Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-11-25, 15:30
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Apelsintider

Nu börjar man skörda apelsiner här på Kalymnos. Lite överallt står försäljare med lådor och vagnar och bilflak med apelsiner. Det finns mandariner också, förstås, och grapefrukt och citroner. Mandariner finns det flera varianter av, dels de surare originalfrukterna, lite gulare, plattrunda, och så såna som kallas sötmandariner, det är väl satsumas , men jag är inte så kunnig i namnfrågan.

Apelsiner odlas framför allt i Vathy, som även sommarturisterna sett: ett hav av grönska och frukter i olika mognadsfas- oftast bakom höga murar...Inte ovanligt med apelsinträd i trädgårdar över hela ön heller. C-vitaminbrist behöver vi inte befara.

Min man kom hem med en kasse apelsiner i förrgår, men de borde nog ha fått mogna några veckor till, sura och hårda...så jag gjorde marmelad i dag, och den blev otroligt god. Det är inte ofta man hittar köpe-apelsinmarmelad här i butikerna, kanske fler än jag gör sin egen variant.

Jag skar apelsiner med skal och allt i fina strimlor, rätt kladdigt göra, och lät dem koka en timma ungefär (nu dog nog alla vitaminerna..) satte sen till rätt mycket socker och saft av pressade mandariner och en strimlad citron, och lät detta småkoka en timma till. Fyllde på rena burkar som nu står och svalnar i väntan på sin plats i kylskåpet,förutom den burk jag redan börjat ta ur, på en rostad macka med smör...

Jag går och tar en macka till.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-11-25, 16:57
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Apelsintider

Återigen en härlig berättelse Monica!!
Hemkokad apelsinmarmelad på en rostfralla,mums!
Jag kokar marmelad av blodapelsiner i början av februari,den blir både vacker i färgen och smakar gott.Här hemma Sverige finns syltsocker som underlättar marmeladkoket.
Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-11-25, 17:48
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Apelsintider

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Jag går och tar en macka till.
.....mums, Monica
Kan du lage en til meg og
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-11-26, 14:27
kirtor kirtor är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 766
Standard Sv: Apelsintider

Det er helt fantastisk å være på Kalymnos i november/desember med alle disse sitrusfruktene!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-11-26, 18:30
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Apelsintider

Lika bra att vara på Kreta och frossa i citrusfrukter och att läsa Monicas berättelse! Tyvärr gick nästan alla citroner åt nu, för att göra inläggningen till adventssillen! Det blir det vanliga svenska julbordet i Mirtos. Detta år med 6 svenskar och 2 engelsmän. Inte dåligt med Janssons, köttbullar, Fäbodknäcke och snaps m.m. Jag tror vi tänder ett adventsljus också!
/ Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-11-27, 06:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Apelsintider

Hoppsan, är det jul nu igen?...
Vi tar det rätt lugnt med julen hos oss, men nu när jag fattat att det är så snart ska jag skärpa mig och tänka till lite.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-11-27, 08:17
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Apelsintider

Tack igen för fina rapporter! Vi är så glada för solrapporterna!

Med sammanlagt 30 dagar i Grekland i sept-nov så kan jag för första gången på länge stå ut med mörkret här hemma några veckor, innan vi "flyr" söderut igen.

Nu blir det lite adventsmys i mörkret och sällan har väl alla ljusdekorationer varit så välkomna i södra Sverige som i år! Det har varit och är MÖRKT ute nu!!!

Lissi - 33 dagar från Teneriffa
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-11-27, 12:08
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Apelsintider

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack igen för fina rapporter!

Nu blir det lite adventsmys i mörkret och sällan har väl alla ljusdekorationer varit så välkomna i södra Sverige som i år! Det har varit och är MÖRKT ute nu!!!

Tur vi har adventsmyset, igår tjuvstartade jag och putsade fönster, bytte gardiner och hängde upp adventsstjärnan mm...flera lyktor och levande ljus.. då blir det mysigt trots mörkret!
Man måste ju överleva!..

Tack Monica för dina uppmuntrandande rapporter, citrusfrukter det är mumma det!..

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-11-27 klockan 12:35.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-11-28, 11:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Apelsintider

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Apelsiner odlas framför allt i Vathy, som även sommarturisterna sett: ett hav av grönska och frukter i olika mognadsfas- oftast bakom höga murar...
Jag har bara varit där under sommarmånaderna, men säger varje gång vi är där att det vore underbart att se dalen så här års, fast det mesta är bakom murar.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-11-28, 12:45
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Apelsintider

Det gäller att känna någon...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-11-28, 14:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Apelsintider

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det gäller att känna någon...
Jag får lära känna någon.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT