Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-19, 20:29
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Någon som har några bra utflyktstips på öar som Paros, Antiparos, Mykonos, Koufonissi, Santorini?

Utflyktstips kan vara alltifrån fina stränder, sevärdigheter, "bör- inte-missa-saker" (på nån speciell ö), vattenpark, etc.
Gärna utflyktsmål som man kan ta sig till med buss eller till fots.

Läste om nån utflykt på Santorini som åker runt lite på nån vulkanö i närheten eller något sådant. Verkade kul, någon som har gjort det? Vad kostar det?

Alla tips är önskvärt!

Tack på förhand
Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-04-19, 21:56
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Någon som har några bra utflyktstips på öar som Paros, Antiparos, Mykonos, Koufonissi, Santorini?

Utflyktstips kan vara alltifrån fina stränder, sevärdigheter, "bör- inte-missa-saker" (på nån speciell ö), vattenpark, etc.
Gärna utflyktsmål som man kan ta sig till med buss eller till fots.
Det beror ju lite på vilka ni är och vad ni gillar att göra. Jag har gjort en massa spännande saker på Paros och Antiparos som jag kan tipsa om, men då var jag där med pojkvän och utan barn (eftersom vi inte har några än ). Åker du med barn? Och vad är du intresserad av?

Ruby
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-04-19, 22:37
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Hej!
Jag åker med min pojkvän också utan barn, vi tänkte att vi skulle upptäcka öarna vi planerar att åka till. Självklart sola och bada på fina stränder och allt som hör till en semester. Partaja tänkte vi nog lägga lite på hyllan då vi gör rena nöjesresor vid andra tillfällen.
Vi har väl en ganska bred smak, och är väldigt öppna för förslag så allting är av intresse kan man väl säga.

Jättenyfiken på tipsen

Alexandra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-04-21, 12:29
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Jättenyfiken på tipsen
Personligen är jag mest intresserad av djur och naturfenomen av olika slag, så risken finns att tipsen blir lite vinklade åt det hållet...

Mitt främsta tips är att hyra moppe och åka runt på Paros och leta efter egna små badvikar. Det finns hur många som helst! Moppen kan man också ta med sig över till Antiparos för att utforska även den ön på egen hand.

Det mest spännande vi gjorde på Paros var att besöka en dykskola vid Golden Beach/Chrissi Akti som hette Octopus Sea Trips (www.octopuseatrips.com). Hos dem var vi först med på en aktivitet som kallades "touch tank" då man fick lära sig mer om olika havslevande djur som bläckfiskar, sjöstjärnor, sjöborrar, sjögurkor, snäckor osv. Som framgår av namnet på aktiviteten fick man också känna på och hålla i de olika djuren! Jag fastnade särskilt för en söt bläckfisk.

Därefter åkte vi med Octopus Sea Trips på snorklingsutflykt. Vi åkte en bit ut med dykbåt och så simmade vi inåt land med en av dykinstruktörerna. Man fick låna våtdräkt, mask, fenor och snorkel om man inte hade det med sig. På vägen mot stranden såg vi en massa roliga fiskar som instruktören pekade ut, bl.a. plattfiskar. Det var verkligen kul, även för oss som hade snorklat en del på egen hand innan.

En annan rolig utflykt gick till fjärilsdalen Petaloudes där det formligen kryllade av en enda sorts nattfjärilar. Dit tror jag dock inte man kunde ta sig med buss; vi åkte i alla fall moppe dit. Viktigt att tänka på innan man åker dit är att nattfjärilar ju är aktiva på natten och därmed sover på dagen - man måste alltså ta det ganska lugnt så att man inte stör dem i onödan. Jag skulle t.ex. inte rekommendera att ta med sig barn (om man inte har väldigt tysta och lugna barn förstås... ).

En dag tog vi bussen till bergsbyn Lefkes och vandrade sedan hela vägen ner till Piso Livadi vid kusten där vi bodde. Vi följde en gammal vandringsled som kallades "The Byzantine Road" och vandringen tog några timmar. Det var i och för sig lite väl varmt (så ta med en massa vatten!), men det var ändå väldigt mysigt att gå där mitt i ingenstans långt ifrån bilar och andra tecken på civilisation. Vi såg också en del roliga djur, bl.a. flera ödlor.

På Antiparos är väl den största sevärdheten droppstensgrottan. Om ni tar er dit så kom ihåg att ta det lite lugnt på väg ner i grottan. Jag blev själv nästan svimfärdig av miljöombytet - gassande sol och torr luft utanför grottan och så fuktig och kall luft inne i grottan! Värt att notera är också att det inte finns någon toalett vid grottan, detta trots att det är en turistattraktion.

Jag hoppas att något av tipsen ska passa dig och din pojkvän!

Ruby
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-04-21, 12:37
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Det mest spännande vi gjorde på Paros var att besöka en dykskola vid Golden Beach/Chrissi Akti som hette Octopus Sea Trips (www.octopuseatrips.com). Hos dem var vi först med på en aktivitet som kallades "touch tank" då man fick lära sig mer om olika havslevande djur som bläckfiskar, sjöstjärnor, sjöborrar, sjögurkor, snäckor osv. Som framgår av namnet på aktiviteten fick man också känna på och hålla i de olika djuren! Jag fastnade särskilt för en söt bläckfisk.
Här är förresten en bild på den söta bläckfisken:

Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-04-21, 15:29
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Tack så mycket för tipsen, jag tycker också om naturen. Min pojkvän tycker mycket om djur, jag också i och för sig
Dessvärre har ingen av oss körkort så att hyra moppe kan bli lite svårt antar jag, men man får väl försöka att åka buss i den mån det går och gå en hel del. Eller kanske hitta någon som kan köra och dela på en bil om det finns några vänliga själar där ute i världen.

Tack för bilden på bläckfisken, den var verkligen jätte söt!

Alexandra
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-04-21, 15:57
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Dessvärre har ingen av oss körkort så att hyra moppe kan bli lite svårt antar jag, men man får väl försöka att åka buss i den mån det går och gå en hel del. Eller kanske hitta någon som kan köra och dela på en bil om det finns några vänliga själar där ute i världen.
Det gör kanske inte så mycket. På Paros var det bra bussförbindelser. Dels gick det bussar mellan de större byarna, dels (en bit) längs kusten åtminstone på den östra sidan av ön. Vi såg också en del människor som cyklade, så det kan kanske vara värt att prova? Längs kusten borde det i alla fall funka, men kanske inte uppe i bergen.

Ruby - också utan körkort
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-04-21, 17:31
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Ett tillägg till Rubys utmärkta tips om Paros:
Missa inte Kolymbitres!! En helt underbart fin strand, men skön sand och läckra stenformationer.
Dit går det badbåt från Naoussa, där jag för övrigt tycker att ni ska bo
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-04-21, 23:57
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Tack för svaren, jo vi hade nog tänkt att kanske cykla lite. Det är kul och man får se mycket annat längs vägarna som man inte ser när man åker bil eller moppe. Och det är nog främst längs kusten som vi kommer att åka i sådana fall.
Öarna finns ju kvar, och blir man sugen på att se mer så är det ju bara att åka tillbaka med ett körkort, eller någon som har Förhoppningsvis är det inte min sista ö-luff jag gör!
Naoussa hade vi faktiskt tänkt att bo i några dagar, verkar trevligast och med bra bad runt omkring. Blir kanske någon natt i huvudstaden vad den nu heter.

Någon förresten som vet om den är värd att övernatta i, eller är det väldigt stökigt. Kanske räcker med att åka dit över dagen där och kanske äta och sen åka tillbaka till Naoussa på kvällen?

/Alexandra
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-04-22, 00:09
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: UTFLYKTS TIPS efterlyses!

Citat:
Någon förresten som vet om den är värd att övernatta i, eller är det väldigt stökigt. Kanske räcker med att åka dit över dagen där och kanske äta och sen åka tillbaka till Naoussa på kvällen?
Jag gillade inte alls Parikia. Det är nog den mest turistbutikförstörda grekiska stad jag sett!
Men ett tavernabesök kan den väl vara värd Så ta bussen över dagen från Naoussa, det är mitt förslag. Fast självklart finns det andra som tycker precis tvärtom!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT