Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-11-08, 22:08
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Arta
Inlägg: 24
Standard Antibiotika hysteri....

Kan nagon forklara for mig varfor Grekerna ar besatta av att trycka i sina barn antibiotika sa fort dom nyser????
Nar sonen ar sjuk sa foljer jag "the swedish way"
Dvs jag rusar inte till doktor sa fort han nyser, hostar eller far feber.
Avvaktar 1 dag eller 2....kurerar hemma m febernedsattande och/eller hostmedicin.
Fast igar tog vi honom till sjukhuset (bara det upplever jag som en synd....enligt d flesta grekiska (modrar mest) foraldrar.
Visst langre vantetid, lite rorigare men av den erfarenheten jag har far man noggrannare vard dar.
Iallafall vi korde pojken till sjukhuset igar eftersom han haft feber i 2 dagar och igar blev han hes o andades lite tungt.
Dr sa d va strupkatarr. Vi skulle avvakta.
Under natten blev andningen tyngre o han lat son han kakat krita.
Detta fenomen har han varje ar sa fort vadret andrar sig.
Sa som svensk mamma tar jag det inte sa hart, men i dessa svininfluensa tider blev aven jag lite nojjig.
En ny runda till sjukhuset idag.
Ny dokter men aven hon sa strupkatarr. Nu fick han sitta i "masken" o andas+ en kortison coctail.
Men hon sa nej till antibiotika nar min man fragade.
Vi aker hem o kanner oss glada, lugna och nojda!!!
MEN da borjas det igen!!!!!!! INGEN ANTIBIOTIKA????????
Vad e d for doktor??? sjukhuset???? dom vet inget!!!!
Varje gang pojken har feber/forkylning sa kanner jag mig som en riktigt dalig mamma!!! Slakt/vanner ringer o berattar for oss att det KRAVS antibiotika!!!
Jag star pa mig o sager att det ar INTE bra med antibiotika, ALLTID.
Sa ar jag uppvaxt i sverige......kanske har vi fel???? Na det tror jag faktiskt inte....men varfor ar grekerna sa fanatiska med overmedicinera sina barn??? (eller ar det bara jag som upplever det sa??)
Penicilin har jag aldrig hort talas om har nere.....
Sa nu undrar jag.......Ni som bor i grekland, upplever ni samma som mig?? foljer ni antibiotika traditionen???
Till Alla, vad anser ni om att medicinera med antibiotika???
Ha en bra kvall
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-11-09, 07:27
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Det där känner jag igen, jag har bott 10 år i Grekland och mina barn var 4 och 6 år när vi flyttade hit.

När de var förkylda i början tyckte alla att jag skulle åka till läkaren första dagen och få antibiotika. Nu har alla lärt sig att jag kör den svenska linjen, och när jag gav barnen glass trodde de att jag var totalt väck.

Och när man berättar att man låtit barnen sova i vagnen på vintern ute då tittar de som om man kommer från en annan planet.
Men jag har märkt att barnen här är oftare sjuka än mina barn har varit.
De har blivit härdade, och vem som helst kan väl räkna ut att för mycket antibiotika sätter ner imunförsvaret.

Likadant följer detta i skolan på högstadiet, har barnen varit sjuka mer än 2 dagar så måste man ha läkarintyg. Jag menar har man en förkylning sitter den ju i lite längre
än 2 dagar. Nej, då ska man till läkaren och få antibiotika.

Jag anser att när det verkligen behövs så är det klart att det ska sättas in, men att ha det som en regel så fort ungarna hostar och nyser lite är bra överdrivet.

Monica
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-11-09, 08:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Det är samma hysteri i Spanien. Detta trots att antibiotika inte hjälper mot förkylningsvirus, utan bara mot infektioner.

De lär väl sig de med i sinom tid.

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-11-09, 09:03
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 319
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Jag tror att det är en ganska allmän uppfattning, att man ofta får någon dundermedicin om man blir sjuk utomlands.

Jag känner igen det där med att gå till läkaren, när det gäller en del av våra föräldrar med utländsk härkomst på förskolan. I lägen när vi tycker att det är bara att åka hem och vänta på att bli frisk, åker man istället och sätter sig på akuten. Helt i onödan. Vi har ju lärt oss att här man får inte penicillin eller antibiotika för en vanlig förkylning.

En släkting, en tioårig pojke, fick lunginflammation, under en semester i Italien och blev inlagd på sjukhus. Semestern blev ju förstörd men med pojken var det ingen större fara, som tur var. Efter flera dagar så fick de, på föräldrarnas enträgna begäran, motvilligt lov av läkaren att åka hem. De fick heligt lova att omedelbart uppsöka sjukhus när de kom hit till Sverige. Där fick man förklaringen, att en lunginflammation är något helt annat och betydligt mer allvarligt att få där nere i värmen än vad det är för oss här Sverige. Kanske det förklarar en del ?
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-11-09, 10:22
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Arta
Inlägg: 24
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Ja du monica, det dar med glassen ar en klassiker
Annu varre blir det nar man sager att i sverige rekomenderar farbror doktor glass vid halsont!!!!
Sonen har valdigt latt for att svettas. Sa nu nar vadret andras 1 gang i timmen............Varmt, kallt,sol,regn+hog luftfuktighet.......da vet jag att han kommer bli sjuk. Sa ar det varje ar.
I ovrigt ar han valdigt frisk tillskillnad mot manga andra barn harnere (precis som du sager)
Min mans syster har ALLTID antibiotika hemma och sa fort barnen borjar nysa tar hon fram flaskan och borjar leka doktor!!!
For 15 ar sen bodde/jobbade jag i Italien och det var samma sak dar.
Jobbade forst som aupair och jag har aldrig sett sa mkt mediciner i ett hem.
Aven dar sag jag valdigt ofta barn som satt och andades i masker.
Kanske ar det sa att just pga klimatet o fuktigheten blir barnen lattare sjuka hals/lung sjukdomar ELLER sa ar det sa att dom overmedicinerar dom sen fodseln och dom blir imuna.......eller en kombination ???
Men jag fortsatter min kamp och om/nar det kommer en bebis kommer vi ga pa kalla vinter promenader......VI har ju en varm skon barnvagn fran emmaljunga, inga kalla obekvama parasollvagnar har inte till barnen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-11-09, 11:52
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Hahahaha

Vi har samma erfarenheter hör jag, min dotter är som ett element hon fryser aldrig.
Och mammorna runt i mitt grannskap tyckte säkert i början när vi kom hit, att jag var en dålig mamma som inte såg till att barnen har tillräckligt med kläder på sig.

När man börjar förklara att feber oftast går över av sig självt, eller att har man väldigt hög feber är det bra att duscha kallt så kroppstemperaturen går ner, gärna svalt i rummet när man sover och inte för mycket på sig, ja då ser de ut som fågelholkar hela högen.

Här bäddas ungarna med hur mycket filtar och täcken som helst, och inte ska det vädras. Undra på att febern inte går över, istället höjs ju kroppstemperaturen ännu mer.

Och glassen, den slutar ju säljas i oktober för på vintern kan man ju inte äta glass.
Man ju hitta familjepaket i supermarket, men att köpa en glass i en liten kiosk det är ju kört.

Vi har alltid kallt vatten i kylskåpet och det får inte barnens kompisar dricka, för man kan ju bli sjuk.

Jaja, man kan skriva hur mycket som helst om saker och ting, men vi är ju olika och man har lärt sig att det är ingen ide att disskutera vissa saker med åren.

Jag hade oxå en Emmaljunga som barnen sov ute i, fast det var i Sverige när vi fortfarande bodde där. Och hur man nu kunde lägga ungarna i vagnen på vintern med snö och allt. Herregud vilken dödssynd

Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-11-09, 12:35
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Att ge barnen kall dryck och gubevars med is i är också en dödssynd som jag alltid måste argumentera emot när jag är på Kreta. Antibiotikahysterin är också mycket välbekant, när min bebis hade hosta fick jag dessutom rådet att dränka in fetvadd med raki och linda runt bröstkorgen. Raki is good for evrything

Min väninna som bor på Kreta fick en gång en akut sväng av någonting med bihålor/luftrör och mycket hög feber (över 40). I väntrummet fick hon slåss om utrymmet med tonåringar som hade 38 graders feber och hosta vars halva familj var med stöd. Det är något jag inte kan se hända i Sverige.

Vi ser olika på saker och ting beroende på vart i världen vi befinner oss men säkert har det också att göra med kunskap och utbildning. Att ge antibiotika till höger och vänster kan ju tyvärr leda till att man blir resistent vilket kan få förödande konsekvenser i bekämpningen mot allvarliga åkommor...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-11-09, 12:39
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Arta
Inlägg: 24
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Ja det finns sa mycket man kan skriva om.......
Det finns ju manga bra/battre saker med Grekland med (annars skulle man ju inte stanna)
Igar pa sjukhuset kom det in en mamma med en liten baby......jag horde dom sa att hon hade feber o kraktes. Barnet skrek sa det skar i hjartat.
Men det var kanske inte sa konstigt, barnet hade klader, jacka, tjock filt runt sig o efter kommer pappan med ett stort fleece overkast o lindar in bebisen med!!!!!! Nar dom kom in till doktorn tystnade skriken.........kanske pga att hon fick av sig alla filtar och klader nar hon undersoktes!!!!!!!
Forra vinter kopte jag φανελα till sonen for forsta gangen, Men den ar endast pa nar det ar riktigt kallt och inte aret runt som the greeks
Monika, bor ni kvar i grekland??? Hur gamla ar barnen???
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-11-09, 13:04
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Ja, vi bor i Grekland, lite utanför Athen i en stor stad som heter Acharnes även kallad Menidi. Barnen är nu 16 och 14 och vi har som sagt bott här i 10 år.

Fanela har min man haft sedan vi träffades för 20 år sedan, sommar som vinter.

Monica
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-11-09, 13:12
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Antibiotika hysteri.... OT

Intressant läsning, kroppen har ju en fantastisk förmåga att reparera många lättare åkommor.
Vad är fanela för någonting och hur går tongångarna vad det gäller vaccinering mot svinnfluensan i Grekland?
// Helén (lite OT, men ändå aktuellt)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-11-09, 13:27
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Citat:
Ursprungligen postat av litentuva Visa inlägg
Att ge antibiotika till höger och vänster kan ju tyvärr leda till att man blir resistent vilket kan få förödande konsekvenser i bekämpningen mot allvarliga åkommor...
Fast tyvärr är det ju till och med värre än så.

Bakterierna blir resistenta - vilket ju är fallet i Medelhavsområdet, just på grund av mångårig överanvändning av antibiotika.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-11-09, 20:58
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Arta
Inlägg: 24
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Is i vatten ja, manga tar dessutom lite varmt vatten o blandar m kallt.
Det har jag reagerat pa for i sverige sags det att man inte ska ta vatten fran varmvatten kranen pga farliga metaller/amnen eller natt(e d natt svenskt pahitt eller ar det sa?)

Jag har inte hort sa mkt i min omgivning ang svininfluensa vaccinet, dessutom sa fragar jag ingen for jag vet ju hur d slutar..haftiga diskussioner igen

Men min svagerska ville garna overtala mig till att vaccinera sonen..........svarade att jag tankte INTE gora det pga att det vets for lite om biverkningarna.
Hor o hapna..hon menade INTE Svinvaccinet utan for den gamla hedrliga influensan, for hennes barn doktor hade sagt det.
Han pastod att det skulle lindra/hjalpa barnen om dom blev smittade av svininfluensan dom skulle absolut INTE gora den nya!!!!!!!
Ja den doktorn tar 40euro per besok.....o jag tanker ALDRIG ga dit

Monica, det var ju synd ni inte bodde i Menidi nara Arta
Brukar ni vara nagot i svenska kyrkan???
Det ar visst basar dar till helgen.....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-11-10, 12:07
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Antibiotika hysteri.... OT

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad är fanela för någonting och hur går tongångarna vad det gäller vaccinering mot svinnfluensan i Grekland?
// Helén (lite OT, men ändå aktuellt)
Fanela är undertröja eller t shirt som alla grekiska barn har under vanliga tröjor på vintern.

De som jag känner har inte vaccinerat sig, frågade på apoteket hur man skulle göra, killen där rekomenderade att inte göra det om man inte tillhörde någon riskgrupp.


Monica
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-11-10, 12:19
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Citat:
Ursprungligen postat av A.Konstantinidis Visa inlägg
Is i vatten ja, manga tar dessutom lite varmt vatten o blandar m kallt.
Det har jag reagerat pa for i sverige sags det att man inte ska ta vatten fran varmvatten kranen pga farliga metaller/amnen eller natt(e d natt svenskt pahitt eller ar det sa?)

Jag har inte hort sa mkt i min omgivning ang svininfluensa vaccinet, dessutom sa fragar jag ingen for jag vet ju hur d slutar..haftiga diskussioner igen

Men min svagerska ville garna overtala mig till att vaccinera sonen..........svarade att jag tankte INTE gora det pga att det vets for lite om biverkningarna.
Hor o hapna..hon menade INTE Svinvaccinet utan for den gamla hedrliga influensan, for hennes barn doktor hade sagt det.
Han pastod att det skulle lindra/hjalpa barnen om dom blev smittade av svininfluensan dom skulle absolut INTE gora den nya!!!!!!!
Ja den doktorn tar 40euro per besok.....o jag tanker ALDRIG ga dit


Monica, det var ju synd ni inte bodde i Menidi nara Arta
Brukar ni vara nagot i svenska kyrkan???
Det ar visst basar dar till helgen.....

Den erfarenhet jag har av läkare här ska jag nog inte skriva om här.

Ja, det var ju synd att det inte var samma Menidi.

I början när vi kom hit brukade vi åka ner till Svenska Kyrkan, innan IKEA fanns. Men numera har ungarna ingen lust att åka dit och det känns inte så angeläget längre. Man hittar ju mycket på IKEA matshopen och dessutom billigare.

Men det finns ju mycket juldekorationer och det är ju som en julmarknad, så har man aldrig varit där är det kul att åka dit.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-11-10, 19:32
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Oj vad jag känner igen detta överdoserande av antibiotika, hade också vilda diskussioner med släkten när ungarna var små och fick feber och lite hosta eller halsont. Och att ge dem glass på vintern, det var ju inte klokt!!! Nu för tiden ser jag hur de yngre mammorna plockar fram astmamediciner eller hostmedicin så fort deras barn börjar hosta lite, eller så kastar de sig på telefon för att ringa deras husläkare om rådgivning (spelar ingen roll vad klockan är). För att inte tala om alla dessa tjocka kläder och filtar de bylsar in ungarna i så fort de får lite feber. Glömmer aldrig när min dotter hade 39 graders feber och jag ställde henne under duschen för att svalka av henne, vilket ramaskri det blev......
Yvonne (som bor 50 tim fr Arta och 20 min fr Vourgareli)
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-11-10, 21:19
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Citat:
Ursprungligen postat av A.Konstantinidis
i sverige sags det att man inte ska ta vatten fran varmvatten kranen pga farliga metaller/amnen eller natt(e d natt svenskt pahitt eller ar det sa?)
Det stämmer. Vattenledningsrören är oftast gjorda av koppar, som kan fällas ut i hett vatten.

Jag citerar Jon Hansson från Aftonbladets Mat & Vin:

"Livsmedelsverket rekommenderar inte att du dricker varmt kranvatten eller använder det till matlagning. Det är inte kontrollerat som kallvattnet.
Riskerna är att varmvattnet kan ta upp koppar från rören och en del människor blir skruttiga i magen av för höga halter. Det finns också ett litet fåtal fall av allvarliga leverskador på grund av för höga kopparhalter. Varmvattnet kan också innehålla skadliga halter av bakterier som kan föröka sig i den varma miljön.
Å andra sidan är det ju inte så att varmt kranvatten är förfärligt giftigt.
Ett barn som tar en slurk av badvattnet behöver inte magpumpas."

Däremot är det säkrast att man inte är så bekväm av sig att man tar varmt kranvatten till barnets välling...

Karin
f d rörmokarhustru
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-11-11, 14:33
A.Konstantinidis A.Konstantinidis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: Arta
Inlägg: 24
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Ja det ar bara o kampa och sta pa sig, man ska folja sitt hjarta och sunda fornuft!!!!
Haromdagen fick jag och mannen hora att svagerskan anda vet battre (ang medicin/behandling av sonen) for hon har faktiskt 3 barn och vi bara 1 Duktiga henne
Men jag tycker om henne iallafall anda!!!!!

Monica, jag har varit pa basaren 2ggr o det ar ju mysigt..fast trangt och dyrt som tusan!!!
jag haller med dig att IKEA ar ett battre alternativ om man vill kopa mat.
Fast till lucia ska vi ta oss till Aten och besoka kyrkan.....och da kan man ju kopa sig natt litet julpynt

Yvonne....vi ar ju nastan grannar Svarfar ar fran vourgareli, eller ja strax utanfor.
Hur manga ar har du bott i grekland???
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-11-12, 08:43
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Idag skrivs det om övermedicinering av antibiotika i Expressen.

Kanske något att översätta till grekiska mammor
Eller ännu bättre grekiska läkare.

Monica
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-12-09, 06:49
Paulinakis avatar
Paulinaki Paulinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Huddinge
Inlägg: 23
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Känner igen det där.. Inte bara antibiotika. Minsta smärta någonstans och man far till doktorn och proppar i sig alla sorts smärtstillande.
Jag som har blivit uppväxt med en sjuksköterske-mamma säger alltid "det är okej att ha ont, du kommer inte dö bara för att du känner en liten sväng av huvudvärk". Men jag ignoreras dock.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-12-09, 18:24
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Antibiotika hysteri....

Citat:
Ursprungligen postat av A.Konstantinidis Visa inlägg

Yvonne....vi ar ju nastan grannar Svarfar ar fran vourgareli, eller ja strax utanfor.
Hur manga ar har du bott i grekland???
Har tillbringat semestrarna i byn sedan 1976, för 20 år sedan byggde vi själva hus, och för 3 år sedan flyttade vi ner för gott.

Arta passerar vi flera gånger varje sommar, då vi hämtar och lämnar barnen vid Aktion (flygplatsen) och dessutom åker vi för det mesta och badar vid Vrachos beach.

Yvonne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT