Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-05-25, 10:49
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Santorini

Jag har varit på Santorini några gånger, och bott ganska dyrt och trist efter att ha snabbdealat med nån rumsraggare i hamnen. Alltid på väg hem efter en underbar semester på Amorgos, Naxos, Schinoussa osv.

Så självklart tycker jag att Santorini är fult, dyrt och tråkigt.

I år har jag tänkt att ge ön en ärlig chans, och planerar att bo där några nätter i slutet av vår resa.

Jag tänkte inte bo på Honeymoon, för jag vill hellre bo nära Oia eller Thira. Nu har jag tittat på två boenden, och undrar om någon har bott där, och kan ge mig råd och tips. Det är Pension George, i Karterados, och Ecoxenia utanför Oia. (Det första billigt och verkar mysigt, det andra dyrare men fint.)

Jag har heller aldrig varit i Karterados. Hur är det där jämfört med Thira?

Jag tar gärna emot råd och tips om dessa boenden, eller andra!

/Anna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-25, 13:31
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Santorini

Citat:
Ursprungligen postat av wilda
Jag tänkte inte bo på Honeymoon, för jag vill hellre bo nära Oia eller Thira. Nu har jag tittat på två boenden, och undrar om någon har bott där, och kan ge mig råd och tips. Det är Pension George, i Karterados, och Ecoxenia utanför Oia. (Det första billigt och verkar mysigt, det andra dyrare men fint.)

Jag har heller aldrig varit i Karterados. Hur är det där jämfört med Thira?

/Anna
Hej Wilda,

Jag har inte personligen bott på Pension George, men däremot träffat familjen personligen vid några tillfällen - "George" är nämligen bror med vår bästa vän Nikos och de flesta syskonen har någon pensionsverksamhet på ön, varav några i Karterados. Jag kan alltså inte ge något personligt omdöme om själva boendet men väl hört av andra turister att där är trevligt och lugnt att bo + trevligt värdpar.

Karterados är i jämförelse med Thira som dag och natt. Karterados är en vanlig grekisk liten by med sin taverna (har supergod mat), super-market, bageri, skola m m och man märker inte mycket av att där faktiskt bor en hel del turister i området. Bakom "huvudgatan" kommer man in i den gamla delen av byn med sina supersmala gränder och mysiga hus - Väl värt för en promenad. Att promenera från Karterados in till Thira tar ungefär 15 minuter i normal takt, men för den som föredrar buss och/eller taxi finns den möjligheten också.

//Zanét
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-26, 15:25
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Santorini

Tack för informationen Zanet.
Karterados låter som en mysig by jämfört med turistiferade Thira, och efter omdöm en jag hittat på nätet så har jag bokat rum på Pension George nu.
Har även hittat gamla inlägg från dig där du tipsat om taverner i och utanför byn. Har lagt fisktavernan vid stranden på minnet.

Mailet jag fick därifrån var trevligt och kändes välkomnande.

Ser sååå mycket fram emot att få sätta fötterna på grekisk mark (i grekiskt hav...) igen!!!

/anna
(tre veckor kvar...)
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-26, 17:33
Ingrid Ny Ingrid Ny är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Anderstorp
Inlägg: 261
Standard Sv: Santorini

Hej Wilda
Vi har ofta utgått eller åkt hem från Santorini och har bott i Kamari. Vi tycker om Santorini och det finns många fina ställe att se, ovanför Kamari uppe på berget finns en gammal boplats, häftig utsikt och helt osynligt nere från stranden. Oia är ju också härligt med sin underbara utsikt. Eller en utflykt med båt och bada ett svaveldoftande, lerbad i kanten av vulkanbranterna.
Men om du ska se solnedgången från Fira så upprepa inte vår miss från förra året - lite sent ute och sugna på något att dricka. Sätter oss och ska ha en campari, kyparen påstår att vi måste ha deras specialitet - kaktusdrink. OK, vi tog detta, visade siga vara juice som kostade 12 Euro st, vi satte nästan i halsen - och inte var det samme kypare som tog betalt. Han hade gått på rast! Grundlurade och sura tog det en del av glädjen över den vackra solnedgången.
Men Santorini är ändå bedårande tycker vi!
Ha det bra!
Ingrid Ny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT