Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-04-27, 20:35
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sommarens planer

Nu är det nära att trycka på bokaknappen Det har varit många om och men för att få ihop den här resan, och en del kvarstår innan det är bokat och klart.

Men om resan blir av börjar vi på Naxos och Prokopios. Efter det blir det Syros och Kini som är en ny bekantskap för oss. Vi avslutar förmodligen på Paros där platsen inte är bokad än. Vi har inte varit på Paros sedan 1998 (förutom båtbyte till Antiparos 2005).

Det är en resa som inte ser ut som de vi gjort tidigare, Vi brukar åka till småöar men i år behöver vi har tillgång till sjukhus och läkare på ett enklare sätt än vi haft tidigare. Förra året var vi väldigt nära på att bli ivägskickade från Patmos till Kalymnos av läkaren på Patmos samt SOS international. Det är väl en enkel resa, men med en som är sjuk är det rätt så ansträngande.

Barnen börjar dessutom bli större och vill ha lite mer liv och rörelse vilket de kan få med dessa destinationer.

/Ofelia
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-04-28, 06:59
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 651
Standard Sv: Sommarens planer

Hoppas verkligen ni kommer iväg. Jobbigt med sjukdom som ställer till det, men sådant är sällan planerbart. Vi har också drabbats av sjukdom, vilket gjort att resor blivit inställda/ändrade ibland.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-04-29, 13:25
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Sommarens planer

Tråkigt att höra att ni måste ha nära till bra sjukvård. Hoppas verkligen att ni kommer i väg och att allt går bra under resan.

Kini är jättetrevligt, och det är nära till andra stränder, som Delfini, och det är nära till supermysiga Ermoupolis. Jag gillar Naoussa på Paros jättemycket, vill ni ha lite lugnare, men inte dött, så är Aliki och Piso Livadi två mycket trevliga orter.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-04-30, 15:12
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Sommarens planer

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
, så är Aliki och Piso Livadi två mycket trevliga orter.
Ja, har kollat på båda dessa och valet föll till slut på Logasas som ligger granne med Piso Livadi. Tror att det kommer att passa oss bra.

/Ofelia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-05-01, 15:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Sommarens planer

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Ja, har kollat på båda dessa och valet föll till slut på Logasas som ligger granne med Piso Livadi. Tror att det kommer att passa oss bra.
Det kommer bli jättebra. Där är så mysigt, och lugn och stillsamt.

Ni som inte känner till Logaras kan läsa in er här.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-07-30, 21:00
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Sommarens planer

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg

Men om resan blir av börjar vi på Naxos och Prokopios. Efter det blir det Syros och Kini som är en ny bekantskap för oss. Vi avslutar förmodligen på Paros där platsen inte är bokad än. Vi har inte varit på Paros sedan 1998 (förutom båtbyte till Antiparos 2005).



/Ofelia
Nu har vi varit hemma i någon vecka och jag tänkte skriva några rader om sommarens resa. Faktum är att vi höll oss till vår plan utan avstickare till andra öar heller sjukhus


Naxos - Prokopios - det är barnens önskan att vi börjar där. För egen del gillar jag Naxos men det är så väldigt mycket folk varav majoriteten av dem är svenskar och norrmän (ja, jag vet att jag också är svensk). Naxos är den ö, tillsammans med Patmos, som vi har besökt flest gånger genom åren. Stränderna är fina och det finns supermysiga byar att besöka. I Prokopios har vi fått en favorit när det gäller restauranger och den ligger mitt emot Vaggelis hotell mitt på genomfartsgatan i Prokopios och heter Giannoulis. Det är kö från ca kl. 19 på kvällarna men vi väntar gärna då maten är helt fantastisk. Efter 5 dagar är jag klar med Prokopios och längtar till nästa ö.


Syros - Kini. Vårt första besök på Syros och vi gillade ön redan efter 15 minuter. Kini var relativt litet men hade allt det vi önskade. Vi hittade lugnet direkt och hängde på stranden tills solen var på väg ner på kvällarna. Vi åkte även till Ermoupoli och jag blev förälskad. En storstad i det lilla formatet. Det var hisnande vackert och jag kunde inte sluta fotografera allt jag såg. Efter 5 dagar när det är dags att åka vidare insåg jag att jag funnit en plats jag skulle vilja köpa hus/lägenhet på. Jag får ofta frågan varför jag inte köper något ställe i Grekland när jag ändå alltid är där. Mitt svar brukar vara att jag vill resa runt och att jag inte hittat någon plats jag vill bo på. Men nu förstod jag att jag nog kanske har hittat en kandidat. Jag är medveten om att jag bara sett en mikrodel av Syros då vi bara varit i Kini och Ermoupoli och har mycket kvar att upptäcka. Men det jag sett hittills gillar jag. En sak vi slogs av var att vi bara hörde språken franska, engelska och grekiska under tiden vi var på Syros.

Paros - Logaras. Vi har inte varit på Paros på väldigt många år och nu undrar jag varför. Logaras passade oss perfekt, men det är inte bara därför jag gillade Paros. Vi hade bil och var vi än åkte kunde man komma till fantastiska stränder. Trots högsäsong fanns det stränder vi inte behövde trängas på. Men det var 2 ställen vi åkte till som vi inte kommer att besöka igen när vi återkommer och det är Naoussa och Kolymbithres. Naoussa för att det var så överbefolkat och tillrättalagt. Vi har bara varit där i maj vid tidigare besök och då var det mysigare, men nu i juli var det stor kommers. Visst är det vackert, men passar inte vår smak. Kolymbithres är en häftig strand men det var otroligt trångt när vi var där (vilket vi visste att det skulle vara). Till Paros kommer vi att återkomma. För mig har ön gått om Naxos efter detta besöket.

Sista anhalten på resan var Antiparos. En ö vi inte hade besökt sedan 2005. Vi bodde fantastiskt i en lägenhet i castro. Stränderna var fina men hjälp så mycket folk! På Gågatan var det relativt trångt och den ena baren spelade högre musik än den andra. Vi var där 3 dagar vilket räckte för oss.

Därefter flög vi inrikes från Paros till Aten för att sedan komma till Stockholm.

Jag har läst en del kommentarer att det är förre turister i år. För vår del var det inget vi märkte av. Jag får känslan av att säsongen har dragits ut och pågår längre samt att vissa platser har svårt att få turister medan andra är överbefolkade.

/Ofelia
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-07-31, 10:34
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Sommarens planer

Tack för fin rapport. Fint att ni blev så nöjda med resan!

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Sista anhalten på resan var Antiparos. En ö vi inte hade besökt sedan 2005. Vi bodde fantastiskt i en lägenhet i castro. Stränderna var fina men hjälp så mycket folk! På Gågatan var det relativt trångt och den ena baren spelade högre musik än den andra. Vi var där 3 dagar vilket räckte för oss.

Därefter flög vi inrikes från Paros till Aten för att sedan komma till Stockholm.

Jag har läst en del kommentarer att det är förre turister i år. För vår del var det inget vi märkte av. Jag får känslan av att säsongen har dragits ut och pågår längre samt att vissa platser har svårt att få turister medan andra är överbefolkade.

/Ofelia
Det tycks verkligen vara så att vissa platser är väldigt populära, särskilt under högsäsong förstås. Och att andra platse skulle både kunna ta emot och behöva mera turister. Märkte du på Antiparos att det var speciellt mycket folk från vissa länder? Det kan vara något speciellt som helt plötsligt triggar turismen till en viss ö. En kändis som Tom Hanks t.ex, eller en film osv.

Om Naxos skriver du att det är mycket svenskar och norrmän. Antar att det beror på att det finns charter från båda länderna.

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-07-31, 11:37
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Sommarens planer

Tack snälla för återkoppling.

Så intressant att läsa om dina känslor för Syros. Vi kände exakt samma sak när vi kom dit första gången. Bodde också i Kini då och åkte in till Ermoupolis och slogs till marken av den vackra staden. Nästa gång vi åkte till Syros bodde i Ermoupolis och gjorde utflykter till andra delar av på dagarna. Varje kväll i Ermoupolis var magisk.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-08-01, 13:34
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Sommarens planer

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg

Det tycks verkligen vara så att vissa platser är väldigt populära, särskilt under högsäsong förstås. Och att andra platse skulle både kunna ta emot och behöva mera turister. Märkte du på Antiparos att det var speciellt mycket folk från vissa länder? Det kan vara något speciellt som helt plötsligt triggar turismen till en viss ö. En kändis som Tom Hanks t.ex, eller en film osv.

/ Anne
På Antiparos var det många som pratade svenska och norska (vilket var väntat) men jag hörde en del som tycktes komma från USA. Det var också något några av de inhemska som vi bodde hos på de olika öarna berättade om - hur de upplevde en ökning av turister från USA.


Varför är det så många från Sverige och Norge på Naxos? Precis som du skriver beror det nog till viss del på att det går charter dit. Men jag tror att Kalimera.se kan spela in. Under många år har Naxos varit mycket populärt här på kalimera vilket jag tror influerar nya som ska åka till Grekland för första gången. Vi är många som har skrivit gott om ön.

/Ofelia
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-08-01, 16:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Sommarens planer

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Vi är många som har skrivit gott om ön.
Vi är ju det.

Under ett tiotal år hade vi en omröstning om Greklands populäraste ö. Naxos kom på första plats varje år utom ett då Kreta kom på plats ett, och Naxos på plats två.

Här är den senaste omröstningen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-08-02, 18:00
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Sommarens planer

Tack för återkopplingen. Tur ni slapp Sjukhusbesök och härligt att ni fick en sån underbar resa.

Vill också tacka för bra info om Paros dit jag ska om bara ca.20 dagar...ska bo i Naoussa dock, men jag är förberedd på alla turister där, jag kommer ta en tur till Logaras under min vistelse där verkar så mysigt.Jag blev nu även sugen på Syros som alternativ till nästa sommar
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-08-02, 20:48
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Sommarens planer

Kul att fler gillar Syros
Vi var på Syros i 14 dygn och hörde svenska endast ett par ggr. Fler danska och norska resenärer, men de är sannerligen inte heller många. I år upplevde vi att det var fler Engelska resenärer än vi det varit tidigare år och många Atenare åker till Syros några dagar på Semester, det är så lätt att ta sig dit!
Vi blev liksom du/ni helt störtförälskade i den osannolikt vackra staden Ermoupolis och vart efter dagarna gick under vår första resa dit 2014 upptäckte vi att hela ön passar oss perfekt. Vi kom hem där ifrån i går och detta var vår femte resa till Syros. Trodde aldrig att jag skulle bli så förtjust och "slå rot" på det sätt vi gjort på en ö. Längtar redan till nästa resa dit

/Faestis
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-08-13, 09:34
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Sommarens planer

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Vill också tacka för bra info om Paros dit jag ska om bara ca.20 dagar...ska bo i Naoussa dock, men jag är förberedd på alla turister där, jag kommer ta en tur till Logaras under min vistelse där verkar så mysigt.
Kom ihåg att mina upplevelser är högst personliga och stämmer inte med majoriteteten. Då hade inte Naoussa varit fullt och Logaras mycket färre på turister . Naoussa är otroligt mysigt och förmodligen mindre befolkat nu senare på sommaren.

Ha en fantastiskt semester!

/Ofelia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-08-13, 18:12
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Sommarens planer

Tack Ofelia....det kommer jag nog få
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-08-13, 18:38
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Sommarens planer

Härlig resa och jag kan verkligen hålla med om era upplevelser av Syros och Antiparos.

Syros var för vår familj en ny upplevelse förra året. Vi bodde i Ermoupolis och tog buss/hyrbil ut till stränderna. Fantastisk stad men ön i övrigt är inte vackrare eller mer spännande än många andra cycladiska öar.

Antiparos är mitt Home-Away-From-Home! 32 året i rad i år och nu i slutet av månaden bär det av igen, 3:dje gången i år !

På Antiparos dominerar skandinavierna från mitten av juni till mitten av juli. Mycket barnfamiljer med tonårsbarn, varav många av ungarna har varit där varje år sedan spädbarnsstadiet!

Huvudgatan är välbesökt framför allt runt 20-23 då det ska drickas fördrink, äta, shoppa, dricka drink efter maten och köpas glass!
Senare på kvällen blir det glesare på gatan och nöjeslivet flyttas högre upp i byn mot torget och alla de barer som finna där.

I slutet av juli åker de flesta skandinavierna hem och ger plats åt semestrande italienare men framför allt Greker. Antiparos har de senast åren blivit ett riktigt posh ställe för fastlandsgrekerna, de som forfarande har jobb och råd med extravagant semesterliv.
De kommer i horder och fyller ön till sista tavernastol. En hel del ställen har också öppnats upp längs östkusten. Beachbarer som bjuder musik och party till solen går upp.
Jag undviker själv denna period men åker gärna när jag vet att lugnet har återvänt :-)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT