Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-06-28, 23:28
Puttes avatar
Putte Putte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Lysekil
Inlägg: 12
Standard Öst eller Väst

Jag sitter och planerar för vår resa ner till Kreta i början av aug.
Jag kan inte bestämma mig för Väst eller Öst. Jag vill gärna höra era åsikter om
var det är som allra vackrast.Denna gången tänkte jag hyra en bil och åka runt lite.Har bara varit i Rethymnon och Hersonissos, en gång på varje ställe och i princip bara sett ett litet område runt hotellet.
Öst eller väst vad tycker ni ?
Yvonne och K-Å
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-06-29, 00:39
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Öst eller Väst

Jag har varit i trakterna runt Hersonissos, men fastnat för Lassithi-regionen som ligger på östra Kreta. Huvudstaden i Lassithi-regionen heter Agios Nikolaos och är en väldigt trevlig och vacker stad. Mest har jag dock varit på sydkusten i en ort som heter Makrigialos. Tempot är lugnare, turisterna är färre och klimatet är varmare. Naturen är väldigt vacker och människorna är väldigt trevliga. Ett måste är nästan att man har en hyrbil så att man kan göra utflykter till byar, stränder eller annat man vill göra. Annars kan man ju bara gå ner och ligga på stranden under hela semestern, men jag tycker att man ska uppleva saker på semestern för annars kan man ju lika gärna spara pengarna och ligga hemma på gräsmattan.

Kreta har någonting för alla människor, frågan är bara vad man vill göra när man är där. Därför kan frågan öst eller väst egentligen inte besvaras utan att veta vad man är ute efter på semestern. Är det något mer du vill veta är det bara att fråga.

Göran
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-06-29, 22:07
Puttes avatar
Putte Putte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Lysekil
Inlägg: 12
Standard Sv: Öst eller Väst

Tack Göran, för tipset.Det lutar faktiskt åt öst .Men tar säkert en tur till Rethymnon
också och får lyssna på Calle live.
ha det bra.

Senast redigerad av Putte den 2005-06-29 klockan 22:18.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-06-30, 07:54
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Öst eller Väst

Kretas själ kallas det område som i stort utgörs av Vita bergen, eller om man så vill, Sfakiaregionen. Det, är alls ingen underdrift. Och jag tilläger att ska man överväga östra eller västra Kreta kan man inte gå förbi Sfakiaregionen, med Chora Sfakia, Askifouplatån, Anapoli och Loutro som självlysande och magiska exempel. Dit återvänder jag alltid när jag är på Kreta vilket självklart inte är tillräckligt ofta. Har man inte besökt dessa områden, är det enligt min mening, de som ska prioriteras på denna rika ö.

Ag. Nikolaous å andra sidan är en glassig håla överfylld med guldbutiker och saknar den själ som Chania, Rethymnon, Heraklion eller Sitia te.x. har av egen kraft. Har för mig endast tjänat som ugångspunkt för exkursioner, det ligger bra till för sådant.
En av de absoluta höjpunkterna i regionen är Karatouplatån strax söder om Lassithiplatån. Dit kommer man från Ag. N. via Kritza. Man kan inte bada där.
Bara förundras. Platån är defenitivt östra Kretas höjdpunkt. Det är inte tillåtet i någon bemärkelse att befinna sig på östra Kreta utan att ha besökt Karatouplatån och Gåsgamen som räddades till liv av Tavernas ägare.
Lycka till!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-07-21, 09:04
Hans Hans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Inlägg: 4
Standard Sv: Öst eller Väst

Hej

Jag rekommederar Västra Kreta och Chania kusten med deras fina badstränder, var där i Maj och min upplevelse är mycket positivt
Ha en bra resa.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-07-21, 10:46
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Öst eller Väst

Nu beror det kanske lite på hur lång tid ni har på er och vilken slags bil ni hyr (det kan väl vara varmt att åka bil i augusti - men med en jeep kan det vara fint).

Vi åkte "ön runt" på 14 dagar för några år sen (det var april/maj) och turen gick Chania-Iraklion-Lassithiplatån-Agios Nikolaos-Makrigialos-Ierapetra-Mirtos-Ano Vianos-Mires-Matala-Agia Galini-Rethimnon-Paleochora-Elafonissi-Chania (med övernattning i Chania, Tzermiado/Lassithiplatån, Makrigialos, Mirtos, Agia Galini och Paleochora).

Det var en fantastisk tur och absolut inte jobbig alls (som det kanske kan låta). Vi åkte runt med buss och taxi, men bil ger naturligtvis en annan frihet.

Området Lassithi och ner till Agios Nikolaos var fantastiskt vackert med blommor i alla regnbågens färger.

Nu har västra Kreta blivit den del vi gärna återvänder till och turen Chania-Paleochora (inkl. besök i Elafonissi)- båt till Chora Sfakion från Paleochora-Plakias-Rethymnon-Chania lockar mig mycket. Gärna med en båttur till Gavdos om man vill se Europas sydligaste punkt.

Kanske bäst att dela upp och ta östra Kreta ett år och västra nästa.

Trevlig resa!

Marianne

Senast redigerad av Marianne den 2005-07-21 klockan 10:48.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-07-21, 17:45
emy emy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 160
Standard Sv: Öst eller Väst

Jag läste att ni hade varit i Agia Galini,vi landar i Heraklion hyr bil och ska vara 2dagar i Agia Galini och 2dagar i Plakis.Sen åker vi tvärs över ön till våran favoritby Georgioupoli i en vacka.Var det mysigt i Agia Galini?
Tacksam för svar.
/emy
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-04, 22:11
Puttes avatar
Putte Putte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Lysekil
Inlägg: 12
Standard Sv: Öst eller Väst

Tack för alla svar jag fått

Putte
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-05, 08:28
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Öst eller Väst

Putte !

Som jag känner igen dina tankar om att välja mellan öst eller väst ! Sambon min som var på Kreta på 80-talet kunde inte riktigt få fram så mycket detaljer av sin historik att hon kunde ge mig klara linjer då vi valde resmål. Men efter mycket letande, sökande, enträget hjärnskrynklande på egen hand så fann vi att väst förmodligen skulle komma att ha mycket charm på många olika sätt. Vi kan förstås inte jämföra då vi inte varit på östra Kreta men känslan var som flera säger att just Agios Nikolaus-området (plus några andra intilliggande orter antar jag) har en mer "dyr" karaktär över sig. Det vet jag ju inte mer om än att flera (av varandra oberoende) har uttryckt sig så.

Hur som helst har vi nu sett Chania två kvällar och det var en småtrevlig stad, det lilla vi hann se. Nu dömer man inte ett helt område på en stad. På utflykt har vi fått se berömda stranden Elafonissi och en del av Sfakia-regionen, ett par timmar i lilla staden Plakia, ett "fika-stopp" vid borgen i Frangokastello och ändlösa berg och raviner från bussfönstret.

Nog vill jag påstå att västra Kreta har MYCKET själ men självklart är ju val av resmål mm. så personligt. Därför får man som jag är, vara ödmjuk mot situationen eftersom det tar mycket tid att få djup på sina intryck. T.ex är det lätt att bli överförtjust över ett resmål man nyss kommit hem ifrån.

Ja ja, det är aldrig lätt att välja.



Hasse

Senast redigerad av Hasse den 2005-08-05 klockan 08:34.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-08, 01:18
Goliats avatar
Goliat Goliat är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Huddinge
Inlägg: 308
Standard Sv: Öst eller Väst

Citat:
Ursprungligen postat av Putte
Tack Göran, för tipset.Det lutar faktiskt åt öst .Men tar säkert en tur till Rethymnon
också och får lyssna på Calle live.
ha det bra.
Det ska nog jag också göra nästa gång jag besöker Kreta! Ha en trevlig resa!
Göran
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT