Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-02-14, 15:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Angenäm rök

Nog för att jag ogillar tobaksrök, men det är annat med sån rök som kommer från en lite trädgårdsstädarbrasa, en grill eller varför inte öppna spisen. (Troligen är det lika många skadliga ämnen i den röken.)

- Jag städade under garagetrappen och hittade mycket. Mycket. Somt gick rakt ner i sopsäcken, somt borstade jag av och somt hamnade i en liten brasa i grillen. Det var inte lätt att få elden att ta fatt, det gick åt några tidningssidor och en stump stearinljus.

Sen stod jag där och försökte känna sista-april-stämning, men det gick inte heller så bra, det var alldeles för varmt. Sista april för mig betyder snödrivor eller åtminstone regnglopp, en frusen manskör och alldeles för långa tal.

Men jag visslade ändå tyst för mig själv Vintern Ra och Sköna Maj, åhörd av några glada katter som snusade runt under trappen- det var där deras låda stod i fjol i maj, månntro om de kommer ihåg sina kattungedagar?

Det kommer säkert fler bakslag i vädret här hos oss, men våren är stadigt på väg , något att se fram emot!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-02-14, 17:38
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Angenäm rök

Härligt att få titta in i din trädgård där du står och eldar med nyfikna katter kring fötterna. Det är inte bara vi människor som väntar på våren.
Har några vårblommor kikat fram än, eller är det för tidigt?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-02-14, 19:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Angenäm rök

Det är annorlunda med blommorna här. Tussilago har jag inte sett, men liknande små gula solar finns, ja. Fibblor tror jag man kan kalla dem. Sen har vi något vars blad liknar klöver men mycket sprödare och liksom vattnigare med gula blommor. De håller nästan på att blomma över nu. Anemoner och vallmo liksom massor av små och stora prästkragar, gula , vita och röda. Mandelblom såg vi redan i november. En hel massa andra som jag tyvärr inte vet namnen på. Hibiscusen har blommat hela vintern. Pelargonerna finns överallt och är jättefrodiga efter denna regninga vinter.
Om man skött sin trädgård finns det ju allt annat också, fresia och liljor och hyacinter. Tulpanerna jag satte trivdes bara ett år.

Som du förstår är det inte lätt att beskriva allt . Du får väl ta och göra en senvinterresa något år!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT