Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-03, 16:06
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Speciellt med Amorgos

Har aldrig besökt Amorgos,mn ön står ju högst på önskelistan
Ni som älskar ön får berätta varför. Vad är det som är just speciellt för den ön Själv tänker jag på alla vackra bilderna som man har sett därifrån.Skulle gärna dit och fofografera
Har mött några människor som har besökt ön och tyckt att det var väl inget speciellt med den Trodde inte att det fanns sådarna
Nu vill jag höra hur det ligger till

Riitta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-03, 16:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Har aldrig besökt Amorgos,men ön står ju högst på önskelistan
Bra Riitta!
Citat:
Vad är det som är just speciellt för den ön.
Det går inte riktigt att förklara vad det är, man måste vara där för att begripa. Väldigt kort - på bara fyra ord - skulle jag säga: havet, bergen, byarna och vyerna. Men Amorgos är så mycket mer.

Så här skriver jag på Mera Kalimera i ett försök att förklara varför Amorgos är världens bästa ö. För mig.

"Likt ryggen på en jättelik drake reser sig Amorgos karga och imponerande berg dramatiskt rakt upp ur det blåbärsblåa havet. Och det är framförallt kombinationen av hav och berg som gör Amorgos så oemotståndlig. Självklart finns det även andra krafter som gör Amorgos så fantastiskt. Som de ensamma och genuina byarna Langada, Potamos och Tholaria i bergen ovanför Egiali. Här kliver man rakt in i en annan tid och känslan av att befinna sig i nuet är påfallande. Att sitta på torget i Langada och betrakta när kaféet sakta fylls med leendes och kalimerandes gubbar och gummor kan få vilken stressad storstadsbo som helst att gå ner i varv.

Eller att vandra längs de ensliga vandringslederna i bergen där man njuter av dofter från örtkryddor och knallgul ginst. Man möter ytterst få, eller inga, människor, ibland träffar man kanske på några bräkande getter eller skriande åsnor, i övrigt är det tystnaden, ensamheten och den förstummande utsikten som gör en sällskap.

Det suveräna klippbadet Agia Anna, där filmen "Det stora blå" spelades in, är ett måste för alla badfantaster. Att simma ut i det kristallklara vattnet och vända blicken upp mot det vita klostret kan göra vem som helst religiös. Att man kan känna sig så liten! Eller varför inte en dag på Mouros beach där man får njuta av himmelsblått vatten, snorkling i spännande små grottor och stillsamma luncher på tavernan med den vackra utsikten.

Amorgos är inte bara en ö som sticker högt upp ur havet, det är också en ö som sticker ut från andra öar. Amorgos är den vita biljardbollen bland alla färgade, klockan som stannat hos urmakaren, eller den ensamma granen på kalhygget. Amorgos är en ö som för mig givit orden stillhet, frihet och tidlöshet ett ansikte. Patetiskt, men ack så sant!

Och om jag hade plats skulle jag berätta om en av övärldens märkligaste sevärdheter, klostret Panagia Chosoviotissa, så förbluffande att det nästan själv är värd resan till Amorgos. Jag skulle också berätta om Chora, den sockervita byn med de vindlande gränderna, en av de finaste byarna i Kykladerna. För att inte tala om den hästskoliknade byn Katapola där tavernor och pensionat ligger på krypavstånd till vattnet. Kanske skulle jag berätta om den gamla byn Ancient Arkesini, luncherna i Vroutsi, om känslan att köra de två hisnande milen uppe i bergen mellan Katapola och Egiali, de pensionerande åsnornas dal och jag kanske till och med skulle beskriva den långa fina sandstranden i Egiali. Men allt detta, och mycket mer, får ni upptäcka när ni kommer dit."

Du skriver om att du vill åka dit och fota Riitta. Gör det! Ingen annan ö bjuder på så bra fototillfällen.

Senast redigerad av Kalimera den 2006-10-03 klockan 16:42. Anledning: Radbrytning
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-10-03, 16:39
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Det har jag ju märkt,att dom finaste bilderna tar man där
Blir nästan lyrisk när jag läste vad du skrev
Får läsa bättre senare,får jobba 4-5 timmar till Hämtar lite andan nu

Riitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-10-03, 17:00
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Ni som älskar ön får berätta varför. Vad är det som är just speciellt för den ön
Ja du Riitta, det undrar jag också. Jag fattar inte vad det är som är så speciellt med Amorgos. Det är väl därför jag måste dit flera gånger till så kanske jag hittar svaret...

Katapola är en liten by, inte den charmigaste man sett i Grekland, där är mycket tavernor och rum - alltså ganska anpassat till turister. Sen finns det fina byar att göra utflykter till men det gör det på andra öar också. Inga tjusiga stränder men fina klippbad och små steniga vikar. Vyerna när man kör uppe bland bergen är vackra men som sagt: det är de på andra öar också.

Ändå blir jag helt bergtagen av Amorgos. Det är som om allt jag tyckt om på olika öar har smält samman och resultatet blev Amorgos. Där är så otroligt lugnt och fridfullt, bergen är på nåt vis mäktigare, havet blåare och byarna trivsammare än nåt annat jag sett. Just för att det är på Amorgos. På Amorgos är helheten större än summan av delarna, om nån förstår vad jag menar.

Och turistifieringen är trots allt en varsam sådan. Ryggsäcksfolk tar inte så stor plats. Amorgos ligger tillräckligt off för att mest locka till sig folk som är ute efter just det som Amorgos har att erbjuda. Och då blir resultatet ganska lugnt. En eller två souveniraffärer - som faktiskt har ganska fina grejer - räcker. Inga inkastare. Inga pooler.

Äh, jag kan inte förklara. Jag kan förklara de flesta öar jag varit på men inte just den här. Den är bara magisk.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-10-04, 08:34
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Även jag, som bara varit på Amorgos en endaste gång, ska försöka mig på en förklaring till varför ön är så speciell - för det tyckte jag oxå att den var.

Jag var där för tre år sedan. Den jag reste med ville väldigt gärna dit, jag hängde på. Hade inga särskilda förväntningar mer än att jag tyckte det var kul att se platsen där Det stora Blå spelades in !

Vi kom med Skopan från Koufonissi och redan under inseglingen började jag ana att det här skulle bli bra. Jag hade inte mer än satt min fot i Katapolas hamn förrän en väldigt speciell känsla grep tag i mig. Det kanske låter fånigt, men Amorgos är en värld för sig. Inte "typiskt grekisk" vad nu det är, och inte typiskt någonting annat heller. Bara magisk - jag hittar inget bättre ord än det. Som en sago-ö. Jag kan fortfarande känna den där känslan när jag tänker tillbaka. Och jag kom som sagt dit ganska så förutsättningslöst. Var inte påverkad av Kalimera-effekten !

Planerna var att återvända dit i somras, men det blev inte så för båten vi skulle ha åkt med blev inställd (snabbåten mellan Santo och Amo så klart!), men jag kommer tillbaka. Absolut. Om inte annat för att se om känslan är densamma!

Så mitt råd är: åk dit! Och se om känslan och intrycket är desamma för dig. Det är ju absolut inte säkert, alla letar vi ju efter olika saker, men Amorgos är i vilket fall som helst värd ett besök!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-10-04, 10:38
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Riita! Såååå roligt och klokt att du börjar snegla på Amorgos!

Själv hoppas jag att jag aldrig hittar svaret på varför A. är så magiskt,så att jag kan återvända för all framtid och så småningom långsamt promenera med rullatorn utmed kajen och hälsa nådigt på alla vänliga människor...

För mig är Amorgos bättre än terapi,yoga och div."finna dig själv-kurser"
När jag befinner mig på A.har jag funnit mig själv,min själ och mitt jag.
Jag blir glad,lugn och tacksam och ganska snäll och slutar gnälla över småsaker.

Amorgos är en välsingelse!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-10-04, 11:34
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Malina
När jag befinner mig på A.har jag funnit mig själv,min själ och mitt jag. Jag blir glad,lugn och tacksam och ganska snäll och slutar gnälla över småsaker. Amorgos är en välsingelse!
Perfekt beskrevet, slik føler jeg / har jeg det når jeg er i Hellas
(nesten) uansett hvor jeg befinner meg.
Men, selv om jeg også synes Amorgos er en deilig øy, har ikke j e g mer bruk for ordet m a g i s k for å beskrive Amorgos enn jeg har for å beskrive flere andre øyer. Jeg har vært på Amorgos tre ganger, og vil gjerne dit igjen

Kari
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-10-04, 14:38
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Apelsina
Inte "typiskt grekisk" vad nu det är, och inte typiskt någonting annat heller.
Vi kanske kan enas om att Amorgos är typiskt Amorgos?

Citat:
Ursprungligen postat av Malina
När jag befinner mig på A.har jag funnit mig själv,min själ och mitt jag.
Jag blir glad,lugn och tacksam och ganska snäll och slutar gnälla över småsaker
Mycket bra uttryckt!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-10-04, 15:57
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Tack! Ni är så snälla! Ni kanske är smittade av den relativt nyupptäckta
Amorgos AmÖbos Megalos...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-10-04, 17:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Jag förstår känslan.Den har ju vi flesta,fast för olika öar och av olika andledningar Ni har klart min Kalymnoskänsla för Amorgos
Tror säkert att Amorgos skulle vara något för mig också. Gillar ju når det är kargt och mäktigt (Karpathos ) Så skall jag åka till någon inte K-ö så får det ju bli Amorgos
Finns det någon musik där då

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-10-04, 22:54
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Jag har inte lyckats hitta nån livemusik i alla fall, tyvärr.

Jag skulle tycka det var kul om nån som INTE gillar Amo dyker upp i tråden och förklarar varför. Inte för att bli lynchad utan för att det ofta är välgörande med kritiska röster också.

Jag försökte efterlysa några såna för ett par år sen i nån tråd med rubriken ungefär "finns det nån som inte gillar Amorgos?" - den tråden störtdök. Hoppas det inte var av rädsla, för jag tycker att den som inte kan ta kritik av sin favoritö är ute och cyklar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-10-05, 15:52
Yak Yak är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 390
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Jag sällar mej till övriga Amo-fans i den här skaran!
Jag skulle kunna ungefär samma saker som flera andra redan gjort. Dock har dessa redan uttryckt det bättre än vad jag skulle klara. Ön har en särskild dragningskraft. Så fort jag kliver av båten i Katapola känner jag mig "hemma". Att gå längs kajen och titta på fiske- och segelbåtarna som ligger förtöjda med det blåa vattnet och bergstopparna i bakgrunden är helt enkelt fantastiskt.
Turismen är liksom nedtonad, det finns ett "genuint" ö-liv som inte går ut på att tjäna så pengar på charterturister. Katapola är väl mest turistigt, men ändå på ett ganska sympatiskt vis.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-10-05, 17:33
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Jag kan ju bara hålla med tidigare inlägg.
Fast jag inte riktigt fått den känslan i Katapola, utan i Aegiali. Där man har bergskammen som mäktigt reser sig ovanför byn.

Att strosa från Langada längs med Åsnestigen en fullmånenatt och ha berget aldeles upplyst till vänster om sig, och det kolsvarta men glittrande havet framför sig är en speciell känsla...

Och för att svara på fråga från Riitta: Visst finns det musik!

Det är ju en rätt liten ö, med inte allt för många invånare, så det kan väl inte mäta sig med större ställen där det är lätt att hitta livemusik ofta.

Men jag brukar vara i Aegiali samtidigt som kyrkan Stavros firas, och då har de alltid livemusik i Aegiali. Hela byn är finklädd och dansar till gryningen. Det kommer folk även från småkykladerna för att vara med.

Så det gäller väl att komma vid rätt tillfälle
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-10-05, 21:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Ibland spelas livemusik uppe i Chora.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-10-14, 18:04
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Känner att om jag skall åka till Amorgos,eller någon annan ö som jag inte har besökt förut, så måste jag vara nollställd,om det går Man skall försöka få en egen upplevelse och känsla och inte tro att den infinner sig för att att någon annan har kännt si eller så Det är väl så med alla öar att man hittar känslan,eller så gör man inte det. Fast Amorgos vill jag gärna testa

Riitta
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-10-14, 18:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

..och jag tror att jag skulle gilla Amorgos!! Helt klart....
Jannes kärleksförklaring till ön kan ju inte få en att vilja annat!

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-10-14, 21:19
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Nu undrar jag bara hur det är med människorna på Amorgos Är det inte lätt och få kontakt? Det är ju bra och veta,så man inte förväntar sig för mycket Då kan man ställa in sig på det och bara tänka på fina bilder

Riitta
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-11-27, 21:38
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Nu har jag ju allafall en Amorgos guide Ett litet steg närmare resan Får ta och läsa den noga

Riitta
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-11-29, 01:44
ENIACs avatar
ENIAC ENIAC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Kärrtorp, Stockholm
Inlägg: 492
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av wilda Visa inlägg
Men jag brukar vara i Aegiali samtidigt som kyrkan Stavros firas, och då har de alltid livemusik i Aegiali. Hela byn är finklädd och dansar till gryningen. Det kommer folk även från småkykladerna för att vara med.

Så det gäller väl att komma vid rätt tillfälle
När inträffar detta? Låter som att det vore något för sambon och mig!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-11-29, 07:24
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Speciellt med Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av ENIAC Visa inlägg
När inträffar detta? Låter som att det vore något för sambon och mig!
13-14 september firas man Stavros.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT