Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Vandra

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-15, 12:29
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Vilka kängor/skor passar bäst?

Ni som vandrar på Kreta, vad har ni på fötterna? Märkte då jag gjorde en kortare vandring i Loutro att det hade varit bäst med kängor!
Jag vill kunna köpa ett par bra kängor som ska användas här hemma och i värmen på Kreta ; ). Är "ny" i detta område, så goda råd tages tacksamt emot!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-15, 15:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Vilka kängor/skor passar bäst?

Citat:
Ursprungligen postat av Ayelet Visa inlägg
Ni som vandrar på Kreta, vad har ni på fötterna? Märkte då jag gjorde en kortare vandring i Loutro att det hade varit bäst med kängor!
Jag vill kunna köpa ett par bra kängor som ska användas här hemma och i värmen på Kreta ; ). Är "ny" i detta område, så goda råd tages tacksamt emot!!!
Jag har vandrat mycket i Grekland, och aldrig haft behov av vandringskängor. Jag tycker att det går lika bra med vanliga "gympaskor". På Kreta har jag vandrat i många raviner utan problem.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-15, 20:48
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vilka kängor/skor passar bäst?

Hej
Jag och min fru har vandring på Kreta som jobb. Vi vandrar över 150 dagar per år och i de flesta miljöer.
På 80% av alla vandringar har vi kängor det är för oss det bekvämaste/säkraste även om vi ser en del med gymnastikskor.
Av 100 fotproblem (vrickningar, stukningar, vassa saker som skär) så är det max 2 som har kängor resten olika gymnastikskor/sandaler.
Vandringssandaler är det en del som använder i Samaria och det kan gå förvånadsvärt bra eftersom sulan oftast är bra.

Vi vandrar med Meindl Island med Vibram sula. Men det finns många bra kängor beroende på fotens form. Vi har Goretex men det behövs ej annat än på vintern.

PS. det finns många erfarena vandrare som klarar att använda gymnastikskor och vandringssandaler men då skall man ha vältränade starka vrister och ben.

Olle inne på 8:e paret kängor på Kreta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-16, 08:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilka kängor/skor passar bäst?

Vid riktigt långa vandringar är bra kängor och speciella sockar klart det bästa som fysimera skriver. I Grekland har jag vandrat i stabila sandaler eller gymnastikskor mend då pratar vi om vandringar på några km eller en mil inte mycket länge längre. I fjällen härhemma är ju läget ett annat.

Den enda erfarenheten av längre vandringar som jag har från ett annat klimat är Amazonas och då hade jag väl ingågna gore-tex kängor. Kompisen hade läder och de möglade efter tre dagar. Nu går Amzonas kanske inte att jämföra med Grekland men det kändes skönt att fötter och vrister var väl skyddade om misstaget att trampa på en orm eller en av de jättegetingar som finns där skulle ske.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-16, 08:38
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Vilka kängor/skor passar bäst?

På Kreta kan man trampa även med sandaler på de ormar son finns men som är ofarliga.
Vintertid kan ju kängor mögla men om man sköter dom ordentligt så går det helt utan problem.
Vi använder ullsockor även när det är 35 grader varm det är det som ventilerar bäst tycker vi.Coolmax och annat tycker vi ej kan mätas med ett par vandringsstrumpor med min 70-80% ull.
Viktigt att ta ur sulorna på kvällen så all fukt torkar ordentligt.

Olle nu på väg ut med kängor på fötterna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-16, 09:36
Ayelet Ayelet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 239
Standard Sv: Vilka kängor/skor passar bäst?

Stort TACK alla för era svar! Jag provade ett par Meindl häromdagen, men tyckte att de skavde pga att de var så höga! Affärsinnehavaren sa att man vänjer sig men det undrar jag? Bortsett från det så var kängorna så lätta och sköna!
Vi har många Pilgrimsleder här där jag bor och jag har börjat gå en del på dem, men känner att jag behöver kängor pga alla rötter och stenar och en lättvrickad fot!
Härligt jobb du har Olle!
Själv hade jag en Yogavandring (är yogalärare) igår em/kväll bland blommande vilda körsbärsträd, gullvivor och förgätmigej i Arns rike, det var härligt!
Tack så länge, har säkert mer frågor ang vandring på Kreta!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-26, 14:11
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 731
Standard Sv: Vilka kängor/skor passar bäst?

Hvis man ikke går med tung sekk er spesielt høye støvler ikke nødvendig. God ankelbeskyttelse er allikevel et must for noen seriøs vandring. Ikke tro på de som vil selge deg støvler som føles ukomfortable. En moderne støvel skal føles riktig med en gang den kommer på foten, du vender deg ikke til dårlig passform. Det er støvelen som skal tilpasses til dine ben, ikke omvendt.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-06-14, 22:49
Ninette Ninette är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Andenes, Norge
Inlägg: 84
Standard Sv: Vilka kängor/skor passar bäst?

Jeg har vandret mye på Kreta, også i området rundt Loutro.

Det som er spesielt med landskapet på Kreta, i motsetning til Norge, er at det er hardt underlag med utrolig mye stein, og ofte skarpe steiner.

Det viktigste, synes jeg, er å ha stabile sko med stiv såle. Det kan fort bli vamt med tradisjonelle fjellsko med høyt skaft, jeg briker derfor lave sko uten goretex - Scarpa Zen.

Skal du på tur bare en enkelt dag, for eksempel i Samariakløften, duger joggesko fint. Skal du derimot vandre over flere dager, velg da en stødig sko med såle som beskrevet over.

Uansett hvilken sko du velger, gå inn skoen hjemme før du tar den i bruk på vandringer på Kreta. Det er lett å få gnagsår i varmen - noe som fort kan ødelegge en fin tur.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT