Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-01-17, 20:43
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Funderingar om sommarens båtluff

Vi kommer att båtluffa i 1-18 juli och besöka tre öar: Serifos, Folegandros och Sifnos. Både flyg och boende är bokat. Finns förstås möjligheter att göra ändringar, men just nu känns det bra att ha det klart, att inte fundera om vi inte "borde" åka till andra öar eller hit eller dit...

Under dagens köldslagna soliga vinterpromenad diskuterade vi båtluffen, vad man ska läsa och i vilken form (läsplatta eller pappersbok), om snorkel och cyklop ska med, badskor, mjuk kylväska... Och att det kan bli varmt! Värmebölja på 40 grader?! Tänk om det blir så...

På Serifos kommer vi att bo nära stranden. På Folegandros och Sifnos bor vi i Chora. Utan pool, för pool behöver man inte när man har havet runt ön. (Säger jag.) Det här är ju små öar. Att ta sig till stränderna dagtid kan väl inte vara något problem? Med hyrt fordon, buss eller i värsta fall taxi? På kvällen vill man ju ha lite folkliv, torg, restauranger, barer...

Visst tänker vi rätt? Jag vill bara ha bekräftelse på det.
Ska ta och beställa öguider dit det finns.

Hälsningar, Aina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-01-17, 21:12
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Funderingar om sommarens båtluff

Jag tycker ni tänker toppenbra. Appolonia på Sifnos är jättefint.Och Folegandros lilla chora är definitivt stället att bo när man besöker ön. Det går bussar till stränderna och Folegandros har dessutom badbåtar om jag minns rätt (de gick inte när jag var där för det blåste för stark vind).Jag tycker alltid det är bättre att bo i byn och ta sig till stränderna om dagarna än att bo direkt vid stranden.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-01-17, 21:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Funderingar om sommarens båtluff

Jag tycker också som Thira..bättre att bo i Chora och sen ta en promenad till badet..!
När det gäller Sifnos, tar det cirka 30 min till närmaste bad om man promenerar och då är det till. Kustbyn Kastro jag tänker på!
Inga stränder, men klippbad!
Sen är bussnätet fantastiskt bra på Sifnos, bussarna kommer o avgår i tid.. hyr ni bil eller moppe blir ni ju friare förstås!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-01-18, 17:31
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Funderingar om sommarens båtluff

Tack Sunny och Thira! Då har vi tänkt rätt. Klippbad är helt okej för vår del. Det är vattnet man simmar i! Minns två besök på Naxos. Första gången bodde vi i Agios Prokopios och tog nästan varje kväll bussen till stan för att äta. Andra gången under båtluff bodde vi i Chora och tog bussen till stranden på dagen. Mycket bättre!

Vi kommer säkert att hyra någon typ av fordon (fyrhjuling? moppe? kan ju räcka på liten ö) någon/några dagar men inte hela tiden.

Det är härligt att ha detta att se fram emot!

Aina
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-01-20, 13:14
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 329
Standard Sv: Funderingar om sommarens båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av Aina Visa inlägg
Vi kommer säkert att hyra någon typ av fordon (fyrhjuling? moppe? kan ju räcka på liten ö) någon/några dagar men inte hela tiden.
Moped räcker långt, det är små öar, och fyrhjuling är inte lika behagligt att köra.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-01-20, 17:27
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Funderingar om sommarens båtluff

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Moped räcker långt, det är små öar, och fyrhjuling är inte lika behagligt att köra.
Nej, jag vet det. Vi hyrde två fyrhjulingar på Amorgos för några år sedan och körde med varsitt barn bakpå. Min började "dra" åt fel håll - mot mitten av vägen, mot kanten, mot stupet...!! Det absolut läskigaste jag varit med om. Tur att vi bara hyrde dem för en dag. Tur att vi trots allt kom tillbaka till Katapola helskinnade... Jag kommer aldrig att köra en sådan igen. Sitta bakpå kan jag tänka mig.

Aina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-01-20, 19:15
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Funderingar om sommarens båtluff

Snorkel och cyklop: Nej. Kristallklart vatten med lång sikte dock utan undervattensliv, har man tur så ser man en och annan misstänksam fisk, har man otroligt mycket tur då kan man se någon bläckfisk.


Badskor: Ja/nej. Det beror på vilka stränder man besöker. Jag har besökt flera stränder på de tre nämnda öarna (för ett tag sedan), badskor behövdes inte.


Mjuk kylväska: Ja!!! Men en sådan som inte tar plats, som går att platta till efter användning. Utmärkt att ha med sig frukt, kanske någon macka, vatten, solkräm, o s v. Om möjligt frys ner en eller ett par flaskor mineralvatten under natten och använd som kylelement i kylväskan dagen efter.


Lycka till!

Senast redigerad av RobEri den 2016-01-20 klockan 19:21.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT