Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Saroniska öarna > Hydra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-08-03, 19:54
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Dax att planera

Eftersom vi reser till Grekland i maj-juni så börjar jag vid denna tiden fundera på nästa års resa.

Jag har ganska länge sneglat på Hydra. Det verkar vara en underbar ö. Vi vill gärna kombinera åtminstone två öar under 2-3 veckor och då ligger Poros nära till. Vi har inte varit på de Saroniska öarna tidigare.

Är det någon som har provat den kombon och kan ha synpunkter.
Vi gillar små öar och vi reser inte i första hand för att bada men vill ha närhet till havet.
Tacksam för tips
Ulla
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-08-05, 11:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Dax att planera

Vi besökte Agistri, Egina, Hydra, Poros och Spetses under en och samma resa. Om vi skulle åka tillbaka till de Saroniska öarna igen skulle vi i första hand åka till Hydra, som verkligen är en fantastisk ö på alla sätt och vis. Som kombination skulle jag ha valt Poros och Agistri. Spetses och Egina blev inga återvändaröar för oss.

Har ni så mycket som tre veckor på er kan ni även åka över till Peloponnsesos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-08-10, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Dax att planera

Jag drömmer om en Hydra-Poros kombination. Skulle verkligen gå bra att kombinera med Peloponnesos precis som Janne säger. När vi var till Nafplio i april gjorde vi en liten rundtur med bil och tog bl.a oss över till Poros från Galatas. Det tog ju bar en minut. Vi hade väldigt lite tid så vi gjorde inte annat än drack en Fix vid hamnpromenaden så själva ön såg vi inte. Men jag fick en så avslappnad känsla av ön. Kanske beroende på att kyparen på stället vi stannade på såg ut som Leonard Cohen och musiken var Leonard Cohen. Och jag vet, vi var inte på Hydra. Så denna upplevelse fick mig att vilja resa till dessa två öar. Och visst, Egina eller Agistri är nog också bra. Men om jag har förstås rätt måste man först till Pireus eftersom det inte går att åka dit direkt från Hydra-Poros?

Så er idé är mycket bra, tycker jag!

/ Anne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-08-10, 11:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dax att planera

Vi besøkte Poros, Hydra og Spetses i april 2015👍
Vil anbefale Poros i tillegg til Hydra, om dere skal kombinere 2øyer😊
Poros var ny øy for oss og vi likte oss veldig godt der.
På fine Hydra hadde vi vært en gang tidligere, da i kombinasjon med Ermioni/Peloponnese. Jeg ville anbefale Ermioni framfor Spetses.
På Agistri har vi ikke vært, og på og Egina har vi kun vært noen timer på dagstur en gang vi var i Athen.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-08-10, 13:40
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 362
Standard Sv: Dax att planera

Tack för tipsen. Det verkar som att Hydra och Poros är en kombination som skulle passa oss.
På Poros är det flera som har rekommenderat Panorama som ett bra boende. Det ser väldigt trevligt ut och med den fantastiska utsikten från alla balkongerna är det ju vad man vill ha till frukosten.
Är det gångavstånd från Panorama in till Poros stad?

Var skall man bo på Hydra om man gillar pensionat där man fixar frukosten själv och helst har lite utsikt från balkongen?
Ulla - som tycker att det nästan är halva nöjet att planera resan.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-08-13, 14:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Dax att planera

Citat:
Ursprungligen postat av UllaC Visa inlägg
Är det gångavstånd från Panorama in till Poros stad? Var skall man bo på Hydra om man gillar pensionat där man fixar frukosten själv och helst har lite utsikt från balkongen?
Det beror på vad gångavstånd är. Men den kan inte handla mer än några kilometer.

På Hydra har vi bara bott på Achilleas Pension som vi tyckte var trevligt och prisvärt. Vi hade viss utsikt från vår balkong. Du kan se den här.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-08-21, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Dax att planera

Att planera är alltid trevligt, ja. Hur går det med sökandet av utsikt på Hydra? Har själv kollat hotell på Hydra bara för skojs skull och det verkar inte så enkelt om man vill ha balkong och utsikt. Havsutsikt verkar inte alls enkelt. Paradiso hotell finns med vy över hamnen och Delfini Hotel.

/ Anne
som vill till Hydra förr eller senare
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-08-21, 12:15
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Dax att planera

Poros och Hydra är en jättebra kombination, tycker jag. Var där i början av juni 2014 (finns en hemmaigen-rapport under fliken Semestra I Grekland-Hälsningar, 2014-06-30). Som jag skrev där, och som nämnts ovan, så dräller det inte direkt av boenden med balkong (speciellt inte med sjysst utsikt) på Hydra.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-08-21, 12:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Dax att planera

Märkte att Paradiso inte är något hotell utan en lägenhet, men kan ju vara bra för en familj. Hittade ett till i hamnen som heter Ell in guest house eller något sånt.

/ Anne
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-08-30, 22:16
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Dax att planera

Kalispera!

Vi kombinerade Poros och Hydra för två år sen. Hydra blev favoriten! Så himla mysig och trevlig!

På Poros bodde vi på Panorama, boendet var fint och toppenbra - MEN en bit från stan och mycket trappor med ingen minimarket i närheten. Hade blivit lovade en lägenhet högre upp med fin utsikt, vi bodde längst ner. Personalen var väldigt trevliga! Åker jag tillbaka till Poros vill jag bo i hamnen.

Helena S

Senast redigerad av Helena S den 2018-08-30 klockan 22:22.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-08-30, 22:33
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dax att planera

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Kalispera!

Vi kombinerade Poros och Hydra för två år sen. Hydra blev favoriten! Så himla mysig och trevlig!

På Poros bodde vi på Panorama, boendet var fint och toppenbra - MEN en bit från stan och mycket trappor med ingen minimarket i närheten. Hade blivit lovade en lägenhet högre upp med fin utsikt, vi bodde längst ner. Personalen var väldigt trevliga! Åker jag tillbaka till Poros vill jag bo i hamnen.

Helena S
Enig, trivelig å bo i havna👍
Vi bodde i havna/byen, vil gjøre det neste gang vi skal til Poros og😊
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-08-30, 22:47
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Dax att planera

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Enig, trivelig å bo i havna👍
Vi bodde i havna/byen, vil gjøre det neste gang vi skal til Poros og😊
Nästa gång blir nog över dagen. Poros blev ingen favoritö för oss Tur att vi är olika

Helena S
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-08-30, 23:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dax att planera

Citat:
Ursprungligen postat av Helena S Visa inlägg
Nästa gång blir nog över dagen. Poros blev ingen favoritö för oss Tur att vi är olika

Helena S
Ja, det er bra👍
Vi liker og Hydra best❣️
Men vi likte Poros godt og, forskjellige øyer,
syntes de «utfylte» hverandre👍
Vi var der i den greske påsken, kom til Poros 9.april😊
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-09-04, 22:40
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 671
Standard Sv: Dax att planera

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Ja, det er bra👍
Vi liker og Hydra best❣️
Men vi likte Poros godt og, forskjellige øyer,
syntes de «utfylte» hverandre👍
Vi var der i den greske påsken, kom til Poros 9.april😊
Nån gång ska jag tillbringa påsken i Grekland. (Gärna på Folegandros.) Egentligen var som helst i Grekland. Jag var i Athen precis innan påsk för några år sen, och det var också intressant med all planering och all skyltning i butikerna.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT