever upp och du får lite smak av ett annat Grekland . En av mina favoriter på KOS är Josef beskriven av bl.a. GITA. Hans taverna o badstrand är en av de bästa o. gästvänligaste på KOS. Någon som vet namnet på tavernan? Eller bara strosa i Kos stad. Hälsn.Jan C
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-13, 01:14
91ans avatar
91an 91an är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Asmundtorp
Inlägg: 48
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Ett bra val!
För att böja med stränderna: Det är bra stränder nästan överallt. Nordvästra sidan brukar vara blåsig och där kan vara både strömt och vågigt. Men det är här ni hittar er egna badstrand, och då snackar vi sandstrand.
Den sydöstra sidan finns det också gott om stränder och de flesta har sandstrand, och här är nästan aldrig några vågor.

Vad man inte bör missa? Asklepion, det antika sjukhuset utanför Kos stad. Sen måste man besöka Kefalos. En helt underbar ort, men här ska ni försöka att stanna 1-2 dagar. Ni kommer att märka att det är ett helt annat tempo i Kefalos än i Kos stad. I Kefalos njuter man av tillvaron, ingen stess och inga inkastare som försöker att jaga in en på barer och resturanger.
Jag kan göra listan lång på vad ni ska besöka på Kos, men det beror lite på vad ni har för intressen. Vi har varit här 10 gånger sedan 1995.
Så nog kan ni få tips alltid.
Jag kan dock inte tipsa om så mycket i Kos stad, därför att det är en stad som vi bara brukar besöka under en dagsutflykt. Vi bor nämligen alltid nere i Kefalos. Och jag kan bara tipsa om bra matställe i Kefalos. Där har vi våra favoriter (beroende på vad vi ska äta). Jag kan även hjälpa er med övernattningsställen i Kefalos.
När det gäller att hyra bil, så hyrde vi genom ett svenskt företag. Då fick vi ett svenskt avtal och visste att alla försäkringarna ingick.
www.autoglobal.se Vi hämtade och lämnade bilen på flygplatsen.
Men sen blev vi bekanta med byborna i Kefalos, så de senaste åren har vi hyrt av en firma nere i Kefalos. Det visade sej att det blev billigare, och framför allt, du kan förandla om priset. Kolla bara upp så att full försäkring verkligen är full försäkring.
Jag har lagt ute lite bilder från förra året på min hemsida http://480sweden.spaces.live.com/
Vill ni ha fler tips så får jag väl ge er en rundvandring på ön, Vi kommer nämligen ner den 31 augusti. Och då är ni också där.
MVH 91an
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-13, 19:26
bopia bopia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Älvsjö
Inlägg: 188
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Jassas.

Tack för era tips,härligt att ha och se fram emot.

Självklart ska vi ta båten till Kalymnos det är redan planerat,så vi kanske syns, det skulle vara mycket trevligt, tyvärr har vi ännu inte träffat någon "levande"
KALIMERAVÄN, kanske vi har turen att möta flera i år.

Fina bilder 91an, vi kommer till Kefalos, hoppas vi kan träffas så får ni berätta mer om Kos och visa ert "paradis". om ni vill............................?

Nu börjar längtan redan sätta sina spår....................men det är underbart att ha en sådan här känsla.


Vi hörs

Ann Pia o Bosse


Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-05-17, 08:21
Kosjan Kosjan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: rydebäck
Inlägg: 30
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Hej bopia.
Ni ville ha lite tips om tavernor som har god mat och då ni skall bo på international så då går ni ut och till höger och tar nästa gata till höger så kommer ni ner till en taverna som heter Livgeno men som vi kallar lilla blå för den har mycket blått på tavernan. Stränderna ÄR
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-05-17, 08:28
Kosjan Kosjan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: rydebäck
Inlägg: 30
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Hej igen.
Blev avbruen men vi kör vidare. Stränderna är bra nästan vart ni vänder er så bada kan ni göra hur mycket som helst.Förresten upp i Turkbyn så finns det en taverna med mycket goda smårätter som heter Arap och mitt imot under det stroa trädet har ni också en mycket bra restaurang.Om ni vill köra upp till Zia så finns det en taverna som heter Kefalovrisi.Man kör igenom Zia och tar till höger då det står taverna.Liten väg men man kan köra hela vägen upp. God mat och fin utsikt.
Ha en bra tripp till Kos önskar
Kosjan med fru Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-05-18, 10:13
kos82 kos82 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: SImrishamn
Inlägg: 37
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Hej.
Vi hyrde bil inne i stan och gjorde det via nätet. Tjejen som har Safari Rent a Car är från Holland och gift med en grek. Väldigt bra priser. Billigast när vi tittade 2005.
Jag har varit på Kos ca 10 gånger från 1982 så du har gjort ett bra val. Men hyr cyklar för det är en liten ö och det är underbart att cykla omkring på landet och känna dofterna. Cykla gärna till de varma källorna, det är en del uppför men så härligt när solen glittrar i havet och så blir ni solbrända under tiden. Jag tycker cykelturen är bättre än själva besöket. Men en gång måste man ju bada i de varma källorna. Sedan cyklar vi alltid ut till Tigaki för där är bättre strand och inte så mycket liv. Ingen musik på stranden, skönt att meditera och ligga och fundera på livet utan musik.

Vi åker denna gången med flyg till Kos och stannar i Athen 3 dagar, sedan flyger vi till Kos och cyklar i 10 dagar. Denna gången blir det också Kefalos och de andra byarna. Vi åker den 25 september.

Med vänlig hälsning
Kjerstin

http://www.safari-rentacar.gr/profile_frameset.htm
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-05-20, 16:10
aris4s avatar
aris4 aris4 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 200
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Hej hej!!

Vilket bra val ni har gjort. Ni kommer inte att ångra er.
Har inte bott på International men hört att det ska vara bra i alla fall.

Jag håller med alla andra här att nästan alla stränder är bra på Kos men favoriterna är ändå Mastichari och Tigaki för min del.

Restaurang besök, ja då kan jag inte annat än rekommendera "Caravan" på Ameriki Str. En liten taverna men den bästa service man kan få och dessutom VÄLDIGT GOD MAT!!!!

Tvärs över gatan finns hotell Imperial där man kan gå in o ta en drink efter besöket på Caravan. Jättetrevlig familj äger detta hotellet och en svensk tjej som jobbar där och bofast på Kos. Även hon är trevlig!!!!

Vill du äta gott när du är på stranden och en relativt bra strand är "Plaza beach Restaurant" där Abraham och Selma har sitt ställe.

Det finns mycket mer att berätta om allt som finns på Kos men det här är mina små tips till er och det får räcka.

Ha en bra semester i augusti!!

Själv åker jag ner 1:a Juni o stannar i 4 v.


Sanna
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-05-20, 17:25
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Herlige restauranter i Kos by som jeg har prøvet selv (i alfabetisk ordning):

Barbas, Hirodion, Karnagio, Olympiada, Petrinos og "Pote tin Kyriaki".

Adressene finner du i Lonely Planet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-05-21, 14:45
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Åh!!! VAd jag blir avundsjuk. Vi har inte fått bokat resa ännu, men snart hoppas jag att vi hittat en resplan som passar oss.
Jag håller med Janne om att Zia kanske inte är så mycket för världen, men utsikten därifrån är hänförande. Är det dessutom dags för solen att gå ner så blir den ännu mer mer härlig. Fantastiskt ljus däruppifrån Zia.
Annars har vi favvostranden på södra delen av Tingaki. Inget stress där inte. Härlig ljus sand. Kan vara lite höga vågor emellanåt men, det är så härligt att bada då.
Trots att vi har varit massor av gånger på Kos så har vi ännu inte besökt borgen i Kos stad. (man måste ju spara så att man har något nytt att se. )
Det är härligt att promenera i Kos stad. Det fläktar alltid, och ja, trafiken kan vara besvärlig. Då gäller det att hitta gator som inte är så trafikerade. Runt borgen längs båthamnen är det ganska skönt att strosa.
Det finns flera ställen att välja på. Låt er inspireras när ni kommer fram.
Vi har tänkt resa över på en dagstur till Kalymnos som är en härlig ö den med. Fast helt olik Kos. (inget negativt menat)
Jag hoppas att ni får en underbar semester. Själva kommer vi förmodligen att resa ner i början på augusti. Så någon träff blir det inte. Tyvärr. Hade varit roligt att få träffa Kalimeravänner på plats i Grekland någon gång.
Ha det gott!
Annika och Ulf (Kosveteraner, ja, vi är hyggligt gamla)
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-05-21, 21:07
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Citat:
Ursprungligen postat av KosAnn Visa inlägg
Jag håller med Janne om att Zia kanske inte är så mycket för världen, ...
Det er jeg helt enig i.

Citat:
Ursprungligen postat av KosAnn Visa inlägg
..., men utsikten därifrån är hänförande.
Tja, ta stien fra Zia opp til Dikeos, DA blir det utsikt da!

Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-05-21, 21:13
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Edit: Oops, dobbelpost...

Senast redigerad av mrwalker den 2007-05-21 klockan 21:16.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-05-22, 12:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Tja, ta stien fra Zia opp til Dikeos, DA blir det utsikt da!
Häftig vy! Tack för den bilden mrwalker!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-08-20, 02:07
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Årets resa går till Kos.

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Evdokia på Bouboulinas street är en av Kos stads bättre restauranger. Taverna Frangoulis i Kako Prinari är inte heller dum.
Mina favoriter! Och de hittade du på ETT besök?

Britt-Marie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT