Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-10, 09:58
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard "Mjölkbåten" kommer...

Här på min lilla ö har vi känt oss illa behandlade och förbisedda av det Stora Rederiet Attica Group/ Blue Star/...till alla andra öar skickar de sina stora Blue Star, vi har bara Diagoras tre gånger i veckan. Nåja, i mina ögon är Diagoras jättestor, men i alla fall...

Nu ska du, som läser detta, tänka på att båtarna inte är till bara för backpackers och ö-hoppare, vi är ju några stycken som befolkar öarna året runt också, och vi vill komma härifrån ibland och hit igen, vi behöver varor av alla slag.

Öborna "på utkanten" kallas "akrites" och beskrivs i fosterländskt högstämda tal som om vi sitter beväpnade och färdiga att försvara Grekland mot allsköns anfall från öster och söder...Båtarna, som hårt subventionerade motvilligt angör våra hamnar ser till att besöka så många av öarna som de kan per tur, av kostnadsskäl, det fattar vi ju, vi akrites.
På kanten bor vi, men dumma är vi inte.

De här linjerna kallas "agoni grammi", ungefär som olönsamma linjer.

Lokalt har det pågått en förbittrad politisk strid här på Kalymnos om antalet turer och hamnens storlek och djup och vad man kan kräva av staten och båtbolagen...man jämför med fastlandet och tycker att vi ska ha rätt att ta oss till Aten, låt säga, lika lätt, elegant och billigt som en Kalamatabo, låt säga, eller en Serresbo, låt säga.

Så var det ett problem med hamnen, djupet i hamnen, dess utrymme för lastbilar att köra på och av båtarna, dess tillgänglighet för passagerare och en hel del annat.

En hamnpir breddades och förstärktes, transitbussar sattes in, frid och fröjd, Blue Star nånting kom flera gånger en sommar....sen fann man att dess propellrar hade underminerat kajen, en grotta hade uppstått, avbrott i trafiken. Utredning om att laga hålet, OK, Pengar avsatta, OK.

Och sen fick vi en ny borgmästare som inte kunde godta vad den förre hade planerat. Det tog 18 månader innan hålet var tilltäppt och då backade Attika Group, de påstår att det inte är tillräckligt djupt för deras stora båtar.

Om man har den minsta kunskap om hur infekterat ett ärende kan bli här i Grekland kan man dubblera det och förstå vad som gäller här.

Nu kommer "mjölkbåten"...en kompromiss från Attika Group: på lördagar ska vi få en förbindelse med Pireus via
Paros
Naxos
Donousa
Aigiali
Astypalea
Kalymnos blir sista hamn, sen vänder den och går samma väg tillbaka till Pireus.

Jublet från lokalbefolkningen har uteblivit, som man kan förstå. Däremot kan jag tänka mig att det låter trevligt i turisternas öron.

"Mjölkbåt" förresten, mjölk är nog det minsta den kommer att frakta, men jag tänker på vår kära mjölkbil i barndomens Jämtland, som kom uppifrån nån pytteliten by norrifrån och via mjölkbryggor hela vägen till Östersund hämtade upp våra 25-liters mjölkkrukor. På returfärden återlämnades rena krukor , skummjölk (till kalvarna) och sånt vi beställt från mejeriet- smör och ost, -säkert också varor från apotek och systembolag. Man fick åka med om det fanns plats...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-10, 16:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Om man har den minsta kunskap om hur infekterat ett ärende kan bli här i Grekland kan man dubblera det och förstå vad som gäller här.
Jag har kunskap, men kan så klart ändå inte förstå, fast jag kan ana.

Det blir en lång resa för er att åka. Tolv timmar!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-10, 18:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Men vi har ju flyg numera. Inte så mycket dyrare om man räknar in extra kostnader för resa till Aten, som eventuell båthytt, mat och dryck under resan och sånt. Det kan vara svårt att få plats och ibland hindras turerna av dåligt väder. Jag flög nu i februari och det var jättesmidigt och snabbt - och trevligt att se öarna uppifrån (mellan molnen den dan).

Jag, som gillar att åka båt, och sällan har bråttom, väljer förstås gärna Diagoras. Man kan annars ta sig till Kos där Blue Star Naxos hämtar...det man bråkat om här handlar helt enkelt om maktmarkeringar och försök att lägga ansvaret på andra i en lång kedja.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-14, 17:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
på lördagar ska vi få en förbindelse med Pireus via
Paros
Naxos
Donousa
Aigiali
Astypalea
Kalymnos blir sista hamn, sen vänder den och går samma väg tillbaka till Pireus.
Vet du hur länge båten kommer att gå? Ska eventuellt till Kalymnos sent i höst och den skulle passa mig perfekt.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-14, 23:50
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vet du hur länge båten kommer att gå? Ska eventuellt till Kalymnos sent i höst och den skulle passa mig perfekt.
Enligt tidtabellen går båten bara fram till 11/8, sammanlagt 5 turer. Den finns med som en extratur i Blue Stars tidtabell så det ser inte ut som att den ska fortsätta. Sedan finns det ju turer på må, on, fre också som finns med till 2/9.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-15, 11:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Detta återstår arr reda ut, för det har varit så mycket bråk och snack så jag kan inte säga säkert. Samma båt går till Chios övriga dagar, med många stopp.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-16, 11:10
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Tack båda för svar. Antar att den inte kommer att gå när jag som bäst behöver den. Ska åka över till Kykladerna från Kalymnos sent i september.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-16, 11:31
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Men den här gången ska vi väl få tid att träffas? Förra gången var det en sån hemsk värmebölja . I september kan man börja andas ordentligt igen!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-16, 14:00
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Monica, vilken skillnad på turtäthet mot tex Tinos...där kommer varje dag nu minst 5 båtar samma rutt inom 2 -3 timmar och man kan ju undra vad lönsamheten blir på det då ju alla dessa båtar inte ens är halvfulla.... Sea Jet kommer kl 10,Highspeed 5 kl 10.30, Agoudimos ca kl 11, Blue star kl 11.15 och Blue Star straxt efter. Nu även Theologos P kl 11 och alla kör ju precis samma rutt med något undantag.
Det går båtar i en jämn ström till och från Tinos hela dagen och hälften kunde räcka!
Tinos fick en jättefin nybyggd hamn för 2 år sen alldeles bredvid den gamla, men den används inte för det är för grunt där.

Är det detta, för oss svenskar, oförmodat ologiska som gör att vi älskar Grekland??

Jag förstår mer än väl er frustration!

Lissi
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-16, 15:02
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Men den här gången ska vi väl få tid att träffas? Förra gången var det en sån hemsk värmebölja . I september kan man börja andas ordentligt igen!
Hoppas det Monica. Så varmt som det var då kan det knappast bli i september. Dessutom ska vi nog på Kalymnos denna gång i stället för Telendos. Bor troligen i Pothia i så fall.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-16, 15:28
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

PM till dig.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-08-05, 11:08
Ingrid Gunillas avatar
Ingrid Gunilla Ingrid Gunilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Oslo
Inlägg: 51
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Vi skall, precis som Janne, från Kalymnos till Cykladerna (Naxos) i slutet av September. Så jag blev jätteglad för "mjölkbåten", men ack nej. Nu blir det väl färjan till Syros på natten, vänta några timmar, sen "Artimis" kl. 07.00 till Naxos.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-08-05, 12:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: "Mjölkbåten" kommer...

Citat:
Ursprungligen postat av Ingrid Gunilla Visa inlägg
Nu blir det väl färjan till Syros på natten, vänta några timmar, sen "Artimis" kl. 07.00 till Naxos.
Har samma funderingar. Verkar var enda sättet att ta sig över i slutet av september.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT