Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2005-12-15, 07:10
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 997
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Är det ingen mer än jag som har noterat att Ellabella ställde sin fråga redan den 11 augusti - för över fyra månader sedan alltså. Senaste gången hon var inloggad var den 21 augusti...

Ruby

Då i augusti var alla i forumet så upptagna med så kallat "seriöst snack" och brydde sig inte om att besvara frågeställaren.

Nu en dryg vecka före jul blir det ett j***a liv och diverse spydiga och fördömande kommentarer när vi inte är i närheten av Grekland och bara sitter och skriver för att vi inte vet bättre.

Ja jag säger "vi" eftersom jag också skriver men jag blir mer och mer förvånad över vilket lågvattenmärke vi nu har uppnått här.

I grund och botten är min huvuduppfattning som följer.

Uppenbarligen finns det företag i Grekland som hemskt gärna nappar på att starta all inclusive-verksamhet på grund av att någon researrangör vill erbjuda sina resenärer det upplägget. Vem eller vilka dessa företagare är vet inte jag och jag struntar i det. Det drar dock tydligen stora mängder resenärer trots att "somliga" menar att det är något "katten släpat in". Men då är det väl solklart att det är ett sätt att resa som kommit för att stanna, ÄVEN i Grekland - ett land som OCKSÅ är moget för förändringar vilket vissa forumdeltagare med en dåres envishet vägrar inse.

En annan grunduppfattning är att om nu dessa anläggningar råkar existera och innebär så stor irritation hos "vissa" - gå på andra sidan gatan då och skyl ansiktet med en tidning eller något. Anläggningarna finns ändå och de lär inte försvinna för att de tas upp i ett forum i Sverige.

Vill någon ge mig kommentarer ? Varsågod. Jag har i alla fall inte gått till personangrepp för det har jag lärt mig att inte göra.



Hasse
Svara med citat
  #42  
Gammal 2005-12-15, 07:16
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Svara med citat
  #43  
Gammal 2005-12-15, 07:20
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Men då är det väl solklart att det är ett sätt att resa som kommit för att stanna, ÄVEN i Grekland - ett land som OCKSÅ är moget för förändringar vilket vissa forumdeltagare med en dåres envishet vägrar inse.
Vill någon ge mig kommentarer ? Varsågod. Jag har i alla fall inte gått till personangrepp för det har jag lärt mig att inte göra.
Hasse

Hade glömt bort det!
Alla förändringar är naturligtvis bra.
Erik
en välsignad dåre
Svara med citat
  #44  
Gammal 2005-12-15, 09:01
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?

Jag och min fru har varit i Rethymno 2001 på "vanlig charter" (förlovade oss då, köpte t.o.m. ringar med grekiskt mönster) och 2004 på AI (Scaletta) med våran son.

Calle:
1. Du skriver i ditt inlägg att vinfestivalen blev inställd p.g.a. att en (mega)stor hotellkjedja inte ville att sina gäster skulle lämna hotellet - jag har lite svårt att tro på att detta var hela orsaken. Rethymno har 25000 invånare (?) och X antal turister - hotellet har 1000 - 2000 gäster (?) varav Y antal kanske skulle velat gå på vinfestivalen men blev dessa inlåsta på anläggningen eller varför gick inte de ut själva, de har väll en egen vilja?
Hur har intresset varit föregående år för vinfestivalen - alltid välbesökt eller har det varit vikande intressen år efter år vilket har gjort att arrangörerna känt att nu gör vi en paus ett år?

2. Restauranger/tavernor - givetvis äter man inget ute på stan om man precis har ätit (gratis) men kan inte även överetablering av restauranger/tavernor oxå spela in - det är en relativt kort period som ägarna skall få in hela sin årsinkomst på och någon gräns finns väll på hur många restauranger/tavernor som en viss folkmängd kan försörja?

3. Banden som spelar på AI - de gör väll inte det gratis?

Erik:
Ang. etiskt resande - Grekland får en stor del av sin BNP via turismen (ca. en femtedel av BNP och ca. en femtedel av sysselsättningen). Det är väll helt naturligt att man utvecklas under åren, fler hotell växer upp, alternativa utbud som AI för de som vill ha det - helt naturligt anser jag. Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska? Det finns väll någon kommunal/länsmyndighet som tillåter AI byggande - om de hade varit måna om det "genuint grekiska" skulle de väll inte tillåta expansion? Nä, det är nog som "vanligt" pengarna styr, fler turister innebär mer försäljning (varor och tjänster) vilket innebär skatteintäkter. Innebär inte all turism en påverkan - från (över)nyttjande av vatten för dusch/WC till byggande av hotellanläggningar? Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!

//Åke
Svara med citat
  #45  
Gammal 2005-12-15, 09:22
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Sunwing inclusive?

[QUOTE=ford prefect]
Erik:
Det är väll helt naturligt att man utvecklas under åren, fler hotell växer upp, alternativa utbud som AI för de som vill ha det - helt naturligt anser jag.

Svar: Vi harinte samma uppfattning om vad utveckling är.

Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska?
Svar; Det företag jag, coh vänner kommit i kontakt med har inte varit grekiska, i synnerhet inte ex:s Ving.

Nä, det är nog som "vanligt" pengarna styr, fler turister innebär mer försäljning (varor och tjänster) vilket innebär skatteintäkter.

Svar; Alledeles för ofta också bland greker.


Innebär inte all turism en påverkan - från (över)nyttjande av vatten för dusch/WC till byggande av hotellanläggningar?
Svar; Storleken försämrar.

Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!
Svar; är inte det önsketänkande, jag tror det.

En fråga från mig: Kan du, generellt, rekomendera, AI?

Respektfulla hälsningar
Erik
tvivlaren

Senast redigerad av xenos den 2005-12-15 klockan 09:35.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2005-12-15, 09:24
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse
Grekland - ett land som OCKSÅ är moget för förändringar
Det där är riktigt, riktigt sant. Bra där
Svara med citat
  #47  
Gammal 2005-12-15, 09:41
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sunwing inclusive?

vad är AI för kedja? Min dotter har jobbat på Kreta för ett mycket stort företag med grekiska ägare så jag undrar om företaget bytt namn?

Eva
Svara med citat
  #48  
Gammal 2005-12-15, 09:41
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Sunwing inclusive?

[QUOTE=Erik Stenholm]
Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Som tidigare nämts - vilka är det som bygger upp AI - greker själva eller någon hemsk utlänning som vill förstöra det grekiska?
Svar; Det företag jag, coh vänner kommit i kontakt med har inte varit grekiska, i synnerhet inte ex:s Ving.Respektfulla hälsningar
Erik
tvivlaren
OK - du kan ha en point där, men till syvende och sist - vem TILLÅTER dessa komplex? Är det oxå ex. vis Ving???
Jag har ställt frågan till Ving om ägarförhållande - skall bli intressant att se deras svar. Jag tror i alla fall att det är grekiska företag som bygger och äger hotellanläggningar och samarbetar med olika resebolag vilket innebär att även de grekiska företagen "förolämpar" sin egen kultur...?


Som svar på din fråga om All Inclusive (förkortat AI, Eva L):
Jag kan rekomendera AI för de som så önskar detta då vi själv har provat detta likväl som jag kan rekomendera ett specifikt charteresmål som vi har varit på MEN jag kan inte rekomendera en båtluffning till någon då jag inte har båtluffat själv. Däremot anser jag inte att de som båtluffar är "hippietyper" eller liknande bara för att de valt denna typ av resande - alla reser på de sätt som de själv vill. Jag kan mycket väl tänka mig att prova på att båtluffa men just nu väljer vi charter och är nöjd med det. Givetvis kan man tycka illa om All Inclusive men jag fördömmer inte de som valt detta även om man känner sig lite fånig när man går på stan med sitt armabnd runt armen...

Jag antar att du själv inte provat All Inclusive?????


Åke

Senast redigerad av ford prefect den 2005-12-15 klockan 09:51.
Svara med citat
  #49  
Gammal 2005-12-15, 09:46
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Vi har provat AI och tycker oxå att det är "tillrättalaggt" för turisterna med "grekisk afton" - några dansare spelar och dansar traditionella folkdanser och drar upp hotellgästerna i ringdans m.m. MEN detta kan ju faktiskt göra att det finns folk som får ett intresse för kulturen och NÄSTA gång väljer ett "politiskt riktigare" sätt att resa?!
Här håller jag både med och inte... Visst kan turisterna få ett ökat intresse för grekisk kultur på detta sätt. Självklart, det är inget snack om saken. Jag känner många som blivit djupt berörda av grekisk musik och dans genom just en sådan upplevelse och som nu vallfärdar till varje bouzouki (grekisk nattklubb) också under vinterhalvåret hemma i Sverige.

MEN, är dessa AI-turister förberedda på att detta I PRAKTIKEN är ett DYRT nöje? Är de turister som väljer AI intresserade av att betala så mycket för underhållning? Det är bara en fråga jag ställer, jag vet inte...
Skall man gå på en riktig bouzouki i Grekland finns dessutom många koder att respektera och jag har genom åren sett en hel radda förväntansfulla (lite glada och överförfriskade) turister bli utslängda från sådana ställen för att de inte respekterat reglerna och betett sig som på hotellet - de har gått upp och dansat till fel låtar, blivit för berusade, klagat på notan, inte lämnat rejält med dricks etc... De har sedan blivit portade från dessa ställen. För gott.

Jag tror att ovan nämnda kulturella evenemang kan vara avskräckande för många skandinaver och innebära en rejäl kulturkrock. Det är STOR skillnad mellan att delta i en tillställning med turister och en med bara greker.

MEN! Känner man till detta och respekterar reglerna är det förstås en underbar upplevelse. Greker älskar att dela med sig av sin kultur.
Svara med citat
  #50  
Gammal 2005-12-15, 09:57
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
vad är AI för kedja? Min dotter har jobbat på Kreta för ett mycket stort företag med grekiska ägare så jag undrar om företaget bytt namn?

Eva
Det menas väl bara All Inclusive...rätta mig om jag har fel.
Svara med citat
  #51  
Gammal 2005-12-15, 10:04
ford prefect ford prefect är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Mölndal
Inlägg: 232
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
MEN, är dessa AI-turister förberedda på att detta I PRAKTIKEN är ett DYRT nöje? Är de turister som väljer AI intresserade av att betala så mycket för underhållning? Det är bara en fråga jag ställer, jag vet inte...
Låter som jag är stark försvarare av All Inclusive men säger som tidigare - folk får resa på det sätt som passar dem...
Men ville bara kommentera prisfrågan: Det finns säkert stora skillnader i kostnad beroende på vars man reser och vilken tid men då vi reste i oktober 2004 så skulle en vanlig charter med lägenhetshotell kosta ca. 10 000:- för en vecka, två vuxna och ett barn. För skojs skull tittade vi på ett All Inclusive och merkostnaden var ca. 5 000:- Vi resonerade som så att man skall ju i alla fall äta frukost, lunch och middag vilket kostar, ta sig en öl och barnet vill ju ha dricka och glass m.m. Då vi skulle resa till grekland för första gången med sonen och var lite osäkra på hur han skulle gilla maten så ansåg vi att det var bättre att prova AI då man kanska väl visste vad totalkostnaden för semesterveckan skulle bli och att barnet säkert hittar något som han tyckte om på buffébordet. Efter veckan så insåg vi att han åt i stort sett samma sak som vi och i år tog vi vanlig charter.

//Åke
Svara med citat
  #52  
Gammal 2005-12-15, 10:08
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Låter som jag är stark försvarare av All Inclusive
Haha Det var bara en s.k. stilla undran... Jag tror säkert att AI kan vara ett bra alternativ som passar många. Ville bara ta upp en sak som ligger mig varmt om hjärtat.
Svara med citat
  #53  
Gammal 2005-12-15, 10:55
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Betr.all inclusive,skulle jag ha svarat ungefär som Erik S.
Jag har länge tyckt att detta koncept är en styggelse!
För övrigt tycker jag att det är som en frisk fläkt när det hettar till
i forumet.
Som exempel kan nämnas diskussionen om färjan Romilda...
Dessutom,VARFÖR ska man sätta smilies efter ett kontroversiellt inlägg??
Är inte detta hyckleri?
Bland det värsta jag vet är när någon säger "tur att alla är olika".
Ett fegt OCH smart sätt att få slut på en "farlig" debatt.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2005-12-15, 11:06
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Det menas väl bara All Inclusive...rätta mig om jag har fel.
I datorvärlden står AI för "Artificial Intelligence",
dvs. man slipper tänka själv, möjligen finns här en lite humoristisk paralell?

//PO
-Max ½-pension

Disclaimer:
Inlägget är inte riktat mot någon person, grupp eller företag.
Ej heller mot religion, kyrklig sammanslutning eller annat ockult.
Inägget får endast användas invärtes och av personer över 16 år.
Eventuella likheter med nu levande personer är enbart en slump och eller
ett resultat av författarens egna förvridna uppfattningar.
Skulle någon trots allt lyckas bli förbannad, bifogas härmed ett ursäkta.

Ps.
God Jul och Gott Nytt År till Er alla!
Ds.

Senast redigerad av PO den 2005-12-15 klockan 11:13.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2005-12-15, 11:13
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Sunwing inclusive?



PO forever!

Gita - Silvermedlem i POs Fanclub!
Svara med citat
  #56  
Gammal 2005-12-15, 11:13
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av PO
I datorvärlden står AI för "artificial Intelligence",
dvs. man slipper tänka själv, möjligen finns här en lite humoristisk paralell?

//PO
-Max ½-pension

Disclaimer:
Inlägget är inte riktat mot någon person, grupp eller företag.
Ej heller mot religion, kyrklig sammanslutning eller annat ockult.
Inägget får endast användas invärtes och av personer över 16 år.
Eventuella likheter med nu levande personer är enbart en slump och eller
ett resultat av författarens egna förvridna uppfattningar.
Skulle någon trots allt lyckas bli förbannad, bifogas härmed ett ursäkta.

Ps.
God Jul och Gott Nytt År till Er alla!
Ds.
Haha PO, jag tycker du skall ersätta Arne Weise på julafton.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2005-12-15, 13:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Det menas väl bara All Inclusive...rätta mig om jag har fel.
Jag jag begrep det sen. Tyckte någon skrev om en kedja och inte om ett koncept.

Eva
Svara med citat
  #58  
Gammal 2005-12-15, 13:52
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av PO
Inlägget är inte riktat mot någon person, grupp eller företag.
Ej heller mot religion, kyrklig sammanslutning eller annat ockult.
Inägget får endast användas invärtes och av personer över 16 år.
Eventuella likheter med nu levande personer är enbart en slump och eller
ett resultat av författarens egna förvridna uppfattningar.
Skulle någon trots allt lyckas bli förbannad, bifogas härmed ett ursäkta.
PO, det känns som om du trampar mig på tårna när du säger så där.
Svara med citat
  #59  
Gammal 2005-12-16, 18:24
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?

//Åke
Hej Åke!
Påbörjade ett svar i går, men hann aldrig få iväg det!
Jag svarar på dina frågor lite senare i kväll eller senast i morgon!
Nu ska det ut och shoppas julklappar till släkten i Sverige!

Calle!
Svara med citat
  #60  
Gammal 2005-12-16, 21:35
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Sunwing inclusive?

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
Eftersom denna tråd verkar ha mer och mer blivt en diskussion om AI vara eller icke vara så hoppas jag att det är OK och av allmännintresse att ställa ett par frågor till Calle och Erik?

Calle:
1. Du skriver i ditt inlägg att vinfestivalen blev inställd p.g.a. att en (mega)stor hotellkjedja inte ville att sina gäster skulle lämna hotellet - jag har lite svårt att tro på att detta var hela orsaken. Rethymno har 25000 invånare (?) och X antal turister - hotellet har 1000 - 2000 gäster (?) varav Y antal kanske skulle velat gå på vinfestivalen men blev dessa inlåsta på anläggningen eller varför gick inte de ut själva, de har väll en egen vilja?
Hur har intresset varit föregående år för vinfestivalen - alltid välbesökt eller har det varit vikande intressen år efter år vilket har gjort att arrangörerna känt att nu gör vi en paus ett år?
Hej!
Jag måste erkänna att jag har gått på hörsägen vad det gäller årets inställande av vinfestivalen, dock från grekiska (och av mig betrodda) källor, såsom bar och restaurangägare.
Festivalen skulle gått av stapeln mellan 11-26 juli i år, men därav bidde det inget!
Förra året var festivalen väldigt välbesökt.
Rethymno har nästan 30000 bofasta.
Hotellkedjan har ett flertal hotell i regionen samt gick även samman med ett antal fristående hotell. Det rör sig alltså om långt fler än 2000 gäster.
Att turister inte på egen hand uppsökte årets vinfestival beror ju så klart på att den aldrig gick av stapeln, därför fanns det självklart inga affischer eller annan reklam för evenemanget.

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
2. Restauranger/tavernor - givetvis äter man inget ute på stan om man precis har ätit (gratis) men kan inte även överetablering av restauranger/tavernor oxå spela in - det är en relativt kort period som ägarna skall få in hela sin årsinkomst på och någon gräns finns väll på hur många restauranger/tavernor som en viss folkmängd kan försörja?
Tja..
Men om 25-28 procent som från säker källa i år var AI-gäster och som ätit sig mätta på AI i stället hade kommit in till byn och besökt restauranger/tavernor så hade det helt klart gynnat de små näringsidkarna.
Som sagt, jag har full förståelse för att barnfamiljer och andra väljer AI-konceptet, men jag kan också se att det är till klar nackdel för enskilda restauranger/tavernor och andra näringsidkare, ja hela turistnäringen.
Säsongen är "by the way" längre här nere än vad många tror. Typ slutet av mars till och med november (även om flera charterbolag lägger ner redan i oktober). Turister finns året om och det finns massvis med året-runtöppna restauranger (även nere på strandpromenaden). Under hela vintern går grekerna man ur huse varje kväll och spenderar (förutom pengar!) timmar på alla små meze-krogar i kvarteren!

Citat:
Ursprungligen postat av ford prefect
3. Banden som spelar på AI - de gör väll inte det gratis?
Nix!
Men nästan!!
I alla fall. Jag känner inte till ett enda hotell här nere som kör enbart AI-konceptet och som har engagerat live-band, det är ju ren förlust.
Den "genuina" grekiska aftonen finns ju alltid (med förinspelad musik och duktiga professionella dansare), liksom "Karaoke-kvällen"! Jag utgår ifrån att dessa duktiga dansare samt Karaoke-värden får rimligt betalt.
Men dessa två klassiska "events" tillhör väl det som förväntas presteras av ett stort hotell och är väl inbakat i gästernas pris.

När vi spelar på ett icke AI-hotell eller en bar så är det vi (bandet) som genererar gäster som spenderar pengar. Om sedan ägaren uppnår "break-even" eller bättre eller inte beror ju på hur mycket folk som kommer och på hur mycket de spenderar.

På ett AI-komplex så är så gott som allt redan förbetalt av gästerna (öl, vin och vissa drinkar). Så även om vi som band skulle generera mer folk från hotellet än kvällar utan musik, så klirrar det inte nämnvärt mer i hotellets kassa! Tvärtom, desto populärare vi är så blir det dyrare för hotell-baren!
Dessutom så ska ju vi ha en slant för att spela och täcka våra kostnader!

Calle!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT