Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-04-16, 11:07
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard BOKA RUM

Jag har läst i reseböcker osv att det kan vara svårt att hitta lediga rum i aug då det är många greker och italienare som semestrar. Jag tänker då speciellt på Koufonissi som verkar ganska populärt. Är det kanske bättre att besöka den Koufonissi i september månad istället?
Jag har även hört att det kan vara idé att förboka rum på Mykonos under augusti månad.

Någon som vet hur det brukar se ut under augusti månad ( vi åker den 20 aug-17 sept)?

Är jätte tacksam för svar
Dela gärna med er av era egna erfarenheter

/ Alexandra
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-05-04, 13:03
Fenalena Fenalena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 69
Standard Sv: BOKA RUM

Jag + pojkvän o lillgrabben 7 år skall också luffa 1 månad i sommar, 6 aug - 3 sept åker vi med utgångspunkt oxå fr Santorini. Vi tänker besöka Paros, Antiparos,Naxos (i 2 omgångar),Amorgos, ev Koufonissi o sen avsluta ett par dar på Santorini.

Jag har sökt på nätet efter boende på dessa öar o kollat priser, haft viss malkontakt med pensionatägare.Jag har liksom fått för mig att de gärna vill att man förbokar för att de skall sälja till sk fullpris så mkt som möjligt, ok helt förståeligt, men jag tror man kan vara ganska lugn att hitta boende oavsett ö o säsong - faktiskt, och till lägre priser på plats.Ok, man kanske inte får exakt det pensionatet el rummet man siktat in sig på (om man nu har gjort det?) men jag tror man skall ha is i magen.Åker man dessutom bara två pers o utan småbarn så är det nog extra lätt.Just Kykladerna är ju ö-luffarnas öar till största delen så hur många förbokar egentligen???

En sak jag tror man kan göra istället är att man ringer el mailar när man skall från ena öna till den andra och hör sig för - den varianten av förbokning borde räcka gott.

Skaffa ett Grekiskt kontantkort till mobilen om du inte redan har ett!Oxå bra för o ringa tex till Taxi om man tagit sig iväg till något avsides ställe utan bussförbindelse?Jag har inte heller körkort - dock gubben, men ibland blir det ju ngn ouzo/öl...eller spec Restaurang eller - tja, om man går på olika håll ett tag.Det som var helt suveränt med det Grek kontantkortet(Vodafone) var att efter 2:a tankningen fick jag bonus i form av 20 Euro, faktum är att du kan klara dig länge länge på detta vis istället för att använda ditt sv kort eller abonemang.De som ringer dig fr Sverige får dessutom betala kostnaden. Sms till Sverige kostar som hemma. Nu svävade jag ut i annat men...

Grekernas sem ebbar ut i slutet av augusti och den sk Peak-season gäller bara er sista vecka om jag fattat rätt, så ni har nog en bra tid, lite billigare än det lär bli för oss !!! Vi var tvugna o tänka lite på sonens skola oxå.Jag hoppas vi kommer hitta boende fr 40 Euro, men 65 E kan vi acceptera men inte mer.Då hoppas jag på en Studio, 1 rum + köksutrustning, kyl,stor balkong/terrass m trevl utsikt.Ganska nära bad o tavernor o lite affärer o bussar.Vi är lite av balkongsittare så det betyder mkt att det är mysigt o trevligt.

De flesta här på FORUMET åker under maj-juni samt september. Juli Aug är väl inte dö-smart kanske??men nu blir det så, kanske kan vi skriva o berätta om priser o tillgång etc sedan för dem som helst trots allt vill åka den tiden på säsongen.

Tjoho - vad jag längtar!!!!!!!!!!!!!!//LENA
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-05-04, 18:18
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: BOKA RUM

Hej!
Det är ju sant, alla vill väl att man ska förboka då de kan ta ut ett högre pris. Tror också på att ha lite is i magen, värre än att man får sova ute eller på nåt mindre bra ställe en natt är det ju inte (dock för er som har barn). Det enda är att jag har nog alltid haft ganska höga krav på boende osv, men det är väl mer en vana. Är flexibel och har lätt för att anpassa mig, och det enda som behövs är ett rent och fräscht boende. Är lite av en balkongsittare också, skönt att koppla av på kvällen eller när man kommit hem från stranden. Visst vill man ha fin havsutsikt, men huvudsaken är att det inte blir mot någon tråkig bakgård.
Har funderat på om man måste bo vid stranden och nära stan, oftast ligger de fina baden så att man måste åka buss eller ta sig dit på egen hand och då spelar läget inte så stor roll kanske (fast för ert barn är det troligen bekvämare att bo nära stranden)
Vi har räknat med att betala max 60 E under augusti och max 50 E i september, helst vill vi bo billigare.

Har också haft lite kontakt med hotell och pensionat via mail. Har hittat några till bra priser, men jag vill inte boka något ännu. Har du kanske något tips på bra boende? Ska till ungefär samma öar som ni...

Funderat på om grekerna och italienarna bokar mycket när de reser, jag tror det eftersom många säger att det bara finns svindyra boendealternativ kvar om man inte bokat på t ex Mykonos.
Att ringa lite innan är säkert bra, och det där med grekiskt telefonkort måste jag verkligen fixa!
Antagligen ringer inte jag hem och det är ju mest taxi, hotell osv man ringer där.

Hoppas ni får en trevlig resa!

EN längtande Alexandra
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-05-04, 18:28
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: BOKA RUM

[QUOTE=Alexandra]Hej!

Vi har räknat med att betala max 60 E under augusti och max 50 E i september, helst vill vi bo billigare.

Oh du milde har aldrig betalt mer än 25 -i september-o det tycker jag är mycket för en person
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-05-04, 20:16
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: BOKA RUM

Hej! Gör som jag brukar ! Pruta på nätet oxå, det funkar ! Kolla priset, erbjud 20-30% lägre. Dom flesta tar ditt erbjudande. /Tom,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-05-05, 15:07
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: BOKA RUM

Hej hej! Man måste väl gardera sig, man vet aldrig vad som händer. Jag hoppas naturligtvis på att få bo mycket billigare kanske runt30-35 Euro i September, men man vet ju som sagt aldrig...
Pruta på nätet, det måste jag prova!
/Alexandra
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT