Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Östra Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-01-02, 21:37
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Mochlos

Hej Janne!

Läste om Mochlos i länken på startsidan. Verkar ju mysigt för några dagar med ett par bra böcker och lite gott att äta och dricka. Men blev lite nyfiken. Vad är det för by som syns tvärs över viken på den sista bilden. Tycks inte vara någon stor by den heller, men något större än Mochlos som jag förmodar är det som syns i förgrunden.

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-01-03, 09:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Läste om Mochlos i länken på startsidan. Verkar ju mysigt för några dagar med ett par bra böcker och lite gott att äta och dricka. Men blev lite nyfiken. Vad är det för by som syns tvärs över viken på den sista bilden. Tycks inte vara någon stor by den heller, men något större än Mochlos som jag förmodar är det som syns i förgrunden.
Den byn som syns tvärs över viken ÄR Mochlos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-01-03, 12:45
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mochlos

Aha! Trodde bara att det var husen i förgrunden. Då är det lite större än vad jag befarade. Då skulle jag nog klara några dagar till innan lappsjukan slår till.

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-01-03, 16:19
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 440
Standard Sv: Mochlos

Masse, Mochlos är en mycket liten by och passar för några få nätter tillsammans med en god bok och en snäll partner. Det är en trivsam plats, tycker jag som brukar vara där och äta fisksoppa varje 1:a maj och ibland, då vi gör en rundtur.
/ Jannis
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-01-03, 17:31
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Masse, Mochlos är en mycket liten by och passar för några få nätter tillsammans med en god bok och en snäll partner. Det är en trivsam plats, tycker jag som brukar vara där och äta fisksoppa varje 1:a maj och ibland, då vi gör en rundtur.
/ Jannis
OK, då är det trots allt inte ett ställe jag kan stanna länge på. Men fisksoppa låter ju gott! Det kan vara värt ett par nätter!

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-01-07, 10:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
OK, då är det trots allt inte ett ställe jag kan stanna länge på.
Tror inte jag heller då det inte finns någon Masse-strand där.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-01-07, 12:59
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Tror inte jag heller då det inte finns någon Masse-strand där.
Ha ha! Känner mig mycket hedrad! Sedan tidigare har jag ju här på Kalimera ett eget väder uppkallat efter mig. Nu finns det tydligen också en sådan strand, "Masse-strand".

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-01-08, 05:14
Alalas avatar
Alala Alala är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Ha ha! Känner mig mycket hedrad! Sedan tidigare har jag ju här på Kalimera ett eget väder uppkallat efter mig. Nu finns det tydligen också en sådan strand, "Masse-strand".

Masse
Bara att gratulera! Eget väder och egen strand! Hur skall vi definiera Masse-stranden? Är inte helt säker på om du föredrar sand eller sten? Men jag tror i alla fall att stranden inte skall vara alldeles för stor utan skall vara lite så där mysig. Och taverna behövs väl?

/ Anne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-01-08, 13:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Bara att gratulera! Eget väder och egen strand! Hur skall vi definiera Masse-stranden? Är inte helt säker på om du föredrar sand eller sten? Men jag tror i alla fall att stranden inte skall vara alldeles för stor utan skall vara lite så där mysig. Och taverna behövs väl?

/ Anne
En helt entydig Masse-strand finns kanske inte. Men det finns några klara kriterier och så några lite mera flexibla. Men du har prickat in det bra Anne!

Icke förhandlingsbart är att det ska finnas något skönt att placera ryggen på, dvs solsängar. En taverna eller dylikt ska också finnas där. Vidare ska stranden vara vacker och/eller mysig (vilket ju är väldigt individuellt vad man tycker att det är).

Lite mera flexibelt är underlaget på stranden. En riktig Masse-strand har släta sköna klapperstenar, som t ex Achata på Karpatos eller Livadia på Tilos. Två utmärkta exempel på en Masse-strand! Men även sandstrand är ok om övriga kriterier är med råge uppfyllda, som t ex mysiga stranden vid Panteli på Leros eller Agnontas på Skopelos.

Ja som framgår är det många stränder i Grekland som passar alldeles förträffligt för mig. Men några ställen är lite knepigare. Kanske är det därför som vi ännu inte kommit till skott ännu med att ta oss till Amorgos som länge funnits på min önskelista. Enligt uppgift är där mycket glest med solsängar.

Och således har inte heller Mochlos någon "Masse-strand" så därför blir väl ett ev besök där bara en fisksoppa långt.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-01-10, 18:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Nu finns det tydligen också en sådan strand, "Masse-strand".
Det är en strand med bekväma solstolar.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-01-10, 21:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mochlos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det är en strand med bekväma solstolar.
Helt rätt Janne! Så är det! Varför krångla till det? Du har bättre koll än jag själv! Dock finns ett absolut icke förhandlingsbart krav!!! Inget tingeltangel och ABSOLUT INGEN DUNKADUNKAMUSIK! Så ..... en "Massestrand" är väl egentligen en sådan strand som folk som mest gillar.

Masse
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT