Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-01-05, 19:14
Lauraleena Lauraleena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Åbo
Inlägg: 3
Standard Vilken kombination och hur länge?

Hej!

Tack för det här forumet! Jag hade haft många nyttiga tips här. Jag är ny här och jag ska försoka mitt bästa att skriva på svenska (jag är från Finland och förstår svenska bättre än jag kan prata eller skriva).

Jag har varit i Naxos och Santorini och nu hade jag planerat att åka till Milos i medio Juni. Jag tycker att det skulle vara kul att se någon andra ö också. Jag hade tänkat Sifnos, Serifos och Folegandros. Vilken ö rekommenderar ni att kombinera med Milos? Sifnos, Serifos eller Folegandros? Eller någon annan? Vår resa är i 14.-23.6.2010 (9 dagar, men 2 dagar går i färjor). Hur många dagar skulle vi fira semester i Milos och hur många till exempel i Sifnos?

Tusen tack för alla!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-01-07, 14:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Vilken kombination och hur länge?

Jag skulle ha valt Sifnos, som är en av mina favoritöar. Det är en komplett ö som har mycket att erbjuda: fina stränder, ljuvligt vatten, intressanta byar, vackert och vandringsvänligt landskap och gott om bra tavernor.

Hur länge ni ska stanna på varje ö är svårt att säga. Jag skulle ha lagt fler nätter på Sifnos än på Milos, om ni nu väljer Sifnos.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-01-07, 15:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vilken kombination och hur länge?

Jag gillar både Folegandros och Sifnos så någon av dessa blir mitt förslag. Sifnos är kanske mer komplett som Janne skriver men Folgandros har ö-världens vackraste Chora och den grekiska maten är otroligt bra där. Slår maten på alla andra öar jag besökt. Det går att se havet från tre håll och utsikten är dramatisk och spännande. Otroligt trevlig stämning i Chora och för den som är svag för fina grekiska torg där grekiskt vardagsliv går hand i hand med turismen är den ett måste.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-01-10, 00:21
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Vilken kombination och hur länge?

Börja med att åka direkt ut till Folegandros och bo uppe i choran där, kolla så att det inte är pingst då för då får ni inget boende. Efter några dagars lugn och ro åker ni sedan vidare till Sifnos och tilbringar resten av semestern där. Vill ni träffa oss så finns vi också där då. Från Sifnos är kommunikationerna till Pireus goda så ni behöver inte fundera så mycket på det men räkna ändå med att det finns risk för att sista natten får tillbringas på fastlandet, Peris Hotel i Loutsa är bra förslag för sista natten.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-01-10, 17:20
Lauraleena Lauraleena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Åbo
Inlägg: 3
Standard Sv: Vilken kombination och hur länge?

Tack på alla svaret! Jag tycker att nu har vi valt Sifnos. Det låter en ö i vår stil. (Vet inte om man kan säga så, jag menar att Sifnos skulle vara ”our cup of tea” ) Nu tänkar vi bara om vi ska välja ändå Folegandros och inte Milos.

Eva L, Folegandros och den trevliga stämningen du skildrade låter härlig. Från annat håll intresserar Milos oss för den spännande naturen. …Kanske vi väntar på tidtabeller (färjor och kanske inrikesflygt) och bestämmer senare. Men Sifnos, vi kommer Janérik, kanske vi träffar där! Tack för tipset också.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT