Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Amorgos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2006-06-04, 01:05
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Boende på Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalypso
Vilken by och vilken strand pratar vi om här? Är det i Egiali det är myggvarning? jag råkar vara väldigt populär bland myggen.....
Jag funderade också på vilken by Gunnar menade men bestämde mej för att det inte kan vara Egiali då myggen inte är något problem där. Sedan kan det ju inte vara Katapola heller för där har jag inte heller funnit att myggen är något problem, måste alltså vara en helt annan by och då är det väl nästan bara Chora kvar men där är det ju relativt torrt runtom så det borde inte heller vara myggproblem. Kan det vara så att Gunnar menar en by i ett annat land

Mvh Janérik (som egentligen menade att mygg är ett problem som varierar från en vecka till en annan och inte går att generalisera var de finns och inte finns)
Svara med citat
  #22  
Gammal 2006-06-04, 10:38
hallonorn hallonorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard Sv: Boende på Amorgos

Varierar myggproblemen i Aegiali från vecka till vecka så hade vi nog otur när min fru o jag bodde där... När vi flyttade från en anläggning bredvid stranden som var lummig och välbevattnad till en mindre fuktig miljö lämnade vi dock myggen bakom oss.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2006-06-04, 20:55
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Boende på Amorgos

Du har tur du, Jan-Erik, som sluppit myggen i Aegiali...

Jag har alltid Mygg-A med mig i handväskan och den brukar lånas flitigt av mina resevänner och andra attackerade besökare. Dock vet jag inte om jag tycker jag drabbats värre av myggen de gånger jag bott längs med stranden än de gånger jag valt boende längre upp i byn. Så det är knappas en sak som påverkar bo-valet. Sen finns det ju alltid myggapparater att plugga in i vägguttaget på rummet. Hjälper utmärkt, tycker jag.

Men boende. Längs med stranden tror jag Fanis är absolut bäst. Det är mannen i huset som driver boendet, men hans engelska är knappast alls. Hans fru kanske är liiite bättre. Dessutom brukar de inte stå och ragga vid båtarna. De gånger jag bott där har jag raggat upp honom på plats. Ställt min packning vid Katinas taverna och gått iväg och knackat dörr.

Det är just det. Att ställa sin packning o sen gå runt i byn. Då hittar man för det mesta nåt bra. Dock vet jag ju inte hur det är i juli....

Vill ni bo vid stranden, Gunilla, så skulle jag faktiskt tipsa om Lakkis. Det är en pension där man bor i små bungalows-liknande byggnader. Det ligger precis "på" stranden, och har en lummig trädgård. Jag har själv inte bott där, men jag har hört att det är bra. Nackdelen är väl att det är en liten bit från byn. Men det är knappast några avstånd att tala om.

Sök på Lakki och Aegiali på Google så hittar ni det.

/anna
Svara med citat
  #24  
Gammal 2006-06-05, 14:47
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Boende på Amorgos

Javisst är det Aegiali jag menar. Det var tips om boende där som inlägget handlade om. Mängden mygg kan variera, men jag upplever nog att de har varit mest besvärande i Aegiali och främst nere vid stranden heller snarare vid de frodiga odlingarna som ligger precis bakom stränderna.

De sista åren har vi bott en liten bit upp i byn och har då inte besvärats av myggen, men vid besök på barer nere vid stranden på kvällen så har jag inte annat än att jaga mygg mellan sippandet på ouzon.

Jag tycker inte det är så konstigt heller. Aegiali ligger väldigt skyddat från vinden linne i viken och de frodiga odlingarna längst inne är nog som oliven i tzatzikin för djurlivet.

/gunnar
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT