Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-09-24, 20:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Amfipolis

Det är ett namn som kommer att höras framöver ! Det är orten tio mil öster om Thessaloniki där man håller på med utgrävningar av gravar i en kulle som heter Kasta. Man har vetat länge att det finns fynd där men inte förrän nu har det arkeologiska arbetet blivit känt för allmänheten.

Jag försöker att följa de nästan dagliga rapporterna om vad man avslöjar, och det är otroligt fina statyer som jag hoppas man kan se även i nordiska media. Det kommer att bli ett framtida utflyktsmål för alla som vistas i norra Grekland, men än så länge kan man inte komma i närheten, hård bevakning gäller! Ingen vet säkert vem som fått en sån imponerande grav och det spekuleras vilt.

Idag läste jag att all sand som fyller kamrarna och som nu mödosamt tas ut och sållas, inte har kommit dit med vinden utan fylldes på som skydd mot plundrare. Hoppas att man får läsa hela historien snart!

När vi åkte till Kavalla för många år sen såg vi en stor lejonstaty vid vägen. Den har samband med den här tidsepoken och jag vet tyvärr alldeles för lite för att kunna berätta mer.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-09-25, 20:05
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Amfipolis

Det er noe opplysninger i norske media - skulle ønske mer......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-09-25, 20:12
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Amfipolis

Svenskan med bloggen Aktuellt från Grekland rapporterar mycket från utgrävningen. Vilka fantastiska fynd! Som foton. Man fattar inte att de är så välbevarade.


Lissi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-09-26, 09:37
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Helsingborg
Inlägg: 333
Standard Sv: Amfipolis

Hej!
Jag går in på TO BHMA http://www.tovima.gr/international/t...ch/Amphipolis/ har jag full koll på den intressanta utgrävningen och om det är Alexander den stores grav. Ett nytt resmål lär det nog bli längre fram för mig.
Rolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-26, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amfipolis

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag försöker att följa de nästan dagliga rapporterna om vad man avslöjar, och det är otroligt fina statyer som jag hoppas man kan se även i nordiska media. Det kommer att bli ett framtida utflyktsmål för alla som vistas i norra Grekland, men än så länge kan man inte komma i närheten, hård bevakning gäller! Ingen vet säkert vem som fått en sån imponerande grav och det spekuleras vilt.
Det är lite som Indiana Jones i filmen Jakten på den försvunna skatten.

Berätta gärna här om det kommer några intressanta nyheter. Än så länge rapporteras det lite i svensk media.

Citat:
Ursprungligen postat av Rolf;343918Jag går in på TO BHMA [url
http://www.tovima.gr/international/tag-search/Amphipolis/[/url] har jag full koll på den intressanta utgrävningen och om det är Alexander den stores grav.
Tack för tips Rolf!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-10-15, 15:57
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Amfipolis

I vår ska vi nog ta oss till utgrävningen och titta då vi ska bo i Thessaloniki och ha bil några dagar. Det är en fantastisk utgrävning vad jag förstår, även om man kanske inte får se så mycket.

Lissi
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-10-15, 16:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Amfipolis

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
I vår ska vi nog ta oss till utgrävningen och titta då vi ska bo i Thessaloniki och ha bil några dagar. Det är en fantastisk utgrävning vad jag förstår, även om man kanske inte får se så mycket.
Här finns en annan tråd i ämnet.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-10-15, 16:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Amfipolis

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Här finns en annan tråd i ämnet.
Jo jag såg att det finns dubbla trådar. Jag följer också en blogg "Aktuellt i Grekland" där det står mycket om utgrävningen.


Lissi

-Det hade jag visste redan skrivit ja

Senast redigerad av Lissi den 2014-10-15 klockan 17:12.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT