Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2020-03-10, 16:15
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Läser man på aftonbladet (lösnrförsäljningsblad), så står det så här om att hela Italien satts i karantän:

"Det är en katastrof. Det är kört för dem att få stopp på smittan nu, säger professor Agnes Wold" samt "Ingen idé att planera resor – inte ens till hösten"

Låter ju sådär, att man inte ens ska kunna skjuta upp resan...

/Netwolf
Svara med citat
  #102  
Gammal 2020-03-10, 16:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Läste f ö att Italien har en ovanligt hög dödlighet bland smittade. Hela 4,3% (400 st), men det förklaras med att sjukhusvården drabbades tidigt. 85% av deras döda är över 85 år...

/Netwolf
Svara med citat
  #103  
Gammal 2020-03-10, 17:05
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Skolan är stängs över hela landet onsdag morgon (11/03/2020) på grund av coronaviruset. Skolan kommer att stängas i två veckor för förebyggande och för att förhindra spridning av viruset.
Alla typer av skolor, förskola och dagis, grundskolor, gymnasier, gymnasiet och, universitet, privat och offentligt.
Svara med citat
  #104  
Gammal 2020-03-10, 17:38
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Sas erbjuder nu omboking på tidigare köpta biljetter fram tom 30 april
Svara med citat
  #105  
Gammal 2020-03-10, 19:21
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 610
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Här i Sverige säger ju doktorerna att barnen inte smittar andra barn så lätt. Inte så många sjuka barn heller! Låter lite fel prioritering och stänga alla skolorna. Det är ju fortfarande mycket som man inte vet om det här viruset :-(

Riitta
Svara med citat
  #106  
Gammal 2020-03-10, 19:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Här i Sverige säger ju doktorerna att barnen inte smittar andra barn så lätt.
Det råder delade meningar om det, och det verkar ändras från dag till dag eftersom inget egentligen kan veta. Om det är så att barnen inte smittar varandra så lätt, så kan de ju smitta vuxna på skolorna. Men som sagt, mycket är ju fortfarande oklart.

Cypern stänger också alla skolor från och med i morgon.
Svara med citat
  #107  
Gammal 2020-03-11, 01:04
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Här i Sverige säger ju doktorerna att barnen inte smittar andra barn så lätt. Inte så många sjuka barn heller! Låter lite fel prioritering och stänga alla skolorna. Det är ju fortfarande mycket som man inte vet om det här viruset :-(

Riitta
Barn smittar och smittas men de har väldigt lindriga symptom. Orsaken till varför man stänger skolorna är för att barnen inte ska komma hem och smitta dom äldre i familjen. För de kommer inte lika lindrigt undan.

Jag tycker faktiskt att det är ansvarsfullt att vidta åtgärder som dessa. Kan tyckas vara överdrivet men fallen ökar för var dag så det kan nog vara en bra idé. Better safe than sorry. Jag är mer orolig för Sverige faktiskt då fallen är långt fler där men där man kan ana en slags nonchalans, även fast det inte är illa menat. Som att svenskarna självklart kommer komma undan ungefär. Många svenskar är fortfarande ute och reser hit och dit som att inget har hänt. Inga åtgärder har vidtagits av politiker för att stänga och ställa in. Och siffran stiger och stiger.

Här i Grekland är det inte bara skolor och förskolor som stänger utan alla aktiviteter som anordnas av kommuner, och många evenemang ställs in.

Jag har två små barn och de kommer inte ha förskola på två veckor, kanske ännu längre. Både jag och min man jobbar så det har skapat lite oro hur det här ska gå, vi kan ju inte ta all vår ledighet till det här. Dock fick vi veta att politikerna planerar en plan för föräldrar där båda arbetar, som skulle underlätta för oss. Det kommer bestämmas imorgon. Dvs antagligen kommer vi få extra ledighet i ngn form. Idag på jobbet när beslutet kom om stängda skolor så bestämde också ledningen att de som har små barn och kommer ha svårt att pussla ihop det, kan få ändra sina jobbtider, något vi aldrig har fått göra förut. Så antagligen kommer jag byta jobbtider för att gå omlott med min mans jobb, men även jobba mindre om de nya bestämmelserna tillåter det.
Svara med citat
  #108  
Gammal 2020-03-11, 02:06
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Inte? Hade ingen aning om vad som händer i Grekland under nattvarden, men tydligen använder man samma sked för många personer.

https://www.keeptalkinggreece.com/20...-greece-spoon/

Enligt artikeln påstår man att skeden inte rör vid munnen. Ganska svårt att tro på detta. Om kyrkan skulle ta sitt ansvar skulle man avstå från nattvarden i dessa tider. Man skulle ju kunna göra det på något annat sätt kanske. Men vad vet jag. Människor som är djupt religiösa tänker så annorlunda.

/ Anne
Ska berätta en helt sjuk grej. Jag var i kyrkan förra söndagen...jag! Jag är inte alls religiös, faktiskt helt tvärtom, men förra söndagen hade jag, min man och barnen åkt ner till byn för att träffa giagia och pappous, och giagia (farmor alltså) som är djupt troende ville att vi skulle ta barnen till söndagens gudstjänst (hon tycker att vi tar dom alldeles för lite till kyrkan så hon försöker ta saken i egna händer så att säga). Jag gick med på det då jag vill vara min kära svärmor till lags (och för att slippa den onda blicken) så där sitter vi nu i kyrkan och just den här gången, i den här lilla byn, så har den här lilla kyrkan fått "kändisbesök" av en högt uppsatt präst (kallas för despotis, kan ej motsvarigheten på svenska) som predikar. Han är väldigt sträng och jag försöker desperat hålla mina barn i schack så att vi inte ska få nån tillsägelse eller nåt så jag lyssnar inte så noga på vad han säger. Men plötsligt börjar han prata om något väldigt intressant, om Coronaviruset och nattvarden... Han sa ungefär såhär (kort version): "Mina vänner, jag vet att de flesta av er är rädda och fruktar det nya Coronaviruset, men det är inte det ni ska frukta! Den största sjukdomen är inte den ni tror, utan den största sjukdomen är att vara ateist och inte tro på Gud! Ateister säger alla möjliga saker, och de tvivlar till och med på att nattvarden är helig. Jag träffade en läkare häromdagen. Han sa till mig: "jag är troende och vill så gärna gå till kyrkan för att ta nattvarden, men jag kan inte komma över sättet som ni ger nattvarden på, det är en för hög smittorisk, när ska ni göra något åt det?". Och jag svarade (stolt): "om du tänker så så vill jag inte ha dig i min kyrka! För då är du inte troende." Och mina vänner, hur förklarar de icketroende att präster hela tiden vistas bland sjuka, framförallt på sjukhus, och aldrig blir sjuka själva? Och har ni nånsin hört om någon som har blivit sjuk av att ta nattvarden? Det har inte jag".

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.

Problemet med grekiska kyrkan som det här är ett exempel på, är att de försöker behålla folk, genom att skrämma dom och få dom att skämmas. Prästen sa ju i princip att det är fel på den som tvekar och inte på själva ritualen. Och vem vågar säga något efter det? Och sen måste alla bevisa att de minsann tror genom att ta nattvarden. Det värsta i en liten grekisk by bland äldre människor är nämligen att visa att man inte är troende. Och det är mycket skvaller på gång hela tiden om vad folk gör.

Av grekiska kyrkan finns det absolut inget att hämta. De kommer aldrig aldrig aldrig ändra nånting självmant. Förändringar måste tvingas på utifrån om något ska hända. Till min förtjusning så har det i Grekland blivit en stor diskussion de senaste dagarna om just sättet som man tar nattvarden på. De flesta kan man nog säga är av den åsikten att det måste ändras, och politiker börjar pressas till att ta ställning. Kan mycket väl vara så att det kommer leda till nån form av beslut om att nattvarden ska förändras. Oblat används inte i grekisk-ortodoxa kyrkan utan de har riktigt bröd (oblat är nog alldeles för modernt för dom och för långt ifrån "originalet") men de skulle ju kunna doppa lite bröd i vin och ge till varje person kanske vad vet jag. Men det går ju inte att hela samhället tar åtgärder och stänga ner allt medan de får hålla på hur de vill i kyrkan, speciellt eftersom det är mest äldre som går i kyrkan och det är de som är mest drabbade av Coronaviruset.

När jag satt där i kyrkan och lyssnade på den där predikan, så tänkte jag att jag hade gett vad som helst för att få se prästens min om jag själv precis efteråt skulle dra upp en plastsked ur fickan att ta nattvarden med. Och så log jag för mig själv...hihi
Svara med citat
  #109  
Gammal 2020-03-11, 04:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 866
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Louisa, det var verkligen en skrämmande och sorglig historia om kyrkan. Att skrämma folk på det viset, det är nog att inte leva i dagens värld. Hoppas verkligen att det kan bli någon förändring där förrän för många människor drabbas. Mycket bra att saken diskuteras i alla fall. Nästan bäst om folk självmant skulle våga protestera och vägra gå till nattvarden, eller kanske ta fram den där egna skeden. Undrar hur prästen skulle reagera då? Men gamla människor har säkert en alldeles för stor respekt för kyrkan för att våga protestera skulle jag tro.

/ Anne
Svara med citat
  #110  
Gammal 2020-03-11, 07:03
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
En sak som jag tycker är mycket konstigt är att Turkiet inte har rapporterat ett endast fall. Kan knappast stämma.
Turkiet har bekräftat sitt första coronafall: En man som kommit tillbaka från en resa i Europa. Hälsominister Fahrettin Koca sa på en presskonferens att mannen hålls isolerad på sjukhus. Ministern uppmanade alla turkar som återkommer från utlandsresor att gå i självkarantän i 14 dagar. Men han avvisade att viruset kan få fäste i landet.

– Coronaviruset är inte starkt nog att bryta igenom de åtgärder som Turkiet har vidtagit, sa han enligt Daily Sabah.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2020-03-11, 07:15
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.

Problemet med grekiska kyrkan som det här är ett exempel på, är att de försöker behålla folk, genom att skrämma dom och få dom att skämmas. Prästen sa ju i princip att det är fel på den som tvekar och inte på själva ritualen. Och vem vågar säga något efter det? Och sen måste alla bevisa att de minsann tror genom att ta nattvarden. Det värsta i en liten grekisk by bland äldre människor är nämligen att visa att man inte är troende. Och det är mycket skvaller på gång hela tiden om vad folk gör.

Av grekiska kyrkan finns det absolut inget att hämta. De kommer aldrig aldrig aldrig ändra nånting självmant. Förändringar måste tvingas på utifrån om något ska hända. Till min förtjusning så har det i Grekland blivit en stor diskussion de senaste dagarna om just sättet som man tar nattvarden på. De flesta kan man nog säga är av den åsikten att det måste ändras, och politiker börjar pressas till att ta ställning. Kan mycket väl vara så att det kommer leda till nån form av beslut om att nattvarden ska förändras. Oblat används inte i grekisk-ortodoxa kyrkan utan de har riktigt bröd (oblat är nog alldeles för modernt för dom och för långt ifrån "originalet") men de skulle ju kunna doppa lite bröd i vin och ge till varje person kanske vad vet jag. Men det går ju inte att hela samhället tar åtgärder och stänga ner allt medan de får hålla på hur de vill i kyrkan, speciellt eftersom det är mest äldre som går i kyrkan och det är de som är mest drabbade av Coronaviruset.
Ja, det är otäckt vilken makt kyrkorna verkar ha, särskilt över den äldre befofkningen i Grekland.

Läste eller hörde någonstans att Påven i Rom uppmanar prästerna att besöka de sjuka (med eller utan skyddsmundering sas inte) uppfattade det som att han menade att prästerna på något vis var skyddade mot detta virus.
Svara med citat
  #112  
Gammal 2020-03-11, 09:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av simetra Visa inlägg
– Coronaviruset är inte starkt nog att bryta igenom de åtgärder som Turkiet har vidtagit, sa han enligt Daily Sabah.
Jo, tjenare!
Svara med citat
  #113  
Gammal 2020-03-11, 09:57
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Citat:
Ursprungligen postat av Louisa Visa inlägg
Men plötsligt börjar han prata om något väldigt intressant, om Coronaviruset och nattvarden... Han sa ungefär såhär (kort version): "Mina vänner, jag vet att de flesta av er är rädda och fruktar det nya Coronaviruset, men det är inte det ni ska frukta! Den största sjukdomen är inte den ni tror, utan den största sjukdomen är att vara ateist och inte tro på Gud! Ateister säger alla möjliga saker, och de tvivlar till och med på att nattvarden är helig. Jag träffade en läkare häromdagen. Han sa till mig: "jag är troende och vill så gärna gå till kyrkan för att ta nattvarden, men jag kan inte komma över sättet som ni ger nattvarden på, det är en för hög smittorisk, när ska ni göra något åt det?". Och jag svarade (stolt): "om du tänker så så vill jag inte ha dig i min kyrka! För då är du inte troende." Och mina vänner, hur förklarar de icketroende att präster hela tiden vistas bland sjuka, framförallt på sjukhus, och aldrig blir sjuka själva? Och har ni nånsin hört om någon som har blivit sjuk av att ta nattvarden? Det har inte jag".

Sen gick alla som fromma lamm och tog nattvarden ur samma sked.

Det kändes som en trip till medeltiden. Fast det gör det varje gång jag besöker en grekisk kyrka iof. Deras idéer har inte ändrats ALLS sen dess. De vill inte att de ska ändras.
Tack snälla Louisa för din rapport direkt från Grekland! Du får gärna berätta mer om du har tid.

Jag har läst om grekiska kyrkan och coronaviruset tidigare, men så här allvarligt kunde jag inte tro att det var. Det är fanimej inte klokt! Är det något vi alla nu måste göra är att ta detta på allvar, och grekiska kyrkan verkar göra precis tvärtom!

Att kyrkans makt är stor i Grekland vet jag, men kan den verkligen var så stor att inte ens regeringen kan tvinga dem att avstå från nattvarden? Om man kan stänga alla skolor borde ju det ju vara möjligt att införa restriktioner i kyrkan.



Panagia Evangelistria på Tinos.

Om en dryg månad är det påsk i Grekland och då är det många greker som reser hem, och väldigt många går i kyrkan. Jag tänker bland annat på alla som åker till Tinos för att besöka Panagia Evangelistria och kyssa ikonen. Om viruset sprider sig i Grekland, som det har gjort i flera andra Europeiska länder, borde ju ”Påskfirandet” ställas in. Men det kanske är en utopi.

Enligt Ert.gr har ett nytt fall upptäckts i Grekland idag. Det är en 53-årig man som lagts in på sjukhus i Thessaloniki. Ert skriver att han inte har någon koppling till andra fall.
Svara med citat
  #114  
Gammal 2020-03-11, 12:10
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 155
Standard Sv: Hur kommer det nya coronaviruset (Covid-19) påverka vårt resande?

Så var det bevisat: "gubben i Österlandet " har inte alla hästar hemma"! Enligt Ekatimerini citat: no virus stronger than Turkey
Dessutom hotar han med att grekiska coastgards båtar kommer att bli rammade i Egeiska havet! Han måste vara helt galen!
Svara med citat
  #115  
Gammal 2020-03-11, 13:58
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Mälardalen
Inlägg: 2 679
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Jag såg detta i Daily NK. (Nord Korea)
Hur kan 200 soldater (de är väl relativt unga?) ha avlidit i januari & februari av Coronaviruset?
Ytterligare 3700 soldater eller flera sitter i karantän! De hade iofs befunnit sig vid gränsen mot Kina, men...

Har de avlidit av viruset eller an "annat" tro???

Hur är det med övrig befolkning i landet?

https://www.dailynk.com/english/sour...died-covid-19/

//Conny
Svara med citat
  #116  
Gammal 2020-03-11, 15:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Grekland rapporterar idag 10 nya fall och är nu uppe i 99 smittade. 95 av dessa är greker och fyra är utländska medborgare.

Här hemma är vi i skrivande stund upp i 447 fall.
Svara med citat
  #117  
Gammal 2020-03-11, 16:10
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Skrämmande att höra om grekiska prästers okunskap. De borde f-n i mig åtalas för brott mot mänskligheten om de orsakar ett fullständigt kaos med sina uttalanden!

/Netwolf
Svara med citat
  #118  
Gammal 2020-03-11, 19:15
Spizemans avatar
Spizeman Spizeman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2014
Ort: Gislaved
Inlägg: 800
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Vi åker ner i början av veckan o kan berätta om nationaldag o påskfirande. Hur vi upplever det, och eventuella skillnader mot tidigare år.
Mest hoppas jag nog att kyrkan tar fram sitt förnuft, även om jag i nuläget inte riktigt kan tro att det sker.
Svara med citat
  #119  
Gammal 2020-03-11, 19:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Spizeman Visa inlägg
Vi åker ner i början av veckan o kan berätta om nationaldag o påskfirande. Hur vi upplever det, och eventuella skillnader mot tidigare år.
Ser verkligen fram emot att höra hur läget är på plats!

Skolparaden är dock inställd under nationaldagen.
Svara med citat
  #120  
Gammal 2020-03-11, 22:45
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Coronaviruset (Covid-19) i Grekland

Hur det som inte skulle hända..hände!! Coronaviruset!
Nu har man en ny rädsla. Rädslan för folksamlingar😱😱
Förlitade mig länge på "de som har han om'et" men inser att detta är nåt som varken politiker eller myndigheter fixar.
ÅNGEST!
Helt personligt. Så här påverkar det oss i vår famij. Och då är detta väldigt lindrigt..

Ångest nr 1.Vi var vi på en stor konsert med Danny Saucedo i lördags-Smitta?
Ångest nr 2. Maken var på Bomässan i söndags här i Jönköping-Smitta?
Ångest nr 3. En person hostade på bussen i morse, många reagerade-Smitta?
Ångest nr 4. Maken o barnbarnet har astma-Riskgupp?
Ångest nr 5. Bokat hotell o Parke Lane i Göteborg nästa lördag. Smitta/inställt?
Ångest nr. 6. Konsert bokad i Aprill med Queenie i Jönköping. Smitta/inställt?
Ångest nr 7. Försommarens resa bokad till Parga. Smitta/inställd?
Ångest nr 8. Inga besök på svärmors äldreboende. Smitta?
Ångest nr.9. Butiken jag jobbar i har varit väldigt tom senaste veckan/ KK?/Arbetslös
Till slut nr.10...för att njuta av tillvaron istället..väljer vi att åka/rymma ut till stugan i helgen trots att vi har vattnet avstängdt.
Vi tar med oss ett par vattendunkar. Skog, frisk luft och en brasa kan säkert få oss att koppla bort detta elende.. för en stund. Längtar!
P.S Inget av detta är skrivet för att jag på nåt sett lider av omständigheterna..

Önskar hälsa till er alla Kalimerianer!
/ Kajja

Senast redigerad av Kajja den 2020-03-11 klockan 23:14.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT