Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-11-04, 07:40
miles miles är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 15
Standard Behöver hjälp 😁😁😁

Hej!

Vi har bokat flyg till Athen den 13/6, vi kommer fram på em.. Efter det vill vi ta oss till Koufonissi eller Naxos.. Än så länge kan man inte se förjetider, men vet nån hur dom brukar gå? Är det lättare att ta sig till Naxos? Ska vi kanske boka en natt i Athen? Det är sååå svårt att boka in hotell när vi inte har en aning om hur färjetiderna är... Vi hade tänkt besöka Koufonissi, Naxos och sen kanske Amorgos för att kunna ta oss vidare till Rhodos (flyger hem därifrån 6/7) Hur är förbindelsen Amorgos-Rhodos? Snälla hjälp!! Vi längtar ihjäl oss efter denna resa men med tre barn, 4,8 och 11 känner vi att vi vill planera lite...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-11-04, 07:58
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Det beror på vilken tid ni landar i Aten, den stora BLUE STAR färjan till bl a Naxos, Amorgos brukar avgå från Pireus 17.30 de flesta dagarna i veckan.

Om ni är osäkra kan ni ju alltid boka en övernattning I Pireus och då brukar det gå en båt på morgonen till Naxos.

Klart det känns lite osäkert när man inte IDAG kan se färjetiderna för 2016..men att det går båtar ofta det är jag helt säker på!..

Sen går det ju att flyga inrikes till Naxos från Aten.. är ju också ett alternativ!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-11-04, 08:01
miles miles är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Tack Sunny12 för snabbt svar 😊😊 Stannar den färjan på Koufonissi? Vi landar 14.30, kanske hinner med den då... Vet du nåt om förbindelse till Rhodos från Naxos eller Amorgos? Eller kanske hur båtarna Koufonissi - Naxos går?
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-11-04, 08:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av miles Visa inlägg
Tack Sunny12 för snabbt svar 😊😊 Stannar den färjan på Koufonissi? Vi landar 14.30, kanske hinner med den då... Vet du nåt om förbindelse till Rhodos från Naxos eller Amorgos? Eller kanske hur båtarna Koufonissi - Naxos går?
Ja, den bör stanna i Koufonissi.. gjorde så de 2 senaste ggr förra året då jag åkte den sträckan.
Det kan bli stressigt att hinna med 17.30 färjan om ni landar 14.30..men det brukar gå väldigt fort att få sitt bagage på Atens flygplats max 15 min..flygbussen går en gång i halvtimmen, så hinner ni med en buss runt 15.15 så hinner ni.. det brukar ta cirka 90 min till Pireus och båtbiljetter kan ni köpa alldeles vid kajen gate E7 där Blue Star Naxos lägger till.

Förbindelsen till Rhodos vet jag inget om, men det vet säkert andra här..

Lycka till med planeringen!

Sunny,direkt från Ermioni på Peloponnessos..
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-11-04, 08:20
miles miles är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Vet du hur det går med båtar från Rafina? Den hamnen är väl närmare flygplatsen? Tack snälla för din hjälp!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-11-04, 08:29
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av miles Visa inlägg
Vet du hur det går med båtar från Rafina? Den hamnen är väl närmare flygplatsen? Tack snälla för din hjälp!!
Har endast rest till Tinos från Rafina är osäker på om det går någon båt till Koufonissi eller Naxos därifrån..

Men var inte orolig.. hinner ni med en buss 15.30 vilket ni bör göra så hinner ni... fast klart det tar längre tid med små barn... jag reser ju ensam och det är ju en helt annan situation.
Flygbussen stannar iaf nära båthamnen så det tar ingen tid att ta sig dit.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-11-04, 08:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Men betänk att om ni åker med Blue Star klockan 17.30 så kommer ni väldigt sent till Naxos (runt halv11) och fortsätter ni med färjan till Koufonissi blir det mitt i natten.
Hade jag så små barn skulle jag ta en övernattning i Pireus och ta Blue Star klockan halv8 på morgonen eller bara åka till Naxos på kvällen. Då kan ni åka Express Skopelitis klockan halv2 nästa dag från Naxos.
(Jag kommer ej ihåg om halv8 Blue Star går går vidare från Naxos till Koufonissi/Amorgos.)
Birgitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-11-04, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av miles Visa inlägg
Vi har bokat flyg till Athen den 13/6, vi kommer fram på em.. Efter det vill vi ta oss till Koufonissi eller Naxos.. Än så länge kan man inte se förjetider, men vet nån hur dom brukar gå.
Blue Star Ferries tider är klara. Mellan 1/4-25/6 går färjan från Pireus till Koufonissi klockan 17.30 tisdag och söndag. Färjan är framme på Koufonissi 01.55.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-11-04, 11:06
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Jag tycker ni ska kolla inrikesflyg-alternativet. Flyget går till Naxos kl. 17.35. Kostar i dagsläget för två vuxna och tre barn 450 euro. Om ni jämför en natt i Athen + färja dagen efter så har ni i mina ögon tjänat in den summan rätt snabbt. Ni får också en härlig kväll på plats på Naxos, istället för en trött kväll på färja.

Och så tar ni färjan till Koufonissi på morgonen, som Birgitta föreslog.

Vi har provat alla möjliga sätt att ta oss från Athen ut i övärlden, med småbarn - om inrikesflygets tider stämmer är det att föredra på många sätt!

Hälsar
Bea
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-11-04, 11:58
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Håller med Bea om att inrikesflyget är suveränt till Naxos. Men man måste boka långt i förväg, platserna tar snabbt slut.
Birgitta.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-11-04, 12:40
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
Kostar i dagsläget för två vuxna och tre barn 450 euro. Om ni jämför en natt i Athen + färja dagen efter så har ni i mina ögon tjänat in den summan rätt snabbt.


Om man inte är priskänslig så är flyget till Naxos ett utmärkt alternativ, annars är flyget ett ganska dyrt alternativ.
Jag vet inte hur Bea har räknat, men en vuxenbiljett Piraeus-Naxos kostade i år 35.50 E. Barn under 5 år åker gratis och barn mellan 5-10 år betalar halva priset. Så, i ert fall (om ni åker ekonomi klass) blir det 3 vuxenbiljetter (kanske bara två om 11-åringen kan åka för halva priset) plus 1/2 biljett (8-åringen) och det blir totalt 124,25 E vilket är nästan 4 gånger billigare än flyget. Det går bra att sova på färjan i salongerna där "flygstolarna" finns, det är heltäckningsmatta och där kan man lägga barnen mellan sitsarna. Man behöver inte heller boka stolar om man åker i juni. Det finns även möjlighet att ha en hel hytt (inside) för hela familjen för 148 E för. Ja, hur man än räknar så blir färjan mycket billigare. Flyget går inte hela vägen till Koufonissi så man måste ändå ha en övernattning på Naxos.
Med tanke på att dagens färjor är mycket bättre och bekväm så skulle jag faktiskt åka hela vägen till Koufonissi och då är resan klar, man är framme. Man kommer visserligen fram ganska sent men om man bokar rum i förväg så kommer någon och hämtar upp er vid kajen.
Vi åkte med 3 barn på 80- och 90-talet och då var färjorna mycket sämre än dagens och det var aldrig några problem, barnen sov under resan. Vi har aldrig stannat kvar i Piraeus/Aten eller flugit om vi kunde komma iväg med en färja samma dag som flyget landat. Vi tröstade oss med att första dagen var en resdag. Men det hände att vi var tvungna att sova första natten i Piraeus/Aten och ta första färjan dagen efter.
Men, som sagt förut, är man inte priskänslig så är flyget till Naxos ett utmärkt alternativ, men man kan inte komma ifrån att flyget är ett ganska dyrt alternativ för en familj med två vuxna och tre barn, men jäkla bekvämt och snabbt, JA!

Senast redigerad av RobEri den 2015-11-04 klockan 12:46.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-11-04, 12:52
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Ja, det går självklart att åka färjan med barnen, det har vi gjort många gånger. En gång ända till Ikaria (över 24 timmars resa innan vi var i säng). I slutändan blir det kanske lite billigare att åka färja, men jag menade "tjäna" i större bemärkelse, dvs tjäna en dags semester .

En kan räkna fram och tillbaka, vi har rest på alla möjliga sätt, och vi har också räknat på olika sätt. Vi har nog ändå bestämt oss för att en lite dyrare resa kan vara värt mycket - på andra plan! Å andra sidan reser vi från Umeå, så vi har alltid ytterligare en resa att väga in - den genom Sverige.

Men det är såklart vår upplevelse - och det var den jag ville förmedla efter våra drygt 10 resor i övärlden med barn. Färjan kan ju å andra sidan vara mer spännande för de små?

Bea
Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-11-04, 13:25
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av Bea Visa inlägg
I slutändan blir det kanske lite billigare att åka färja, men jag menade "tjäna" i större bemärkelse, dvs tjäna en dags semester .
Bea

Att åka färja kostar 124,25 E om man åker ekonomi och sitter på stolar, 148 E för en hel hytt. Flyget kostar 450 E. Det är ju inte lite billigare att åka färja....eller?
Familjen landar 14.30 i Aten och om man bokar flyg vidare till Naxos då måste man ha god marginal eftersom flyget från Sverige kan bli försenat och man vill inte kasta 450 E i sjön. Och då blir det ett flyg som går vid 16 tiden (jag vet inte när flyget går) och man är framme på Naxos vid 17-tiden. Färjan är framme på Naxos 22.30. Så, jag förstår inte hur man kan tjäna en dags semester, i det här fallet, just för denna familj.
Återigen: ja, flyget är mycket bekvämare och snabbare, men ett dyrt alternativ, och just i det här fallet vinner man kanske 5-6 timmar, inte en hel semesterdag. Är man inte priskänslig, JA då är flyget ett utmärkt alternativ. Det är det jag vill förmedla.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2015-11-04, 14:28
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 738
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Bea och jag har nog lite Umeå-perspektiv. Hemorten har nog en betydelse.
Man måste föra en diskussion inom familjen och väga för och emot.
När vi i september-oktober, med 4 veckor i Grekland ville till först Amorgos och sedan vidare till andra öar tog vi detta alternativ:
Vi kunde komma från Umeå klockan 06.35 för vidare färd till Arlanda för att sedan landa i Athen klockan 14.10. På flygplatsen inväntade vi planet klockan 17.55 och vi anlände nöjda till Naxos klockan 18.40. Hotellägaren väntade på flygplatsen och snabbt kom vi till vår studio i Chora. dagen efter hade vi hela förmiddagen på oss att vila upp efter den långa resan från Umeå. Klockan 13.00 äntrade vi Skopan för färd till Amorgos.
Detta passade oss denna gången.
Så jag tror att man måste tänka på hur länge man ska resa och ibland välja ett dyrare alternativ.
Birgitta.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2015-11-04, 16:41
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
...... landa i Athen klockan 14.10. På flygplatsen inväntade vi planet klockan 17.55 och vi anlände nöjda till Naxos klockan 18.40. Birgitta.
Alternativ 1: Med flyg från Atén 17:55 anländer man till Naxos 18.40.
Alternativ 2: Med färja från Piraeus 17:30 anländer man till Naxos 22:30

Tidsskillnaden mellan alternativ 1 och 2, när man är framme på Naxos är c.a 4 timmar, oavsett om man startar i Stockholm eller i Umeå. Naturligtvis, restiden från Umeå till Naxos är längre än från Stockholm till Naxos, men man vinner inte mer än c.a. 4 timmar på att flyga från Atén till Naxos.

Så, familjen i fråga består av 2 vuxna och 3 barn och måste fatta följande beslut: är det värt att betala 450 E med flyg i stället för 124,50 E (eller 148 E för en hel hytt) med färja för att komma fram till Naxos 4 timmar tidigare? Det är en skillnad på över 300 E. Men ändå inte vara framme i slutdestinationen (Koufonissi)!
Det är väl vad det hela handlar om, att betala nästan 4 gånger mer för att komma till Naxos (som inte är slutdestination) 4 timmar tidigare, oavsett om man bor i Umeå eller i Märsta, eller har jag räknat fel?

Senast redigerad av RobEri den 2015-11-04 klockan 16:59.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2015-11-04, 20:05
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Vi åkte i somras med barnbarn 2 och 5 år gamla, till Koufunissi. Vi landade i Aten kl 12. Av hänsyn till de små tog vi flyget på eftermiddagen, alternativet var båt kl 17,30. Vi stannade 2 nätter på Naxos för att "landa" innan vi fortsatte med Skopan till Koufunissi.

Tobbe
Svara med citat
  #17  
Gammal 2015-11-04, 20:31
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Vi har också öluffat från -92 och 16 år framåt med 2 barn/ungdomar. Ett alternativ som vi gjorde ett år då yngsta sonen var extremt aktiv var att hyra hytt!! Fungerade alldeles utmärkt. Vet inte vad det kostar i dag eller om man fortfarande kan göra det. Kanske något att fundera på?? Vi har alltid tagit en lång/tuff utresa, men sen har det varit skönt att vara på plats. Barn är oftast otroligt anpassningsbara och kan sova på de mest konstiga ställen.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2015-11-05, 19:23
miles miles är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 15
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Men oj vad ni är snälla och svara med massa tips och råd 😊 Vad glada vi blir! Vi hade nog tänkt åka båt, hoppas vi hinner annars får det bli dagen därpå. Någon skrev att man inte behövde förboka utan kan köpa plats, stämmer det? Sen undrar jag om någon vet hur ofta det går båt mellan koufonissi och Naxos? En om dagen? Helger?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2015-11-05, 19:34
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

13 juni är ju inte högsäsong, på de stora BLUE Star färjorna ska ingen förbokning behövas då de båtarna tar väldigt många passagerare.
Det finns små biljettkontor alldeles vid kajen där båten ligger.. jag tror fortfarande ni hinner med god marginal.
Annars finns det ju många hotell i Pireus nära hamnen, kolla på Booking.com.

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-11-05 klockan 19:49.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2015-11-05, 19:50
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Behöver hjälp 😁😁😁

Citat:
Ursprungligen postat av miles Visa inlägg
Men oj vad ni är snälla och svara med massa tips och råd 😊 Vad glada vi blir! Vi hade nog tänkt åka båt, hoppas vi hinner annars får det bli dagen därpå. Någon skrev att man inte behövde förboka utan kan köpa plats, stämmer det? Sen undrar jag om någon vet hur ofta det går båt mellan koufonissi och Naxos? En om dagen? Helger?

Ja! Det är klart ni hinner! Ni har ju 3 timmar innan färjan går.
I september åkte jag från flygplatsen i Atén till Piraeus två gånger, första gången tog 1t 20min, andra gången (en lördag) tog 1t 10min (det var rekord!). Men det kan ta 1t 30min, beroende på trafiken och mycket annat.

Om ni skall ha en hytt för hela familjen (rekommenderas då prisskillnaden är c.a. 30 E jämfört med att sitta hela vägen), då är det nog klokt att förboka, tycker jag. Inte annars. Ni åker med 3 barn, ett är bara 4 år, en lång resa från Piraeus till Koufonissi, ni kommer fram sent....ja, en hytt blir bra och ni kan vila upp er i 8-9 timmar.

Jag var på Donoussa, Schinoussa och Iraklia i år, under september, och då gick Skopan enligt schemat i länken nedan. Det funkade utmärkt, och ganska punktligt, faktiskt.

http://blog.danae.gr/2014/10/10/2015...ss-skopelitis/

Senast redigerad av RobEri den 2015-11-05 klockan 20:00.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT