Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Kos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-07-12, 10:50
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Någon som har varit på Kos än?

Hej!
Min fråga är om det finns någon som har semestrat på Kos än? Hur är läget med turismen där nere. De sista åren som vi har varit där så klagar Grekerna på att turismen krymper. I år skall vi flyga från Landvetter till Rhodos, därifrån med båt till Kos. Känns lite bakvänt. Förra året flög vi från Landvetter till Arlanda och därefter till Kos. Också omständigt.
VARFÖR kan det inte finnas flyg direkt från Landvetter, Göteborg? Jag hoppas att det snart blir en ändring på det.
Jag och familjen åker den 2 augusti, någon mer som åker då? Alltid roligt att veta.

Annika som längtar till Kos!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-07-12, 10:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Har inte varit där men har kompisar som var där i juni - och de fick rena undergångskänslan. Där var knappt några svenskar öht vilket möjligen är kul för den som inte vill frottera sig med svenskar - men de kosbor som lever på turismen var förtvivlade.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-07-12, 11:10
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Det låter ju inte så himla kul. För Kosborna alltså. För vår egen del är det mest omaket att göra en sådan bakvänd resa, men man får väl ta det onda med det goda. (eller är det tvärt om? ) Vi kommer ju ner. Men, visst tycker man synd om de som skall leva på turisterna. Hoppas att det blir lite bättre under juli och augusti.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-07-12, 11:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Det vikande tutistantalet på Kos och researrangörernas neddragningar får väl anses vara en effekt av den icke varsamma massturismens baksida som kloka turistchefer och beslutsfattare på andra öar kan lära av.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-07-12, 11:44
BrittMaries avatar
BrittMarie BrittMarie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lidköping
Inlägg: 146
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Vi har mycket turister här på ön. Men de bor på All-inclusive-hotell. Och lämnar sällan hotellet.

Tyvärr drabbas "city-turismen". Massor av stängda hotell, tavernor/restauranger och butiker till salu...

Britt-Marie
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-07-12, 11:46
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Fruktansvärt för de mindre näringsidkarna! Säg att du haft ett hotell med 15-20 rum och avtal med nån skandinavisk researrangör i alla år. Så lägger de ner resmålet!

Innan man har skaffat nytt avtal/byggt en ny kundkrets tar det förmodligen många år, med tanken på konkurrensen på en ö som Kos. Och under tiden ska en hel familj försörja sig på hotellet...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-07-12, 11:51
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Citat:
Ursprungligen postat av BRITTMARIE
Vi har mycket turister här på ön. Men de bor på All-inclusive-hotell. Och lämnar sällan hotellet.

Tyvärr drabbas "city-turismen". Massor av stängda hotell, tavernor/restauranger och butiker till salu...

Britt-Marie

Låter jättesorgligt! Har inte riktigt förstått vitsen med All-inclusive. (jag förstår innebörden) Men det är ju inte allt för roligt att vara styrd av att ha betalt ett högt pris bara för att sitta på samma ställe hela tiden.
Vi åker till vårt lilla lägenhetshotell och vår goá Eleni som äger hotellet. Hon blir lika glad varje år vi kommer. Sedan är det bara att hälsa på våra goda vänner. De är en av de som äger en souvenirshop, och då förstår jag hans klagan över All-inclusive turister. Ha det gott
Annika
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-07-12, 12:08
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Vågar man sig in på denna tråd fastän ämnet delvis inte stämmer? Sambon och jag var på Santorini i slutet av maj och där fanns oxå känslan av att turismen har minskat radikalt!!! Många f.d. affärer och restauranger står tomma. Det gav oss känslan av att vi kommit till en "död stad", tyvärr Jag hoppas verkligen att det ändrar sig. Men jag är rädd för att detta syndrom finns över hela Grekland.

Moster
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-07-12, 15:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Citat:
Ursprungligen postat av BRITTMARIE
Vi har mycket turister här på ön. Men de bor på All-inclusive-hotell. Och lämnar sällan hotellet.

Britt-Marie
Låter jättemärkligt men bekräftar en del farhågor som framförts tidigare i forumet om All-Inclusive.

Vi människor är ju väldigt oilka. När jag var i Thailand mötte jag ett par vid hotellets swimmingpool som aldrig badat nere på stranden trots att halva semestern gått och stranden Surin Beach låg 200 m bort. Mötte också några som aldrig vågat gå bakom hotellet där bybor bodde i sina enkla bostäder.
Mannen sa att reseledaren varnat dom för att äta på restauranger utanför hotellområdet.

Själv knatade jag redan första kvällen ner till strandserveringarna och njöt av havets vågor och den enkla men goda maten.


Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-07-12, 15:49
Masourakis avatar
Masouraki Masouraki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 380
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

[quote=Eva L]
Mannen sa att reseledaren varnat dom för att äta på restauranger utanför hotellområdet.


Eva[/quote
Sa han varför?På grund av att de kan bli sjuka eller för annat?Tråkigt att inte kunna njuta av allt som resmålet har att erbjuda.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-07-13, 08:43
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Tillbaka till Kos. Vi bodde på Hotel Yiorgos som låg några hundra meter från hamnen. Ägaren har haft ett avtal med Spies sedan drygt 20 år, men plötsligt sade Spies upp kontraktet, och nu var hotellet inte ens halvfullt. Detta trots att vi bara betalade 32 Euro för 3 personer inkl balkong, toalett, kyl och kaffebryggare.

Nej, det var inte många turister på ön, vad vi kunde se. Detta gjorde tyvärr att alla inkastare fördubblade sina ansträngningar. Ett nytt fenomen, för oss i alla fall, var att de hade löjligt ivriga strandinkastare som försökte övertyga oss att just deras strandplätt var bäst. Alla var lika, 2 solstolar plus parasoll för 5 Euro, men det hindrade dem inte på något sätt.

De turister vi såg hyrde nästan undantagslöst cyklar och trampade runt. Det gjorde vi också, och en 6-växlad cykel kostade bara 3 Euro per dag, vilket får väl sägas vara överkomligt. En dag cyklade vi ut till ett Aqualand, och tack vare de få turisterna var det inga köer på hela dagen. Men det kunde kanske till en del bero på priserna att det var lite folktomt. Inträdet kostade 12 Euro, och det var OK, men sedan kostade t.ex. glass dubbelt så mycket som i stan. Droppen var att när man beställde en hamburgare för hutlösa pengar, kostade senap, ketchup och majonnäs 50 cent extra per dutt!!! Där gick någon form av smärtgräns, kändes det som. Fast finns det inga andra affärer eller tavernor i närheten så... Men ön var rätt vacker i alla fall, och vi njöt av våra dagar där. Det kommer säkert ni också att göra.

Bluesea
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-07-13, 08:50
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Men ön var rätt vacker i alla fall, och vi njöt av våra dagar där. Det kommer säkert ni också att göra.

Vi har varit på Kos 16 gånger tidigare så visst kommer vi att njuta. Det var intressant att höra om Aqua-land. Vi hade tänkt att åka dit med barnen i år. Men, efter ditt inlägg om det så vete fåglarna om vi gör det.

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-13 klockan 10:42.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-07-13, 10:44
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Disse høye gjerdene rundt all-inkl. anleggene har en psykologisk effekt. Er man lite reisevant og har liten kunnskap om landet man reiser til tror mange at alt på andre siden av gjerdet er farlig.
Jeg traff en journalist på Kos i juni og spurte henne hva som skjedde i forbindelse med at det grodde opp stadig flere anlegg.
Hun hadde vært tilstede på et møte mellom turistnæringen og politikerne og fortalte at det skjedde lite.

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-13 klockan 10:46.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-07-23, 10:30
91ans avatar
91an 91an är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Asmundtorp
Inlägg: 48
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Hej
Vi var på Kos i April, och naturligtvis var det ganska ont om turister(april).
Men det stämmer, det har blivit färre turister för vart år som gått.
Åtminstonde turister från sverige.Vi brukar alltid bo nere i Kefalos, och där har inte varit några svenska resebolag sedan -96. Men det har alltid varit gott om engelska turister, och på senare år har det även blivit en del polska,tyska och franska turister. Vi åker ner igen i september, och då lär det vara många turister i Kefalos. Det var problem att få rum och hyrbil, men eftersom vi återkommer varje år, har vi blivit lovade både rum och bil.

Vi bor i skåne, men åker från Göteborg, via Rhodos. Dels blev det mycket billigare och sen passade det oss mycket bättre. Båt mellan Rhodos och Kos är inga problem. Vi är ganska resvana och tycker inte om när allt är serverat. Det är kul när man kan klara sig själv, och till och med hjälpa andra som inte är lika resvana som vi. Vi har till och med fått hjälpa reseledarna.
Vi har vänner som ringer oss, och vi får hjälpa dem att boka resa till Kefalos. Det är kul, man kanske skulle starta en resebyrå, för resor till KOS!!!

Reseor om ca 40 dagar!!!!!!!!!

Kjell/91an
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-07-24, 08:24
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Vad roligt att höra att det finns människor som fortfarande åker till Kos. Själva har vi lyckats få iväg ett par goda vänner och som är nere på Kos precis nu. Vi ringde ner för att höra hur allt var med dem. De kunde bara konstatera att de numera förstår varför vi återvänder år efter år. Vi hade lyckats boka rum för dem hos "vår" hyresvärd. Hon sa att våra vänner bara njuter. UNDERBART! Vad jag förstår så har i alla fall Eleni på Sea Side appartments fullbokat från juni och framåt och det gläder mig.
Fast nu är det ju inte så många dagar kvar tills vi själva skall åka och det börjar pirra så där gõtt i hela kroppen.

Kos! Here we come! Soon...
Annika/GBG
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-07-24, 16:54
Snoken Snoken är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Hej,

Någon som har en gissning på hur svårt det är att få tag på ett hotel om man landar 22:30? Funderar på att ta en sistan minuten resa hit.

/Göran
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-07-25, 08:23
KosAnns avatar
KosAnn KosAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 202
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Jag skulle tro att det finns alla möjligheter till lediga rum. Pröva med Hotel Costel, standard 2 *. Inte riktigt mitt i smeten. Sedan finns det ju en mängd hotel som säkert fler Kalimeramedlemmar känner bättre till än jag. Själva kommer vi att bo i lägenhet.
Jag hoppas att du kommer iväg till Kos.

Lycka till!
Annika/GBG

Senast redigerad av inkfish den 2006-07-25 klockan 09:28.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-25, 13:27
Meltemin Meltemin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 22
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Har ni läst det här? Det är knappast hela sanningen, men kanske det spelar en liiiten roll. Eller så inte alls . Hursomhelst, läs "Alla har flugit sin Kos", ur Aftonbladet den 12/6:

http://www.aftonbladet.se/vss/resor/...840260,00.html


/Meltemin
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-07-25, 14:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Tror nog att fylleturismen är en stor del av sanningen. Men Calle J-historien tror jag mest blev en symbol för fylleturismen snarare än nåt som hindrar folk från att åka dit.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-07-25, 20:50
ragnhild ragnhild är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: gjøvik
Inlägg: 106
Standard Sv: Någon som har varit på Kos än?

Citat:
Ursprungligen postat av Snoken
Hej,

Någon som har en gissning på hur svårt det är att få tag på ett hotel om man landar 22:30? Funderar på att ta en sistan minuten resa hit.

/Göran
Du kan prøve hot. Veroniki eller hot. Kamelia. På sistnevnte er det alltid rom.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT