Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa själv

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-11-17, 10:20
kifisia kifisia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Wien
Inlägg: 70
Standard Aldri mer Ryanair!

Aldri mer Ryanair!


Mitt første møte med Ryanair var for mange år siden, jeg hadde ikke engang hørt navnet. Et norsk reiseselskap skulle fly oss fra Kroatia til Oslo, men først etter 12 timers forsinkelse kom det et fly som var chartret. Det stod ingen navn på utsiden av flyet. Dette var av meget gammel årgang, nedslitt interiør, men på alle dokumenter stod det RYANAIR, crewet kunne også bekrefte dette.
Kort etter start smalt det i den ene motoren og det kom flammer ut. Vi fikk beskjed om at flyet ville returnere på grunn av ”tekniske” problemer. Etter 10 minutter kom det kontrabeskjed, nei, problemene er løst, vi fortsetter. Underveis likte jeg dårlig de lydene jeg kunne høre fra den ene motoren. Det kunne heller ikke min medpasasjer som var flymekaniker i SAS! Han sa at dette flyet ikke ville blitt kjent ”LUFTDYKTIG” i noe skandinavisk land!

Jeg hadde glemt hele Ryanair inntil i fjor. Da skulle vi på julebesøk til Stockholm. Søking på nettet fikk frem billigste biletter fra Wien til Stockholm, Ryanair! Riktignokk flyr de ikke fra Vienna International, den ligger bare 25 km fra centrum, de flyr fra Bratislava i Slovakia, en typisk ”billig – flyplass ” Som Torp etc. Destinasjonen viste seg å være Skarstad, veldig langt fra Stockholm, nærmere Nykøping, men det fremgikk ikke av informasjonen. Det skulle gå greit med en busstur fra sentralt sted i Wien, men de avgangstidene som stod på Internett var gale! De hadde ”glemt å oppdatere dem”. Resultat, bussen var gått, eneste løsning Drosje! Pris 120 Euro, 70 km!

Reisen gikk ok, vi kom til Skarstad ”bare ca 1 time forsinket”!

Verre gikk det på hjemturen. Etter å ha sittet 1 time i flyet ble det gitt beskjed om ytterligere forsinkelse, flyet måtte avises! Etter ytterligere 1 og en halv time ny beskjed: Vi har ikke mer avisingsveske! Så begynte det å snø! Denne flyplassen ”in the middle of nowhere” var ikke utrustet for snørydding! Etter 4 timer i flyet begynte passasjerene å bli utålmidigen, men det ble gitt beskjed BLI sittende. En pasasjer ble meget forbandet, han gikk til kapteinen og sa ”hva han mente om Ryanair” Ny beskjed: ”Passasjerene kan bevege seg fritt så lenge de ikke sjenerer noen av besetningsmedlemmene! Om noen ønsker å forlate flyet er det ok men da kan de ikke komme tilbake! Bagasjen går til Bratislava!
Det gikk ytterligere 2 timer. Først etter at alle hadde sittet der i 6 og en halv time startet vi! Ankomst 6 og en halv time forsinket! Det fantes ingen buss på den tiden. Heldigvis fikk ji noen medpasasjerer til å dele en taxi.
Når vi legger sammen ble Ryanair meget dyrere enn om vi hadde reist med SAS eller Austrian!

Etter hjemkomsten begynte vi å snakke med venner og kjente om opplevelsene. De fleste sa: ” Det må du vente når du ikke vet hva Ryan -air betyr!”
Jeg er i hvert fall overbevist nå!
Ryanair er verdens mest urusle flyselskap! Aldri mer Ryanair!

Så i dag kan du lese følgende historie i verdenspressen:

Ryanair skulle i går, den 16. november fly en gruppe franske turister fra Marokko til Paris. Billigflyplassen til Ryan heter Beauvais, vell 100 km fra Paris.
Det er bare det at denne flyplassen er stengt om natten! Resultat, flyet landet i Liege i Belgia, mange hundre kilometer fra Paris.
Gaule eller Orly, men det koster mer i landingsavgift!

Passasjerene ble meget sinte, de nektet å forlate flyet. Det gjorde imidlertid besetningen. Døren til cokpitten stod vidåpen, ulåst!

Det hele endte med at flyplassmyndighetene i Liege måtte organisere buss til Paris! Det regnes med at den ekstra regningen Ryanair får for dette ”stuntet” er høyere enn en ekstra landingsavgift. Dertil får de påpakning fra luftfartsmyndighetene for å ha forlatt flyet uten å stenge døren til cockpit!

Liknende skandalehistorier om Ryanair over alle deres destinasjoner kan du finne om du søker på GOOGLE!

Hvor lenge skal Ryanair kunne fortsette før det blir bannlyst av luftfartsmyndigheter i alle land?

“Jeg HATER Ryan air!!!”

Dette slagordet skal jeg få trykket opp til Jakkeoppslagsmerke, og delt ut til likesinnede!

Eller hva mener dere?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-11-17, 11:23
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag förstår helt din frustration och vrede, Kifisia. Själv slutade jag åka med ful-Ryan för 7-8 år sen. Det var då främst pga sättet de behandlade/behandlar sin personal på, men alla rapporter om hur de även behandlar sina passagerare har ju inte direkt fått mej att ens fundera över att ändra inställning. Och även om man kanske inte ska göra detta till en personfråga, så stärks jag varje gång jag ser chefen O'Leary uttala sej i tv i min uppfattning att han måste vara en av de mest osympatiska personerna på denna jord. Åtminstone är det det intrycket han ger.
Tyvärr verkar ju hans affärsidé, med låga initialpriser (bl a pga av en vidrig personalpolitik), noll service ("man får vad man betalar för"), konsekvent vägran att bry sej om utslagen i ARN (allmänna reklamatiosnnämnden), etc, löna sej bra. Och visst, ställer man upp på detta så står det ju var och en fritt att åka med ful-Ryan. Själv har jag dock väldigt svårt att tänka mej göra det.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-11-17, 14:41
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

En av mina principer och löften till mig själv är att jag aldrig någonsin ska flyga med Ryan!

Det enda de inte tar extra betalt för verkar vara syret (och de berömda toalettbesöken) ombord. Dessutom går det tydligen inte att kontakta dem på annat sätt än att maila på engelska till Irland. Naturligtvis klarar jag att maila på engelska men företag som så till den grad försvårar kundkontakterna gör jag inte affärer med.

Jag har entusiastiska Ryanfans i omgivningen och de tycker att jag är korkad som "betalar mer än nödvändigt". Men ska jag upp i luften vill jag anlita SERIÖSA företag - så jag är gärna "korkad" på den punkten.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-11-17, 18:03
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Tror inte Ryan tummar på säkerheten, de har väl även en "fräsch" flotta av 737r.
Likväl har jag avstått och kommer avstå att flyga med dem. Eftersom jag alltid är ute i god tid när det gäller bokningar så får jag garanterat samma låga kostnad i slutändan. Och då får jag en mycket trevligare upplevelse på köpet med exempelvis Lufthansa (favvon!!), KLM, AF osv...
Ryanair, nej tack!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-11-17, 21:01
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Nå har ikke jeg reist med dette flyselskapet. Av ganske åpenbare grunner, ellers sparer jeg gjerne noen kroner på en billett. Om det passer sånn. Men så snål (?) eller gjerrig å booke med et selskap som man faktisk v e t kan kreve mye ekstra tid og også penger - og i siste instans virkelig irritere seg over det, det er vanskelig å forstå. Heller ikke en motkampanje, med buttons. Bedre å bruke energien på annet (og i all verden hvem vil gå rundt med en anti-ryan air button?).
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-11-17, 22:27
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Man måste veta vad man köper när man gör affärer med Ryanair. Har själv åkt med dem 5-6 tur-och-retur-resor utan några som helst problem.
Flygplatserna ligger långt från de orter de anger, många extra avgifter blir det när bagage, kreditkortsavgifter mm är adderat till bokningen.
Servicen ombord är alltid OK men kanske lite opersonlig. Flygplansflottan är en av de modernaste i Europa! Jag har ALLTID landat och startat på tid!

Med ca 60milj passagerare per år och en nagel i ögat på både myndigheter, traditionella flygbolag och misshandlade psgr är det solklart att det ibland blir fel och stora rubriker.

Jag skriver igen; "vet man vad man köper och vilka konsekvenser en irregularitet kan innebära, då blir man inte överraskad över Ryanairs beteende"

Vill man ha trygghet köper man biljett med flygbolag som erbjuder en produkt som ger skälig ersättning,god service och snabba lösningar för att ta passageraren till sin destination utan merkostnader för densamme.

De är naturligtvis olika från person till person hur mycket denna extra trygghet får kosta.

PS Ryanair har inget att säga till om, om de av flygtrafikledningen blir omdirigerade till annan flygplats. Vad jag vet ingår heller inte Liege som destination i Ryanairs ordinarie utbud så lösningen med en diversion och sedan busstransport var inte speciellt ortodox i flyget värld!

PPS Jag har absolut ingen anknytning till Ryanair. Tvärtom jobbar jag just på ett av de många andra större flygbolag som finns i Sverige/Europa, men någon rättvisa ska det väl ändå vara även om det nu är konkurrenten som det hackas på :-)

Senast redigerad av SteffTee den 2010-11-17 klockan 22:46.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-11-17, 23:14
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 016
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Håller med SteffTee, kritiken mot Ryanair blir ibland utan sans och balans.
När man skriver att man hatar bolaget handlar det nog framförallt om att man inte förstår vilken produkt det är man köper.

Debatten om Ryanair dyker ju upp på Kalimera med jämna mellanrum, jag kopierar in en del av ett inlägg jag gjorde i en annan tråd:

Och säga vad man vill om Ryanair men något har de ju gjort rätt, de är väl idag det framgångsrikaste flygbolaget i Europa, oavsett om man mäter ökning av passagerare och linjer, hur väl man fyller sina plan (kabinfyllnadsgrad) eller i ekonomiska tal.
I trådskaparens länk kan man också läsa att bolaget, finanskris till trots, gjort en vinst på ca 3 miljarder, vilket kan jämföras med de flesta traditionella bolags katastrofsiffror. Av det kan man förstå att högre biljettpriser faktiskt inte är vägen till framgång i flygbranschen.

Den här framgången hade Ryanair inte haft om de varit så usla som det ofta framförs.

Lars
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-11-18, 11:16
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Har också flugit med Ryan ett par gånger. Bra gånger måste jag säga. Säve - Gatwick (England) och Växjö - Alicante (Spanien).

Tillåtet handbagage 10 kg räcker gott o väl för en tors-sönd resa och incheckning över nätet. Då blir det en billig flygresa. Men det gäller att verkligen läsa vad det står i det finstilta så man inte åker på fler avgifter än man tänkt sig. DET behöver man kanske inte i samma utsträckning om man åker med något annat bolag.

Om personalen är trevlig eller inte, om man får betala hutlöst för mat o dryck på planet, det lägger jag inte så stor vikt vid. Jag har inget behov av något av det. Jag har råkat ut för väldigt otrevliga värdar/värdinnor på "stora" bolag också, det där har nog mer med personen att göra och dagsformen, än det har med själva flygbolaget.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-11-18, 12:00
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Är varken student, snål eller speciellt fattig. Men, har rest ett flertal tillfällen med Ryan. Vad lustigt det vore om man genom att resa med vissa bolag kunde veta vilka människor som reste med respektive bolag. Svårt då att malla in sig i "rätt kategori", har även rest med tex. SAS. Det framgår ju vid bokning, o vid vanlig reseplanering att Ryans flygplatser ligger en varierande bit utanför den aktuella stad man ska till. Flyg väl.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-11-18, 12:47
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Det vore intressant om Ryanair fann en billig, avlägset belägen flygplats i Grekland och började flyg från Skandinavien.
Vi skulle då verkligen få förstahandsinformation från hundratals Kalimeror som säkert skulle utnyttja deras förbindelser.
Detta helt oavsett om de är snåla, fattiga, ekonomiska, äventyrliga elller helt enkelt bor i Södermanland och har närhet till Skavsta.

Allt billigflyg är inte av ondo. Tvärtom, allt som gynnar reseindustrin är bra och gynnar i slutändan många grenar i branschen. En fattig student som börjar resa med Ryanair får troligvis en smak för världen och gynnar senare i livet, med mer välfylld plånbok och mer krav på trygghet, andra flygbolag och kanske också reser mer än genomsnittet.

Annars hälsar jag alla välkomna till "mitt" flygbolag. Jag lovar att ta hand om er om det skulle bli några fel i hanteringen.
Det är nämligen mitt jobb !
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-11-18, 14:10
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Ok, jag kanske generaliserade när jag sade att du generaliserade. Sorry. Visst är det bra med alternativ. Jag tror t.ex. att Ryanair skulle gå med tomma plan om de skulle få för sig att korsa Atlanten med samma restriktioner de har nu. Men om du har möjlighet att ta några dagars ledighet (när Ryanair har en kampanj) och se dig omkring i Europa, tycker jag Ryanair är svårslaget.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-11-18, 22:55
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Fattar egentligen inte tråden från början kifisia, vänd dig till Ryan om du är missnöjd. Först då kan du hoppas på feedback på dina synpunkter. Sen är jag hjärtligt trött på alla tyckanden om vi hur reser. Beror på så mycket, geografiskt läge, resemål, tidpunkt, ekonomi givetvis, resplan etc. Kalimera kan tillföra oss så mycket, låt oss ta till vara på det.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-11-18, 23:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Men vad skulle diskussionsforumet Kalimera handla om ifall det inte fick handla om "tyckanden om resor". Det är själva grunden för det här stället. Diskussionsforum handlar ju om åsikter.

Den här tråden är inte konstigare än nån annan som varit här under åren. Att beskriva sina dåliga erfarenheter av ett flygbolag är inte sämre än att beskriva sina goda erfarenheter av en taverna på Kreta.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-11-19, 14:48
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

OK, no more good intryck från Kreta ....
Vill man läsa in vad som helst så gör med det. Självklart handlar Kalimera om bla. hur vi reser. Men alla åsikter om hur vi tar oss dit eller nån annanstans o med vilket flygbolag är JAG less på . Det var bara det, min åsikt som väl jag får framföra ,eller?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-11-19, 15:45
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Själv har jag aldrig åkt med Ryan Air eftersom det helt enkelt aldrig passat våra resor, men vi hade bokat en gång då resan blev inställd pga dödsfall i familjen.
Då fick vi pengarna tillbaks av vårt försäkringsbolag trots att det var omöjligt att avboka resan....
Men om man som vänner till oss kan flyga för ibland 100-200 kr t o r för två som de ibland lyckats med till resmål de velat till så är det väl självklart att man åker om man då är medveten om allt som kan gå fel. t ex att man sitter på flygplatsen och avgången blir inställd och man då får sina kronor tillbaka eller kan välja en annan destination.
Jag tror de allra flesta som nu åker med Ryan Air är medvetna om vad som gäller/inte gäller. Antalet resenärer som de har talar väl sitt tydliga språk!

Lissi
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-11-19, 16:16
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jag säger bara, reser inte med Ryan Air!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-11-19, 16:37
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 182
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Men alla åsikter om hur vi tar oss dit eller nån annanstans o med vilket flygbolag är JAG less på . Det var bara det, min åsikt som väl jag får framföra ,eller?
Visst får du det, men då får du väl också tåla att andra framför SINA åsikter. Eller också går det att låta bli att läsa sådana trådar... man MÅSTE inte läsa allt som skrivs här.

Själv tycker jag det är intressant att höra både plus och minus för att kunna göra de val som passar mig bäst utan att behöva göra om de misstag andra har gjort...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-11-19, 16:45
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Jo då alla får föra fram precis va de vill. O jag vet att man inte måste läsa allt, tack för informationen. Me det är svårt att veta var man i så fall ska sluta läsa, innan det står sånt som "man inte tål"; härligt. Om inte mitt minne helt sviker mig hade denna tråd i början begrepp som "hata Ryan", tänker nu inte lägga mer energi på denna tråd som blivit enbart dränerande.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-11-19, 17:37
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Ryanair är bra!

Jag gillar Ryanair!
+ Ofta bra avgångstider när jag rest, slippa nattresorna som ofta blir med charter eller extra övernattning på hotell då flyget med charter går 06.05 istället för 15.05 från Skavsta.

+ Charterflygen är ofta överfyllda med barnfamiljer med massa packning och har upplevt långa inchekningsköer med massa strul och väntetid.

+ Ryanair är snabbt och smidigt sätt att resa och även bra priser!

Har rest med Ryanair 6ggr t/r (både längre o kortare flyg) och allt har fungerat helt klockrent!

Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-11-19, 17:41
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Aldri mer Ryanair!

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
OK, no more good intryck från Kreta ....
Vill man läsa in vad som helst så gör med det. Självklart handlar Kalimera om bla. hur vi reser. Men alla åsikter om hur vi tar oss dit eller nån annanstans o med vilket flygbolag är JAG less på . Det var bara det, min åsikt som väl jag får framföra ,eller?
Man måste ej läsa alla trådar
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT