Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-25, 09:30
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Arbeta i Grekland som icke-grek

Nesten 1/4 er uten jobb i Hellas, og arbeidsledigheten for ungdom under 25 år er nesten 50 prosent. Så det er nesten umulig å få seg jobb i Hellas nå - og jeg håper for grekernes skyld at de få ledige jobbene som dukker opp går til grekere/fastboende og ikke tilreisende
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-02-25, 09:50
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Nesten 1/4 er uten jobb i Hellas, og arbeidsledigheten for ungdom under 25 år er nesten 50 prosent. Så det er nesten umulig å få seg jobb i Hellas nå - og jeg håper for grekernes skyld at de få ledige jobbene som dukker opp går til grekere/fastboende og ikke tilreisende


Vi har fri rörlighet inom EU, och arbetsmarknaden är öppen för alla EU-medborgare. Grekiska arbetsmarknaden är alltså inte exklusivt öppen endast för greker. Då skulle vi ju falla tillbaka på DDR-nivå? Av olika anledningar kan man vilja anställa en svensk. Det kan vara språkkunskaper, kontaktnät eller whatever.
Så joehuhn, jag vet inte hur det ser ut i Grekland. Men mina båda döttrar f. 90 och 92, har varit i Spanien (50% ungdomsarbetslöshet) och jobbat och ska åter det. Nu jobbar dom i England (oxå hög ungdomsarbetslöshet).
Lycka till!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-02-26, 08:21
Wardakiss avatar
Wardakis Wardakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Gävle
Inlägg: 1 338
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Jag håller med Admirala, låt grekerna få de få lediga jobb som finns. Ni som inte varit här på ett tag förstår nog antagligen inte hur stor misären är. Jag ser varje dag gamlingar som sitter och tigger på gatorna med sina huvuden nedböjda av skam och barn som är klädda i stövlar som man knutit en plastpåse runt för att dragkedjan gått sönder, människor har inte råd att betala sina elräkningar etc etc. Jag tycker att du gott kan jobba kvar i Sverige och åka hit på en långsemester istället. Det Grekland behöver är turister!
Gunilla
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-02-26, 23:19
Delfis avatar
Delfi Delfi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 128
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Håller helt med Admirala jag också. Landet befinner sig i en exceptionell situation! En del svenskar i sitt (jämfört med Grekland) välfärdssamhälle inser nog inte riktigt hur situationen är därnere...
Jag flyttade själv från Grekland i höstas och den gångna sommaren var det svårare än någonsin att hitta arbete, även för mina välutbildade grekiska vänner med imponerande cv:n.
De behöver sina turister mer än någonsin nu, grekerna!!! Inte konkurrens om de få jobben... Visa solidaritet istället.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-27, 00:55
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Snälla nån? Svenskar ska inte joba i Grekland, därför att det är deflation. Okej. Var får vi jobba nånstans? Det är lite jobbigt i Sverige nu också, så fan ta den utlänning som söker jobb här...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-27, 07:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Snälla nån? Svenskar ska inte joba i Grekland, därför att det är deflation. Okej. Var får vi jobba nånstans? Det är lite jobbigt i Sverige nu också, så fan ta den utlänning som söker jobb här...
Bra Para poli.

Ja kära nån hur skulle det gå om vi alla låser våra gränser. Det är mycket farligt för vår värld och de exempel vi kan se känns inte särskilt lockande. Naturligtvis vet jag att Greker har det svårt och att ungdomsarbetslösheten ligger runt 50 % men tänk ett varv till ni som tycker att jobben ska var förbehållna greker. De vill nog också kunna flytta till andra länder för studier och arbete och för längre eller kortare perioder. Sen kan det naturligtvis vara svårt för svenskar att få jobb i landet nu. Jag har själv grekiska vänner bosatta både i och utanflör sitt hemland och jag tror att flera av dessa har svårt att acceptera era tankegångar.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-27, 08:47
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Snälla nån? Svenskar ska inte joba i Grekland, därför att det är deflation. Okej. Var får vi jobba nånstans? Det är lite jobbigt i Sverige nu också, så fan ta den utlänning som söker jobb här...
Selvfølgelig skal du kunne selv velge hvor du vil jobbe, og dette er jo også en av de fire grunnleggende verdier og tanker bak hele EU-prosjektet og en lovfestet rett!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-27, 12:45
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Vi kjenner alle EU-regelverket, men dette handler da ikke om lov og rett. Det handler om etikk og moral. Selv hadde jeg følt meg som et skikkelig dårlig menneske om jeg nå dro til Hellas og tok jobben fra en greker. Jeg merker meg at ikke alle har slike skrupler, det får jo hver og en ta opp med sin egen samvittighet.

For øvrig regner jeg med at de arbeidsledige i Sverige, akkurat som i Norge, får arbeidsledighetstrygd og/eller sosialstønad - ingen må sulte ihjel.
Så enkelt er det ikke i Hellas.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-02-27, 12:58
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg merker meg at ikke alle har slike skrupler, det får jo hver og en ta opp med sin egen samvittighet.
Med andre ord, dine ord(?), så vil en person fra Sverige, eller Norge, som reiser til f.eks Hellas for å ta lønnet arbeid være å anse som en person med lav moral og dårlige etiske holdninger?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-02-27, 13:06
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 223
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Jeg må si meg enig med Admirala. Vi i Norge og Sverige vil få stønader hvis vi ikke har jobb, men bare i Aten er det nå blitt 20 000 hjemløse. Vanlige mennesker som har mistet jobben sin og dermed ikke klarer å betale husleie, strøm mm, blir kastet på gaten. Er det riktig i disse tider at vi som alltid vil klare oss skal ta en mulig jobb fra en av disse?
Astri
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-02-27, 13:17
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 735
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Bra skrivit, Admirala.
Jag tycker faktiskt att det är vilken moral man har.
Birgitta.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-02-27, 13:21
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 673
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Selv hadde jeg følt meg som et skikkelig dårlig menneske om jeg nå dro til Hellas og tok jobben fra en greker.
Öhh...vänta nu. Du menar alltså att om en Grekisk arbetsgivare vill anställa en utlänning (t ex mig), istället för en person med grekiskt medborgarskap. Då ska jag alltså som utlänning skämmas?

Tänk om man skulle säga att alla som inte har svenskt medborgarskap, borde skämmas, för att de kommer och tar våra jobb. Nä, det låter ju inte klokt.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-02-27, 13:31
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Tänk om man skulle säga att alla som inte har svenskt medborgarskap, borde skämmas, för att de kommer och tar våra jobb. Nä, det låter ju inte klokt.

/Netwolf
Det som ikke "låter klokt" er å sammenligne situasjonen i Hellas og Sverige!

Og ja, jeg står på at jeg ikke hadde hatt samvittighet å i dag reise fra et rikt land (rikt i forhold til Hellas) og tatt jobb i Hellas. Jeg står på at jeg da hadde følt meg som en umoralsk person. Den meningen er jeg i min fulle rett å ha, så får andre ha sine meninger. (Men det er jo hyggelig at Astri og Birgitta er enige med meg ).
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-02-27, 14:18
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Jag blir förundrad och mörkrädd när jag hör resonemanget.
Protektionism, stängda gränser och rättighet att jobba kopplat till ett visst medborgarskap? Har väl aldrig och kommer aldrig att leda till något gott!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-02-27, 15:45
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Og ja, jeg står på at jeg ikke hadde hatt samvittighet å i dag reise fra et rikt land (rikt i forhold til Hellas) og tatt jobb i Hellas. Jeg står på at jeg da hadde følt meg som en umoralsk person. Den meningen er jeg i min fulle rett å ha, så får andre ha sine meninger.
Jeg ser at du ikke har svart på et direkte spørsmål fra meg, men jeg oppfatter det som om du anser det som umoralsk for en nordboer å ta jobb i Hellas. At du ville ha følt det slik og derfor (?) velger å ikke gjøre det er helt greit, men å omtale andre som umoralske er noe helt annet og "uncalled for"!

Det er også rimelig naivt å tro at en nordboer reiser til Hellas for å ta fra en greker en jobb som er dårlig betalt og ikke har noen sosiale goder, eller trygghet, så det hele blir vel nokså akademisk og en litt søkt problemstilling? Eller er det slik å forstå at du vil forvente og/eller forlange (lovfeste?) at alle greske arbeidsgivere skal ansette lokal arbeidskraft uansett? Det vil i så fall være et brudd på en rekke forpliktende avtaler som også Norge og Sverige har underskrevet på!

Det er forøvrig helt vanlig at en utlending vil kunne få en jobb i et annet land fremfor en av landets egne innbyggere da det ofte vil dreie seg om relevant og riktig utdannelse, arbeidspraksis og/eller språklige kunnskaper og erfaring i tillegg til de rene personlige egenskapene.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-02-27, 16:26
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Jag blir förundrad och mörkrädd när jag hör resonemanget.
Protektionism, stängda gränser och rättighet att jobba kopplat till ett visst medborgarskap? Har väl aldrig och kommer aldrig att leda till något gott!
Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Jeg ser at du ikke har svart på et direkte spørsmål fra meg, men jeg oppfatter det som om du anser det som umoralsk for en nordboer å ta jobb i Hellas. At du ville ha følt det slik og derfor (?) velger å ikke gjøre det er helt greit, men å omtale andre som umoralske er noe helt annet og "uncalled for"! Protektionism, stängda gränser och rättighet att jobba kopplat till ett visst medborgarskap? Har väl aldrig och kommer aldrig att leda till något gott!
Hva er det som er så vanskelig å forstå av det jeg skriver? Jeg snakker SOM SAGT ikke om lov og rett, men om (min egen) etikk og moral. Hellas er i en særstilling akkurat nå, og JEG unner grekerne de få ledige jobbene som måtte komme. Hvis det er så vanskelig å fatte så må jeg ha uttrykt meg utrolig klossete eller så VIL dere ikke forstå.

Kan du Mouche vise til hvor jeg har kalt andre for umoralske? Jeg har snakket om MIN moralske overbevisning, jeg har sagt at andre får ta sin opp med sin samvittighet.

For øvrig bruker jeg heller ikke i pels, drar ikke til land hvor myndighetene ser gjennom fingrene med barneprostitusjon, kjøper ikke israelske varer osv - alt fordi dette ikke er i tråd med min egen moral. Jeg har aldri påstått at den er rett for alle. Men den er 100 prosent rett for meg. Akkurat som om jeg mener det er 100 prosent umoralsk FOR MEG som nordkvinne å dra til Hellas å søke jobb nå.

Hvis dere vil fortsette å fordømme min moral, eller med vilje, kan det virke som, misforstå det jeg skriver, så kommer jeg ikke til svare dere mer, jeg har sagt det jeg har å si - gjentatte ganger
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-02-27, 16:36
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Jag blir förundrad och mörkrädd när jag hör resonemanget.
Protektionism, stängda gränser och rättighet att jobba kopplat till ett visst medborgarskap? Har väl aldrig och kommer aldrig att leda till något gott!
Väl talat para poli! De som verkligen behöver kunna jobba i andra länder nu är Grekerna. Protektionism och en ny "sista kommuniststat" är absolut inte till nån hjälp för Grekland.
Att en skandinav skulle lyckas ta "grekiska" jobb är väl tämligen otroligt idag. Däremot finns det, precis som andra skriver, jobb inom turistnäringen som är öronmärkta för utlänningar för att turisterna ska komma och trivas. Och lyckas Grekland inom turistnäringen skapas fler jobb även för greker. Så funkar en öppen ekonomi.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-02-27, 19:06
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Kan du Mouche vise til hvor jeg har kalt andre for umoralske? Jeg har snakket om MIN moralske overbevisning, jeg har sagt at andre får ta sin opp med sin samvittighet.
Det fremgår implisitt av alle dine innlegg her i tråden.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-02-27, 19:39
Vims avatar
Vim Vim är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Norge
Inlägg: 214
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Jeg snakker SOM SAGT ikke om lov og rett, men om (min egen) etikk og moral.
Bra at du står for det du mener! Selv om jeg ikke er helt enig med deg.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-02-27, 20:01
Kritsabo Kritsabo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 202
Standard Sv: Arbetsförmedling?

Om jag idag avstod från att ta ett arbete i Grekland för att ge det till någon som behöver det bättre skulle jag inte kalla det att avstå från min rättighet, jag skulle kalla det medmänsklighet (och god moral).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT