Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-03-26, 20:49
Martina E Martina E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Borås
Inlägg: 60
Standard Liten ö nära Athen att börja med

Vi är två familjer som åker till Athen i mitten av juni och är framme på flygplatsen på förmiddagen en söndag. Tanken är att börja med en lugn ö i två/tre nätter för att sen avsluta på Naxos och Paros.
Eftersom vi kommer fram på förmiddagen funderar vi på var vi skall börja för att slippa vänta i Athen hela dagen och sen vara framme på första ön mitt i natten.

Vi tar gärna emot tips på öar att börja med. Ett alternativ är Kea, som verkar passa våra kriterier för de första nätterna. Hur går båtarna dit och därifrån, är det lätt att hitta rum, var skall vi bo??? Ja frågorna är hur många som helst . Som sagt så tar vi gärna emot tips på alternativa öar att börja med.
//Martina
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-04-01, 10:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Liten ö nära Athen att börja med

Citat:
Ursprungligen postat av Martina E Visa inlägg
Ett alternativ är Kea, som verkar passa våra kriterier för de första nätterna. Hur går båtarna dit och därifrån, är det lätt att hitta rum, var skall vi bo??? Ja frågorna är hur många som helst
Båtarna till Kea går från Lavrio söder om Aten. Det går buss dit från flygplatsen. Båtförbindelserna från Kea är mindre bra, tyvärr. Har ni tur går det båt till Naxos i sommar, vi får se när tidtabellerna är uppdaterade. En nackdel med Kea (den enda) är att det är svårare att fixa rum än vad det är på många andra öar. Det beror på att det inte finns så många pensionat, och att de som finns oftast är uppbokade av Atenare.

Ett annat alternativ är att åka till lilla Agistri som ligger nära Aten. Då har ni nära till Pireus när ni ska åka vidare.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-04-01, 13:32
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Liten ö nära Athen att börja med

Citat:
Ursprungligen postat av Martina E Visa inlägg
Vi är två familjer som åker till Athen i mitten av juni och är framme på flygplatsen på förmiddagen en söndag. Tanken är att börja med en lugn ö i två/tre nätter för att sen avsluta på Naxos och Paros.
Eftersom vi kommer fram på förmiddagen funderar vi på var vi skall börja för att slippa vänta i Athen hela dagen och sen vara framme på första ön mitt i natten.
//Martina
Ett förslag som jag tycker ni skall kolla på är Tinos, båtar går flera gånger om dagen från Rafina. Det går bussar från flygplatsen och det tar cirka 30 min.
Från Tinos till Naxos gick det inga båtar sommaren 2008, men Seajet kör till Paros, och därifrån tar man sig lätt till Naxos.
Ett bra boende på Tinos är Nikoleta rooms, ni kan googla på det.

Tobbe S
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-04-01, 15:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Liten ö nära Athen att börja med

Kan bara instämma med Tobbe S om Tinos. En perfekt ö att starta på och med en fin strand Ag. Fokas alldeles vid Chora. Lugnare start kan en semester inte få.

Läs flera resebrev därifrån så får ni bilder.

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-04-02, 09:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Liten ö nära Athen att börja med

Folegandros är också lugnt och skönt i juni men se upp för pingsten för då åker massor av greker dit och då kan det vara svårt att få tag på lediga rum.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-04-03, 17:00
Martina E Martina E är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2007
Ort: Borås
Inlägg: 60
Standard Sv: Liten ö nära Athen att börja med

Tack för era tips, det låter kanon..just nu lutar det nog åt Tinos. Jag läste lite om Andros också..någon som har erfarenhet av båtar dit och vidare?

//Martina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-04-03, 17:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Liten ö nära Athen att börja med

De vanliga bilfärjorna samt superferry angör Andros innan Tinos så det är samma båtar. De flying cats jag åkt med har dock inte stannat på Andros utan gått direkt Tinos-Rafina så jag misstänker att det är samma på utvägen.

Andros har vi inte varit på så jag kan inget säga om den ön.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT