Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > BoCinas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-12-28, 22:26
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Mellandagarna

Så har julen passerat. Det har varit lugnt både hos oss och i Plakias. Det kändes som om det var mer stängt och lågmält i år än förra året. Flera supermarkets var stängda både juldagen och annandagen.

Vi som hela tiden jämför vädret med förra året, tycker att det är fantastiskt. Inte en regndroppe senaste veckan, runt 20 gr och mycket sol, ingen vind. Nu har vi förstått att årets, i vårt tycke fina väder, är normalt och att förra årets regn, hagel och stormar bara inträffar vart 10:e år eller så. Vilken "tur" att vi började med det "sämsta" vädret, allt annat blir då bara bättre

Annandagen ägades till viss del åt den årliga träffen, minglet, i den "engelska kolonin" som de har i vandrarhemmet. Det är öppet hus några timmar mitt på dagen med lite småplock och vin m m samt tillfälle att träffas och "chatta" live med många av dem som bor här permanent. Vi är redan, 2:a året, kända bland många av dem. Mestadels Boscos förtjänst - ingen kommer ihåg Cina eller mig, men Bosco, han kommer de ihåg

I år var det en strålande dag med klarblå himmel, vindstilla och drygt 20 gr! Knöt kontakt med mannen som driver vandrarhemmet och också är duktig på att snickra. Vi behöver några bokhyllor och han kunde hjälpa oss med dem.

Igår, söndag 3:e dag jul, bjöd vi in våra grannar från Bremen på lite vin och tilltugg på vår takterass. De är verkligen trevliga och vi uppskattar varandras sällskap. Vi satt ute medan solen gick ned och sedan blev det husesyn i deras hus (all inredning specialbeställd) och en öl på deras terass. Fascinerande och härligt med nya kontakter över lands- och språkgränser. Så lika vi ändå är oavsett land och språk, samtidigt som vi har våra nationella särdrag.

Dagen började med ett besök hos en lokal tandläkare för modern som bet av en framtand på den goda, men sega/hårda, kanten på bagarens bröd häromdagen. Mycket trevlig ung kvinna som konstaterade att det behövs ganska mycket arbete för att fixa till. En vecka för att förbereda rotkanal, en vecka för fixa skruv osv. Det får vara tills hon kommer hem igen. Fast för ett ögonblick lekte hon med tanken att använda tanden som ursäkt för att stanna och ordna allt här Trots både en udersökning och en röntgenbild, ville hon inte ha betalt! Tänk att mänskligheten ändå är i grunden så god!!

Så var det nu dags att åka till Chania Airport och hämta upp brodern och hans fru. Jag tycker faktiskt det är riktigt att köra bil här. Vägana är i stort sett bra, kurviga, backiga men kul Ca 30 min till Rethymno och ytterligare 60 min till flygplatsen. Fast då "låg jag i". Anlände samtidigt som deras plan från Aten landade. Glöm allt ni hört om sölig bagagehantering. Det gäller inte när det handlar om inrikesflygen verkar det som. När de första passagerarna kommer in i hallen så är oftast bageget redan på G på bandet! Det har vi upplevt flera gånger. Tyvärr fick de åka hela vägen till Plakias i mörker men å andra sidan så blir det desto större överaskning när de vaknar imorgon bitti

Firade deras ankomst med en Ouzu och massa småplock (Meze). Planerade lite för hur vi på bästa sätt skall ge dem en inblick/överblick över Grekland/Kreta/Rethymno/Plakias de fyra dagar de är här. Ja, ni hör ju själva, det blir inte lätt men vi tror att vi lyckats få ihop ett "lagom" program.

Nu i säng för att vara pigg och alert i morgon.

Kalinichta

BoCina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-12-28, 22:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mellandagarna

Kul att läsa rapporterna....Härligt också att vädret är så bra.
...men åker man till Kreta för 4 dagar????

Ha fina dagar tillsammans!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-12-29, 17:12
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 290
Standard Sv: Mellandagarna

Kul läsning och ett vinterväder som är helt i min smak, och annorlunda än våra 0 +/- 5 grader här i Skåne just nu.

Mats
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-12-29, 22:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mellandagarna

Vilket fantastiskt väder ni har!

Och det låter som underbara dagar, jag börjar mer och mer förstå poängen med att ha nåt eget i Grekland
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-12-29, 23:03
bocina bocina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna / Plakias
Inlägg: 212
Standard Sv: Mellandagarna

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

...men åker man till Kreta för 4 dagar????

Lissi
Tja, visst är det egentligen för lite, men du vet julhelgerna och.... Dina barn - mina barn - min släkt - din släkt, och sen arbetsgivare som lägger begränsningar på hur många semesterdagar man får

Det blir att fördela tillgänglig ledighet så alla blir någotsånär tillfredsställda.


Mest är nu tanken att vi alla får några dagar tillsammans långt från snö och kyla där hemma, och samtidigt introducera dem på Kreta, i omgivningarna och den grekiska maten. Kanske de så småningom åker ner på egen hand och kan det vara skönt att vara lite orienterad.

De tar nu också modern med sig hem så att hustrun och jag får en "egen" vecka tillsammans innan mitt jobb kallar.

BoCina
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-12-29, 23:09
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Mellandagarna

JA hellre Kreta 4 dagar än inga alls!!!

Jag bokade ju resa i höstas till Tinos, fast det blev väl kort såg jag när allt var betalt...Jag hade skrivit fel datum på hemresan så när biljetten var utskriven så var det hem med vändande plan! 35 min i Grekland var VÄL kort..fast det gick ju att avboka tack och lov

Lissi - sjuk av Greklängtan som alltid denna tid på året!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT