Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-27, 18:59
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Behöver hjälp med resrutt

Hej!

Vi planerar att båtluffa i fyra veckor med start andra veckan i juni. Planen är att ta flyget till Aten och därefter ta oss antingen till Rafina eller Lavrio (beroende på öval). Men nu till vårt dilemma (lyxproblem); vi kan inte bestämma oss för vilka öar vi ska besöka. Vi har läst på om Kea, Kithnos, Andros, Tinos, Syros och Serifos och alla låter bra men ändå känns det inte som att någon är så där riktigt klockren. Syros tycker vi låter lockande, kombinationen att bo i Kini och ta bussen till Ermopoulis på utflykt låter bra. Men sen kommer vi inte riktigt vidare... Andros ser fint ut, men stort och det kanske inte passar oss så bra som måste förlita oss på bussar som färdmedel. Choran på Kea ser vacker ut men vi vill gärna bo nära havet och tycker Otzias verkar vara lite väl litet (ingen affär). Vilka öar skulle ni rekommendera?

Vi är två vuxna och två barn (4 och 7 år) och vi har båtluffat flera gånger. Förra året var vi på Amorgos, Donoussa och Iraklia och året dessförinnan på Folegandros, Sikinos och Kimolos. Andra öar som vi också tycker om är Tilos, Nissyros, Leros, Astypalea, Ikaria, Fourni, Lipsi, Agathonissi.

Och så en annan fundering; blåser det mycket på Kea, Kithnos, Andros, Tinos, Syros och Serifos i juni? Det vore kul att testa öarna i norra Kykladerna – guida oss gärna, vi tar tacksamt emot alla tips!

Tack på förhand!
//Fredrika
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-28, 10:43
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Ojdå, vilket problem ni har!
Fyra veckor hinner man med så mycket. Ta öar som ligger nära varandra, som en grupp, så slipper ni långa båtresor, det blir dessutom billigare. När vi båtluffade med våra barn (när de var små) tog vi öar gruppvis, någotsånär nära varandra, just för att undvika långa och dyra båtresor. Barn tröttnar ganska snabbt på båtresor (det gjorde mina barn!), i början av varje båtluffning var det spännande med båtresor, men sedan...

Förslag:
1) Kea, Kythnos, Serifos och Sifnos i den ordning
2) Sedan Andros och Tinos
3) Avsluta på Syros (utmärkta båtförbindelser med alla öar och fastlandet) om ni fortfarande har tid, och sedan hem.
Alla öar är fantastiskt fina och varje ö har sin egen charm. Alla här på Kalimera har sina favoritöar och det är högst personligt, det går inte att peka ut den ena eller den andra. Alltså, gör inte det besvärligare än vad det egentligen är!

När det blåser, då blåser det nästan lika mycket överallt, med små variationer inom Kykladerna. Starka vindar händer ofta under juli och augusti, men det blåser starka vindar även under juni och september. När jag är ute och båtluffar kollar jag alltid upp (en gång om dan) väder och vindförhållanden. Mina favoritlänkar är:
http://poseidon.hcmr.gr/weather_forecast.php?area_id=gr
http://www.windfinder.com/

I den andra länken (Windfinder) kan man kolla upp vindförhållanden överallt samt även vindstatistik månadsvis (klicka på Wind statistics).


Skala för vindhastighet finns hos SMHI
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/me...astighet-1.252


Hälsningar och lycka till.













Senast redigerad av RobEri den 2016-01-28 klockan 10:50.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-28, 11:08
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Hej!
Eller hur, riktigt lyxproblem vi har. :-)

Bra tips på turordning, det låter som ett klokt upplägg att åka via Syros hem. Sifnos har vi varit på så den skippar vi nog för att hinna med Syros istället.

Precis, förstår ju att det är omöjligt att svara på vilka öar som är bäst och passar oss. Vi älskar ju Grekland och blir ju sällan missnöjda så det blir nog bra vart vi än åker.

Tusen tack för länktipsen, de ska jag kolla närmare på.

Tack snälla!
//Fredrika
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-28, 13:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Vi har gjort en rutt som liknar er, och den var vi väldigt nöjda med. Vi flög till Aten, tog bussen till Lavrio och åkte färja till Kea. På Kea bodde vi i Korissia där vi trivdes mycket bra. Ni behöver alltså inte bo i Otzias. Från Kea åkte vi först till Kythnos, sedan till Serifos, därefter till Sifnos, och resan avslutades med några dagar på Santorini, varifrån vi flög hem. Vi var borta i tre veckor. Eftersom ni har en vecka till på er kan ni lägga till ännu en ö, förslagsvis Syros.

Ni verkar ju gilla öar som inte är så exploaterade, och då passar dessa öar bra, förutom Santorini då.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-28, 14:26
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Hej!

Just det, Korissia kikade vi också på men läste lite varierande berättelser om stranden och tänkte att Otzias kanske passar bättre. Men vi kanske ska ge Korissia en chans då. Jag läste att det är många atenare som har sommarhus på Kea och att det kommer många besökare på helgerna. Upplevde ni att prisnivån var högre på Kea jämfört med exempelvis Sifnos och Amorgos?

Finns det bra med bussar som trafikerar ön? Även i början av juni?

Det stämmer att vi gillar lugna och lite mer oexploaterade öar så det låter ju bra att dessa öar stämmer in på den beskrivningen

Tack så mycket för svar!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-28, 14:51
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Kea är en pärla. Prisnivån som i andra öar och vi upplevde inte ön som översvämmad av grekiska turister, inte ens under helgen. Lugnt och fint. Vi var där på 90-talet, vet inte hur det är nu. Vi åkte buss till Choran men jag minns inte hur ofta bussen gick.
Jag tycker prisnivån är ungefär densamma över hela Kykladerna, undantag är Mykonos och Santorini.
Och for god's sake, missa inte lejonet på Kea för då blir jag arg på dig Fredrika!

Senast redigerad av RobEri den 2016-01-28 klockan 14:57.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-28, 14:59
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Låter bra! Jag lovar att besöka lejonet, det får man ju inte missa så klart!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2016-01-28, 15:33
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Lite nostalgi nu.
Kollade upp gamla anteckningar. Vi (frugan, tre barn och jag) besökte Kea 1993, en lyckad båtluffning under juli. Aten, Lavrio, Kea, Kythnos, Serifos, Sifnos, Naxos, Piraeus och direkt till flygplatsen. Vi hade en sen flygavgång så vi åkte från Naxos samma dan tidigt på morgonen.
Vad tiden går (flyger!)!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2016-01-28, 21:24
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Härligt, oj, det var säkert väldigt lugnt och fint på öarna på den tiden.
Tack för er guidning, nu har vi bestämt oss för att sikta in oss på Kea, Kithnos, Serifos och Syros – det blir nog en bra kombination. Så sparar vi Andros och Tinos till en annan gång.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2016-01-29, 08:03
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Kom på en sak!
Missa inte de varma källorna i Loutra, på Kithnos. Vi bodde i Loutra när vi var på Kithnos, stranden är (var) inte den bästa, det finns bättre på Kithnos, men den var OK och härligt att bada i källorna (då fanns det ett inomhusbad, ett kurställe vill jag minnas) samt i vattnet som kanaliseras rakt ut på stranden. Loutra ligger på andra sidan ön, räknat från hamnen. Apokrisi och en annan strand i närheten var de bästa stränderna på Kithnos (läser jag i mina gamla anteckningar) och därifrån promenerade vi till en liten halvö med en smal landtunga (med fin strand på båda sidor) mellan lilla ön och Kithnos. Har tyvärr inte antecknat namnen på dessa "vilda stränder" (vilda på den tiden) men lokal befolkningen vet vad de heter, det var de som tipsade oss om det.
Lycka till hela familjen!!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2016-01-29, 09:06
Fripp Fripp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Jönköping
Inlägg: 34
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Just det, källorna i Loutra har jag läst om. Vi var också lite inne på om vi kanske skulle bo där, men då kanske det är bättre att bo i Merichas och göra utflykter därifrån?

Tack för tipsen! :-) Härligt att läsa på och planera nu, det är lite av resandet det med.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2016-01-29, 10:25
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Det är riktigt, Merichas är ett bättre val för boende. Loutra var lite väl lugnt, kanske för lugnt då för mer än 20 år sedan, och vi hade tre livliga barn...
Men redan då fanns det bra bussförbindelse på ön och det var under juli, vi besökte flera byar och använde buss som transportmedel och det funkade mycket bra, men vi gick till de närmaste stränderna som låg inom 2-3 km, norr om Loutra, det var helt ödsligt. Det skulle verkligen vara kul och återvända och se hur det är nu. I Loutra fanns en liten hamn som användes av världsseglare. Vi träffade några stycken och jag minns en australiensare som berättade att han hade varit ute och seglat i nästan 10 år! Och skulle fortsätta med det!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2016-01-29, 12:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Citat:
Ursprungligen postat av Fripp Visa inlägg
Just det, Korissia kikade vi också på men läste lite varierande berättelser om stranden och tänkte att Otzias kanske passar bättre. Men vi kanske ska ge Korissia en chans då.
Jag skulle absolut valt Korissia, det är en jättemysig by som till utseendet är ganska lik Katapola på Amorgos.

Citat:
Jag läste att det är många atenare som har sommarhus på Kea och att det kommer många besökare på helgerna. Upplevde ni att prisnivån var högre på Kea jämfört med exempelvis Sifnos och Amorgos?
Grymt mycket folk på helgerna när vi varit där. Priserna på rum och moped högre än på andra öar.



En söndag i Korissia inför sista båten till Lavrio. Kön sträckte sig den röda pilen. Alla fick inte plats och var tvungna att stanna en natt till på Kea,

Citat:
Finns det bra med bussar som trafikerar ön? Även i början av juni?
Kassa bussförbindelse när vi varit där. Många, även vi, åkte taxi i stället. De var som bussar och tog upp folk på vägen.

Kea är en oerhört intressant ö. Finns massor att se och göra. God mat dessutom!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2016-01-29, 13:10
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Grymt mycket folk på helgerna när vi varit där. Priserna på rum och moped högre än på andra öar.

Vilket år besökte du Kea?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2016-01-30, 11:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Vilket år besökte du Kea?
2004 och 2009.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2016-01-30, 11:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Citat:
Ursprungligen postat av Fripp Visa inlägg
Men vi kanske ska ge Korissia en chans då.
Här kan du läsa lite om Korrisia.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2016-01-30, 12:53
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
2004 och 2009.

OK, det var 11 resp. 16 år efter mitt besök på Kea. Bilden ser ut att vara från 2009, eller? Hur som helst, det är onekligen en mycket stor förändring.
Jag citerar från mina anteckningar: "Kort och behaglig resa, ankomst på f.m., ingen frukost, dess värre inget ätbart på färjan, vrålhungriga, frukost eller lunch?, that's the question! Sitter ensam kvar på kajen och skriver, räknar pengar, familjen på jakt efter mat, måste växla gamla T.C till drakar. Var är alla människor? Bilförbud på Kea? xxxx irriterad på mig, bageri med gammalt bröd hittades, satsa på det eller vänta på lunch?".
Det finns dessutom en fotnot, förmodligen ett tillägg som tillkommit i slutet av denna båtluffning, jag minns inte riktigt, och där står "Resans bästa och billigaste logi", alltså med hänvisning till Kea.
Vi kom till Kea på en fredag f.m., första vecka juli 1993, och lämnade ön på onsdag veckan efter. För oss var Kea ett paradis, lugn, lätt att hitta logi, god mat, vänliga människor, få bilar. Vi var bara några familjer som steg av färjan, inga greker, några bilar rullade ut och några bilar rullade in på färjan.
Vi kanske var inte på Kea..., men vi besökte ju lejonet! Förresten, vi var hos lejonet ett par timmar, vi filmade omgivningen, fikade, det fanns inte enda människa under tiden vi var där.


Bättre eller sämre nu?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2016-01-31, 15:42
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Behöver hjälp med resrutt

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Bättre eller sämre nu?
Det är som sagt några år sedan jag också var där. Bättre eller sämre vet jag inte. Jag tycker det mesta är bra med Kea, inte minst är det en fantastisk vandringsö, och så finns det så mycket att se och göra. Lejonet har vi varit till flera gånger. En enda gång var det andra där, och då blev lejonet jätteglad.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT