Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2014-06-15, 23:38
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
På Lesvos vägdes handbagaget med den inchekade väskan. Även min lilla ryggsäck trots lätt resväska. De som hade mer fick betala för övervikt. Eva
Det opplevde vi på Lesvos allerede i 2011! Min venninne og jeg var ikke klar over at håndbagasjen og skulle med i de 20 kg pr pers
Vi kom fra det uten ekstra kostnad, totalvekten var 39.9kg for oss to!
- de godtok samlet vekt for reiseselskapet, hvis ikke hadde det blitt endel å betale for min venninne
Svara med citat
  #22  
Gammal 2014-06-16, 00:31
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

På Rhodos väger dom alltid handbagaget tillsammans med incheckad väska. På senaste resan så hade jag 3 kg övervikt, det kostade 24€ :-(, men det var ändå billigare än att kasta redan inköpta flaskor ;-). I år har jag köpt till 5 kg på hemresan, det kostade mig 150 kr (för säkerhets skull)

Irene
Svara med citat
  #23  
Gammal 2014-06-16, 11:58
Lisen48s avatar
Lisen48 Lisen48 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 14
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Kan nog vara bra att kolla biljetten innan om hur mycket bagage du får ta med, SAS Charter tillåter 20 kg incheckat och 5 kg handbagage.

På reguljär flygningar med SAS har du från 23 kg + handbagage på en ekonomibiljett och mer på andra biljettklasser.

Jag jobbar själv på ett flygbolag och det kan bli dyrt om de kollar vikten så min rekommendation är att alltid kolla innan hur mycket man får ta med om man vill slippa övervikt. Eller så chansar man men då får man vara beredd att betala om de kollar.



Citat:
Ursprungligen postat av pawik Visa inlägg
Har tagit detta citat från Mikkes Karpathostråd.



Jag blev själv som en fågelholk idag när jag åkte hem från Kos med Fritidsresor (TUI). Våra resväskor vägde tillsammans 34 kg. 4 kg övervikt!! 32€ avgift. Det var ingen övervikt för ungefär samma vikt vid nedresan från Landvetter för två veckor sedan.
Jag försökte få svar på anledningen till att det kan bedömas olika på olika ställen. Jag fick en mycket undflyende undanglidning från representant från Fritidsresor om att vågar kan väga olika...

På friitidsresor.se/bagage står det att man har 20 kg per person varav 5 kg handbagage. Detta var en fullständig nyhet för mig och inget som jag tycker Fritidsresor direkt tryckt på. Det står i deras bestämmelser visst men jag har också för mig att man tidigare haft 20 kg bagage plus handbagage som på reguljärflygen.

Hemma ser jag nu att Apollo och Ving har samma regler som Fritidsresor.

/pawik
Svara med citat
  #24  
Gammal 2014-06-16, 16:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
På Rhodos väger dom alltid handbagaget tillsammans med incheckad väska. På senaste resan så hade jag 3 kg övervikt, det kostade 24€ :-(, men det var ändå billigare än att kasta redan inköpta flaskor ;-). I år har jag köpt till 5 kg på hemresan, det kostade mig 150 kr (för säkerhets skull)

Irene
Vi reiste til/fra Rhodos med RyanAir i mai, hadde ingen innsjekket bagasje, kun handbagasje (+ en taxfreepose med hjem)
Bagasjen ble ikke "målt eller veid" hverken ved ut- eller hjemreisen!
D e t overrasket oss, m e n vi går ikke i "fella" ( om det var det)
- skal ikke ha 1 eneste cm for stor, eller 1 gram for tung, bagasje neste gang heller
Svara med citat
  #25  
Gammal 2014-06-23, 10:21
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Enda gången jag varit med om vägning och mätning av handbagage var med Ryan (undviker dem normalt sett).

Men, varför släpa runt med så mycket bagage? Vi klarar oss galant med 5 kilo i ryggan och inget mer, för 10-11 dagar. Har man semester så har man, inget kånkande.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2014-06-23, 11:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Ja ibland undrar man vad folk har med sig för en vecka..ett par som flög med oss från Kalmar till Rhodos hade 51 kg med sig! de vägde in före oss. Jättejättestora trunkar. De var med på samma plan hem så de skulle inte bosätta sig ..Det kändes befriande med 2 väskor i handbagagestorlek. Fast de vägde 7 kg så de fick checkas in. Thomas Cook tillåter bara 5 kg.Så hade jag ändå oanvända kläder med hem + oanvänd hårfön då det fanns på rummet i en kartong i garderoben. Men nu tog jag honung med hem och det fanns plats för inköpt tunika, halsband och handgjorda tvålar i mängd.

Lissi
Svara med citat
  #27  
Gammal 2014-06-23, 11:37
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja ibland undrar man vad folk har med sig för en vecka..ett par som flög med oss från Kalmar till Rhodos hade 51 kg med sig! de vägde in före oss. Jättejättestora trunkar. De var med på samma plan hem så de skulle inte bosätta sig ..Det kändes befriande med 2 väskor i handbagagestorlek. Fast de vägde 7 kg så de fick checkas in. Thomas Cook tillåter bara 5 kg.Så hade jag ändå oanvända kläder med hem + oanvänd hårfön då det fanns på rummet i en kartong i garderoben. Men nu tog jag honung med hem och det fanns plats för inköpt tunika, halsband och handgjorda tvålar i mängd.

Lissi

Det har vi undrat också. Och vi har ändå olivolja, rödlök konstverk m.m. med oss hem. Kläder har vi minimerat, men utökat med många tekniska prylar och sladdar. Blir ändå bara 10 + 10 kilo (högst) samt handbagage för 4 veckor. Senast skrattade Nikoleta på Tinos över vårt bagage.
Birgitta.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2014-06-23, 14:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Jag är lite fåfäng så det slinker alltid ner lite fina linnen och några klänningar och kjolar i väskan. Några böcker får också alltid följa med. Så fem kilo för en vecka går ej speciellt inte när det som shoppats ska med hem. Tolv kg vägde min resväska och min lilla ryggsäck när jag åkte hem efter en veckan vistelse på Lesvos då lämnade jag kvar alla böcker där nere. Hade behövt mer varma kläder under den resan.

Eva
Svara med citat
  #29  
Gammal 2014-06-23, 20:03
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Inte skulle jag klara mig med endast handbagage. Laddare av olika slag, hårfön, skor, badskor, solkrämer, toalettsaker, böcker och naturligtvis lite snyggare kläder för kvällens middagar.
Vill definitivt inte gå i shorts till kvällstavernan. Regnställ också att använda som vindställ när man åker vespa.
Sedan strandbadlakan, en liten kylväska och kylväska till vattenflaskan.
Ändå så tvättar jag upp lite linnen under två veckor, vill inte ha smutsiga kläder. Men man kanske kan lämna kläder till tvätt också.

Det är väl tur att man får göra som man vill, utan att någon ska bry sig om man har resväska eller inte.

Carina
Svara med citat
  #30  
Gammal 2014-06-24, 10:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 680
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Numera kan du inte ens räkna med att få ta med dig handbagaget in i kabinen, om du flyger med RA. OM det inte finns plats, åker det på bandet. Gratis visserligen, men man kan ju ha ömtåliga saker i handbagaget, som man inte vill att det ska hamna på bandet. H
Svara med citat
  #31  
Gammal 2014-06-24, 10:23
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard 8kg +2kg Sv: Bagagevarning. Övervikt

En undran är ju hur mycket mer charterkärrorna väger generellt sett när befolkningen i snitt blir tyngre också.

Det är ju en fördel att planen får luft under vingarna

Jag brukar ha ca.8kg baggage för en veckas till tio dagars resa.

Dock två kg tyngre hem med lite godsaker från taxfree
Svara med citat
  #32  
Gammal 2014-06-24, 12:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Inte skulle jag klara mig med endast handbagage. Laddare av olika slag, hårfön, skor, badskor, solkrämer, toalettsaker, böcker och naturligtvis lite snyggare kläder för kvällens middagar.
Vill definitivt inte gå i shorts till kvällstavernan.

Det är väl tur att man får göra som man vill, utan att någon ska bry sig om man har resväska eller inte.

Carina
Grekerna brukar skämta om illa klädda turister som kommer till tavernan i strandshorts och fula linnen. Själva klär de gärna upp sig när de går ut och äter men jag undrar om det verkligen alltid gäller den yngre generationen. På Blue Fox dök det upp ett par med mer eller mindre trendiga kamoueflagebyxor med kort linne för henne och sladdrigt längre för honom. Vilket fick en grek att utbrista, sen paret gått, att det var de sämst klädda greker jag sett.

Eva
Svara med citat
  #33  
Gammal 2014-06-24, 13:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Inte skulle jag klara mig med endast handbagage. Laddare av olika slag, hårfön, skor, badskor, solkrämer, toalettsaker, böcker och naturligtvis lite snyggare kläder för kvällens middagar.
Vill definitivt inte gå i shorts till kvällstavernan. Regnställ också att använda som vindställ när man åker vespa.
Sedan strandbadlakan, en liten kylväska och kylväska till vattenflaskan.
Ändå så tvättar jag upp lite linnen under två veckor, vill inte ha smutsiga kläder. Men man kanske kan lämna kläder till tvätt också.

Det är väl tur att man får göra som man vill, utan att någon ska bry sig om man har resväska eller inte.

Carina
Instämmer med dig angående klädombyte till kvällssittningar på tavernor, jag vill också vara fräsch och inte gå ut i shorts jag använt tex under mina vandringar.. ..byter även skor också till kvällen!
Lite extra tunnare kläder tar ju inte någon större plats heller!
Som Eva skrev att greker ofta klär upp sig när de går ut och äter middag tycker jag är ett bra exempel att följa!!

Men tur att ALLA får göra precis som de vill!!..

Min incheckade väska brukar väga runt 13 kg och sen har jag även en bag eller liten rygga som handbagage, finfint!!

Sunny
Svara med citat
  #34  
Gammal 2014-06-24, 15:56
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Har alldrig varit med om vägning av handbaggaget nånstans,

Vi åker alltid reguljärt och brukar ju ha de vanliga 23 + 8 kilona var, våra resväskor brukar väga runt 10 kilo var ut och handbaggagen kanske runt 5 för sambon o närmare 7 för mig då jag har dator med också. (packar alltid ett ombyte minst + badkläder o handduk i handbaggaet, lätt hänt en väska hamnar på avvägar speciellt som billiga biljetter sällan är nonstop)

Vi investerade för några år sedan i en handhållen digital baggagevåg vilken är perfekt för att planera våra inköp när vi är på plats, senast hem från Kreta hade vi ca 25 kilo mer vikt på hemvägen; vin, honung olja med mera med oss, vi kunde maxa vikten nästan på kilot när tack vare vågen samt packa om lite kläder till handbaggaet 22,6 resp 23,1 hammnade vikten på på hemvägen vid invägningen

En sak jag funderar på dock, brukar de vara petiga med måtten på handbagget?, har inte varit med om det men tänker främst på Aegean nu när de kör utan inkluderat baggage på en del biljetter har de börjat köra på som Ryan o Easyjet? (de senare är grymt petiga med storleken)

Senast redigerad av Mahava den 2014-06-24 klockan 16:04.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2014-06-24, 21:14
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: 8kg +2kg Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av Ante Visa inlägg
En undran är ju hur mycket mer charterkärrorna väger generellt sett när befolkningen i snitt blir tyngre också.

Det är ju en fördel att planen får luft under vingarna

Jag brukar ha ca.8kg baggage för en veckas till tio dagars resa.

Dock två kg tyngre hem med lite godsaker från taxfree
Om man nu får ha 23kg incheckat(reguljärt med SAS) , vad är problemet om man ligger nära gränsen ? Vi reser med väskor som har hjul ! Den halvtimmen man kan tjäna vid bagagebandet om man bara reser med "handbagage" a la 7Kg , är för oss försumbar.
Det är klart att man kan hinna med transfer om man slipper vänta på incheckat bagage. Men då är väl planeringen lite väl tajt ?

Är man som vi ute i Ö-Världen 2-3 veckor varje gång ,då vill man ha lite klädombyte utan att behöva tvätta var o vareviga dag, vi är där för att slippa " hemtjänsten" ock slippa tvätt o dyligt ! Att dra ner 2-3 veckor med bagagevikt under 10 kg är för oss främmande !!!

Vi tror att här är några som har som "sport" att resa så tajt som de går ?
Hoppas att dom trivas med det !

/ Tom som minskat 15 kg kroppsvikt sen Januari / 2014 men till viken nytta vid incheck ?

Senast redigerad av Tom den 2014-06-24 klockan 21:58.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2014-06-25, 06:01
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 740
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Att vi försöker ha så lite vikt som möjligt samt praktisk rygga/väska är att vi öluffar. Man ska gå på och av färjor ett antal gånger, vandra med dessa till boende o s v. Och det är Arne som får bära min väska.
Så det är av praktiska orsaker och det innebär att vi lämnar in kläder för tvätt minst en gång och att vi tar med oss kläder som vi tänkt kasta. Ett antal låneböcker ligger i lappen och detta minskar vikten.
Men (makens) sladdar och skarvsladdar tar plats,,,,
Birgitta.
Svara med citat
  #37  
Gammal 2014-06-25, 12:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

...och jag har både flera ombyten halvlånga byxor och shorts, linnen och tunikor och klänningar. Tunna skrynkelfria sådana. + strandlakan tunt samt bikinis och snyggsandaler. Går varken smutsig eller skrynklig Böcker får också plats. För mig är det absolut ingen tävling, jag avskyr bara att släpa på stora väskor och tycker det är skönt att bara ha med sånt jag garanterat använder! Jag är jätteglad att mina semesterbehov ryms i denna....och väskan har ett extra blixtlås och kan göras lite högre vid behov.



Lissi
Svara med citat
  #38  
Gammal 2014-06-25, 13:15
Marie_W Marie_W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Inlägg: 249
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Oj!! Vad duktiga ni är på att packa Jag kan aldrig välja bort...men i år ska det bli ändring!! Har redan lagt fram det jag vill ha med på resan nu på söndag, och nu SKA jag plocka bort kläder!! Faktiskt lite lättare att välja bort när man ser allt "onödigt"...som kan vara "bra att ha" som ligger här i högarna
Marie
Svara med citat
  #39  
Gammal 2014-06-25, 17:20
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Att vi försöker ha så lite vikt som möjligt samt praktisk rygga/väska är att vi öluffar. Man ska gå på och av färjor ett antal gånger, vandra med dessa till boende o s v.
Vi öluffar också.
Men med en bra ryggsäck, rätt påtagen och injusterad för att passa den egna kroppen, spelar det för mig ingen roll om det är 5 eller 15 kg i den.

/kimmen
Svara med citat
  #40  
Gammal 2014-07-12, 18:00
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Bagagevarning. Övervikt

Citat:
Ursprungligen postat av IRSA Visa inlägg
På Rhodos väger dom alltid handbagaget tillsammans med incheckad väska.
Irene
Måste bara tala om att dom tydligen slutat med detta på Diagoras. I söndags behövde vi inte lägga upp handbagaget på vågen

Irene
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT