Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-14, 17:04
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Skatta i Grekland som svensk

Nu handlar ju denna tråg om att spara kvitton. Jag har ett annat problem, men det gäller skatten. Vi har hus och bil på Kreta. Nu har vi fått veta att förra året beskattar de oss, svenska pensionärer, för 3.500 euro per person. Vi måste ha haft inkomst i Grekland eftersom vi har hus och bil där. Vi har visat papper från banken i Sverige där det står tydligt varje uttag vi gjort på bankomat i Grekland. Nu är det emellertid så att bankomatuttag räknas inte. Vi skall alltså skatta för en inkomst vi inte haft, för pengar vi redan skattat för i Sverige, svensk pension. Vi fick dessutom när vi köpte huset skriva på ett kontrakt där det står att vi inte får arbeta i Grekland. Hjälp! Skall vi betala skatten eller inte? Vi hörde att av skattemyndigheten i Ag. Nikolaus att de hade jätteproblem med tyskarna i samma ärende.
(Jag tror säkert att Janne hjälper mig om detta har kommit till fel tråd)
Ylva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-14, 17:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Jag tror säkert att Janne hjälper mig om detta har kommit till fel tråd
Jag skapade en ny tråd och la den här under "Leva och bo i Grekland".
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-14, 21:54
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Når man har hus i Hellas så må man levere en selvangivelse. Vår advokat gjør det for oss, og jeg har ikke hørt et ord om at vi må betale noen skatt til Hellas siden vi bor i Norge, ikke i Hellas.
Etter det jeg har lest på engelske forum så trenger man ikke lenger å ha noen såkalt pink slip som viser at man har overført nok penger til å kunne dokumentere at man har tilstrekkelig midler til å eie et hus. Man trenger heller ikke spare på kvitteringer, men siden Hellas er Hellas så kan det være en ide å gjemme på disse allikevel for hvem vet hva de finner på av rariteter i morgen? Når det er sagt; vi har ikke gjemt på noen kvitteringer, men alle overføringene vi har gjort til Hellas i forbinmdelse med kjøp/bygging av hus vil uansett være tilstrekkelig som dokumentasjon de nærmeste årene.
Hvis dere bor i Hellas og ikke i Sverige så skal dere uansett ikke betale skatt til begge land siden det foreligger en skatteavtale mellom Sverige og Hellas som nettop tar vare på denne type problemer med hensyn til dobbeltbeskatning.

Har du hørt med din advokat for han/hun skal kun hjelpe deg med dette eller anbefale en regnskapsfører som kan gjøre denne jobben. Koster heller ikke så mye å få dette gjort.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-14, 22:24
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Tack för svar. Ja, vi har varit till två revisorer. Dels i Ierapetra, dels i Ag. Nikolaus, som har hand om alla utlänningar i området Lasithi. De säger båda att de ingenting kan göra för lagen är sådan. Någon advokat har vi ännu inte rådfrågat./Ylva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-14, 22:52
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Er dere bosatt i Sverige eller i Hellas?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-15, 10:09
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vi är skrivna i Sverige och bor på Kreta minst 7 månader per år i två omgångar. Enligt revisorerna är detta en lag från 2011 som "Trojkan" infört där alla utlänningar måste ha ett bevis från banken att de fört in mellan 6 och 8 tusen euro under året för sitt uppehälle. Vi betalar naturligtvis skatt via elräkningen som alla andra och bilskatt. De vill att vi skall överföra pengar till en grekisk bank och ha ett konto där. För oss känns det lite underligt att göra det nu när t.o.m. grekerna undviker grekiska banker.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-15, 10:53
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Hvis dere har kjøpt huset og bilen de senere år så har dere overført mye penger til Hellas og dette kan man som jeg forstår det "bruke" som dokumentasjon et antall år frem i tid. Det ifølge bekjente med hus/bil på Kreta.
Vi har egen konto i Hellas og har underveis i vår byggeprosess overført store beløp/hele kjøpesummen til denne og deretter latt vår advokat betale utbygger etter avtale/kontrakt.
Har fortsatt konto der og vil fortsette med det, fungerer veldig greit. Du kan også ha et Visa-kort til denne og belaste din greske konto. Bor man i lange perioder i Hellas og har hus og bil så trenger man uansett en del penger, og det er svært enkelt å overføre penger fra Norge/Sverige via internett til egen konto og deretter ta ut penger etter behov for å leve og betale regninger. At man begrenser innestående for tiden er naturlig, men for egen del er jeg ikke så nervøs for dette siden jeg tror at det værste som vil skje i første omgang (hvis overhodet hvilket jeg IKKE tror) er at dine euro på en gresk konto vil bli gjort om til Nye Drachma til kurs en til en og med disse Nye Drachmer betaler du dine regninger som du uansett må betale.
Det er heller ingen som kan nekte deg å overføre f.eks 4000 euro til din konto i Hellas og å ta ut de samme pengene i kontanter samme dag som de er kreditert din konto. Da vil du ha dine penger samt den dokumentasjon(Pink slip) som etterspørres.

Når det er sagt så er denne ordningen avskaffet hvis du bor i Hellas mindre enn totalt 180 dager per år (offisielt!) etter det jeg har sett, lest og hørt og man trenger ikke lenger disse såkalte "Pink slips", men ikke ta det som noen garanti fra meg. Dette er forøvrig vedtatt helt nylig!

ps
Vi har ikke undertegnet noe papir om at vi ikke skal jobbe i Hellas i forbindelse med vårt huskjøp, og heller ikke hørt om det, men våt advokat har vår generalfullmakt i alle henseende overfor greske myndigheter så kan hende han har gjort det? ALle papirer er uansett på gresk og derfor helt "gresk" for meg! Spurte vår advokat hva grekere sier om noe de ikke forstår og da sa han; It's all chinese to me!

Senast redigerad av mouche den 2012-07-15 klockan 10:59.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-15, 10:59
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

På livingingreece.com er det mouche allerede har nevnt beskrevet.

http://www.livingincrete.net/tax.html

Nytt for meg at man må skatte til Hellas om man oppholder seg der lenger enn 182 dager i året. Kanskje noe lignende for nordmenn som er 'klimaflyktninger' til Spania.

Senast redigerad av malou den 2012-07-15 klockan 11:05.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-15, 12:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Antar att du redan läst skatteinformationen på europa.eu om inte kanske det ger lite utförligare information.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-15, 13:44
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Tack snälla ni för att ni engagerar er i vårt problem. Vi köpte huset för länge sedan. Då hade vi pink slip. När vi är hemma i Sverige betalar vi vår granne, som i sin tur tar hand om våra räkningar.
Jag är tacksam för Din länk Malou och har fotat av den för läsning i lugn och ro. Sedan skall jag läsa vidare på europa.eu Eva L.
Mouche, vet Du om det fungerar att betala räkningar via datorn till exempelvis DEH och OTE från grekisk bank? Vilken bank litar Du på?
Ylva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-15, 16:18
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vi bruker Hellenic Bank i Chania som vel er en bank registrert på Kypros tror jeg og Kypros fikk vel nylig garantier fra EU så burde være greit. Jeg tror egentlig at denne frykten er noe overdrevet så hvis man bare sørger for å ikke ha for mye penger (hva enn det er) på sin konto så er fallhøyden minimal etter mitt syn.

Beklager, men vår advokat betaler vår strømregning ved personlig fremmøte med kontanter for oss og mange andre, vannregningen betaler vår nabo for oss og fasttelefon har vi ikke, kun mobil. Det er endringer på gang, men usikker på hvem man nå kan betale via nettet.

Har gått og tenkt litt på din situasjon idag; hvis dere oppgir til regnskapsfører/Hellas at dere er der mere enn 180 dager og samtidig er fortsatt formelt bosatt i Sverige så kan det hende at dere har laget litt vanskeligheter for dere selv? Hvis dere ikke er mere enn maks 180 dager (offisielt) i Hellas så burde ikke dette være nor problem som jeg forstår det. Lurer også på om ikke en del regnskapsførere og advokater heller ikke alltid er helt ajour med hvilke regler som gjelder.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-16, 10:18
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Om jag har förstått det hela rätt, så skall vi, om vi stannar mer än 6 månader ha/göra följande:
1. Ha ett papper från svenska skattemyndigheten att vi skattar för våra pensioner i Sverige.
2. Sända 60.000 - 80.000 Skr till en bank i Grekland. Dessa pengar måste jag ta ut genom att gå in på banken och få ett skrivet besked från dem. Bankomatuttag gäller inte.
3. Eftersom det står "you must ensure that you keep the electricity bills for the last 6 years because the tax authorities can ask for them as proof of the number of months the house was used" så är all vistelse officiell.

Är det någon som kan berätta vad som händer om man helt enkelt struntar i att lämna in deklarationsblanketten och inte betalar skatten för pensionen som vi redan har skattat för i Sverige?
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-16, 14:18
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Jeg tror, gjentar tror, at du har satt deg selv i en litt vanskelig situasjon ved at du fortsatt bor i Sverige i ditt forhold til svenske myndigheter samtidig som du oppgir til greske myndigheter at du bor der mere enn 183 dager i året (syv måneder har du vel nevnt) og dermed er å anse som greek tax resident i forhold til Hellas og skal skatte for hele din inntekt i hele denne verden til greske myndigheter. På denne måten vil begge land hevde at det er der du bor og skal skatte og så er "morsomhetene" i gang. Du bør få råd av en skatteekspert og få klarhet i hvor du egentlig bor, eller vil/ønsker å bo, med hensyn til hva det utløser av rettigheter såvel som plikter (skatter).
Uansett skal det foreligge en skatteavtale mellom Sverige og Hellas slik at du ikke skal måtte skatte til begge land, kun det ene.
Høres ut som om du har en litt komplisert sak i øyeblikke,t og jeg tør ikke ha noen bestemte meninger om hva som er riktig eller hva du bør gjøre utover å søke profesjonelle råd av kvalifisert person!

Uansett, lykke til!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-08-08, 15:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Nu börjar det hända saker. Vi har fått hemvistintyg från skattemyndigheten. Detta säger att vi är helt skatteskyldiga i Sverige. Lagen säger att en svensk som har fast bostad i Sverige alltid är skatteskyldig i Sverige. Sedan är det ju en annan sak om det accepteras i Grekland, men jag tror det finns en överenskommelse mellan länderna.
Ylva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-08-08, 21:43
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vad bra att ni nu fått klarhet .Så har jag också uppfattat det hela!
Du frågade förut, om att betala el och telefon via internet. Vi har gjort det via vår grekiska bank och nu har vi skaffat autogiro för räkningrana,bara gå in på banken med räkningen så ordnar det med autogiro Funkar utmärkt!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-09-06, 11:35
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Nu har vi fått deklarationsblanketten för 2012. Tack och lov vill de inte ha några pengar för det året. Nu är det kanske bara att låta bli att väcka den björn som sover beträffande 2011. Vi har fått både papper från försäkringskassan och skatteverket, så om de återkommer är vi beredda.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-09-06, 12:06
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vi har inte hus, men bil. Skattar i Sverige, lämnar ingen deklaration här. Man har börjat med datordeklaration även i Grekland, kallas "Taxis".
Nu ska det bli ändringar på sättet att betala bilskatt. Man ska få en kod via Taxis som sen visas upp på banken som tar emot avgiften och ger kvitto, men inte den självhäftande lappen, den ska inte behövas i fortsättningen.
Jag, som inte deklarerar här, vet inte hur jag ska få min kod, får väl fråga på skattehuset ( innan de drar in den myndigheten här) - och jag har inte hört att man diskuterat detta. Vi är ju väldigt många utlänningar som inte deklarerar ...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-09-08, 17:49
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Hej Monica P,
För några år sedan fick vi en uppmaning av grannens svärson att det var dags att börja deklarera för hus och bil. Vi blev hänvisade till hans revisor, han har själv ett hotell, som hjälpte oss fylla i några få rader i blanketten. Det kostade då 80 €. Det tyckte vi var dyrt och klarade av det själva flera år framåt. Det är i år som problemen dykt upp. Tydligen ett "måndags"-beslut av Trojkan. Har man deklarerat en gång så kommer blanketten automatiskt varje år. Nu måste vi åter kontakta revisorn för säkerhets skull.
Annelie 56,
Jag fortsätter nog att betala räkningarna utan att blanda in någon grekisk bank om jag slipper, men autogiro låter intressant.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-09-08, 19:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vi får väl se vad som händer med bilskatten. - Vi har vänner som inte bor i Grekland mer än månadsvis, de har automatiska btalningar av olika räkningar via bank och är nöjda med detta.
Säkert kommer det fler olika bud och modeller innan Grekland hittar det optimala sättet att få in den skatt som landet behöver.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-09-10, 20:27
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Skatta i Grekland som svensk

Vi deklarerar för både hus och bil samt åkermark i Grekland. Eftersom vi har pension fr sverige behöver vi bara uppvisa kontoutdrag fr våra svenska banker till vår revisor och hon har noterat detta på vår grekiska deklaration varje år. (Inga problem med detta enl. myndigheterna)

Våra räkningar betalar jag direkt på resp. hemsida, där jag får upp internetfaktura som jag betalar med kort. (Detta gäller OTE, Nova och Wind).

Yvonne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT