Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2019-09-02, 23:23
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Vilka öar vill ni INTE besöka.

Jag har Funderat lite om det här med öar.
Så, vilka öar vill ni inte besöka eller se igen??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2019-09-03, 00:15
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Jag vet..men återkommer imorgon
/ Kajja
Svara med citat
  #3  
Gammal 2019-09-03, 07:57
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Det är en mycket bra fråga men mycket svår att besvara eftersom frågan innehåller flera olika dimensioner. Men generellt och för min egen del gäller följande: jag har besökt nästan 70 öar och jag vill inte återvända till de allra flesta öarna även fast jag tycker om alla öar. Anledningen till att inte återvända är att det finns så mycket vackert kvar att se och upptäcka men tiden räcker tyvärr inte till. Dessutom är jag mycket nyfiken, vill se nya platser, träffa nya människor och uppleva nya äventyr. Att återvända till samma ö, bo på samma plats (helst i samma rum), äta på samma restaurang och träffa samma människor är inget för mig. En ö måste vara alldeles för speciell för att jag skall återbesöka, t ex spännande terräng och omgivningar för långa och tidskrävande vandringar samt framförallt mycket fina stränder, och då menar jag STRÄNDER, inte en stenig och ogästvänlig liten bukt där det är en plåga att röra sig runt omkring och gå ner i vatten. Naturligtvis, inga solstolar och parasoller. Finns det historiska platser och en spännande historia i det förflutna, då är det pluspoäng.
Det finns dock tre öar som jag fått avsmak, åker aldrig tillbaka dit oavsett omständigheterna: Santorini, Mykonos och Koufonissi. Jag tar hellre omvägar och undviker de två förstnämnda öarna som ju har strategiska utrikesflygplatser.
Men snart är det dags igen (nu på lördag), ser framme emot nya äventyr och spännande öar, bl a Kythera, Antikythera, Elafonisos och Gavdos.

Senast redigerad av RobEri den 2019-09-03 klockan 08:56.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2019-09-03, 09:30
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

RobEri, har du återvänt till nån
av alla öarna du har besökt?

Jag trooor.. inte att jag vill återvända till Kos och Rhodos. Bara en magkänsla och den styr mig i mångt o mycket.
Men viftar någon med bjudbiljetter framför
min näsa så kommer jag inte att säja nej
/ Kajja
Svara med citat
  #5  
Gammal 2019-09-03, 12:59
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
RobEri, har du återvänt till nån
av alla öarna du har besökt?
Javisst, jag har ju mina älsklingsöar, kanske 5-7 st. Och så har jag återvänt till vissa öar för vidare transport till andra öar, t ex Rhodos, en ö som jag annars inte återbesöker fast Rhodos är mycket trevlig, men lite för stor för min smak (föredrar mindre öar). Men jag skulle aldrig återvända till Mykonos (första besök 1978) och Santorini (första besök 1978) för vidare transport till andra öar, då tar jag en annan väg, hur besvärligt det än kan vara.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2019-09-03, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag har Funderat lite om det här med öar.
Så, vilka öar vill ni inte besöka eller se igen??
Jag har varit på 65 öar, och jag skulle vilja påstå att majoriteten av dem vill jag inte återvända till. Men det beror på vem som reser: jag som privatperson eller jag som Kalimera. Reser jag i jobbet måste jag återvända till öar som mitt privata jag inte skulle återvända till.

Återkommer i ämnet, som är mycket intressant.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2019-09-03, 20:55
Faestis Faestis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 359
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Jag undviker att återkomma till Delos, Santorini och Mykonos.

//Faestis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2019-09-04, 00:47
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Jag har besökt 20 öar i Grekland, och flertalet av dem har jag också bott på en vecka eller mera.

Av dem är det fyra som jag mer eller mindre konstant längtar tillbaka till. Det är Egina, Karpathos, Leros och Tilos.

Bland samma 20 öar finns några få som jag känner att jag absolut inte skulle välja att resa till om jag inte blir bjuden. Det är Santorini (endast för transfer till andra öar), Rhodos (också endast transfer) och Korfu.

Då återstår 13 av de 20 öarna som jag varit på. Min inställning till dem skulle man kunna kalla "ljummen". Har ingen direkt aversion mot dem, men känner inte heller någon längtan tillbaka till dem. Och varför då offra pengar på att resa dit om jag har fyra öar som jag längtar tillbaka till och dessutom några ytterligare som jag aldrig varit på men är nyfiken på.

Kreta, som jag varit på, är ett specialfall. Norra kusten går bort för mig eftersom det känns för stort, för livligt och med för mycket turistorter för min smak. Däremot finns ställen på Kretas sydkust som verkar intressant.

Bland alla de öar som då återstår som jag aldrig varit på är det väl ett fåtal som jag, utifrån vad jag har läst om dem, INTE vill åka till. Några sådana exempel är Mykonos och Kos. Men de flesta övriga, och det är ju ganska många! , är det ju ganska svårt att säga att jag INTE vill åka till. Och .....

..... skulle jag bli bjuden på rubbet, ja då finns det nog inte något ställe i Grekland som jag skulle tacka nej till.

Masse
Svara med citat
  #9  
Gammal 2019-09-04, 11:11
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Jag har Funderat lite om det här med öar.
Så, vilka öar vill ni inte besöka eller se igen??
Och själv då???
Svara med citat
  #10  
Gammal 2019-09-04, 11:33
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Spontant: Rhodos,Mykonos,Joniska öarna,Karpathos.
Och inte Paros igen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2019-09-04, 12:45
Carle Carle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 572
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Santorini lockar inte att besöka igen pga allt folk, samtidigt skulle jag gärna visa huvudstaden för en förstagångsbesökare med den Vykortslika utsikten.


Rhodos undviker jag gärna. Samma med Corfu och Mykonos. För gammal för Ios men satan vad skoj det var på 90 talet. Men kanske annan tid på året


En ö jag vekligen gillar är faktiskt Lefkas. Bra mat och kvällsliv. Trevligt bemötande. Skulle gärna åka dit en gång per år. Även Kefalonia lockar igen. Kreta undviker jag Chaniaområdet under högsäsong, men älskar Rethymnions kust. Lesbos skulle jag gärna besöka igen


Den dag jag båtluffar igen lockar Sifnos o Milos igen. Har tyvärr inte besökt Serifos
Svara med citat
  #12  
Gammal 2019-09-04, 13:36
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Santorini:
Jeg trodde jeg aldri skulle tilbake til Santorini etter vi var der tre dager i høysesong. Bodde i Fira.
Alt for mye folk, trafikk, støy... og så dyrt.
I ettertid har vi gitt Santorini en sjanse til siden den ligger godt til når det gjelder både fly og båter, så nå har vi vært der flere ganger utenom høysesong og bodd i Kamari.
Om vi vil ha litt mer liv, er det bare å ta en liten busstur opp til Fira, som er helt OK utenom høysesong.
Santorini er "inne i varmen" igjen for noen dager før eller etter øyhopping.

Mykonos:
Ikke har jeg vært der og ikke skal jeg dit heller.
Jeg skjønner ikke greia med å betale 2-100 ganger mer enn det skal koste bare fordi det er "fint".
Sånt idioti er jeg ikke med på å støtte.

Koufonissi:
Vi var der i år, men skjønner ikke poenget med den øya.
De har ingenting å by på.
Ikke er det noe spesielt å se på, og ikke er det bra strender.
Restauranter og barer som krampaktig prøver å være "internasjonale" (heller italienske), med fancy designerskilt, fancy navn, fancy menyer og et prisnivå som ligger over normalen. Noen steder er rene "ripoff" for å bruke et engelsk uttrykk. Joda, vi fant noen mer genuine steder, men man må lete litt.
Beklager, Koufonissi, men hva pokker tror du at du er ? Mykonos light ?
Jeg lengter ikke tilbake.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2019-09-04, 13:46
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 292
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Citat:
Ursprungligen postat av Carle Visa inlägg
För gammal för Ios men satan vad skoj det var på 90 talet. Men kanske annan tid på året
Vi var en tur på Ios i begynnelsen av juli 2017, og det var mye bedre enn hva ryktet sier.
Vi valgte å bo nede i havna, Gialos, og der var det ro og fred også på kveldene.
Bystranda var helt OK, og man hadde alt man trengte rett i nærheten.
Det er mer liv i Chora og på Mylopotas Beach om man vil ha det, så jeg tror det har mye å si hvor man velger å bo og når man drar.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2019-09-04, 14:11
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Santorini: Jag bara vägrade att åka dit ända tills jag ändrade mig 2004.På rekommendation,bodde vi på Honeymoon Beach Hotel i Perivolos och sedan dess är jag fast!
Jag håller med om att Fira är superjobbigt med allt folk och tingeltangel,men vi har varit där i lågsäsong också och då är det underbart.
På Santorini finns SÅ mycket att se och upptäcka och vi hittar något nytt varje gång
Räknade ut att vi har varit på Santorini ca 20 gånger!
Ett år firade vi Påsken med Honeymoon-familjen och det var alldeles underbar
Svara med citat
  #15  
Gammal 2019-09-04, 15:04
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Citat:
Ursprungligen postat av El Gringo Visa inlägg
Beklager, Koufonissi, men hva pokker tror du at du er ? Mykonos light ?
Koufonissi= Mikromykonos
När vi var där för länge länge sedan (ett par gånger) med 3 små barn tyckte vi mycket om ön. Enkelt, lugnt och trevligt, inga skandinaver alls, några italienare och fransmän. Prisnivån var densamma som på grannöarna. När vi återvände långt senare, och då utan våra barn som hade blivit vuxna, tyckte vi inte längre om, det såg väldigt konstgjort ut. Förändringen var så omfattande efter "bara" ett par decennier att vi fick avsmak. Vi vantrivdes och lämnade ön så fort som möjligt (hade planerat stanna en hel vecka).
Svara med citat
  #16  
Gammal 2019-09-04, 15:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Spetses och Meganisi är två öar jag inte skulle återkomma till vare sig på jobb eller privat.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2019-09-04, 18:36
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Patmos, Nisyros och Rhodos längtar jag inte efter.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2019-09-04, 21:24
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Av de ca 40 öar jag har besökt är det ett par jag helst skulle undvika att återvända till.

1. Santorini. jag kan inte få en bra känsla där även om jag besökt den säkert 10 gånger.

2. Leros en gång - aldrig mer.

3. Korfu: nä, inte min kopp te.

/Ofelia
Svara med citat
  #19  
Gammal 2019-09-04, 21:35
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Känns som Santorini leder i bottenlistan!
Har själv inte varit där men för mig räcker det att se alla fina bilder därifrån.
Att åka dit och trängas är icke aktuellt.
/ Kajja
Svara med citat
  #20  
Gammal 2019-09-04, 23:12
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Vilka öar vill ni INTE besöka.

Agistri, Egina (Agia Marina) och Thassos är inga öar jag längtar tillbaka till.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT