Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-07-09, 11:36
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Absurd och obekväm känsla

Ingen har väl undgått att följa med i det grekiska rabaldret, som ännu väntar på lösning. Jag har inga åsikter i frågan, det är så många andra som vet precis hur det ska ordnas.

Idag for jag ner till stan igen för att ta ut mina tillåtna 60 € från det grekiska kontot. Våra pensioner går till svensk bank, så de borde sitta säkra, men kan bli svåra att nå om bankerna kapsejsar. Hittills får vi, muttrande, ta ut 60 € varje dag och 120 över disk (så länge pengar finns på kontot, bevars...)om vi inte har kort. De äldre har det jobbigt med köer i värmen.

Det var ganska vänlig stämning vid Pireus bank i Pothia, lite ironiska kommentarer om att banken borde bjuda på kaffe...

Sen köpte jag en glass, måste ju underhålla konsumtionssamhället, och satt i skuggan och betraktade folklivet.

Utanför hamnpolisens lokaler var det ett stillsamt kaos med mängder av nyinkomna flyktingar , många barn. Jag hade samlat ihop barnbarnens leksaker från förrådet, lite hygienartiklar, sandaler och kläder och lämnat dem till den lilla hjälporganisationen. Andra kom med lådor med mjölk, frukt och annat. De här människorna väntar på registrering och vidaretransport till Aten och sen västerut. Väntan kan bli lång och jag förstår frustrationen- särskilt hos föräldrar med småbarn.

Tio meter längre bort satt turister på café. Stranden var full av badande och solande människor. Glada blonda barn...

Våra villkor är så olika, och det är inte mycket man kan göra. Vänlighet kostar förstås ingenting, och är en förnyelsebar inergikälla.

Var snälla mot varann, säger jag!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-07-09, 11:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

.
Ja livsvillkoren är så förunderligt olika...
Vad kan vi mer göra än hjälpa varandra..

Lissi- från ett sydsverige med 15 grader och regn.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2015-07-09, 12:36
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla



/Pnyx
Svara med citat
  #4  
Gammal 2015-07-09, 12:39
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Blir varm i hjärtat när du skriver hur ni hjälper flyktingar också, fast det är så svåra tider.
Jag har precis tittat på Alpha nyheter, som jag gör ett par gånger om dagen. Dom visade tex från Tessaloniki hur gamla människor stod i långa köer i värmen för att komma in i banken och ta ut sina 120 euro
Undrar hur det går när bankerna skall öppna och alla människor skall dit och ordna upp sina affärer. Blir nog kaos


Tänker på er alla <3


Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2015-07-09, 13:16
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Hur kändes det och ha jordbävning hemma? Läste just att epicentrum var i din by


Riitta
Svara med citat
  #6  
Gammal 2015-07-09, 13:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Skevos var i sitt arbetsrm och stod och letade efter något i garderoben. Han blev alldeles yr. Jag hörde muller men märkte inget annat. Två gånger med några minuters mellanrum,

Riitta, vilken websida har du för jordbävningar? Jag har seismoi.live, men den är lite rörig.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2015-07-09, 13:34
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Jag brukar titta på eartquakenet.gr Men det var någon annan som hade lagt en annan länk på fb. Där såg man att det var i Vlyhadia. Bra att det inte kändes värre det händer mycket i dessa dagar


Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2015-07-09, 14:14
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Dere går jammen i gjennom strevsomme tider. Har sett bilder av de eldre som må køe seg for å sine penger. Trist. Sånn er det ikke her. Køer med asylsøkere/flyktninger ser vi heller ikke. Den gruppen - om de klarer å komme seg så langt nord - 'sluses' raskt inn i mottakene. I første hånd. Hvis de ikke blir returnert. Som det så 'pent' heter. - Ikke spesielt velkomne av norske politikere. Til tross for at de utgjør en s v æ r t liten gruppe, sammenlignet med de som strander i Hellas. Forferdelig livssituasjon.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2015-07-09, 14:45
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Monica, "var snälla om varandra" tyckte jag om.
Om flyktingar, tiggare, hemlösa och om våra anhöriga och många fler.
Det ska man ofta tänka på.
Birgitta.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2015-07-09, 16:21
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Monica, "var snälla om varandra" tyckte jag om.
Om flyktingar, tiggare, hemlösa och om våra anhöriga och många fler.
Det ska man ofta tänka på.
Birgitta.
Kan bara hålla med om detta!!!
Monica
Svara med citat
  #11  
Gammal 2015-07-09, 17:13
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Ingen har väl undgått att följa med i det grekiska rabaldret, som ännu väntar på lösning. Jag har inga åsikter i frågan, det är så många andra som vet precis hur det ska ordnas.

Idag for jag ner till stan igen för att ta ut mina tillåtna 60 € från det grekiska kontot. Våra pensioner går till svensk bank, så de borde sitta säkra, men kan bli svåra att nå om bankerna kapsejsar. Hittills får vi, muttrande, ta ut 60 € varje dag och 120 över disk (så länge pengar finns på kontot, bevars...)om vi inte har kort. De äldre har det jobbigt med köer i värmen.

Det var ganska vänlig stämning vid Pireus bank i Pothia, lite ironiska kommentarer om att banken borde bjuda på kaffe...

Sen köpte jag en glass, måste ju underhålla konsumtionssamhället, och satt i skuggan och betraktade folklivet.

Utanför hamnpolisens lokaler var det ett stillsamt kaos med mängder av nyinkomna flyktingar , många barn. Jag hade samlat ihop barnbarnens leksaker från förrådet, lite hygienartiklar, sandaler och kläder och lämnat dem till den lilla hjälporganisationen. Andra kom med lådor med mjölk, frukt och annat. De här människorna väntar på registrering och vidaretransport till Aten och sen västerut. Väntan kan bli lång och jag förstår frustrationen- särskilt hos föräldrar med småbarn.

Tio meter längre bort satt turister på café. Stranden var full av badande och solande människor. Glada blonda barn...

Våra villkor är så olika, och det är inte mycket man kan göra. Vänlighet kostar förstås ingenting, och är en förnyelsebar inergikälla.

Var snälla mot varann, säger jag!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2015-07-09, 20:52
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Svara med citat
  #13  
Gammal 2015-07-10, 11:34
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Absurd och obekväm känsla

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Våra villkor är så olika, och det är inte mycket man kan göra. Vänlighet kostar förstås ingenting, och är en förnyelsebar inergikälla.
Så sant, så sant!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT